toukokuu 13, 2024, 17:13:19 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


ZenGrow-hydro chileille

Aloittaja Caderusso, huhtikuu 18, 2010, 18:59:54 ip

« edellinen - seuraava »

Caderusso

Nyt tuli asennettua jo toinen ZenGrow  ;D ;D On musta ja aika hieno mielestäni.
Myös kasvihuoneen eslit on korvattu nyt 6400k loisteputkilla, vihdoinkin!
Käykääs tsiigaamassa ja heittäkää kommenttia, http://caderusso.blogit.fi/kasvihuoneen-muodonmuutos-ja-uusi-poytapuutarha/

Caderusso

Tuossa vielä kuva niille jotka eivät jaksa mun blogia seurata  ;D

Mukavin juttu noissa pöytäpuutarhoissa on siinä, että voisin laittaa noita olkkarin seinälle vaikke viiden kappaleen rivistön, eikä emäntä viitsis mitään valittaa kun itsekin on todennut että ovat hienon näköisiä eivätkä häiritse sisustusta yhtä paljon kuin joku Etolan valkoinen muoviämpäri letkuineen  ;D



Vielä lisättäköön (jos olen unohtanut mainita) että käytän pöytäpuutarhoissa FloraMato&Micro yhdistelmää. Ihan omista mieltymyksistäni johtuen, en ole käyttänyt ZenGrow:n omia ravinnetabletteja, vaikka kyllä niilläkin kuulemma tosi hyvin kasvaa lähes kaikki. Chilien suhteen luotan kuitenkin enemmän GHE:n ravinteisiin  :)

Sanokaas muuten joku, että mihinkä aikaan kannattaisi aloittaa kasvien kukitus? eli siis minkä pituisia kasvien tulisi silloin olla? nythän mun kaikki chilit alkaa olla jotain 30cm.

Caderusso

Noniin ukkelit (ja akkelit)!

Nyt sain taas blogin päivitettyä ja tuossa yksi maistiaiskuva  ;D



Blogissa on kokonaisraportti miten siemenet idätetään pöytäpuutarhassa, ja vähän muutakin.
Päivitys http://caderusso.blogit.fi/uusi-zen-grow-ja-uudet-lajikkeet/.

cortezz

Näyttää olevan joku uusi juttu, että omitaan topikki "yleiseltä"puolelta omaksi kasvatuspäiväkirjaksi. Mielestäni keskustelu pitäisi pitää yleisellä tasolla muutamien kasvatusesimerkkien kera. Tällaisen ymmärtää vielä aloittelijoiden puolella, jossa nämä päiväkirjat ovat yleisempiä, mutta nyt on eksynyt jo ainakin yksi edistyneemmälle puolelle.

Caderusso

Lainaus käyttäjältä: cortezz - toukokuu 08, 2010, 13:51:03 ip
Näyttää olevan joku uusi juttu, että omitaan topikki "yleiseltä"puolelta omaksi kasvatuspäiväkirjaksi. Mielestäni keskustelu pitäisi pitää yleisellä tasolla muutamien kasvatusesimerkkien kera. Tällaisen ymmärtää vielä aloittelijoiden puolella, jossa nämä päiväkirjat ovat yleisempiä, mutta nyt on eksynyt jo ainakin yksi edistyneemmälle puolelle.

Sori jos olen aiheuttanut sulle päänvaivaa.
Itse perustin tämän "ZenGrow-hydro chileille" ketjun ja tänne saavat kaikki postailla kertomuksiaan ja kuviaan jos ne vaan jotenkin liittyvät Zen Grow -pöytäpuutarhaan ja chileihin  :)
No hard feelings.. ok? ;)

jeQQ

Ihan hyvä ainakin mun mielestä. Voisit sitten vielä kauden päätteeksi tehdä jonkin yhteenvedon koko ZenGrowista, kiva tietää tällaisista laitteista enemmänkin. Ei tartte kauppaan lähteä kyselemään ja saamaan emmätiiä vastauksia!

Caderusso

Lainaus käyttäjältä: jeQQ - toukokuu 08, 2010, 14:27:44 ip
Ihan hyvä ainakin mun mielestä. Voisit sitten vielä kauden päätteeksi tehdä jonkin yhteenvedon koko ZenGrowista, kiva tietää tällaisista laitteista enemmänkin. Ei tartte kauppaan lähteä kyselemään ja saamaan emmätiiä vastauksia!

Sitä silmälläpitäen, siis yhteenvetoa ajatellen, kaikki tarvittava info löytyy suoraan mun blogista, jota en nyt enempää rupea täällä markkinoimaan (kun se tuntuu joitakin yksilöitä haittaavan).
Ja postaan tänne toki kuvia.
Eilen illalla nappasin sakset käsiin ja tap.. lyhensin tuon yhden anaheim-chilini pelkäksi rungoksi. Flora-ravinteita sekoittelen nyt lisäksi omalla salaisella lisäaineellani ja aion tehdä siitä kunnon monsteri-puskan  ;) tai sitten toinen vaihtoehto on se, että kasvin päivät ovat luetut. Katsotaan miten etenee, onhan niitä anaheim-taimia jäljellä onneksi 19kpl :)

Nyt laittamaan Russian Standardi pakkaseen, kaljat kaappiin, sipsit pöytään jne. tuttava-pariskunta tulee kylään. kummankin emännät on viimeisillään raskaana joten valitettavasti kaikkien eri viinaksien juomiset jää meidän miesten harteille. ainahan jonkun pitää kärsiä, mutta onneksi kannamme vastuumme tunnollisesti :D

Ryhis

^ Kannattaa pitää varansa tuo ruski standardin kanssa. Viimeksi kuin join sitä, se oli varmastikin pilaantunutta koska aamulla oksettti, en muistanut koko iltaa ihan tarkasti ja lisäksi joku oli laittanut 8 tyhjää tuoppia takkini taskuihin.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

cortezz

Itsekin ajattelin joskus ZenGrown ostaa, ja sen takia olen tätä topikkia seurannut. Minua kiinnosti yleisesti ihmisten kokemukset laitteesta, onko helppo käyttää, kestääkö se mitään, riittääkö valo jne. En kuitenkaan odottanut, saati halunnut, saavani tietoa, missä järjestyksessä joku laittaa chilit laitteeseen, miltä ZenGrow näyttää jonkun olohuoneessa tai mitä kasveille on tehnyt mikäkin päivä. Kertomuksista tai kuvista ei ole mitään haittaa kunhan ne liittyvät asiaan. Olisi esimerkiksi ihan kiinnostava nähdä miltä chilit näyttää kokonaisen kauden ZenGrowssa kasvaneena, kuulla kokemuksia sadon määrästä verrattuna johonkin muuhun kasvatustapaan tai muuta tämän suuntaista. Ei kuitenkaan nähdä parin päivän välein uutta kuvaa chilien "edistyksestä".

koshui

Kyllä tämä laite kiinnostaa kovastikin ja on ollut harkinnan päällä jo useampia kuukausia.

Ymmärrän myös kannan, että aiheuttaa närää varsinkin edistyneemmän kasvatuksen osastolla.
Laitehan on selkeästi helppoudellaan suunnattu kaikille ja näin ollen ei edes täytä edistyneen kasvatuksen kriteereitä?

Ehkä hyvä kompromissi on, että modet siirtää tämän zenimäisen aiheen kasvatuspäiväkirjaksi kaikille niille täytettäväksi jotka laitteen avulla nirvanaan halajaa :)

Caderusso

Lainaus käyttäjältä: cortezz - toukokuu 08, 2010, 18:27:58 ip
Itsekin ajattelin joskus ZenGrown ostaa, ja sen takia olen tätä topikkia seurannut. Minua kiinnosti yleisesti ihmisten kokemukset laitteesta, onko helppo käyttää, kestääkö se mitään, riittääkö valo jne. En kuitenkaan odottanut, saati halunnut, saavani tietoa, missä järjestyksessä joku laittaa chilit laitteeseen, miltä ZenGrow näyttää jonkun olohuoneessa tai mitä kasveille on tehnyt mikäkin päivä. Kertomuksista tai kuvista ei ole mitään haittaa kunhan ne liittyvät asiaan. Olisi esimerkiksi ihan kiinnostava nähdä miltä chilit näyttää kokonaisen kauden ZenGrowssa kasvaneena, kuulla kokemuksia sadon määrästä verrattuna johonkin muuhun kasvatustapaan tai muuta tämän suuntaista. Ei kuitenkaan nähdä parin päivän välein uutta kuvaa chilien "edistyksestä".

