joulukuu 11, 2023, 10:50:57 ap

Uutiset:

Tervehdys, kaksi samaan aikaan sattunutta teknistä muutosta / ongelmaa summa aiheutti vajaan viikon katkon foorumille. Nyt palvelinohjelmisto on jouduttu päivittämään uuteen ja sekä ulkoasu että toiminnallisuus on muuttunut. Toivotttavasti ei ainakaan kovin paljoa huonompaan suuntaan. Odottamattomia ongelmiakin saattaa ilmaantua.

Tunarin Toilailut kyökin puolella...

Aloittaja Tunari, syyskuu 22, 2012, 01:50:08 ap

« edellinen - seuraava »

Tunari

Elikkäs tässä (omasta mielestäni maino) resepti...:

Devil Rice [Arroz del Diablo] (The Chíle Pepper Encyclopedia 1999)

2 dl riisiä (maun / aterioijien suhteen modattuna); tämä määrä ei ole tärkeä...
3 rkl oliiviöljyä
1 sipuli pilkottuna (keltasipuli ok, itse tykästynyt salottisipuleihin (toimii hyvin ainakin tässä reseptissä...)
4-6 valkosipulin kynttä (tai kuten itse 3-6 yksikyntinstä valkosipulia; täähän on vain makuasia)
2 dl Habanero -salsaa (ohjeet alempana)
1l kasvislientä
4) Elikkäs riisit kypsennetään kasvisliemessä, ei keitetä runsaassa vedessä kuten suomessa taitaapi olla tapana nykyään....

HABANEROSALSA:
1 kg tomaatteja, kuutioituna pieneksi
2 kpl habaneroja (muutkin chilit käyvät; toimivin tuntuisi olen chinense -tyylinen; nopea polte; nopeasti ohi)
1,5 dl purjosipulia; sekä valkoiset että vihreät osat (toimii kevätsipuli ja vastaavat hyvinkin...
1,5 dl selleriä
1 punainen chili (kaikki käyvät; itse suosittelisin RAWIT-tyylin chiliä (miedohko; hitaasti nouseva / kestävä polte)
1 tomaatti kuutioituna
1 rkl oliiviöljyä
1 rkl limettimehua
1 rkl korianteria (tuoreet lehdet; pilkottu); tuo on tujua; max. tuo määrä ellei makuun ole tottunut....
1 tl tuoretta minttua hienonnettuna
1-4 tl valkosipulia hienonnettuna (tää taas maun mukaan; itellä menee 4-6 yksikyntistä tähän ruokaan...)
suolaa
mustapippuria

(Itsellä useamman kerran riisit jääneet sikseen kun tuon salsan olen pistänyt poskeeni ennenkuin olen ehtinyt riisit laittaa kiehumaan... ) Mutt asiaan:

1) Oliiviöljyä pannulle, riisit sinne saamaan väriä, n. 2 min.
2) Lisää sipuli, valkosipuli, kuullota riisit samalla
3) Lisää salsa ja n. 2 dl kasvislientä ja nosta lämpö kiehumispisteeseen. Laske lämpö matalaan ja anna hautua (kannen alla n. 5-10 min.) Lisää loput kasvisliemestä, ja anna hautua kannen alla n. 20-30 min. Sitten valmista + lisäkkeet (nuihin myöhemmissä resepteissä)...

Ja salsan ohjeet:

Habanerosalsa: Ainekset ylempänä; Tää on helppo:
Sekoita kaikki nuista keskenään, anna vetäytyä jääkaapissa 20 min - 1h.... Lisää _PANNULLA_ kasvisliemessä kannen alla kypsytettyjen riisien sekaan niin avot!!
Helppo ruoka, nopea ja maku ainakin itselleni hyvä (riippuen chileistä mitä ja kuinka paljon reseptiin käyttää...)...

.. Ja omia kommentteja: Tomaatteja saisi laittaa useammankin, chili /  valkosipuli ni nuo ohjeet ovat pystymetsän miehelle; maustetun ruuan ystävä modaa nuita jonnin verran (==reilusti :D ) ylöspäin.. Ohjetta enempi chiliä, limettiä, niin itelle ok; sipulin suhteen useampaakin variaatiota kokeillut; salottisipuli (ja reilusti) tuntunut olevan ok tälle verrattuna esim. Kevät-/kelta-/salaattisipulille... 
... Mutt kokonaisuutena ottaen huomioon että pannulla kypsennetty ruoka (ja tuo salsa kuuluu asiaan; ei kastiketta riisiruoalle) niin oman TOP-10 -listalle tämäkin resepti joutunut (tosin muutamien modifikaatioiden vaikutuksesta, mutta kumminkin)..

-Teemu