maaliskuu 28, 2024, 10:52:41 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Klasus chiliodling - en foto-dagbok av en stor amatör

Aloittaja KlausH, maaliskuu 15, 2011, 22:13:22 ip

« edellinen - seuraava »

KlausH

Sådär ja!

Tänkte ladda upp lite bilder på det jag hittills åstadkommit, inte så mycket annat än relativt bra grodda växter (sådda i november 2010 och de senaste 14.3.2011)


11 veckor gamla Scotch Bonnet big sun


11 veckor gammal Sperling Hotfire


13 veckor gammal Scotch Bonnet big sun


13 veckor gammal Sperling Hotfire


15 veckor gammal Sotch Bonnet big sun, förgrening och blomknoppar synliga (bortplockade senare)


15 veckor gammal Sperling Hotfire förgrening och blomknoppar synliga (bortplockade senare)


16 veckor gammal Sperling Hotfire, bara en tidsfråga nu när blomman kommer :)


En klippt Scotch Bonnet big sun (16 veckor), ett försök på förbättrad förgrening


Vårens sådd, 11 nya varianter (dat. 14.3.2011)


En gaffel fungerar utmärkt som stödpinne  ;D


Scotch Bonnet big sun förgrening synlig (en planta som kom igång mycket långsamt, 16v gammal)


Scotch bonnet big sun - "leaf art"


Scotch Bonnet big sun 16 veckor, blomknoppar synliga (lämnade kvar några på två växter efter olika anvisningar med klippning)


Sticklingar: Scotch Bonnet big sun och Sperling Hotfire (16 veckor)


Såja, addar nya bilder vartefter :)

KlausH

Tydliga tecken av att vårsolen har mer effekt än Megaman 23W energisparlampa...


Sticklingar i väntan på rötter

http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/197486_10150130076113337_703483336_6469706_2640731_n.jpg
Trimmade Scotch Bonnet


Förgreningar på en Scotch Bonnet


Närbild


Blomma Sperling Hotfire, förmodligen efter lyckad pollinering


Blomma Sperling Hotfire


Följande har grott efter 8 dagar: Bolivian Rainbow, Birds eye Baby, Enorme Caliente, Long Pequin och Sperling Hotfire


Scotch Bonnet blomma


Scotch Bonnet blomma


Scotch Bonnet förgreningar


Scotch Bonnet förgreningar









mohla

Lainaus käyttäjältä: KlausH - maaliskuu 22, 2011, 11:00:10 ap

Sticklingar i väntan på rötter


Om du sätter sticklingarna i ölburken, rötter ska växa bättre. Mörkt plats är bättre for röttilväxt. Du kan också täcka glaset med folie, till exempel...

KlausH


KlausH

En ny serie med foton:


Sticklingarna har fått rötter




3 st sticklingar satta i samma ämbar


ca 15 blomknoppar i en klunga


Senaste satsen med chiliplantor ser nu ut så här


Sperling Hotfire Habanero visade sig vara en C.Annuum och S-Markets holländska chilipaprika :D


Scotch bonnet idag -> 7 poddar på väg att mogna


Köksfönstret idag


Vardagsrummets "fönster"

...I väntan på att kunna plocka ut allt på terassen :D


davve

Vajjert!
Jag höll på att ta livet av mina sticklingar. Tydligen ska man byta vatten också ibland. Eller så hade jag för stark näringslösning. Men de repade sig, tack för tipsen.
Jag dubblerade antalet iom de första höll på att stryka med. Ytterligare några stora Chinense väntar på att bli nersaxade, så får se hur många sticklingar man ids köra med. Egna "plantagen" av fjolåringar har redan X antal stora Inca pods, några Lemon, och ganska många 7Pod (stora ena...) I täta buskage är det svårt hitta godingarna och de som har 100-tals blommor och några pods ids man heller inte klippa i...

makedolisten

Hej, mycket fina växter du har!! En nybörjarfråga, när och varför klippa växterna? Du har på några bilder klippt av toppen? Hur stora är förresten svarta ämbarna du använder? Dom ser stora och behändiga ut ;D

KlausH

Tack,

Är själv 100% amatör... klipper gör man för att få växten att förgrena sig effektivare, Habaneron förgrenar sig oberoende om man klipper eller int och så verkar Cap.annuum växterna också göra... Man klipper antagligen när man tycker att höjden är lämplig (ändå så att det ändå lämnas kvar lite blad) mha klippning får man ju också sticklingar och på så vis flera plantor.
Ämbarena är från Halpahalli och Agrimarket -> 12l murbruksämbare av mjukt plast, nästan som gummi...

De lägre växterna är klippta...

davve

Hur skall man göra sen för att flytta sticklingarna från kaffemuggen till mylla?
Rötter finns redan en liten tuva, men jag kan bara anta, att flytten till mylla inte blir det lättaste. Lönar det sig att vänta tills rötterna är stora och många, eller att göra det direkt och ta risken genast? Eller går det att bara börja "smutsa ner" vattnet med att sätta halva koppen mylla?


KlausH

Har faktiskt ingen aning... Själv stoppade ja dom direkt i torv mylla efter att dom hade rötter enligt bilderna och vattnade förstås

makedolisten

Lite sen svar och jag har faktiskt inte själv ännu lyckats få rötter på sticklingarna, men jag har läst upp mig på saken och frågat runt av bekanta. Tydligen kan du sätta dem i mylla genast när dom första rötterna vuxit, men du kan lika väl vänta tills det vuxit fler rötter. Det viktiga är att inte vika eller bryta rötterna, utan försöka få dem att landa "raka" i myllan. Ifall sticklingen har många rötter, så gör det inte fast en del av dem bryts eller t.ex. rivs bort. Så länge som det lämnar några hela bra fungerande rötter. Ifall sticklingen bara har några få rötter måste man vara försiktigare med dem. Växten hålls också sämre uppe med färre rötter, men annars är det nog inte någon problem. Jag har aldrig stött på att smutsa ner vattnet och tror inte det är en bra ide, sätt i stället rötterna direkt i mylla och håll myllan lita våtare första 4-7 dagarna.

PS. Klaus: Har du fått en bra skörd ännu? Det är roligt att följa med mina egna chilin hur dom börjar så småningom producera allt fler chilin :)

KlausH

Såja!

Jo vi byggde ett växthus i maj med en bekant och där har vi nu gemensamt ca 100 plantor, Scotch Bonnet har nu producerat ca 20 mogna pods och är förövrigt i full blommning :)
Nästan alla andra plantor börjar också ha några pods, bolivian rainbow har nu ca 35 pods på tre plantor...

Har haft lite bekymmer med att plantorna (c.chin) tappar polinerade blommor, troligtvis brist på något men jag har inte fått reda på vad det är, kanske fosfor...

Sticklingarna som jag planterade i ett ämbar är nu en modig buske som också har börjat blomma för några dagar sen.

Intressant fenomen i växthuset är bladlöss, dom angriper hittills endast Fatalii, Sperling Hotfire, Espelette och S-Market chili :)