toukokuu 04, 2024, 11:33:41 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


pimenta da neyde

Aloittaja Torakka, heinäkuu 15, 2009, 20:15:19 ip

« edellinen - seuraava »

Torakka

kuikas pitkäksi ton  pitäis kasvaa?

Kiksi

Itsellä ko kasvi ollu suhteellisen hidaskasvuinen. Olisiko jollakulla enemmän tieto em. koosta, lannoituksesta valon tarpeesta? Itse olen huomannut, että vasta riittävä valo muuttaa lehden mustiksi.
Chiliyhdistyksen jäsen 642

wille

Oma Neydeni on tällä hetkellä noin puolimetrinen ja aloittelee kukintaansa. Yksi podin alku taitaa jo kehittyä ja kukkia aukeaa joka päivä lisää. Lehdet ovat sinertävän mustat ja runko pikimusta. Lannoittanut olen Puutarhan Kesällä - suht reilulla kädellä. Runsaasta valosta ja lämmöstä tuntuu nauttivan muiden c. chinensien tapaan. Toivottavasti satoakin tuosta onnistuisin saamaan.  :)
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

timppa



Oma Pimenta de Neyde. Keväällä lehdet oli vielä vihreitä, nyt tummia. Kasvi on ollut auringossa koko kesän. Kukan nuppuja on ollut jo pitkään, mutta vasta nyt heinäkuun puolivälissä ne ovat alkaneet aueta. Kasvi on reilun puolen metrin mittainen. Tarvitsee vähemmän kastelua kuin muut vastaavalla paikalla kasvavat chilit. Osittain siitä syystä kun kasvi on pienempi ja chinenset kasvaa vähän hitaammin kuin muut. Ehkä myös lehtien tumma väri edesauttaa vähempään veden haihtumiseen lehtien pinnalta(?). Lannoittanut olen kasvia ihan vastaavasti kuin muitakin.
Ruoka ilman chiliä on teeskentelyä!
ps. kysy siemeniä, löytyy yli 80 eri lajiketta! OTA YHTEYTTÄ SÄHKÖPOSTILLA: sir_timppa@hotmail.com

En lue yksityisviestejä!

naga morich

Eikös tuo neyden hedelmä ole raakana ja kypsänä saman värinen? jos on saman värinen niin mistä tunnistaa että onko se kypsä?
Ilman kahvia, chiliä  ja salmiakkia ei voi elää

timppa

Jep, siitä(kin) erikoinen lajike, että podit ovat tosiaan saman värisiä raakana ja kypsänä. Kypsän erottaa oikeastaan vasta kun podin halkaisee ja katsoo sen sisälle. Raa'assa on sisällä vielä vähän vihreää, kypsässä ei. Kypsät podit saattaa myös tuntua vähän raakoja pehmeämmiltä.
Ruoka ilman chiliä on teeskentelyä!
ps. kysy siemeniä, löytyy yli 80 eri lajiketta! OTA YHTEYTTÄ SÄHKÖPOSTILLA: sir_timppa@hotmail.com

En lue yksityisviestejä!

Torakka

millä oot sanu ton neyden noin komeeks itellä ollu viime kesästä kasvamassa ja talven eslin alla ja se on noin 60cm 2oksaa??? mutta kasvanut kesän aikana hieman lisää

Rach

Tässäpä mun Neyde. Kasvaa 15 litran astiassa ja multana kekkilän puutarhamulta, jossa kevytsoraa seassa. Tuo on varmaan jotain 60-70 cm korkee. En oo mitään lannoitteita käyttänyt, Chinensethän pärjää hyvin aika miedoillakin höystöillä. Ja muutenkin sellanen tuntuma on jäänyt, että lannoitteiden kanssa ei kyllä tarvitse stressata, kun mullassa kasvattelee paprikoita. Iso purkki, niin niillä perushöystöillä pärjää koko kesän. Saa toki olla eri mieltäkin.  ;)



Siisti kasvi kyllä, yks suosikeistani! Komee kuin mikä ja aika hyvin tuntuis kasvavan, jos vain juuritilaa ja valoa on tarpeeks. Myös erittäin maukas: vahva chinense-aromi ja on kyllä yks tulisimmista chileistä mitä oon ikinä maistanu!


naga morich

Lainaus käyttäjältä: timppa - heinäkuu 17, 2009, 22:33:42 ip


Oma Pimenta de Neyde. Keväällä lehdet oli vielä vihreitä, nyt tummia. Kasvi on ollut auringossa koko kesän. Kukan nuppuja on ollut jo pitkään, mutta vasta nyt heinäkuun puolivälissä ne ovat alkaneet aueta. Kasvi on reilun puolen metrin mittainen. Tarvitsee vähemmän kastelua kuin muut vastaavalla paikalla kasvavat chilit. Osittain siitä syystä kun kasvi on pienempi ja chinenset kasvaa vähän hitaammin kuin muut. Ehkä myös lehtien tumma väri edesauttaa vähempään veden haihtumiseen lehtien pinnalta(?). Lannoittanut olen kasvia ihan vastaavasti kuin muitakin.



