toukokuu 19, 2024, 06:05:58 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Kookos vs. Turve

Aloittaja neural_rust, tammikuu 23, 2014, 06:34:16 ap

« edellinen - seuraava »

neural_rust

Eli mikä ero nuilla kahdella käytänössä on? Mulla on Cannan kookosta ja kekkilän luonnon turvetta.
Silmämääräiuseti noilla ei oo mitn. eroa, ja ravinto arvo on molemmissa nolla.

Emännälle näytin kahta ruukkua joissa oli toisessa toista ja se ei huomannut mitään eroa..

Eli onko turve samaa shaibaa kun toi kallis kookos?
...if you can't have it all, have some more...

wille

Lainaus käyttäjältä: pajautus - tammikuu 23, 2014, 06:34:16 ap
kekkilän luonnon turvetta.


Sepä ei sellaisenaan sovi happamuutensa takia kasvatukseen, vaan tulisi lannoittaa ja kalkita.
Juuresten säilöntään se on hyvä.

Kasvatukseen suosittelisin mieluummin vaikkapa saman lafkan puutarhaturvetta.

Kookoksesta mulla ei ole henk.koht. kokemusta. Onko kookoksesi Canna Coco Natural vaiko kenties Canna Coco A + B?

Pikaisella googlailulla en löytänyt kuin markkinamiesten hapatusta ko. kookoksen ylivoimaisuudesta. Mitäs noiden tuotetiedot sanovat esimerkiski pH:sta tai johtokyvystä?

Itse kuitenkin suosisin turvetta (valmiiksi kalkittua ja lannoitettua), koska hinta ja saatavuus.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Huru-ukko

tammikuu 23, 2014, 10:53:56 ap #2 Viimeisin muokkaus: tammikuu 23, 2014, 10:57:54 ap käyttäjältä Huru-ukko
Siinä luonnon turpeessa on PH noin 4. Karelian opinnäytetyö. Vasta lannoittaminen ja kalkitseminen aloittaa mikrobitoiminnan.

Kookoksessa tarvitsee käsittääkseni vain lisätä lannoite.

Tietty vettä molempiin.

Minäkin suosisin/suosin turvetta (valmiiksi kalkittua ja lannoitettua), koska hinta ja saatavuus.

Lisäksi sen louhinta kulutaa Suomen kalakantoja ja rasittaa vessistöjä kohonneen happamuuden takia.

Vastaavasti sanottava kookoskuidusta, että eiköhän senkin kasvattaminen jotain haittoja aiheuta.....

Chilijamppa

tammikuu 23, 2014, 10:59:16 ap #3 Viimeisin muokkaus: tammikuu 23, 2014, 11:01:47 ap käyttäjältä Chilijamppa
Ainakin itsellä tykkää kasvit oleskella kookoksessa, juuretkin näyttävät tosi hyviltä ja sitä juurta on ihan mahdottomasti ruukun täydeltä, että kohta varmaan halkeavat ruukutkin. ;D

Onhan kookos kallista tavalliseen puutarhaturpeeseen verrattuna. Ei se hinta niin merkkaa, vaan tulokset. 8)

wille

tammikuu 23, 2014, 11:07:41 ap #4 Viimeisin muokkaus: tammikuu 23, 2014, 11:09:26 ap käyttäjältä wille
Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - tammikuu 23, 2014, 10:59:16 ap
Ei se hinta niin merkkaa, vaan tulokset. 8)


Paitsi, kun kauden aikana turvetta menee vähintään 1,5 kuutiometriä. Ja kyllä olen ihan tyytyväinen tuon turpeenkin tuloksiin.



Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Chilijamppa

tammikuu 23, 2014, 11:11:29 ap #5 Viimeisin muokkaus: tammikuu 23, 2014, 11:13:13 ap käyttäjältä Chilijamppa
Lainaus käyttäjältä: wille - tammikuu 23, 2014, 11:07:41 ap
Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - tammikuu 23, 2014, 10:59:16 ap
Ei se hinta niin merkkaa, vaan tulokset. 8)


Paitsi, kun kauden aikana turvetta menee vähintään 1,5 kuutiometriä. Ja kyllä olen ihan tyytyväinen tuon turpeenkin tuloksiin.






Hyvältä näyttää, mutta niinkuin osuvasti sanoit..riippuu mittasuhteista, miten isot viljelmät on kyseessä ja mitkä ovat omat tavoitteet/tarpeet.

Jani M

Minä taas valitsin tälle kaudelle kookoskuidun ihan pelkästään sen takia, että sitä saa noin kivasti puristetuissa tiileissä, jotka on helppo pinota varastoon. Okei, maksoihan tuo paketti reilun 50 euroa, mutta kyllä siitä aikamoinen läjä kookosta tulee...

neural_rust

Juu, nyt vasta sais luettua vastauksia.. Tarkistin tuon turvepussukan ja siinä luki että ph olisi n.7 (luonnonturve siis) eli noin sama kun tuossa cannan kookoksessa. ravinteina Cannan a+b, rhizotonic ja atazymiä.. Ei kai siinä auta kuin kokeilla molempia..

Hinta ero on kyllä aikas huikee, turve 5e/50ltr vs. Kookos 20e/50ltr.. Ei toi maailmaa kaada, mut silti, jossei mitään huomattavaa eroa löydy, niin vaihdan tuohon turpeeseen kokonaan. Kookosta saa kyllä 13e/ltr ulkomailta, eli samalla kun muutakin sieltä tulee hankittua, niin samoilla pk:oillahan noi kulkee..

Testiätestiä tiedossa siis..
Kiitoksia mielipiteistä..
...if you can't have it all, have some more...

Kärsä Babar

Onhan turpeessa jo kookoksessa paljonkin eroja.
Kookos on ilmavampaa eikä tiivisty samanlailla. Liikakastelukin on kookoksella erittäin vaikeaa.
Kekkiläkin on ruvennut laittamaan kookosta ammattiviljely tuotteisiin juurikin ilmavuuden parantamiseksi
Kookos on toki kalliimpaa kuin turve.
Kookos on hieman halvempaa ostaa itse turvotettavassa muodossa kuin säkkitavarana.


Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

Chilijamppa

Lainaus käyttäjältä: Kärsä Babar - tammikuu 25, 2014, 20:01:27 ip
Kookos on ilmavampaa eikä tiivisty samanlailla. Liikakastelukin on kookoksella erittäin vaikeaa.

Kookos on hieman halvempaa ostaa itse turvotettavassa muodossa kuin säkkitavarana.


Nuo kaksi asiaa olivat erittäin tärkeitä, kun itse päädyin kasvattamaan kookoksessa. Eikä kyllä asiaa haittaa yhtään, että kasvien juuret näyttävät suorastaan riehaantuvat kasvamaan kookoksessa ollessaan.

turaukko

Kun Lappeenrannasta saa nyt myös kookosta niin kysyisin, että voiko multa / turve -kasvatuksessa olevan taimen siirtää kookokseen? Mulla on yksi kaveri litran ruukussa ja sen voisin siirtää kookokseen. Kookoksessa olevaa kasvia ilmeisesti lannoitetaan heti?

Jaava

 Kyllä ne voi siirtää. Kookoshan ei käsittääkseni stabiloi ph:ta, ja täällä hesassa ainakin vesihanan ph on melkeen 8.

Ja alusta asti vaan lannotetta pikkuhiljaa lisäämällä.

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk


Jani M

Lainaus käyttäjältä: Jaava - kesäkuu 12, 2014, 15:42:37 ip
Kyllä ne voi siirtää. Kookoshan ei käsittääkseni stabiloi ph:ta, ja täällä hesassa ainakin vesihanan ph on melkeen 8.

