Taisi olla kuumuus liikaa? tai ainakin ympäristön muutos?

Aloittaja Chilihuahua, huhtikuu 01, 2019, 18:32:55 ip

« edellinen - seuraava »

Chilihuahua

Moi!

Noniin, siirsin omat kasvit viikonloppuna oman taloni 18m2 kuistiin ikkunalaudalle, jossa siis ikkunat Itään, Etelään, JA Länteen. Valoa ja lämpöä siis riittää. Ikkunaa on koko seinien mitalta.

Kasvit siis syntyivät ja kasvoivat pienessä huoneessa lamppujen alla koko talven hyvin muhkeiksi ja niissä on jo useita kypsymässä olevia hedelmiä. (yksi täysin valmis kypsä vetäistiin viikonloppuna alas) Mutta asiaan:

Eli siirrettiin kasvit kuistiin, jossa siis valoa valtavasti ja lämpökin nousee 28:aan komeastikin kun aurinko paistaa.
Heti 20-30 min siirron jälkeen kaikki nuupahtivat, eli lehdet roikkuu ja ovat sellasia lörppöjä.
Vettä reilusti ja hetken päästä ne on taas terhakkaana.
Ne nyt selvästikin vähän ihmettelee ympäristön muutosta.
Eli vettä sais olla koko ajan antamassa aina vaan lisää jne..

1. Pitäiskö viedä takaisin alakertaan "kasvihuoneeseen" ?
2. Annanko vaan olla ja totuttelen kasvit väkisin voimakkaaseen valoon ja huomattavasti korkeampaan lämpötilaan?
3. ovat vielä niissä pienehköissä ruukuissa, johon ne istutetttiin, joissa aluslautanen.
4. kohta olis aikomus muutenkin laittaa isompaan ruukkuun ja eri multaan.

Kojootti

Kannattaa ainakin varjostaa vähän kirkkaimpien paisteiden aikana niin ei tarvitse koko aikaa kastella, sitten kun saat isompaan niin kestää jo paremmin porotusta. Paras olisi varmaan vähitellen lyhemmillä ajoilla totuttaa mutta se on ainakin isojen kasvimäärien kanssa hirmuinen työmaa.

Chilihuahua

Jees, näin mää vähän päättelinkin..
No, mennään nyt pikkuhiljaa ja katellaan. Ekaks ehkä siirrän nuo isompiin ruukkuihin. Ja tuosta ruukkuhommasta tekis mieli alottaa uus aihe, mutta jos nyt tähän joku osais antaa lukittavan vastauksen..

Aluslautasella oleva vai sellanen missä on se putki, altakasteleva ruukku vaimikäsenyton.. ?

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Chilihuahua - huhtikuu 01, 2019, 21:43:33 ipAluslautasella oleva vai sellanen missä on se putki, altakasteleva ruukku vaimikäsenyton.. ?

Tuosta varmaan on hyvin erilaisia kokemuksia ja mielipiteitä.
Minulla on noista altakasteluruukuista huonoja kokemuksia erityisesti pienemmistä. Muutama iso on edelleen käytössä, kun olen sellaisia saanut perinnöksi.
Ne on tarkoitettu kodin ruukkukasveille, kukille yms. ja ohjeet ovat sen mukaisia. Minun chilini kuolivat niissä tai ainakin piti olla hyvin varovainen kastelussa. Joku toinen voi pärjätä niiden kanssa.
Minulle sopivat yksinkertaiset muoviruukut ja niiden alle sopiva astia, monesti useammalle ruukulle yhteinen kasteluallas. Elintarvikepakkauksista löytyy monesti sopivia, jos estetiikka ei töki vastaan. Ruukuissa pitää ehdottomasti olla reiät pohjassa, muuten menee vaikeaksi, vaikkain mahdolliseksi, jos on huolellinen. Minä en ole.