toukokuu 24, 2024, 01:20:29 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Bluesmanin kausi 2013

Aloittaja bluesman, marraskuu 14, 2012, 12:55:49 ip

« edellinen - seuraava »

bluesman

 Juu, kisataan siitä kumpi laittaa vähiten chilejä seuraavalle kaudelle. Ajattelin itse kymmentä mutta Jewe pisti heti paremmaksi ja kertoi kasvattelevansa 5-8 chiliä kaudella 2014. Prkl, minäpä laitan 4 chiliä. Laitappa siitä vielä paremmaksi.
Mitkä neljä? No perushuttua; Naga, Aji cristal, joku rocoto sekä yllätysyllätys, Faria eli Tobago sweet scotch bonnet.
Näillä pärjätään seuraava kausi. Pakko mikä pakko. En saa lupaa esikasvattaa kotona Keravalla eikä farmilla ole piharakennukseen asiaa kun on nuorenparin sviitti. Niinpä on funtsittava muita vaihtoehtoja.

jewe

Lainaus käyttäjältä: bluesman - elokuu 16, 2013, 21:45:32 ip
Juu, kisataan siitä kumpi laittaa vähiten chilejä seuraavalle kaudelle. Ajattelin itse kymmentä mutta Jewe pisti heti paremmaksi ja kertoi kasvattelevansa 5-8 chiliä kaudella 2014. Prkl, minäpä laitan 4 chiliä. Laitappa siitä vielä paremmaksi.
Mitkä neljä? No perushuttua; Naga, Aji cristal, joku rocoto sekä yllätysyllätys, Faria eli Tobago sweet scotch bonnet.
Näillä pärjätään seuraava kausi. Pakko mikä pakko. En saa lupaa esikasvattaa kotona Keravalla eikä farmilla ole piharakennukseen asiaa kun on nuorenparin sviitti. Niinpä on funtsittava muita vaihtoehtoja.


Ja ylläolevaa postausta saa nauraa vatsa kippuralla viimeistään tammikuussa 2014.

Vakavasti puhuen mun kasvatuslista ensi kaudelle on Naga, Rocato, Aji Cristal, 2 x Jalapeno (DRH tai Mucho Nacho) ja 2-3 rocotoamppelia ja ehkä joku muu.

M;kko

Vai että 4 kasvia. Mielenkiintoinen ajatus. Toivottavasti kaikista kasvaa sitten sitä mitä pitää... Jos kuitenkin hetken asiaa tuumailee, niin miksi laittaisitte nagaa tai pubeja? Niitä tullee tältä kaudelta ihan riittävästi laitettua muodossa jos toisessa talteen, joten pienellä kasvimäärällä panostaisin itse tuoreena syötäviin lajikkeisiin. Ja kun pakki ei nagaa kestä, niin joku jallu olisi kyllä listalla.

Ja toisaalta, saat kyllä neljälläkin kasvilla kasvarin täytettyä ja 40+ kg satoa! ;)

Jame

Lainaus käyttäjältä: bluesman - elokuu 16, 2013, 20:47:47 ip
Rupatellessani äsken Jewen kanssa kerroin 50 kilon kokonaissatorajan varmaan nyt menneen rikki. Vaan eipäs vielä mennytkään, 76 grammaa jäi vajaaksi eli pari Aji verden podia pitäisi vielä hakea. Kymmenisen kiloa tuli taas tänään kerättyä ja alkaa olla ihan kypsä olo kun tuntuu pelkältä chilienperkuulta koko vapaa-aika.


Ongelmansa kullakin  ;)
Minä olen kerännyt n. 70 podia Prairie firestä (á 1 g), 7 podia Cheyennestä (á n 5 g), pari cayenne goldenia (á 10 g) sekä pari puolikypsää Aji Christalia (á 10 g). Vielä ei ole ilmennyt vapaa-ajan ongelmia chilien suhteen. Kasveja on tosin vain 25 kpl.
Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

jewe

Lainaus käyttäjältä: M;kko - elokuu 16, 2013, 22:46:25 ip
miksi laittaisitte nagaa tai pubeja? Niitä tullee tältä kaudelta ihan riittävästi laitettua muodossa jos toisessa talteen


Omasta puolestani vastaan tuohon että juuri tuoreiden podien takia. Tuoretta nagaa mulla menee tomaattikastikkeisiin ja pubet on ihan must grilliin, varsinkin orange rocoto, juuri poimittu ylikypsä ja juustolla täytetty rocoto grillissä kyllä päihittää grilliannuumit mennen tullen, en osaa enää ajatella kesää ilman grillirocotoja. Juuri tänä iltana mökillä noita tuli taas nautittua.

PP

elokuu 17, 2013, 01:05:26 ap #685 Viimeisin muokkaus: elokuu 17, 2013, 01:08:18 ap käyttäjältä PP
Millä te sitten täytätte kasvarinne? Tomaatteja, kurkkuja, munakoisoja, meloneja, jne. vai pidättekö välivuodet kaikenlaisesta kasvatuksesta?

Olisi todella mielenkiintoista nähdä, miten chili kasvaa Bluesmanilla keskellä kasvaria NFT:ssä, kun sille antaa 5-10 neliötä tilaa ja tukee haarat sateenvarjomaisesti sivuille. Tämän vuoden Bonda saattaa olla pieni tuollaiseen verrattuna.

Masa.T

Jokainen väsyy aikaa myöten kasvatuksiin, eikä voi vaatia, että joku pistää jatkuvasti itseään jotenkin julkiseksi jossain chilifoorumilla.
Chilifoorumilta on tippunut jo monta hyvää hahmoa aikojen saatossa. Ainahan silti voi tulla pistämään kommentteja ja päätöksen ei täydy olla lopullinen. Jokaisella on omat elämäntilanteensa ja pitää olla mahdollisuus elää sen mukaan.

Masa.T

Jewelle vastaan ,että kyllä tuore chili on paras ja mehukas! Voileivän päällä yleensä syön niitä kaikkia. Ei tartte edes voita..

bluesman

 Oon Jewen kanssa tuorechileistä samaa mieltä. Vaikka kuivattua tai salsaksitehtyä olisi tarjolla niin kyllä meikä silppuaa tuoreen chilin (tällä hetkellä suosikki on Faria) vaikka leivän päälle. Talvella kuluu sitten savunagaa ja muita. Oon nyt pakastanut enemmän kuin koskaan ihan tuoreita palasia mutteivät ne suoraan puskasta otettua tietenkään vastaa.
Aion laittaa kasvariin kaikkea mahdollista mutta enemmistönä tulee varmaan olemaan tomaatit ja yrtit kuten basilika monine variaatioineen. Passionhedelmää aion yrittää edelleen josko sais ekan kukan edes aikaiseksi. Passiflora quadrancularis kasvaa jo nelimetrisenä mutta puolen litran multaruukussa keskellä Aji amarilloa ei oikein viihdy.
Viiniköynnös saa enemmän huomiota ja tilaa, saatan laittaa toisenkin yksilön kasvamaan.
Munakoisosta pidän mutta on kokemusta siitä että on melkoinen ötökkäimuri. Aion silti kokeilla uudelleen.
Olen perinjuurin kyllästynyt taisteluun begoniapunkkeja vastaan ja niiden hävittäminen tulee olemaan ykkösenä listalla. C.tovariit lentävät kompostiin koska vaikuttaa siltä että Keravalla oleva yksilö uhkaa kukkia. Jos tekee siementä niin en aio talvettaa.



Kotona Keravallakin on muutama chili. Podejakin löytyy vaan eivät kunnolla näy. Vasemmalta Pimenta da Neyde, C.chinense Antillais 14.5, Jalapeño DRH7400, pari pienikasvuista pubea, C.frutescensit CAP502 ja Aji picante Venezuelasta, Manzano rojo Venezuelasta ja Trinidad Moruga scorpion jossa jopa pari podiakin tulossa. Tovarii ja yksi rhombo eivät näy tässä kuvassa.

Täytyy suunnitella kasvattelut uusiksi, harrastusta en lopeta mutta järjettömiä määriä chiliäkään ei ole mielekästä tuottaa kun en niitä kuitenkaan myy ansiomielessä. Vuosi pari väliä ja sitten voi jo laittaa kymmenen chiliä kasvariin. Tai sitten ei.

Whili

elokuu 17, 2013, 06:43:44 ap #689 Viimeisin muokkaus: elokuu 17, 2013, 07:49:50 ap käyttäjältä Whili
Minkäs lajin edustaja tuo Faria on ?? Ei näkynyt avausviestin listassa.
E: Googlaamalla selvisi, että chinencehän tuo, mutta kerroppa hieman lisää lajikkeesta.

Taitaa olla melko yleinen suunnitelma tähän aikaan kasvukautta  tuo "ensikaudeksi vain muutama kasvi"  ;D
Samaa oon pohtinut minäkin ja mitenkäs sitä aina vaan tulee ahdettua kasvari liian täyteen.

bluesman

 Oon jostain Brittein saarilta saanut ko lajikkeen siemenet ja on osoittautunut yhdeksi Tobago sweetin kanssa kärkichinensen paikasta kilpailevaksi lajikkeeksi.





Tuollainen luodinmuotoinen pienehkö 2-3,5cm pitkä podi. Erittäin hedelmäinen ja mehevä maku senkun korostuu kun nuuskimisen jälkeen myös maistaa podia. Siemeniä on runsaasti mutta eivät haittaa ruoanvalmistuksessa. Toistaiseksi kauden mukavin yllätys.
Tulen Festeille sunnuntaina ja otan Farian podeja mukaani niin jos olet paikalla niin saat näytteen.

bluesman

 Bonda ma Jacquesin tuottoarvauskilpailun arvailuille laitetaan nyt piste. Eli ne ketkä ovat arvauksensa päiväkirjaani lähettäneet tuon chinensen kokonaistuotosta ovat mukana. Ei siis enää arvailuja.
Nyt voin antaa hieman varovaisia väliaikatietoja vaikka kasvilla on aikaa sadota vielä kuun loppuun saakka.
Lähimpänä tällä hetkellä ovat Lumppujussi (10101g sekä Siika10,2kg). Voinette arvioida onko kympin tuottoraja ohitettu vaiko ei.
Bondassa on vielä jonkinverran raakoja podeja muttei montaa kiloa. Valitettavasti huippusadon pilasi mikäsmuukaan kuin begoniapunkki. Uusia kukkia ei heinäkuun alun jälkeen enää paljoa muodostunut eikä tietysti myöskään podeja. 15 kiloa olisi ollut haarukassa vaan nyt saa nähdä kun kasvin kaadan 1.9 paljonko tulee lisää podeja.
50 kiloa satoa rikki.

Feint

Lainaus käyttäjältä: bluesman - elokuu 17, 2013, 17:15:46 ipLähimpänä tällä hetkellä ovat Lumppujussi (10101g sekä Siika10,2kg). Voinette arvioida onko kympin tuottoraja ohitettu vaiko ei.


Mun arvaus oli 8836g, eli varmaan aika lähellä sitä kymppiä ollaan? ;)

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Feint - elokuu 17, 2013, 17:35:32 ip
Lainaus käyttäjältä: bluesman - elokuu 17, 2013, 17:15:46 ipLähimpänä tällä hetkellä ovat Lumppujussi (10101g sekä Siika10,2kg). Voinette arvioida onko kympin tuottoraja ohitettu vaiko ei.


Mun arvaus oli 8836g, eli varmaan aika lähellä sitä kymppiä ollaan? ;)


1,5kg alle oli sun veikkaus.

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Masa.T - elokuu 17, 2013, 04:17:59 ap
Jokainen väsyy aikaa myöten kasvatuksiin, eikä voi vaatia, että joku pistää jatkuvasti itseään jotenkin julkiseksi jossain chilifoorumilla.
Chilifoorumilta on tippunut jo monta hyvää hahmoa aikojen saatossa. Ainahan silti voi tulla pistämään kommentteja ja päätöksen ei täydy olla lopullinen. Jokaisella on omat elämäntilanteensa ja pitää olla mahdollisuus elää sen mukaan.


En ole väsynyt varsinaisesti kasvatuksiin vaan siihen mitä se edellyttää tässä mittakaavassa. Jatkuvaa taistelua emännän kanssa mihin tällä erää voin sijoittaa taimikasvatukseni. Ei ole enää paikkaa mihin taimet laittaa. Täytyy lopettaa koko homma. Tai laitanhan sentään 4 tainta. Riittäkööt. On ihan mukava valokuvata kauniita chilikukkia ja -kasveja mutta kun ei ole ymmärrystä sille että homma on paitsi mukava ja jopa liikunnallinenkin harrastus niin myös rauhoittaa mieltä ja virkistää. Mikäs sen mukavampaa kuin herätä 4.30 ja mennä Bondan alle istumaan ja funtsimaan asioita. Kun sitten tunnin päästä avaat kasvarin oven niin hirvi tuijottaa 30 metrin päässä.
Laatuaikaa. Joka on nyt näillänäkymin loppu. Tai ainakin muuttuu lajistoltaan melkoisesti, ei ehkä niin kiinnostavaksi.
Tämä virsi kai pitäisi olla jossain valitusketjussa vaan laitan nyt päiväkirjaani.

Kiitos Masa.T yhteistyöstä ja asiakommenteista. Olen saanut sinulta paitsi arvostamaani infoa niin myös melkoisen valikoiman siemeniä. Joukkoon kuuluu myös Bonda ma Jacques.

Feint

Lainaus käyttäjältä: bluesman - elokuu 17, 2013, 21:12:18 ip
Lainaus käyttäjältä: Masa.T - elokuu 17, 2013, 04:17:59 ap
Jokainen väsyy aikaa myöten kasvatuksiin, eikä voi vaatia, että joku pistää jatkuvasti itseään jotenkin julkiseksi jossain chilifoorumilla.
Chilifoorumilta on tippunut jo monta hyvää hahmoa aikojen saatossa. Ainahan silti voi tulla pistämään kommentteja ja päätöksen ei täydy olla lopullinen. Jokaisella on omat elämäntilanteensa ja pitää olla mahdollisuus elää sen mukaan.


En ole väsynyt varsinaisesti kasvatuksiin vaan siihen mitä se edellyttää tässä mittakaavassa. Jatkuvaa taistelua emännän kanssa mihin tällä erää voin sijoittaa taimikasvatukseni. Ei ole enää paikkaa mihin taimet laittaa. Täytyy lopettaa koko homma. Tai laitanhan sentään 4 tainta. Riittäkööt. On ihan mukava valokuvata kauniita chilikukkia ja -kasveja mutta kun ei ole ymmärrystä sille että homma on paitsi mukava ja jopa liikunnallinenkin harrastus niin myös rauhoittaa mieltä ja virkistää. Mikäs sen mukavampaa kuin herätä 4.30 ja mennä Bondan alle istumaan ja funtsimaan asioita. Kun sitten tunnin päästä avaat kasvarin oven niin hirvi tuijottaa 30 metrin päässä.
Laatuaikaa. Joka on nyt näillänäkymin loppu. Tai ainakin muuttuu lajistoltaan melkoisesti, ei ehkä niin kiinnostavaksi.
Tämä virsi kai pitäisi olla jossain valitusketjussa vaan laitan nyt päiväkirjaani.


Kasvien kasvattaminen on terapeuttista niille, jotka siihen hurahtavat kunnolla. Totta kai se näyttää ulkopuolisten silmissä hulluudelta, mutta mun mielestä se on vaan tapa pitää hulluus loitolla. Nykymaailmassa on vaan hyväksyttävämpää olla alkoholisti, kuin käyttää aikaa ja rahaa poikkeukselliseen harrastukseen. Todella valitettava tilanne siellä, toivottavasti kääntyy vielä hyväksi. Internettien välityksellä ainakin näyttää siltä, että sä nautit tosta hommasta paljon enemmän(tai suuremmin  ;) ) kuin moni muu, eikä oo hirveän helppoa uskoa, etteikö sitä huomaisi myös 'oikeassa elämässä'. Mikä saa porukan valittamaan siitä, että toinen nauttii harrastuksestaan?

bluesman

 Terveisiä Chilifesteiltä. Olipahan ainutlaatuista tavata itse Chilivaari jonka kasvatuksista olen itsekin ideoita ja vinkkejä saanut monen vuoden ajalta. Nyt vasta sai nimimerkki kasvot. Mukavaa oli rupatella, jäi hiukan markkinatarjonnan tsekkaus vähemmälle kun riitti yhteisestä harrastuksesta ajatustenvaihtoa.
Tammisillan Rocotomaggara on todella hyvää! Voi tarjota kelle vaan kun on maukas eikä ylitulinen. Lihaakin on kuulemma enemmän kuin lihanleikkaajan etusormen verran. Oikein onnistunut tuote. Työläs valmistaa, etenkin rocotojen perkaaminen ei oikein käy millään koneella vaan on ihan käsityötä.
Whilille SKK2:een toin hävyttömän vähän siemeniä. Syy siihen on se etten ole oikeastaan kuivanut kuin muutamien lajikkeiden siemenet kunnolla. Sorry.
Mukava reissu ja ei muuten satanut.

MrFrost

Oli kiva nähdä.

Töissä olevalla vaan tahtoo olla aina kiire.

Harmi, kun Jigit loppui, vissiin aamulla, eilen illalla oli vielä jäljellä.

Juteltiin Fataliin kanssa, että miten ihmeellisiä chilit oikeasti ovat. Vaikutustapa vaihtelee lajikkeittain ja myös ihmiskohtaisesti... Jigsaw oli mun mielestä maukas, vaikka aiheuttaakin huulten ja kielen puudutusta/tunnottomuutta, niin Fataliin Nagat losauttaa mut huomattavasti pahemmin.... Jigsawin kanssa en tarvinnut edes maitoa, tänään söin 3x Nagaa ja joka kerta jouduin tuskastelemaan maidon kanssa parisenkymmentä minuuttia.

Pahin kokemus oli lauantain joku keltainen seven pod. Se oli tosiaan ihan perkeleen tuskallinen.

Kuten jo öööö viitisen vuotta sitten Fatalii lainasi mua "Seven Pod - Naga Morich: 666-0"

-Timo
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!

bluesman

 Seiskapata on varjossa kasvaneena kuin skorppari. Jotkut podit huitelevat varmaan lähellä 1,5 miljoonaa SHU. Tai vieläkin enempi. Barrackpore on myös melkoisen tuimaa, oon nyt saanut jopa muutaman podinkin kypsäksi. Viime kaudella tuli peräti yksi kpl.

tso

Lainaus käyttäjältä: bluesman - elokuu 18, 2013, 20:12:03 ip
Terveisiä Chilifesteiltä. Olipahan ainutlaatuista tavata itse Chilivaari jonka kasvatuksista olen itsekin ideoita ja vinkkejä saanut monen vuoden ajalta. Nyt vasta sai nimimerkki kasvot. Mukavaa oli rupatella, jäi hiukan markkinatarjonnan tsekkaus vähemmälle kun riitti yhteisestä harrastuksesta ajatustenvaihtoa.


Pahus missähän minä olin. Olisi ollut kiva paiskata kättä. Kiirusta piti kyllä koko päivän.

Chilivaari tuli bongattua ainakin kahtena päivänä. On sälli kyllä melkoinen kävelevä tietopankki ja leppoisa mukava vaari.

Näinhän tämä harrastus menee. Ensin on pari kokeilua, sitten tulee parikymmentä ja lopulta mopo karkaa oikeasti käsistä. Sitten on aika tarkastella joko ryhtyä ammattilaiseksi, erikoistua, tai sitten vaan etsiä se oma ja perheen kipuraja. Välivuoden tai välivuosien pitäminen ei välttämättä ole pahaksi, kunhan ei jää tuo välivuosivaihde päälle.
#20