Ja alusta asti vaan lannotetta pikkuhiljaa lisäämällä.

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk


Lannoitteet usein pudottaa ph:ta kyllä alaspäin. Ei ole kookoksen kanssa ollut minkäänlaisia ongelmia, vaikka ihan lannoitetulla vesijohtovedellä olen kastellut.

Jaava

Mulla noiden GHE tripakin ohjeiden lannoitemäärillä ph ei juurikaan tipahda. Ph downia olen ana hippusellisen ämpäriin laitellut. Mutta okeassa olet että lannoitteet vähän pudotteleekin phta.

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk


Jani M

Lainaus käyttäjältä: Jaava - kesäkuu 12, 2014, 23:21:06 ip
Mulla noiden GHE tripakin ohjeiden lannoitemäärillä ph ei juurikaan tipahda. Ph downia olen ana hippusellisen ämpäriin laitellut. Mutta okeassa olet että lannoitteet vähän pudotteleekin phta.

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk


Tripackin pitäisi olla ph-puskuroitua myös. Oletko mitannut ph:n heti sekoittamisen jälkeen vai vasta reilusti myöhemmin?

levo

Kookoskuitua tuli muutama vuosi sitten kokeiltua ja muistaakseni ensin paloi kasvit (pienokaiset) ja syy oli tolkuttoman "suolainen" kookoskuitu.
Huuhtelemalla sitä reippaasti siitä sai sitten ihan käyttökelpoista tavaraa, ilmavaa ja toimivaa.


Tännä vuonna tarttui taas kaupasta pari pakettia mukaan.
- Merkki on uusi, itselleni.


Tietoja...

Luvattu 3:n litran lisäys vettä ei oikein riittänyt...
+ 2 l vettä vielä ja tavara pehmeni kauttaaltaan.


Testejä, testejä... Desin verran lientä puristettu kuiduista ja mittauksia.
- EC-arvot aika kovat, 3.26 mS


Kosteus/pH-mittari työnnetty kookoskuituun ja tulokset karvan vajaa 7...

Vertailun vuoksi kekkilän puutarhamullasta samoilla härpäkkeillä testit:
- EC  2.15 ja pH n. 6.7 (pussin kyljessä lukee 18 mS/m, pH 6.2)

Jahka tuo pH-mittari näyttää siten vähän yläkanttiin?

Käyttöön lähtee vähän taas... :)
- Enemmän ja vähemmän huuhdeltuna ja sekoituksina ja puhtaampana...
Chilipää #105 :: Jo vuodesta 2005! ;-)

Chilijamppa

Paljonko jouduit tollaisesta yhdestä paketista kärsimään?

levo

kesäkuu 14, 2014, 20:52:41 ip #17 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 14, 2014, 20:55:29 ip käyttäjältä levo
Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - kesäkuu 14, 2014, 19:33:49 ip
Paljonko jouduit tollaisesta yhdestä paketista kärsimään?

EcoGrippi paketti oli kampanjatarjouksessa 2,99e kpl (-2.50)
Säästöpörssikamaa... Parhaillaan on toinen paketti + muutaman vuoden vanha briketti uimassa kaivovedessä.
Chilipää #105 :: Jo vuodesta 2005! ;-)

Chilijamppa

Aika kalliin kuuloista tavaraa litrahinnaltaan, jos vielä joutuu erikseen suoloja huuhtomaan pois. Laadultaan varmasti parempaa kookosta saa netistä tilaamalla kerralla enemmän ja eikä tarvitse ruveta erikseen huuhtomaan suoloja pois, kun valmistaja on sen jo tehnyt valmiiksi. 8)

Jani M

Kannattaa tosiaan katsoa, onko kookos valmiiksi jo ns. freshwater-huuhdeltua. Jotkut valmistajat käyttävät siihen merivettä ja se on tosiaan sellaista tavaraa se kookos sitten, että kasvit ei oikein siitä pidä ilman isompaa huuhteluprosessia.