huhtikuu 28, 2024, 20:33:57 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Sisäkasvatus jatkuu 2022

Aloittaja miiksuli, tammikuu 28, 2022, 18:27:07 ip

« edellinen - seuraava »

Chliina

No hui, on sulla hurjan näköisiä kavereita siellä! Tosi upeaa, että onnistuivat noin hyvin.

En taida minäkään talvella chilejä kasvatella, hirvittää niiden kilohinta näillä sähkötariffeilla. :o

miiksuli

Lainaus käyttäjältä: Chliina - lokakuu 03, 2022, 21:15:42 ipNo hui, on sulla hurjan näköisiä kavereita siellä! Tosi upeaa, että onnistuivat noin hyvin.

En taida minäkään talvella chilejä kasvatella, hirvittää niiden kilohinta näillä sähkötariffeilla. :o
Noin 1,2€ päivä maksais mulle 1-2 chilin kasvattaminen. Kyllä siinä äkkiä tulee chilille hintaa. Tekis mieli alottaa kasvattelu mutta odotellaan. Toi viimeisin mikä nyt kypsyy on aika epämääräinen mötkö. Pikkusella veitikalla :P Ja tokavikalla ei ole melkeen ollenkaan vuotavaa verhiötä. Kyllä tässä on ihan hyvin fenoja joista  jatkokasvattelee. Kyl yritän löytää parhaimmman makuset ja tulisimmat mutta jos sais molemmat samalla kertaa niin olis tosi hyvä.


miiksuli

lokakuu 11, 2022, 17:58:27 ip #142 Viimeisin muokkaus: lokakuu 11, 2022, 18:04:45 ip käyttäjältä miiksuli
Tosi hyvältä vaikuttaa toisiks viimeisin marja eli kuvassa näkyvä kypsä marja. Ollu nyt pari päivää halkastuna ja vieläkin tuoksuu voimakkaasti hedelmältäiseltä, marjainen ja imeläinen. Sain jopa kymmenen hyvää siementä. Muista saanut tähän mennessä alle kymmenen. Nyt on hyvä pohtia mistä jatkokasvattelut jatkuu :) Jotenkin tuntuu että mitä myöhäsempiä chilit olu sitä parempia oli myös. Ekat jäi raaoiksi eikä kypsyneet edes loppuun asti. Voi olla että noista viimeisimmistä lähtee jatkokasvattelut.


Tervo

Parhaistahan se varmaan kannattaa jatkokasvatus tehdä. Mullakin noilla kahdella Scorpionilla marjojen koossa järkyttävä kokoero, enkä oikein jaksa uskoa, että  bubbleri olisi tuohon syyllinen. Tuon isomarjaisen yksi oksa on nyt juurrutettuna ja ruukutettuna kasvamassa, ehkä katkon myös tuon emokasvin stumpiksi talvehtimaan, sen kun saisi kesäkuulla pihalle kasvamaan, niin voisi tulla kunnon satoa. Bubblerista saa lähteä kompostiin, kun noi pikkumarjat on kypsiä. Kukkiahan noissa on molemmissa järkyttävän paljon, ovat vaan niin korkeita (=katossa) ja niin laajoja, ettei noi valot riitä näin syksyllä enää sadotukseen.

miiksuli

Kolmisen tusinaa olis vielä Impro nagaa ja mojo scoundrelia puskissa odottamassa korjuuta :)

Viimeisin chili tuosta Peach Bleeder x Tuntematon F1 risteytyksestä. Vähän vaisu tuoksu, jotenkin muistuttaa baccatumia/pubescensia jossa chinenseä. Aika paksulihainen. En tuota varmaan kasvata mutta siemenet kuitenkin varmuudeksi talteen.


miiksuli

Mun viimeisin korjuu. Impro naga x:ää ja mojo scoundrelia. Tulee tehtyä hapanchilikastiketta. 👹


Tervo

Sullahan on Nagasta tullut kunnon saalis! Paljonkohan noita ensi kesänä tulee, jos noi kaksi taimee mulla talven yli selviää.