Noh, kai sitten sinua miellyyttäkseni, en postaile tänne mitään muuta kuin kasvukuvia  ;D
seuraavan kerran laitan mustasta zenistä kuvan kun chilit ovat sirkkalehtivaiheessa :)

Vielä kerran, anteeksi jos olen aiheuttanut sinulle mielipahaa. Yleensä jos en itse halua jotakin lukea, en sitä lue. En kuitenkaan lue jokaista postausta ja katso jokaista kuvaa ja sitten valita kun sisältö ei miellytä  ;D

Caderusso

Lainaus käyttäjältä: koshui - toukokuu 08, 2010, 20:18:29 ip
Kyllä tämä laite kiinnostaa kovastikin ja on ollut harkinnan päällä jo useampia kuukausia.

Ymmärrän myös kannan, että aiheuttaa närää varsinkin edistyneemmän kasvatuksen osastolla.
Laitehan on selkeästi helppoudellaan suunnattu kaikille ja näin ollen ei edes täytä edistyneen kasvatuksen kriteereitä?

Ehkä hyvä kompromissi on, että modet siirtää tämän zenimäisen aiheen kasvatuspäiväkirjaksi kaikille niille täytettäväksi jotka laitteen avulla nirvanaan halajaa :)

juu sulla on tossa ihan hyvä pointti, todellakin! Oikeastaan kun pohdiskelin mihin osastoon tämän ketjun laittaisin, tuumasin että vesiviljely on varmastikin "edistyneempää kasvatusta"  :)
Tosin onhan tuo Zen Grow melkolailla aloittelijoille sopiva laite jota on helppo lähestyä tarvitsematta tietää juuri mitään chileistä.

Ryhis

Kyllä minua kiinnostaa missä vaiheessa mitkäkin chilit laitetaan ja mihin koloon. Siitähän voi suorastaan oppia mitkä chilit parhaiten sopivat ZenGrowhon. Lisäksi minua kiinnostaa laitteiden ulkonäkö ja sijoitus. Caderusson blogissa oli hienot kuvat, jossa laitteet olivat omien jalustojensa päällä. Btw. mitä puuta pikkupöydät olivat?

Rahalla saa ja hevosella pääsee, en näe mitään pahaa siinä että käyttää rahaa ZenGrown kaltaiseen vesiviljelysysteemiin, varsinkin kun homma näyttää toimivan. Ja varsinkin kun se on tyylikäs.

Itsellä näyttää siltä, että loppukausi mennään ilman lisävalaistusta ja bubblerikin päätyy jonnekin huomaamattomaan nurkkaan. Grand Chateau-tyylin sisustuksessa ketjuissa roikkuvat loistarit ovat melko irvokkaita.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Caderusso

Lainaus käyttäjältä: Räyhäkäs - toukokuu 10, 2010, 10:59:02 ap
Kyllä minua kiinnostaa missä vaiheessa mitkäkin chilit laitetaan ja mihin koloon. Siitähän voi suorastaan oppia mitkä chilit parhaiten sopivat ZenGrowhon. Lisäksi minua kiinnostaa laitteiden ulkonäkö ja sijoitus. Caderusson blogissa oli hienot kuvat, jossa laitteet olivat omien jalustojensa päällä. Btw. mitä puuta pikkupöydät olivat?

Rahalla saa ja hevosella pääsee, en näe mitään pahaa siinä että käyttää rahaa ZenGrown kaltaiseen vesiviljelysysteemiin, varsinkin kun homma näyttää toimivan. Ja varsinkin kun se on tyylikäs.

