toukokuu 13, 2024, 07:41:26 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Chilien kasvatusta kerrostalossa - kausi 2015

Aloittaja Jozpe, lokakuu 11, 2014, 13:01:13 ip

« edellinen - seuraava »

Jozpe

Chilit muutettu  8)


Puskat odottamassa siirto uuteen kämppään. Hyvin mahtuivat henkilöautoon, kun vähän taivutteli oksia


Uudessa kämpässä tuli viritettyä ledipaneeli olemassa olevaan seinäkoukkuun ja hyvinhän puskat siinä viihtyivät


Myöskin chilihyllyn sain taas viritettyä boncheille


Rocotoja pitää alkaa jo tukemaan, sillä podit alkavat olemaan puolen kämmenen kokoisia ja painavat jo aikalailla


Tässä tarkemmassa esittelyssä chinense Aji Cachucha, joka kasvaa hyvin matalana ja tekee erittäin maukkaita, hieman omenalta maistuvia hedelmiä


28g silkkaa kultaa  8)


Kasvatustilastoa. Cheiro Roxa ei jostain syystä ole hallunnut vielä putkautella raakileita.

Seuraavaksi pitää alkaa siirtämään puskia pihalle, omalle pihalle  :o

Huru-ukko


Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Jozpe - kesäkuu 07, 2015, 18:59:08 ip




Cajamarcasi on kyllä oudon mallinen. Minulla ne on aina olleet sileitä, eri mallisia, mutta sileitä. Olivatko raakileet melkein valkoisia?

Tuo näyttää enemmän Nagalta. Olisiko nimilappu vaihtunut?

Jozpe

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - kesäkuu 08, 2015, 13:37:06 ip
Lainaus käyttäjältä: Jozpe - kesäkuu 07, 2015, 18:59:08 ip




Cajamarcasi on kyllä oudon mallinen. Minulla ne on aina olleet sileitä, eri mallisia, mutta sileitä. Olivatko raakileet melkein valkoisia?

Tuo näyttää enemmän Nagalta. Olisiko nimilappu vaihtunut?


Siemenet saapuivat Fataliilta, joten en usko niiden olevan jotain muuta, kuin pitäisi. Pieni mahdollisuus lajikesekoiluun voi olla, mutta Nagaa en kyllä idättänyt missään vaiheessa. Tuo voi tietysti olla Trinidad Moruga Scorpion myös. Luulin, että yksikään ei itänyt, mutta voi olla, että idätyslautalla yksi siemen on vaihtanut paikkaa...

Nuo eivät olleet raakileina valkoisia.

PP

Lainaus käyttäjältä: Jozpe - kesäkuu 08, 2015, 17:51:08 ip
Siemenet saapuivat Fataliilta, joten en usko niiden olevan jotain muuta, kuin pitäisi. Pieni mahdollisuus lajikesekoiluun voi olla, mutta Nagaa en kyllä idättänyt missään vaiheessa. Tuo voi tietysti olla Trinidad Moruga Scorpion myös. Luulin, että yksikään ei itänyt, mutta voi olla, että idätyslautalla yksi siemen on vaihtanut paikkaa...

Nuo eivät olleet raakileina valkoisia.


Ennemmin tuo on jopa Moruga kuin Cajamarca. Sen pitäisi olla raakana vaalean violetti ja kasvin chinenseksi hyvin karvainen.


Jozpe


Jozpe


Rocoto Yellow kypsyttelee ekaa podiaan, melko aikaista Rocotoille  8)


Tämän päiväinen pieni satosaalis


Neljän Bollen kieputusprojekti pääsi suurempaan ruukkuun ja pihapöytää koristamaan


Osa ledilampun alla majailevista puskista alkaa olemaan jo puolitoista metrisiä, mutta pihalle en niitä roudaa ennenkuin kesä alkaa  ::)


Tämä ei varsinaisesti liity chileihin, mutta pakko jakaa teidän kanssanne kuva kukkivasta mehikasvi Echeveria setosa, eli Mexican Fire Cracker.

joseplluissans

Mimmonen satonäkymä gusanitolla? Mulla tulee aikalailla, ei vielä kylläkään yhtään kypsää...
Bassoa länkyttävä chilinsyöjä Tampereelta.

Jozpe

Lainaus käyttäjältä: joseplluissans - kesäkuu 22, 2015, 14:57:52 ip
Mimmonen satonäkymä gusanitolla? Mulla tulee aikalailla, ei vielä kylläkään yhtään kypsää...


Kyllähän se Gusaniton bonchi pari matoa puski pihalle, mutta ei sen enempää  :)

joseplluissans

Jaanii, sä olit sen jo bonchittanu. Entä sitä ennen? Mulla meinaa ei siis ekana vuonna tapahtunu mitään, ja nyt kunhan kypsyvät, hukun niihin. Toivottavasti eivät kypsy vasta mun etelänloman aikana...
Bassoa länkyttävä chilinsyöjä Tampereelta.

Jozpe

Lainaus käyttäjältä: joseplluissans - kesäkuu 23, 2015, 11:55:18 ap
Jaanii, sä olit sen jo bonchittanu. Entä sitä ennen? Mulla meinaa ei siis ekana vuonna tapahtunu mitään, ja nyt kunhan kypsyvät, hukun niihin. Toivottavasti eivät kypsy vasta mun etelänloman aikana...


Teki se täysikasvuisena myös muutaman madon, mutta ei ollut mikään satokuningas. Taisi mennä silloin lannoitteen mukana liikaa typpeä.

joseplluissans

Lainaus käyttäjältä: Jozpe - kesäkuu 23, 2015, 15:41:12 ip
Lainaus käyttäjältä: joseplluissans - kesäkuu 23, 2015, 11:55:18 ap
Jaanii, sä olit sen jo bonchittanu. Entä sitä ennen? Mulla meinaa ei siis ekana vuonna tapahtunu mitään, ja nyt kunhan kypsyvät, hukun niihin. Toivottavasti eivät kypsy vasta mun etelänloman aikana...


Teki se täysikasvuisena myös muutaman madon, mutta ei ollut mikään satokuningas. Taisi mennä silloin lannoitteen mukana liikaa typpeä.

Mulla ei oo lannoitteessa mikään muuttunu, mutta täysin eri tulokset. Oisko lajike vaan iän mukana satoisampi?
Bassoa länkyttävä chilinsyöjä Tampereelta.

Jozpe


Villichilit C. eximium ja C. galapagoense pääsivät isompiin ruukkuihin ja ulkoilemaan. Ilman harsoja tosin, mutta totutan ne pikkuhiljaa uv-säteilyyn. Aluks 15min, huomenna 30min jne...


Päivän satokuva. Rocoto oli hyvää  :o


Bacca Piriz tekee valkoisia palloja  8)


Bonchi Habanero Vietman ennen viikottaista karsintaa...


...ja karsinnan jälkeen

Jozpe


Tulipa lutrattua Neem-öljyseokset ennalta ehkäisevästi ulkona majaileville chilipuskille. Kirvoja on jo omenapuu täynnä ja ne katselevat ahnaasti alapuolella päivystäviä chilejä  :o

Jos et tiedä vielä mitä Neem-öljy on, niin blogista voi silmäillä lisätietoja ja linkkejä.

Jozpe


Päivän chilisato sisätiloista. Rocoto Yellow painoi 16g ja koko satsi 35g.


Tästä viidakosta sitä satoa tulee. En ole siirtämässä pihalle Suomen "kesään"  8)


Kasvatustilastoa tähän mennessä


Rhomboideum-bonchi tuli siistittyä


Jos luulitte, että bonchien hoitamiseen tarvitaan kalliit välineet, niin olitte väärässä  :)

Jozpe


Päivän chilisato. Yhteensä tähän mennessä 160g


Chilihyllyn ylätasolla majailee ZenGrow, bonchit ja mehikasvit


Habanero Vietnam -bonchin karsintaa


Lanceolatum-bonchit kaipasi myös trimmaamista

Helzy

Upeita Boncheja!! Tuottavatko ne satoa sulla ollenkaan? Olen miettinyt, että vetäisin muutamat ns. Lempparichilit boncheiksi talveksi ja keväällä antais niiden venähtää.
"Jukra, että minustakin tuli vihreäpeukalo." -Pikku Myy
Instagramissa @helzyy

Jozpe

Lainaus käyttäjältä: Helzy - heinäkuu 17, 2015, 15:45:07 ip
Upeita Boncheja!! Tuottavatko ne satoa sulla ollenkaan? Olen miettinyt, että vetäisin muutamat ns. Lempparichilit boncheiksi talveksi ja keväällä antais niiden venähtää.


Kiitos  :)

Rhomboideum ja Habanero Vietnam tekivät satoa alkukesästä, mutta Lanceolatum ei edes kuki. Bonchiksi leikkaaminen on kyllä aivan loistava tapa talvehdittaa lempichilit seuraavalle vuodelle!

Jozpe


235g tähän mennessä pelkästään sisältä, koska pihalla ei ole kesä  :o


Täydensin vähän siemenpankin C. frustescens -kokoelmaa ja mukaan sattui vähän muutakin...