miiksuli

Lainaus käyttäjältä: Tervo - marraskuu 07, 2022, 20:45:54 ipSullahan on Nagasta tullut kunnon saalis! Paljonkohan noita ensi kesänä tulee, jos noi kaksi taimee mulla talven yli selviää.
Paljon ja tuostakin loppui kausi kesken niin otin sisälle chilit jäi vielä pienemmiksi mitä pitäisi ja osa jäi raaoiksi. Ja osa en tuostakin ehtinyt mennä kesken kautta suihin tai ruoanlaittoon.

miiksuli

marraskuu 10, 2022, 18:17:56 ip #148 Viimeisin muokkaus: marraskuu 10, 2022, 18:44:02 ip käyttäjältä miiksuli
Vaikka ruma marja oli tuo viimeisin mutta tulipahan parhaimmat näköset siemenet. Kun kattoo tuon F1 kehitystä niin aikaisimmat marjat oli epävakaimpia. 24 siementä tommosesta pienestä ja kaikki siemenet oli terveitä jotka oli kehittyneet kokonaisiksi. Mitä mieltä ootte mistä kannattaa alottaa? Mulla on rajallinen tila niin maksimissaan neljä eristettyä chiliä voin kasvattaa. Pitäskö mun kokeilla onnea tuolla viimeisimmällä ja kattoo josko tulis paremman näköisiä vai kokeilla kaikkia eri marjojen siemenistä kasvattaa?


miiksuli

Laitoin #2 ja #7 idätykseen. Tulee uutta lankaa kun alkaa tapahtumaan. Kakkonen lähti sen takia kun oli niin hemmetin tulinen vaikka jäikin hieman raa-aksi. Ei siis kypsynyt jostain syystä loppuun asti. Jotain vikaa oli mutta sormet ristiin ja ehkä sieltä jokin itää :)

varis

Lainaus käyttäjältä: miiksuli - marraskuu 10, 2022, 18:17:56 ipMitä mieltä ootte mistä kannattaa alottaa? Mulla on rajallinen tila niin maksimissaan neljä eristettyä chiliä voin kasvattaa. Pitäskö mun kokeilla onnea tuolla viimeisimmällä ja kattoo josko tulis paremman näköisiä vai kokeilla kaikkia eri marjojen siemenistä kasvattaa? [/url]

Jos näistä oon mitään ymmärtäny niin siinä podissa on eri geenit kuin siemenissä (nehän tulee sukusoluista). Toisin sanoen ei merkitystä. Podeissakin lähes aina kaikki geenit samoja samassa kasvissa. (Mutaatio saattaisi tapahtua yksittäisessä kasvin osassa?)

Toki eri podien siemenet sitten omaa eri geneejä koska kyseessä eri hedelmöittyminen. Mutta onko saman podin siementen välillä eroja? Ei varsinaista tietoa mutta olettaisin että eroja on...

miiksuli

marraskuu 17, 2022, 21:19:14 ip #151 Viimeisin muokkaus: marraskuu 17, 2022, 21:48:25 ip käyttäjältä miiksuli
Kyl noissa eroja on. Suuremmalla todennäköisyydellä on aika lähelle mutta itse kun seurannu niin samasta chilistä voi tulla ihan eri näköisiä kavereita varsinkin jos ekat sukupolvet. Kokeneemmat suosittelee että pitäis laittaa 100 tulemaan. Sitten niistä valita. Toi että ei mulla tainnu tulla edes ihan noin montaa siementä tuosta ekasta. Mutta ehkä 50 siementä sain. Meni todella pitkään että alko tekee satoa ja sitten lopetin kasvattelun jossain kohtaa. 100+ pv kun ekat palkot tuli. Viimeisimmät tuli varmaan jossain 140+ pv kohdalla. Eli hidas kaveri tää on vaikkei mikään 2M SHU chili olekkaan.

Huolestuttavalta näyttää tuon #2 idätys. Laitoin neljä tulemaan ja osa alkanu jo rusehtamaan sisältä. Eli jotain vikaa näyttäis olevan.  #7 näyttää kaikki vielä hyviltä. Pulleita ja terveen näköisiä, vaaleita.