toukokuu 12, 2024, 21:02:36 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


mitäkö minulle kuuluu?

Aloittaja rusettinöpö, heinäkuu 11, 2003, 15:37:59 ip

« edellinen - seuraava »

rusettinöpö

jaaha tovi on vierähtänyt siitä kun krapulaisena aamuna sain tietää että chiliä voi itsekin kasvattaa.

kaikennäköistä kummaa tällävälin tapahtunut ja muutaman muunkin chilistin saanut innostumaan kasvatuksesta ja sitä mukaa verkko hieman laajentunutkin.

kummaa vaan että tuntuu kuin kaikilla muilla tuo kasvatus onnistuisi paremmin kuin minun puutarhassani. ehkä syynä voi olla tämän superkesän liika valo ja lämpö? ehkä sekin että olen yrittänyt hillitä halujani ja pitää kotini suurinpiirtein inhimillisesti asuttavana tuosta naispuoleisen ylipäällikön hermojen kestävyyttä ajatellen. siksi ehkä natikkakin nukkuu kesäunta tuolla sängyn alla odotellen hetkeä jolloin pimahdan lopullisesti ja alan tosissaan rakennella chilitoriota tai jtms

pistän oheen kuiteskin muutaman "suurehkon" kuvan säälittävästä parvekeviljelmästäni...

http://users.kymp.net/p204448a/chili/chilit1.jpg
http://users.kymp.net/p204448a/chili/chilit2.jpg
http://users.kymp.net/p204448a/chili/chilit3.jpg
http://users.kymp.net/p204448a/chili/chilit5.jpg

...niin tiedoksi niille jotka eivät viellä ole huomanneet:
kapitalistisen ircnetin rajatun nikin pituuden vuoksi olen liikkunut #chili kanavalla nickillä PahaM...
since 03.2003 ja aivan seonnut

Tekla

Omat kasvini näyttävät suurinpiirtein samanlaisilta, sillä erotuksella, että yhtään komeaa kypsää palkoa ei killu pensaissa. Eikä kyllä paljon kukkiakaan. Avoparvekkeella lämpötilat ovat olleet melkoisen matalia ja se todella näkyy. Natikkaa en omista, joten laajempaan sisäkasvatukseenkaan ei enää juuri kannata siirtyä. Tämän kesän tavoitteeksi jäänee saada edes yksi marja kustakin kasvista ja tuokin voi olla jo liian suuri toive. Lohtua tilanteeseen tuo se, että viime kesän satoa on vielä hiukan pakkasessa ja kuivattuna.

Aji Inferno

Joo, ei tuo vieraalta eikä toivottomalta näytä. Muistuttaa vain chilien alkuperästä, trooppisesta ikivihreästä ilmastosta jossa ei tarvitse välittää talvesta...

Oma parvekkeeni on sekin sekaisin täynnä toivoa ja epätoivoa, sillä osa lajikkeista (ei natikkaa minullakaan) on intoutunut tekemään hienoa satoa aivan ilmastomme ehdoilla, ja toiset eivät sitten ole vielä suvainneet edes harkita kukkimista... Kun kasveja on noin 80 eri lajia, voitte kuvitella että kokemuksia joka lähtöön löytyy.

Hyvänä puolena tässä alkaa kertyä kokemuksia siitä mikä meille suomalaisille keskimäärin toimii esim. parvekelasien takana, ja mikä huonommin. Perin hassua kyllä, useimmat huippuharvinaiset trooppiset villichilit voivat erinomaisesti ja tekevät jopa runsasta satoa (esim. c.cardenasii ja c.chacoenset). Harvinaisista ei-villilajeista ovat kyntensä osoittaneet erityisesti monet c.baccatumit, kuten "Criolla Sella", "Aji Colorado", "Omnicolor", "Aji Rojo", "Lemon Drop", yms, jotka ehtivät kunnolla esikasvatettuina kyllä tekemään mainion sadon kesässämme.

Vaikeampi tilanne on kieltämättä monien, ellei useimpien c.chinense, c.frutescens, c.pubescens ja jopa kotoisien, tuttujen c.annuum -lajien kohdalla. Siellä kun voi tapahtua melkein mitä hyvänsä, eivätkä nuo chilit tunnu rakastavan ilmastoamme kovin paljon. Onkin pakko suositella capsicum baccatumeja chilinkasvatuksen peruskulmakiviksi, vaikka nämä kasvit ovat Etelä-Amerikan ulkopuolella tänä päivänäkin lähes tuntemattomia. Onneksi meillä Suomessa niitä, monen ihmisen työn tuloksena, näyttää löytyvän - ja moni harrastaja pääsee kokeilemaan sellaisia maukkaita, satoisia, aikaisia ja innokkaasti kasvavia chili-ihmeitä kuin "Lemon Drop"!

Muidenkaan kohdalla ei kannata laittaa päätä pensaaseen. Chili on oikukas kasvi, ja tämän hetken kääpiöstä voi yllättävänkin äkkiä kasvaa jättiläinen. Sen tästä touhusta on jo oppinut. ;) Ei muuta kun aurinkoa, lämpöä ja vähän Substralia kenties kunnon kastelun kera silloin tällöin, ja kyllä homma hoituu. Vaikka sitten myöhäänkin syksyllä. :)

JyriT

Mielenkiinnosta kysyisin, että mikä mahtaa olla kuvassa 2 oleva chili lajiltaan? Omalla parvekkella kun kasvaa samanlainen ;) ja tarkempaa lajia ei ole tiedossa kuin "birds eye"..
Nyt mä syön noi kaikki värilliset nakit pois, enkä huuda yhtään..
** AnonyymitChilinHydroKasvattajat **

rusettinöpö

since 03.2003 ja aivan seonnut

JyriT

Jep, kiitokset tiedosta, nuo omat puskat ovat ruvenneet tekemään juuri nuppuja, täytyykin katsastaa millaiset kukat tulee, jotta saadaan laji noista mun puskista varmistettua.
Nyt mä syön noi kaikki värilliset nakit pois, enkä huuda yhtään..
** AnonyymitChilinHydroKasvattajat **