toukokuu 18, 2024, 19:19:30 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Testissä katteet

Aloittaja MasaT, helmikuu 27, 2010, 22:06:53 ip

« edellinen - seuraava »

MasaT

Olen itse käyttänyt aika paljon erilaisia katteita ruukkuviljelyssä ja havainnut niiden aika positiivisen vaikutuksen chilien kasvuun. Kate ehkäisee kosteuden häipymistä kasvatusalustasta ja pitää turpeen/mullan sopivan "hikevänä". Voidaan kyllä kiistellä siitäkin, onko katteesta mitään hyötyä. ;)

Kaltsu

Kaippa nuo katteet vähän estävät tuholaistenkin invaasioita. Itsellä tuossa toissapäivänä kun olin suorittamassa ammukatselmusta plantaasilla, niin silmäni huomasivat liikettä yrttipurkissa. No, eiköhän siellä ollut harsosääski perse mullassa toimittamassa kutupuuhiaan. >:( Ei muuta kun nappasin vihollisen niskavilloista tukevan otteen ja naps , siinä oli sääsken viimeinen kutu. Jos olisi ollut yrttipurkeissa katteet päällä, niin olisi voinut jäädä sääsken kutu tekemättä. No onneksi oli kiinnostunut yrteistä, eikä vieressä olevista chileistä. :D
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

pete79

ehdottomasti katteista suurikin hyöty, mutta monesti kotiin hankala toteuttaa riittävän tehokkaasti.. oma pieni unelma olisi joskus tulevaisuudessa rakentaa chileille oma pieni sisä kasvihuone jossa saisi ruiskia kasveja huoletta vaikka letkulla!

pete79

edit edelliseen. tarkoitin koko kasvin sijoittamista esim minikasvariin.

MasaT

helmikuu 27, 2010, 22:31:36 ip #4 Viimeisin muokkaus: helmikuu 27, 2010, 22:37:20 ip käyttäjältä MasaT
Katteilla lähinnä tarkoitin vermikuliittiä, "rainbow kissanhiekkaa", kaarnaa, Orkidea-multaa, soraa tai ihan mitä tahansa muuta. Itsellä on nyt kokeilussa miss cat kissanhiekka, kuivattua savea. Rainbown kissan hiekka on hyvää, mutta sitoo liikaa kosteutta alustaan sekoitettuna..

bluesman

 Juuri ruukutin C.praetermissumin joka oli heitteillä taimikasvarina käyttämässäni akvaariossa kastelematta ainakin viikon ellei kaksi, 5cm muoviruukussa jossa pesty lecasora katteena. Turve oli vielä kosteahkoa vaikka välillä lämpötila nousee 30C pintaan jos unohtaa aamulla laittaa kannen raolleen.
Koristekatetiilimurskaa mulla myös on, imee ehkä kosteutta liikaa. Kumpikin riittävän paksuna kerroksena lopettaa sääskien lisääntymispuuhat.
Kuorikatetta vois kokeilla (huussikuiviketta), pH on valmiiksi hapan. Altapäin kastelu.