Hieno on kyllä. onko ollut kauankin ulkona? Milloin idätit?
Ilman kahvia, chiliä  ja salmiakkia ei voi elää

timppa

Lainaus käyttäjältä: naga morich - heinäkuu 18, 2009, 01:44:21 ap
Lainaus käyttäjältä: timppa - heinäkuu 17, 2009, 22:33:42 ip


Oma Pimenta de Neyde. Keväällä lehdet oli vielä vihreitä, nyt tummia. Kasvi on ollut auringossa koko kesän. Kukan nuppuja on ollut jo pitkään, mutta vasta nyt heinäkuun puolivälissä ne ovat alkaneet aueta. Kasvi on reilun puolen metrin mittainen. Tarvitsee vähemmän kastelua kuin muut vastaavalla paikalla kasvavat chilit. Osittain siitä syystä kun kasvi on pienempi ja chinenset kasvaa vähän hitaammin kuin muut. Ehkä myös lehtien tumma väri edesauttaa vähempään veden haihtumiseen lehtien pinnalta(?). Lannoittanut olen kasvia ihan vastaavasti kuin muitakin.



Hieno on kyllä. onko ollut kauankin ulkona? Milloin idätit?


Idätin tämän hyvissä ajoin heti vuoden vaihteessa. Ollut ulkona siitä saakka kun yölämpötilat toukokuussa olivat tarpeeksi korkeita. Tarkkaa aikaa en muista, mutta olisikohan ollut toukokuun puolivälistä saakka ulkona. Oli ensin harsojen alla kaikkiaan pari viikkoa ja sen jälkeen paikassa, johon paistaa suoraan aurinko päivällä.
Ruoka ilman chiliä on teeskentelyä!
ps. kysy siemeniä, löytyy yli 80 eri lajiketta! OTA YHTEYTTÄ SÄHKÖPOSTILLA: sir_timppa@hotmail.com

En lue yksityisviestejä!

Torakka

toi on kyllä komee neyde prkl samaan yritän päästä itellä alko nyt tänään aamulla ekat podit kasvaan

axo

Toi on kyllä ens kaudeksi pakko hommata, on se sen verran erikoisen näkönen kaveri. Jos jollakulla on ylimääräisiä siemeniä ni saa tarjota :)

jarzzo85

toi on kyll tosi kaunis kasvi ens kaudeksi vois hommata siemeniä jostain 8)

Torakka


Torakka

kuva on vähän huono kiitos huonolle kameralle. siin ois mun neito

Lopez

Laitetaas ny kuva minunkin PDN parivaljakosta. Mä en ole hirveen hyvä noiden kameroiden kanssa, niin tuo lehtien väri ei näy kunnolla kuvassa, kyllä ne syvän violetteja on tos isommas. Pienemmän alalehdet on pysyny vihreinä ja ylälehdet violetteja -> pienempi on oleillut hieman varjoisammalla paikalla...

Jos tuo kuvanlisäys ny onnistuupi...


TunturiTiger

Oli pakko avava yksi palko ja tarkastella sen kypsyyttä. Noh... Ei tuo varmaan ihan vielä ollut niin kypsä, että siemenet olis itänyt. Eli ei muuta kuin ääntäkohden.

Pakko myöntää, että PDN:lla on on aivan oman tyyppisensä maku. Poltetta ei ole liikaa minunkaan makuuni, mutta mausta tuli mieleen ensimmäisenä suolainen, savustettu ja "paksu". Tää meni ensimmäisenä tälvetettavien listalle!

bluesman

 Tässä on mun Neyde ebbistä.



Oli kertakaikkiaan niin hirveän makuinen etten empinyt hetkeäkään kun piti valoa saada kasvariin. Kasvilla tais olla pituutta n.2,5m.
Sama kaamea maku toistuu sekä multa- että passiivihydroyksilöiden kohdalla.

Minbaari

Orilammen miitissä maistamani pdn:n podi oli myöskin niin kitkerä maultaan, ettei tämä lajike pääse kasvatuslistalleni. Kaikella kunnioituksella kuitenkin kasvattajaa Tepinkapsikuumia kohtaan.  :)
#816

wille

Aika jännä juttu... ei mulla pdn:stä mitenkään superkitkeriä hedelmiä ole tullut. Ei se nyt toki makeimpien chinenseiden listan kärkisijoilla roiku, mutta mun mielestä ihan hyvän makuinen kuitenkin. Aika voimakas aromi tuossa kieltämättä on ja jauheena toimii todella hyvin!
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit