toukokuu 18, 2024, 20:13:37 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


ZenGrown viritys

Aloittaja Vairus, elokuu 20, 2009, 11:07:06 ap

« edellinen - seuraava »

Vairus

Päätin elvyttää vanhaa Chiliharrastusta hommaamalla ZenGrown ja rekisteröitymällä foorumille. Tiedän, että ko. laite on tyyris, mutta kun en jaksa, osaa enkä viitsi rakentaa omaa hydroa.Samoin kettingein katosta riippuvat loisteputket ei kiinnosta eikä hyllyviritykset. Livalin pöytävalaisimet 11w lamppuineen olivat myöskin yllättävän kalliita ja Hydron olisi joutunut rakentamaan, ZenGrow näytti olevan aika kompakti paketti. Zen on kyllä luultavasti keittiön apupöydällä ja mahdollisesti etelä-ikkunalla tarvittaessa. Ikkunoita pohjoiseen, itään sekä etelään. Yhdestä hydrosta on kokemusta joka pörisee pumpun kanssa olkkarissa, mutta se kasvattaa lähinnä viirivehkaa.

Lamput näyttävät olevan E27 kantasia perus Osrameja. Heijastimet ilmeisen suuntaavia joten tuonne ehkä saa viritettyä sinisävyisemmät ja myöhemmin punasävyisemmät ESL:it.

1. Mukana tulevasta lannoitteesta en tiedä tuon taivaallista. Kannattaisiko heti hommata Kemiran(?) Hydrolannoitetta?

2. Koitin metsästää tulisia, pieniä ja hyvä satoisia chilejä. Suositelkaa jotain. En tiedä viellä miten korkealle lamput voidaan säätää, mutta oma veikkaus on noin 30cm enkä välittäisi muutenkaan tuon korkeammista puskista. Kaikki ns. paljon satoa tuottavat chilin siemenet taisi olla loppu fatalii.netistä :( Onko neuvoja mistä siemeniä metsästää?

Lisätietoa vempeleestä http://www.zengrow.com/zengrow%E2%84%A2-p%C3%B6yt%C3%A4puutarha

Caderusso

Olisi kiinnostavaa kuulla miten sulla on chilit kasvaneet tuossa pöytäpuutarhassa?

Omista kokeiluistani pidän täällä kirjaa: http://caderusso.blogit.fi/zen-grow-hydro-chileille/

shp

Minulla on ollut tämän kevään kokeilussa Zengrow ja olen suoraansanottuna yllättynyt sen tehosta, vaikka olenkin vannoutunut ebbimies!
Näin tee-se-itse-henkiselle zengrow tuntuu aika kalliilta, mutta se on erittäin siisti, toimiva ja jopa tyylikäs laitos vaikkapa keittiönpöydälle.
Kasvattelin Chiliyhdistyksen messuständille zenissä lemondroppia, aji cristalia, pink habaneroa, riottia ja serranoa. Kaikki kasvoivat mukavasti ja reilun kuukauden päästä zenin omista lampuista loppui säätövara, joten jouduin siirtymään muihin lamppuihin =).
Ja sitten parit kuvat!
19.02.


31.03


Jokainen voi itse päätellä =)

Lannotteesta: Zenin mukana tuleva lannoite toimii chileillä hyvin kasvuvaiheessa, mutta kukintavaiheeseen saattaa joutua vaihtamaan. Esimerkiksi Flora Micro&Mato toimii erittäin hyvin.

Jotain habaneroja kannattaisi kokeilla, ne on yleensä suht kompakteja, sakset auttavat tarvittaessa =)

Zengrow kiinnosti ihmisiä messuillakin

:) ;) :D ;D :o 8) ::) :P :-* >:D ^-^
Lisää lärviöitä tekstin perään, ettei mene liian vakavaksi
Failure is always an option, success rarely.

Jarell

Lainaus käyttäjältä: shp - huhtikuu 20, 2010, 12:37:14 ip
Lannotteesta: Zenin mukana tuleva lannoite toimii chileillä hyvin kasvuvaiheessa, mutta kukintavaiheeseen saattaa joutua vaihtamaan. Esimerkiksi Flora Micro&Mato toimii erittäin hyvin.


Itselläni on nyt ensimmäinen kokeilu menossa Zengrow 2:lla ja olen tuota lannoitusasiaa miettinyt vähän hintojenkin puolesta. Onko tuohon olemassa jotain hinta-laatu suhteeltaan halvempaa ratkaisua olemassa? Nuo Zengrown omat tabletit loppunevat kuitenkin melko nopeasti. Tablettien helppoutta on ilmeisesti turha verrata noihin muihin ravinteisiin, mutta yksinkertaisuus olisi meikäläiselle valttia ainakin nyt alkuun. Koitin lueskella tuosta Micro + Macro hommasta jotain, mutta aivot rupes kramppaan heti :)

Larski

Puutarhan kesää ja Nutrifortea oon omassa ZG:ssa käyttänyt. Hyvin toimii pakettien mukaisilla annostuksilla.

Jarell

Lainaus käyttäjältä: Larski - huhtikuu 08, 2012, 22:38:37 ip
Puutarhan kesää ja Nutrifortea oon omassa ZG:ssa käyttänyt. Hyvin toimii pakettien mukaisilla annostuksilla.


Itselläni on tällä hetkellä multakasvatukseen Kekkilän kastelulannoitetta. Nopealla silmäyksellä vaikuttais olevan hyvin samankaltaista tuo Puutarhan kesä, mutta onkohan noissa sit suurempia eroja?

Pripyat

huhtikuu 08, 2012, 23:48:21 ip #6 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 08, 2012, 23:56:29 ip käyttäjältä Pripyat
En tajua mut mulla zengrowissa kasvaa ihan helkutin hitaasti kaikki. Ohan se nopeampaa aavistuksen kun turpeessa jos 'lähtee kasvuun' mutta tollaisia 1kk superkasvatuksista turha unelmoida. No tilauksessa on ec mittari ni josko se jotain kertoisi kun lannoittelut on ollut sellaista mututuntumaa. Yks Pimenta de nayde kasvanut ihan nätisti siinä ja sitä saksinut. Nyt lähti yks nattaly kanssa ottamaan vauhtia nätisti ja sai latvottua mutta muut kokeilut olleet enempi tai vähempi surkeita kitukasvuisia rimpuloita.

Tuollaisia juuria ei kasvata mulla kasvit mitä kuvassa. Itseasiassa luultavasti siinä vika, kun tuntuu, ettei juurikasvua tule juuri nimeksikään syystä tai toisesta zenissä. Parhaassakin kasvissa ehkä puolet tuosta ja se pimenta ollut siinä jokusen kuukauden jo.

Lisäksi ne sen omat lamput on aika huonot mielestäni (tehot, suuntauksen vaikeus erikokoisilla kasveilla ja ne varret). Varmaan siirrän sen kasvihuoneeseen ilman valoja kunhan saan rakennettua tuon kasvarin ja syksyllä sitten loisteputkien alle tai ledivalon hommaan.

edit:
Lamppujen säätövara on auttamatta liian lyhyt mutta saksilla saa pysymään chilit kurissa. En tiedä kuinka 'satoisaa' seon mutta jotain semi-boncheja varmasti saa tuossa kasvateltua ihan noillakin lampuilla. Oma pimenta tosiaan otti sellaisen 40-50cm korkeutta jonkajälkeen iskin 30cm latvasta pois (en tajunnut aikaisemmin latvoa). Nyt haarautunut ja oikein tukevaa/kiva kasvi tulossa.

edit2:
Hieman on kutina, että zenin omat kuutiot ja nuo muuten ostetut kivivillakuutiot eivät ehkä ole parasvaihtoehto. Pitäisi ostaa leca/hydrosoraa ja testata sen avulla tintata kasvi ruukkuun paikalleen josko paremmin toimisi. Vesi ainakin nopeammin poistuisi ja virtaisi paremmin eikä 'hautoisi' juuria/vartta mutta tää voi olla taas mun aloittelijan aivan väärä tulkinta ja spekulaatio.

Tyttii

tilanne 19.1 (laitettu 1 ZG:n oma ravinnenappi)



Hyvää kamaa, kun kuvatkin on suurentunut =)

tilanne 14.2 (lisätty nappeja omantunnon mukaan):


tlanne 22.2, (jonka jälkeen siirretty isoimmat kasvit multaan):


Yrtit ei meinaa oikein lähteä kasvuun. Tosin siemenet istutettu ZG:n tuhjiin aukkoihin, joten ehkä liikaa lannoitetta noin pienille. Veden olen tämän vuoden aikana vaihtanut vasta kaksi kertaa.
Päiväkirja: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10978.0
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Jarell

Mä laitoin omani kasvamaan 5.3 ja...

tässä on tilanne 23.3. Alussa annoin olla pelkällä vedellä ja kun versoa alkoi näkymään sienikuution reiästä niin laitoin puolikkaan ravinnenapin. Parin viikon päästä vaihdoin veden ja laitoin sen toisen puolikkaan.

ja tässä 9.4 eli mistään kuukauden jättikasvusta ei todellakaan voi puhua. Vaihdoin vasta äskettäin veden ja laitoin nyt ohjeen mukaisen 2 ravinnenappia... voihan olla että tilanne muuttuu nyt aika vauhdikkaasti. Morouga Blendin juuret alkavat jo yltää vesirajaan asti. Habanero, joka ei tohon uudempaan kuvaan mahtunut on hieman vielä pienempi kuin Scorppari.

jgpjam

Tekisi mieli ostaa tuollainen kuuden purkin versio, mutta valaistus mietityttää. Turha varmaan maksaa sitä satasta ekstraa lampuista, jotka jäävät pieniksi kuitenkin. Mikä lamppu käy kasvatteluun? En ole mitään loisteputkiviritelmiä tekemässä, ja valaisinketjun 47 sivua on vähän liikaa selattavaa =) 22W lamppu näytti olevan Prismassa zengrowssa kiinni. Vaatiiko kasvattaminen lampulta jotain erityistä?

PP

Lainaus käyttäjältä: jgpjam - huhtikuu 10, 2012, 20:12:17 ip
Tekisi mieli ostaa tuollainen kuuden purkin versio, mutta valaistus mietityttää. Turha varmaan maksaa sitä satasta ekstraa lampuista, jotka jäävät pieniksi kuitenkin. Mikä lamppu käy kasvatteluun? En ole mitään loisteputkiviritelmiä tekemässä, ja valaisinketjun 47 sivua on vähän liikaa selattavaa =) 22W lamppu näytti olevan Prismassa zengrowssa kiinni. Vaatiiko kasvattaminen lampulta jotain erityistä?


Ei vaadi ihmeellisyyksiä. Kuudella taimelle ZenGrow:ssa riittää n. 50 W ESLiä 20-30 cm korkeuteen asti. Laita vaikka vaikka kaksi halpaa 30 W ESLiä.

jgpjam

Mites nuo juuret kun tuosta kasvavat? Saavatko uida vedessä vai trimmausta? Melko pitkiltä näyttivät noissa kuvissa ainakin.

PP

Lainaus käyttäjältä: jgpjam - huhtikuu 16, 2012, 20:15:15 ip
Mites nuo juuret kun tuosta kasvavat? Saavatko uida vedessä vai trimmausta? Melko pitkiltä näyttivät noissa kuvissa ainakin.


Koko homman idea on, että juuret kasvaa ja ui vedessä.

Pripyat

Mä keskustelin tuossa puutarhamessuilla noista kokemuksistani Zengrown kanssa (pienet taimet kuolleet ja/tai jumittaa kasvua) niin siellä sanottiin, että yksi mahdollinen selitys voisi olla kun mulla ollut kaupan salaatteja yms. samassa lootassa. Niistä kuulemma voi jotain juuritauteja tarttua jotka juuri pieniin taimiin hyökkäävät. Isommat sitten saattavat selvitä hengissä.

Joku syy kieltämättä on kun eilen otin pimenta da neyden pois tuosta ja iskin passiivihydroon joka ollut noin joulu/tammikuu vaihteesta tuossa niin ei lähellekkään tuollaista juurikasaa siinä mitä tämänkin topicin kuvissa. Kasvia olen pätkäissyt kerran n. 30cm pois, että ihan hyväkuntoinen se on ja kasvanut mutta huomattavasti pienempi juuristo.

Tiedä häntä mutta ainakin tulevaisuudessa pidän kaupan salaatit yms. erossa zenistä missä chilejä. Kuulemma desifionti kunnollinen niiden jälkeen olisi hyvä suorittaa ennen chileihin siirtymistä.

Jarell

Zeniin on varmaan fiksuinta hommata jatkossa noita hieman kestävämpää tekoa olevia verkkoruukkuuja vai mitä lienevätkään? Mulla oli nyt noi Zenin omat ohuesta muovista valmistetut ja rikkihän ne meni tossa suurta kasvia hieman siirtäessä. Nyt siellä on kauhet naruviritelmät pitämässä kasveja siedettävällä korkeudella vedestä. Habanero Orange on ihan siedettävän kokoinen kasvi tuohon, mutta Moruga osoitti sen, että entuudestaan vieraita lajeja ei ehkä kannata Zeniin laittaa... tai vähintään pitäisi käyttää saksia ahkerammin.


(Kuvassa ei vielä viritelmiä. Siirsin kasvin tuosta pöydältä pöydän tälle puolelle jakkaralle, jotta se ei olisi heinäkuun kovimmissa auringonpaahteissa tuossa ikkunalla)
Naruviritelmien ansiosta vedenvaihtokin jää jatkossa tekemättä. Toisaalta haihtumisen ja kulutuksen määrä on sen verran suuri, että vaikea nähdä tuota vedenvaihtoa kauheen tarpeelliseksi...