huhtikuu 18, 2024, 04:53:24 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Habaneroja

Aloittaja Aketza, heinäkuu 06, 2010, 21:53:40 ip

« edellinen - seuraava »

Aketza

Habanero-lajeja näyttää tuolla Fataliissa olevan aika järjettömästi. Voisiko joku kertoa, mitkä näistä olisivat kokeilun arvoisia? Brown habanero ja Red caribbeanin saan joka tapauksessa, löytyy noista paketeista, mutta entä nuo muut? Habaneron lähisukulaisetkin voi laskea mukaan tähän (mm. Scotch bonnet).

Aji Inferno

Kuten Infernon sivustolta voi lukea, c.chinensen lajikkeita voi jaotella muutamalla tavalla. Yksi selvä jako on karibian chinenset vs. manner-etelä-amerikan chinenset. Sitten on joitakin poikkeuksia esim. USA:sta ja aasiasta. Tuon jaon eri puolilla on selvästi erilaisia kasveja.

Toinen jakoperuste on luonnollisesti tulisuus. Se kun ulottuu nollasta aina pelättyyn Nagaan...

Kolmas jakoperuste liittyy lajikkeiden perusmakuun. Eräät lajikkeet ovat hedelmäisen "lempeitä" (perus oranssi Habanero hyvä erimerkki - ja jopa Naga kuuluu tähän ryhmään tulisuudestaan huolimatta). Toisissa on terävä, aggressiivinen ominaismaku, joka saa tulisuuden tuntumaan paljon todellista pahemmalta. Esimerkiksi Datil, Fatalii ja Madame Jeanette kuuluvat tähän "pelottavien" ryhmään.

Habaneroista puhuttaessa on hyvä muistaa, että nimike toisaalta kuvaa joukkoa suhteellisen samankaltaisia karibialaisia chilejä, mutta on myös toisaalta muodostunut eräänlaiseksi capsicum chinensen yleisnimikkeeksi. Eli monilla Habanero-nimen alla kulkevilla lajikkeilla ei ole oikeasti juuri mitään tekemistä aidon Habaneron kanssa! Markkinointimiesten keksintöjä, siis.

Itseäni eivät nuo markkinointimiesten kehittämät "muka-habanerot" ole koskaan kiinnostaneet, mutta myönnettävä on, että niissä on kyllä hienoja lajikkeita. Ehkä ainoa mielestäni todella merkittävä (tietämäni) variaatio habasta on Pink Habanero, jonka mietous yhdessä hienon maun kanssa on totisesti jotain.

Valitsisin suosiolla perus oranssin haban, ehkä tuon pinkin version - ja etsisin sitten esim. Etelä-Amerikan mitä merkillisimpiä chinense-lajikkeita täydentämään kokoelmaa. Ja miksei vaikkapa esim. Datilin.

Aketza

Infernon sivut jo tulostettu ja laitettu mappiin ;) Kirjaimellisesti.

Pink Habaneron suunnitelinkin jo ostavani. Onko näissä habaneroissa suuria makueroja:
Brown
Caribbean red
Oranssi
Pink (joka ilmeisesti on ihan erilainen, kuin nämä muut)

Mikään ei varmaankaan ole ihan saman makuinen, mutta onko järkeä ostaa noita neljää, jos haluaa erilaisia makuelämyksiä?

MikaK

Makuasioista ei voi tai pitääkin kiistellä, mutta itse olen tykästynyt chinesejen aromiin ja päätynytkin keskittymään ensi vuonna pelkkiin chineseihin. Jokunen habanerokin joukossa on vaikka oletan niiden olevan aika läheisiä toisilleen.

TunturiTiger

En ole itte kaikkia noista edes kokeillu, mutta jos itsetuntoas haluat kohottaa, niin ainakin tuo caribean red haba kannattaa hommata. Mulla viimekesäinen crh kasvattaa tälläkin hetkellä pariakymmentä podia ja toistakymmentä olen jo kerännyt. Tota oon kuivatellu ja tuupannu jauheena jopa jugurttiini. Red savina ei mielestäni ole yhtähyvän makuinen, joskin hieman enemmän polttelua.

Aketza

Haen siis sitä, että jos ostaisin oranssin ja cariebbanin, ja ne olisivat samanmakuisia, olisi aika turha ostos minun mielestäni. Kun eivät ole edes mitään harvinaisia.

chilimieli

Pinkkiä suosittelen kevyenä vaihtoehtona leivän päälle, tätähän ei voi verrata perus haboihin, kuin ulkonäöllisesti. ;)

Aketza

Muistaakseni joku haba on saman makuinen, kuin muut habat, mutta ilman tulisuutta. Oliko se juuri tämä pink?

PP

Joo Pink haban pitäisi olla tuleton. Itselläni on sellainen kasvamassa, mutta kypsiä podeja ei ole vielä.

Herra 47

myös aji dulce amarillo on tuleton haba ;) keltainen nimensä mukaan
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

MaXXer

Lainaus käyttäjältä: herra 47 - heinäkuu 08, 2010, 23:03:55 ip
myös aji dulce amarillo on tuleton haba ;) keltainen nimensä mukaan


Näin itsekin muistelin, mutta Pink habassa taisi olla enemmän sitä habaneron "ominaismakua" näistä kahdesta.

Toki jos jollakin löytyy Aji dulce amarillon siemeniä nii vois esim vaihtoa ehdotella

calm

Lainaus käyttäjältä: MaXXer - heinäkuu 09, 2010, 13:08:51 ip
Toki jos jollakin löytyy Aji dulce amarillon siemeniä nii vois esim vaihtoa ehdotella


Mulla ainakin on Aji dulce #2:n siemeniä, jokseenkin tuleton chinense.

Herra 47

;) kyllä aji dulce amarilo tuoksuu ja maistuu ihan täysin haballe ;)
Aji Infernolle kerran syötin tuollaisen ja tais pari minuuttia inferno odottaa koskas polte iskee

ja näyttää mulla muutama hassu siemen tuota olevan vielä
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: herra 47 - heinäkuu 10, 2010, 15:31:03 ip
;) kyllä aji dulce amarilo tuoksuu ja maistuu ihan täysin haballe ;)
Aji Infernolle kerran syötin tuollaisen ja tais pari minuuttia inferno odottaa koskas polte iskee

ja näyttää mulla muutama hassu siemen tuota olevan vielä


Et kyllä tainnut mainita lajikkeen nimeä, koska mähän tuon pirulaisen Infernon sivuille aikanaan juuri kuvailin tulettomana "habana"... ;)  On oikein mainio lajike, vaikka niitä on useita erilaisia. Nimihän on taas yksi ns. yleisnimike malliin "punainen chili". Tässä tapauksessa se meinaa: "namuchili" - kuten Brasiliassa "pimenta doce"...

Herra 47

juu en ensin kertonut ;)
vasta kun oli tuo pari minuutta mennyt niin kerroin jolloin taisi sulta pikku huokaus päästä ;)

ja täysin tuleton haba joka tuoksuu ja maistuu habalta... muuten aika oiva lajike habanerosäilykkeen tekoon kun tuota laittaa tulisempien lajikkeiden joukkoon niin sekoitus suhteella saa valmiin säilykkeen tulisuutta säädettyä 0-10 ihan helposti maun kärsimättä :) kuten myös jauheiden seassa myös
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

Revenant

Eikö Numex Red Suave ole myös "tuleton habanero"? Niin siis tottakai, jos se nyt on edes habanero :D
Enintään 300 merkkiä, jäljellä: 265

Herra 47

Voisikin ennemmin kutsua näitä tulettomiksi chinenseiksi
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

Disturbed

itse olen ainakin todella tykästynyt tähän oranssiin habaan, juuri laskeskelin, että
4 l ruukussa kasvanut n. 50 cm korkea haba on tehnyt jo 57 podia,mikä on verrattuna
vaikka aji cristalliin tai tuohon marketti-annuumiin aivan huimasti. :P
AC on tehnyt vasta 25 podia ja on saman ikäinen/korkuinen ja m-annuum on tehnyt vasta
16 podia vaikka on n.70cm korkea,ja saman ikäinen kahden aiemmin mainitun kanssa.

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: Disturbed - elokuu 02, 2010, 03:38:34 ap
itse olen ainakin todella tykästynyt tähän oranssiin habaan, juuri laskeskelin, että
4 l ruukussa kasvanut n. 50 cm korkea haba on tehnyt jo 57 podia,mikä on verrattuna
vaikka aji cristalliin tai tuohon marketti-annuumiin aivan huimasti. :P
AC on tehnyt vasta 25 podia ja on saman ikäinen/korkuinen ja m-annuum on tehnyt vasta
16 podia vaikka on n.70cm korkea,ja saman ikäinen kahden aiemmin mainitun kanssa.



Monen monta chinenseä läheltä ja kaukaa kasvattaneena, itse arvostan ehkä kaikkein eniten tuota "klassista" kuubalaista golden tai yellow habaneroa. Sen hedelmät poikkeavat lähes kaikista muista lähisukulaisistaan (Infernon sivuilta löytyy hyvä näyte) ja maku on aivan ehdoton. Pirun tulinen, muttei liian sellainen. Se on minusta klassikko, jota kaikkien kannattaisi kokeilla! :)

Ja sitäpaitsi... se on AINOA "oikea" Habanero. ;)  Jos sinulle tarjotaan punaista, mustaa, raidallista tai mitä hyvänsä chiliä habanerona, maista, arvosta - ja tiedä, että kyseessä ei ole haba. Ei koskaan. Hyvää, kenties - mutta ei habanero.

Nythän muoti-ilmiö on kasvattaa Nagaa (tai sen lukuisia käytännössä aivan samoja versioita eri nimellä). Naga Morich (tai mikä hyvänsä muu nimi) on siitä jännä chili, että se on eräänlainen "super-habanero". Vaikka tulisuutta on kymmenkunta kertaa enemmän (= helvetin paljon!), maussa on kyllä tiettyä sukulaisuutta. Naga on kyllä hyvä chili ruoanlaittoon, kunhan sitä käyttää ERITTÄIN varovasti! ;)  Mutta en silti sanoisi sen syrjäyttävän tuota aitoa perus-Habaneroa. Se kun on maultaan ja tulisuudeltaan se oikea klassikko. Sikäli, jos chinensejä kasvattaa, voisin ehdottaa vaikkapa: Golden Habanero, Naga Morich, Pink Habanero. Ja jos chinenset todella miellyttävät ja erityisesti niiden kirpeämpi aromi kiinnostaa, niin... Datil, Fatalii... ;)


Hombre

Minä olen fakkiutunut tuohon punaiseen muotoon Fataliista. Siinä on jotakin minulle sopivaa,
vaikka se onkin hirvittävän tulinen. Muuten kyllä tunnustaudun melkeinpä Baccatum-mieheksi.
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies