huhtikuu 19, 2024, 23:56:28 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Miten säilöisin Nagani?

Aloittaja sorrii, syyskuu 17, 2013, 13:06:37 ip

« edellinen - seuraava »

sorrii

Tästä sitten tulikin mieleen, että mitäkäköhän tekisin noilla parilla ämpärillisellä nagaa kun alkavat nyt oleen kypsää. Kolme isohkoa puskaa ... ?!?

-Pakaste on yksi varma. Se tahtoo unohtua säilöntämenetelmänä.
-Kuivaamien on se helppo. Ostin uuden kuivurinkin hiljattain. Tahtovat jäädä pölyyntymään kaappiin
-Savustaminen?? Bluesman mm. mainitsee TSMB-kejussa savustelleensa Morougaa omenapuulla. Mökillä olsi mulla paljjonn Nagaa, omenapuuta ja tulisijoja. Lämminsavu? Onko järkeä savustaa jos ei ole välineitä kylmäsavuun? Savustetun kun kuivaa, niin ....
-Paholaisen hilloa teen varmasti: ilman mitään tyhmää tomaattia täyteaineena! Paprikaa, Nagaa, sipulia, valkosipulia ... etikkaa, suolaa, sokeria ... N-namm!
-Kastiketta??? Siihen uppoaisi varmaan aika paljon noita. Kuinka? Lienee hyvä resepti kopsata jostain Quinta d'Avo -kastikkeen selosteesta aineita: 16% piri-piriä - > eikun Nagaa, 16% paprikaa, 10%sipulia, 20% valkosipulia ... sokeria, etikaa, suolaa ....

Äkkiä pitäisi nyt keksiä. Eivät taida Nagat kovin pitkään säilyä poimimisen jälkeen ...

Ainiin - Maistoinhan mä taas. Ei tuntunut enää niin tappavan tuliselta kuin pari vuotta sitten esim. Enpä tuota paljaaltaan minään nautintoaineena vieläkään pitäisi, mutta  nagavoi [1naga+ kynsi valkosipulia/50g voita] lämpimän paahtoleivän päällä on namia lapsillekin ... Säilykekurkkuihin laitoin 1naga/1kg [~500g kurkkua + ~500g lientä] - siitä tuli jo aika kesyä tavaraa, jota voi syöttää mummollekin ... Chiken tikka masala muttuu hyväksi ruoaksi kun survii pari Nagaa siihen currytahnaan ... Maistelen lisää!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Toby

Lainaus käyttäjältä: sorrii - syyskuu 17, 2013, 13:06:37 ip
Tästä sitten tulikin mieleen, että mitäkäköhän tekisin noilla parilla ämpärillisellä nagaa kun alkavat nyt oleen kypsää. Kolme isohkoa puskaa ... ?!?

Ihan kokonaisia ämpärillisiä? Taikoisitko niitä vähän tänne, pitäis suorittaa nagapaasto :D


Lainaus käyttäjältä: bluesman - syyskuu 17, 2013, 18:53:44 ip
Kevyt Nagapaasto parin viikon ajan niin vatsasi kestää vaikka ämpärillisen ratakiskonauloja. Tai sitten ei.
Hoidan & kasvatan chiliä apinan raivolla.

sorrii

LainausIhan kokonaisia ämpärillisiä?


Vähän ehkä liioittelua sallitun rajoissa. Aikanaan kavereiden kanssa sovittiin että jutun saa kertoa jos 1/4-osa on totta .. ;)
Voisi noita Nagoja puoli ämpärillistä olla poimittuna ja ranchilla on puskassa vielä muutamia kypsiä ja/tai kypsyviä. Keittiössä on kokonainen puska täynnä raakiletta, jonka toin mökiltä autolla!

Onhan tuo älytön määrä noita, kun en ole mikään suurkuluttaja! Lukumääräisesti niitä on/tulee varmaan yli 300-500kpl kun tähän ikään oon kuluttanut yhteensä alle 20kpl ...
Yhdellä podilla maustaa jo kivasti annoksen curryä tai chiliä.
Viimevuoden paholaisenhilloon laitoin 3kpl/kg ja tuli ihan asiallisen tulista. Nagakurkkuihin laitoin yhden naga-marjan /kg ... jne.

Pakastimeen tietysti täytyy pussillinen/rasiallinen laittaa, mutta mitäs sitten??? Kuivaan varmaan jonkunlaisen satsin. Sittenkin vielä on reilusti ...
Haluaako joku nagaa halavalla ...  8) 8) 8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Toby

Lainaus käyttäjältä: sorrii - syyskuu 24, 2013, 15:07:14 ip
Yhdellä podilla maustaa jo kivasti annoksen curryä tai chiliä.

Chilillä maustaa chiliä?! Mitäs kummaa, nyt taitaa olla chiliception kyseessä  :o
"kun jalapeno ei ollu tarpeeksi tulista niin laitoin sen päälle nagaa..."
Just. Taisin ehkä ymmärtää väärin.
Hoidan & kasvatan chiliä apinan raivolla.

PP

Lainaus käyttäjältä: Toby - syyskuu 24, 2013, 16:09:57 ip
Lainaus käyttäjältä: sorrii - syyskuu 24, 2013, 15:07:14 ip
Yhdellä podilla maustaa jo kivasti annoksen curryä tai chiliä.

Chilillä maustaa chiliä?! Mitäs kummaa, nyt taitaa olla chiliception kyseessä  :o


Chili = Chili con carne ameriikoissa.

sorrii

syyskuu 24, 2013, 16:48:19 ip #5 Viimeisin muokkaus: syyskuu 24, 2013, 16:56:26 ip käyttäjältä sorrii
LainausChilillä maustaa chiliä?! Mitäs kummaa, nyt taitaa olla chiliception kyseessä  :o

On niin tarttunut muhun tuo "ameriikan" kiäli ...

Chili= Chile con Carne lyhyesti.. [Paprikaa lihan kera]
Minä opin syömään chiliä jo 70-luvulla kun chilipippureista ei kukaan tiennyt täällä suomessa mitään; turkinpippureista ja espanjanpippureista oli huhuja sosiaalisessa mediassa ...

Chile= Chilipippurin hedelmä tai itse kasvikin: Chile oli/on azteekkien kielellä paprika - Englantilaiset on sen vääntänyt myös muotoon chili.
Paprika on unkarilaisten nimitys chilille; Kasvitieteilijät [=eurooppalaisia tietysti] on sitten päättänyt että kaikki chilit onkin paprikoita!
Pippuriksi alkoi paprikoita eli chilejä kutsua Kolumbus (kuulemma]
Engelsamerikkalaiset kutsu kaikkia chilejä ja parikoita "pepper" [hot pepper, sweet pepper]..
Chilipepper on oikeastaan "pippuri" jolla maustetaan chiliä, eli chili con carnea ..  8)
Englantilaiset on lopullisesti sekoittanut noi nimitykset ympäri maailmaa: Chilli, chillie, chilly, chili ... joka voi olla kasvi, hedelmä, ruoka, mauste ...
Chilipowder on yleensä sekoitus jeeraa, oreganoa, valkosipulia ja chiliä/paprikaa...

Jos minä maustan ruokaa "chilillä" niin se on Santa Marian Chilijauhetta, joka on kyseisen firman vanhin sekoitus: Juustokuminaa, valkoispulia, oreganoa, ancho-chiliä  :-\
http://www.santamariaworld.com/produkter/Kryddor/#!/chili-spicemix/

Ei tätä tarvitse niin vakavasti ottaa  ;D ;D ;D Kokkihommeleissa jos jossain ei välitetä pätkääkään jostain alkuperäisistä nimityksistä ja joka maassa käytetään ihan omia nimiä mausteille, jotka joskus voi sekoittaa pahasti ....
Muuten mä selvyyden vuoksi puhun lajista: Habaneroa, nagaa, aji cristalia, rocotoa ....