Itsellä näyttää siltä, että loppukausi mennään ilman lisävalaistusta ja bubblerikin päätyy jonnekin huomaamattomaan nurkkaan. Grand Chateau-tyylin sisustuksessa ketjuissa roikkuvat loistarit ovat melko irvokkaita.

Kiitti räyhis  :)
Nuo pöydät löytyy suomisoffasta yhteisnimellä "sarjapöytä", kolme erikokoista pöytää. ihan laadukkaan oloiset, vaikken kyllä osaa ollenkaan sanoa mitä puuta ne ovat. Hintaa kolmella pöydällä oli yhteensä 39eur, joten tuskin ne mitään jalopuuta ovat, mutta ajavat asiansa kylläkin  :)

Tuakko

Sellainen varoituksensana pitää kyllä mainita jos Zen Grown meinaa pistää että se pitää ääntä. Pumppu itsessään on varsin hiljainen, ellei ole huonosti urassaan ja pistä koteloa resonoimaan. Tämä hoituu yleensä roplaamalla sitä voimalla paikalleen. Varsinainen meteli muodostuu kuitenkin veden lätinästä, jota tulee kuudesta pisteestä kerrallaan. Väittäisin että tämä on käyttökontekstin huomioon ottaen suoranainen suunnittelulapsus. Itse en voisi kuvitellakaan tuota olohuoneeseeni, sillä työhuoneessakin siinä on kestämistä. Pidän siellä mieluiten aina luurit päässä, koska veden lätinä on todella hermostuttavaa. Se ei siis ole mitään kivipuutarhassa pulputtavan puron liplatusta vaan oikeesti sikaärsyttävää. Jos on kuuro tai hyvä olemaan välittämättä tällaisista äänistä, niin sitten ei tietenkään hätiä mitiä.

Toinen huomio ehkä tuosta valaistuksen väristä. Itse tykkään kyllä kylmästä valosta, mutta jos huoneessa on tavallisia 2700 kelvinin lamppuja, niin Zen Grown lamput näyttää niiden rinnalla todella kolkoilta. Silmä tottuu vähän kaikkeen ja jos kaikki lamput on tuollaisia viileämpiä niin valkotasapaino näyttää taas ihan kivalta.
Hauskaa pitää olla ja paukkuakin saa.
                       - Katto-Kassinen, aikamme anarkisti

Caderusso

Lainaus käyttäjältä: Tuakko - toukokuu 10, 2010, 20:12:31 ip
Sellainen varoituksensana pitää kyllä mainita jos Zen Grown meinaa pistää että se pitää ääntä. Pumppu itsessään on varsin hiljainen, ellei ole huonosti urassaan ja pistä koteloa resonoimaan. Tämä hoituu yleensä roplaamalla sitä voimalla paikalleen. Varsinainen meteli muodostuu kuitenkin veden lätinästä, jota tulee kuudesta pisteestä kerrallaan. Väittäisin että tämä on käyttökontekstin huomioon ottaen suoranainen suunnittelulapsus. Itse en voisi kuvitellakaan tuota olohuoneeseeni, sillä työhuoneessakin siinä on kestämistä. Pidän siellä mieluiten aina luurit päässä, koska veden lätinä on todella hermostuttavaa. Se ei siis ole mitään kivipuutarhassa pulputtavan puron liplatusta vaan oikeesti sikaärsyttävää. Jos on kuuro tai hyvä olemaan välittämättä tällaisista äänistä, niin sitten ei tietenkään hätiä mitiä.

Toinen huomio ehkä tuosta valaistuksen väristä. Itse tykkään kyllä kylmästä valosta, mutta jos huoneessa on tavallisia 2700 kelvinin lamppuja, niin Zen Grown lamput näyttää niiden rinnalla todella kolkoilta. Silmä tottuu vähän kaikkeen ja jos kaikki lamput on tuollaisia viileämpiä niin valkotasapaino näyttää taas ihan kivalta.

veden lorina/tiputus/liplatus/jne lakkaa kun juuret kasvavat vesirajaan asti. Silloin siis vesi laskeutuu juuria pitkin takaisin säiliöön. Jos muuten vuotaa niin tiivistä virtauskanavien väliköt kuten itse tein niin viimeistään silloin laite on veden äänen osalta äänetön. ainoastaan pumppu hurisee.

Tuossa kuva siitä miten itse tiivistin kanavien välit:



materiaalina käytin liukuestomattoa, samaa systeemiä jota laitetaan lattiamattojen alle. Tosin mahdollisimman pienireikäistä/tiheää. Sitä löytyy etolasta 150cm rulla 5,90eur  :)
Onhan tuossa parinkymmenen minuutin työ mutta saa ainakin hiljaisen zenin.
Idea tuossa materiaalivalinnassa on sen koostumus. se ei suoranaisesti estä vettä karkaamasta virtauskanavien seinämien ylitse, mutta se aiheuttaa vedelle sopivan virtausvastuksen jotten vesi virtaa isoina pisaroina takaisin laitojen yli säiliöön aiheuttaen tiptiptip-ääntä  :)

Caderusso

Nyt kun on toinen zengrow siinä vaiheessa että siemenet on kylvetty ja ne pitäisi saada itämään, olen zenin omien lamppujen avulla koittanut saada lämpötilaa nostettua lähemmäs 30 asteeseen, siinä kuitenkaan onnistumatta, koska zeni sattui olemaan omalla pöydällään ikkunan vieressä ja se on sellainen kohta meidän asunnosta jossa ei ole kovin lämmin muutenkaan. veden ja kasvukuutioiden lämpö ei noussut millään yli 24 asteen.

Kuitenkin kasvihuoneessani(ent. vaatehuone) seinälämpömittari näyttää aina tasan 30 astetta. Päätin siis siirtää zenin (ilman omia lamppuja) sinne siihen asti kunnes siemenet ovat itäneet.
Allaolevasta kuvasta näkee tämän erinomaisen tavan hyödyntää viime jouluksi ostettua kinkkumittaria  ;D anturi vaan säiliön pohjalle ja odottelemaan veden lämpeämistä. Kaiken järjen mukaan veden ja kuutioiden lämpötilan pitäisi nousta jonnekin 27-29 tuntumaan, joka olisi varsin mainio lopputulos  :)



Laitoin vielä zenin päälle pari 36w esliä antamaan hieman valoa ja lisälämpöä.

shp

Noi zenin omat tabletit toimivat ihan hyvin chileille alkukasvatukseen, kukitus/hedelmävaiheessa kannattaa siirtyä muihin likuihin.
Zenissä olevan veden määrä vaikuttaa myös lorinaan, kun sitä laittaa vähän yli sen maksimin, niin ei pidä ääntä.

Ja sitten pientä stooria zenin nopeudesta/tehokkuudesta:



Kuukausi myöhemmin



'nuff said =)
:) ;) :D ;D :o 8) ::) :P :-* >:D ^-^
Lisää lärviöitä tekstin perään, ettei mene liian vakavaksi
Failure is always an option, success rarely.

Caderusso

Lainaus käyttäjältä: shp - toukokuu 15, 2010, 10:13:10 ap

Kuukausi myöhemmin

'nuff said =)

Siis ihan tosi!!? vaan 1 kuukausi noilla kuvilla väliä  :o ??

Itsekin olen huomannut että nestetasolla on hurja merkitys lorinaan. Kummatkin omat zenini ovat nyt käytännössä äänettömiä. Laitoin myös pienet vaahtomuovi-tassut pumpun jalkojen alle, ei enää pumppukaan resonoi  :)
Ja en itse ole alkuunkaan käyttänyt zengrow:n omia ravinnetabletteja. ei sillä että olisi mitään niitä vastaan, mutta oon kuitenkin "tyytynyt" Mato & Micro -yhdistelmään :)

Harri1980

Toimisiko tuo chilien kasvatuksessa, jos

-Laittaisi tehokkaamman valon roikkumaan katosta, jolloin chilit mahtuisivat kasvamaan korkeiksi.

-Kylväisi vain kaksi tai kolme chiliä, jolloin tilaa kasvamiselle jäisi paremmin.

Riittääkö nuo pienet ruukut ja järjestelmän tila täysikasvuisen chilin vesijuurille?

Pysyisikö isot chilit tuossa pystyssä?