PS. Se taitaa olla tuo Santa Maria alunperin Ruåtsalainen firma: siksi mulle niin tuttu. Mä tapasin käydä kesätöissä nuorena Tukholmassa kun palkkataso oli vähintäänkin kaksinkertainen Suomeen verraten.
http://www.santamariaworld.com/kryddor/chiliguiden/chili-produkter/
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Toby

^ No niin! Tuo selvensikin jo aika reilun paljon.
On muuten aika moni taho päättänyt keksiä samalle asialle eri nimen, ei ihmekään että välillä tämmöinen hieman yksinkertaisempi juntti meneekin sekaisin. ::)
Hoidan & kasvatan chiliä apinan raivolla.

Seppo

Kolumbus lähti etsimään suoraa meritietä Euroopasta Intiaan löytääkseen suoran lähteen ja reitin sen ajan kallisarvoisimmalle kauppatavaralle, mausteille.

Retkillään Kolumbus havaitsi ja kirjoitteli päiväkirjaansa, että ajia, paikallisen väestön "pippuria" on paljon, ja se on mustapippuria paljon parempaa. Kun Kolumbus ei ollut kasvitieteilijä, ei hän kai osannut ajatella, että tämä aji on taksonomisesti kovasti eri juttu kuin mustapippuri (niin kuin eivät liene ajatelleet nekään, jotka maustepippurin, rosepippurin tai viherpippurin ovat nimenneet), vaan kutsui löytämäänsä uutuutta "ajia" pippuriksi koska käyttötarkoitus oli jollain tapaa samanmoinen, ja kun kerran mausteiden alkulähteillä Intiassa Kolumbuksen mielestä oltiin, niin täytyihän tuon kummallisen ajinkin väkisinkin olla jonkinlaista pippuria. Chiliä oli kätevä kasvattaa vaikka missä, joten tästä kolumbuksen mielestä mustapippuria paremmasta herkusta ei lopulta tullut kallista kauppatavaraa, toisin kuin harvinaisesta mustapippurista.


Caide

Lainaus käyttäjältä: Seppo - syyskuu 29, 2013, 14:06:58 ip
Kolumbus lähti etsimään suoraa meritietä Euroopasta Intiaan löytääkseen suoran lähteen ja reitin sen ajan kallisarvoisimmalle kauppatavaralle, mausteille.

Retkillään Kolumbus havaitsi ja kirjoitteli päiväkirjaansa, että ajia, paikallisen väestön "pippuria" on paljon, ja se on mustapippuria paljon parempaa. Kun Kolumbus ei ollut kasvitieteilijä, ei hän kai osannut ajatella, että tämä aji on taksonomisesti kovasti eri juttu kuin mustapippuri (niin kuin eivät liene ajatelleet nekään, jotka maustepippurin, rosepippurin tai viherpippurin ovat nimenneet), vaan kutsui löytämäänsä uutuutta "ajia" pippuriksi koska käyttötarkoitus oli jollain tapaa samanmoinen, ja kun kerran mausteiden alkulähteillä Intiassa Kolumbuksen mielestä oltiin, niin täytyihän tuon kummallisen ajinkin väkisinkin olla jonkinlaista pippuria. Chiliä oli kätevä kasvattaa vaikka missä, joten tästä kolumbuksen mielestä mustapippuria paremmasta herkusta ei lopulta tullut kallista kauppatavaraa, toisin kuin harvinaisesta mustapippurista.

Muistan meriselityksen, missä tämä pippuri sekoilu tulee käännösvirheestä tai vastaavasti. En muista millään mistä sen luin, mutta olisiko ollut niin, että kun esim. portugaliksi pimento tarkoittaa paprikaa ja  pimenta pippuria, niin tuon sitten jotkut kuuli/käsitti väärin, että kyseessä on myös pippurikasvi. Eli olisiko tuo Kolumbus antanut sille sen nimen pimento tai pimiento espaniaksi ja sitten se oli liian lähellä pippurin nimeä, niin ihmiset sekoittivat sen pippuriin. Olipas huonosti selitetty, pitäisi se lähde jostain löytäää, mutta en muista millään mistä tuon luin. Mutta jostain tuollaisesta käännösvirheestä olisi yhden selityksen mukaan lähtenyt koko sekoilu pippurin suuntaan.

sorrii

marraskuu 08, 2013, 11:32:44 ap #9 Viimeisin muokkaus: marraskuu 08, 2013, 11:38:42 ap käyttäjältä sorrii
Mä henk.koht. pitäisin tuosta nimityksestä -pippuri, kunhan siinä on etuliite: Habanero-pippuri, Chilipippuri, turkinpippuri tai vaikka Naga-pippuri.

80-luvulla ja luulen että vielä 90-luvullakin esim. kebab-paikoissakin [-Tampereella] puhuttiin pippureista, kun tarkoitettiin niitä "pepperoneja". Itsellä on kuulunut 15 vuotiaasta asti melkeimpä viikoittaiseen ravintoon Chili, joka siis oli mulle alunperin tuo jauheliha+ Heinzin Valkoisia papuja tomaattikastikkeessa ja reilusti chilijauhetta [nykyisin "chilimausteseos" - Santa Marian mausteissa se on vieläkin Original Chilipowder. Kaveri oli 70-luvulla kesän Teksasissa ja alkoi pitämään kotona Chili-partyjä: vanhemmat oli usein matkoilla. Niistä Waldon Chilipartyistä tuli paikallinen legenda, ja joku saattoi tehdä päätelmän että Chili on jotain Koskenkorvan ja Koffin kolmosen sekoitusta  syötynä nuoren naisen selässä ... ??? ???

Itse oon kuullut nimityksen Chili con Carne vasta kesätöissä Ruotsissa: Pripp's Panimon tehdasruokalassa oli semmoistakin ihmettä välillä. Oma päätelmä oli että tuo hienompi nimitys tarkoittaa sitten kokolihasta tehtyä chiliä, jota tarjoillaan riisin kanssa  8) 8) 8)

Samantapaisia nimitys-sekoiluija tulee varmaan currystä. Tuskin jossain intiassa curry-jauhe on mikään yksittäinen Pauligin mauste jota ripotellaan paistetun kanan päälle. Tai Englannissa ...
Ja jokainen oppii kotona ja muussa lähiympäristössä vielä aina paikalliset nimitykset....

Mulla kävi kerran kylässä -tietokonekaupoilla- yksi itseäni vanhempi [55 tai yli] ukkeli Turusta, joka innostui mun chileistäni. Se höpötti paprikoista. Mua oikein häiritsi, kun tuo moneen kertaan totesi että siinäpä on monenlaista paprikaa ... Jäi kysymättä mitä tuo tykkää chilistä  ::) ::)

PS. Kilon verran tuli kuivateltua Nagaa: lopputuloksena ~1 litra = 60 grammaa  :o
Pakastimeen meni parikymmentä komeampaa podia: Niistä voisi tehdä täytettyjä joulu-yllätyksiä suvun joulupöytään, vaikka ...
Yksi puska on vieläkin keittiössä ja siinä joitakin kymmeniä podeja - osa aika rusinoita jo ...
Ensi kesänä luultavasti en viljele nagaa  ::) ::) ... [ellei tuu tehtyä jonkunlainen bonchi tuosta viimeisestä]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

tonttu

Siis eikös chili ole ruokalaji ihan sellaisenaan. Con carne sitten jauhelihan kanssa con pollo kanalla jne.
chili sinänsä on sitten se soossi. Sopii vaikka hodarin väliin tai kasvissyöjälle. Jos vaikka googlettaa mexican chili niin tulee pelkästään reseptejä. Palkoja taas kutsutaan niiden omilla lajinimikkeillään. (taikka ilmeisesti chile yleisnimellä) Pakko oli pistellä pilkkua :)

Nagoja voi pakastaa sellaisenaan. Voi ottaa palon pakkasesta ja nopeesti kärjestä sen verran ku tarttee ruuan sekaan ja loput takas pakkaseen. Tulisuuden kärki kivasti pehmenee pakastaessa.

Ihan ykkönen mielestäni on etikkasäilöntä, taikka paholaisen hillo viritelmät. Riittää pitkäksi aikaa herkkua ja jääkaappiin kertyy kivan näköisiä purkkeja. Tänän vuonna top femmaan nousi kurpitsapikkelsin muokkaaminen chilimuotoon.

Ja jos ei vieläkään saanut kaikkea säilöttyä, niin loput hyötykasvikuivuriin ja jauheeksi. Savustimen kautta jos mahdollista tottakai :)

Ryhtyminen on hankalinta sadonkorjuussa. Lopulta, ku innostuu niin parin illan väsäämisellä saa reilusti yli vuoden herkkuja myös tutuille jaettavaksi.

Caide

marraskuu 08, 2013, 11:53:06 ap #11 Viimeisin muokkaus: marraskuu 08, 2013, 12:24:37 ip käyttäjältä Caide
Con carne tarkoittaa lihaa ja eikös se tehdä ihan muusta, kuin jauhelihasta? Ärsyttää Suomalaiset chili con carnet, kun ei niissä ole muuta oikeeta, kuin riisi. Ei ole edes chiliä. Niin kuin meidän työpaikkaruokalassa...

sorrii

Mä sain pari vuotta sitten Joululahjana kirjan: Chili Madness - A Passionate Cookbook by Jane Butel.

Siinäkin joutuu kirjoittaja selittelemään ja määrittämään mitä HÄN tarkoittaa kullakin käsitteellä ...
Tässä yksi selitys:


..Ja lännessä chilipää tarkoittaa sitten chili con carnen faneja ...
Chilihead >< chilehead: Ruoan harrastaja >< kasvien harrastaja ... ?!?!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Caide

Jenkit nyt on yksiä vatipäitä, mutta tuossa siis kerrotaan näin suomeksi:

chili=chili con carne
chilihead=chilin (marjan) rakastaja
chile=chili (marja)
chili powder= chilijauhe

Onpas selkeetä touhua, ei voi muuta sanoa :D

sorrii

marraskuu 08, 2013, 12:47:19 ip #14 Viimeisin muokkaus: marraskuu 08, 2013, 12:57:04 ip käyttäjältä sorrii
Lainauschili=chili con carne
chilihead=chilin (marjan) rakastaja
chile=chili (marja)
chili powder= chilijauhe


Ei! Nimenomaan chilihead on sen ruoan rakastaja!
Kasviharrastaja on chilehead
Fatalii muuten käyttää tätä chilehead sanaa: https://twitter.com/fatalii_net

Ei noihin koskaan pysyvää vastausta tule:
http://thehotpepper.com/topic/481-is-it-chilihead-of-chilehead/

PS. Tein piruuttani google-haun "chilihead": Tuloksena äkkiseltään tuli Jenkeistä ruoaka-aiheisia sivuja, mainoksia ym. mutta sitten esim. Puolan Chilifoorumi: http://www.chilihead.pl/index.php   8) 8) 8)
Sanakirjojenkin vastaukset vaihtelee ...

Ihan turha vääntö tuollaisista sanoista johon ei yhtä vastausta ole ..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Caide

Olen käsittänyt, että chilihead ja chilehead on sama asia ja tarkoittaa, että pitää kaikest  chiliinliittyvistä asioista. Mutta ei oikeestaan kiinnosta sen tarkemmin, sekoilkoot urpot omaan nokkeluuteensa.

sorrii

MÄ luulen että tuossa sanastossa on valittava Amerikka tai muu maailma ...
Voi toki tulla joskus pieniä väärinkäsityksiä ulkomaalaisen kanssa puhuessa. Niinhän aina tulee.

Itse pysyn omassa lapsena opitussa sanastossa jossa chili on ruokalaji ja chilipippuri on mauste tai marja. Kasvi on paprika ...
Chilifoorumi on kasviharrastukseen hurahtaneiden kokkien ja ja muidenkin valopäiden Facebook jossa itä ja länsi ottaa yhteen naama punaisena  8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Caide

LainausItse pysyn omassa lapsena opitussa sanastossa jossa chili on ruokalaji ja chilipippuri on mauste tai marja. Kasvi on paprika ...

Mä kans aina kun puhun chilistä, tarkoitan pyttipannua. Marjaa kutsun banaaniksi ja kasvia perunaksi. Kuivattua chiliä kutsun Nissaniksi ja chilipäitä kutsun vatipäiksi ;)