toukokuu 11, 2024, 01:14:54 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Sitrukset

Aloittaja Proudfoot, maaliskuu 05, 2011, 22:14:49 ip

« edellinen - seuraava »

joseplluissans

Lainaus käyttäjältä: Mattson - toukokuu 31, 2014, 16:42:09 ip
No sulla ei oo pitkä työmatka  ;D

Tais tulla aivopieru :D Matkaa=mittaa ;)
Bassoa länkyttävä chilinsyöjä Tampereelta.

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: Roskankerääjä - toukokuu 26, 2014, 12:01:53 ip
Lainaus käyttäjältä: joseplluissans - toukokuu 23, 2014, 10:30:01 ap
Lainaus käyttäjältä: Pavla - toukokuu 23, 2014, 10:27:44 ap
Lainaus käyttäjältä: joseplluissans - toukokuu 23, 2014, 09:39:21 ap
Mulla on pari sitruunaa ollu jo vuoden kasvamassa. Kysymys kuuluu: saako/täytyykö sitruksia lannoittaa? Olen havainnut aika kurttuista lehteä viimeaikoina, saavat samaa kamaa ku chilitkin, eli kastelulannoitetta. Ja lehdet siis kokonaan kurttuiset, ei vaan reunoilta...

Taitaa pieni kurttuisuus kuulua asiaan. Itse olen lannoittanut hyvin maltillisesti ja kurttuisuutta on havaittavissa.

Niin kai sit. Kylhän ne siliää sit...

Sent from my härveli using tapatalk


Mulla on 2,5v. sitruuna. Kasvattelee välillä vähän kurttuisempia ja välillä vähän sileämpiä lehtiä. Saattanee johtua kasvuolosuhteista. Veikkaisin syyksi enemmänkin valon määrää kuin lannoitusta.

3v appelsiini kasvatteli viimekesänä kans kurttuisia lehtiä, en tiedä mistä johtui, nyt sillä on enemmän tilaa ja tulee taas nättiä, suoraa lehteä. Lannoitukseen käytän samaa kuin chileille, välillä kyllä pelkkää vettäkin kun pöydästä kippaan vesikannun tyhjäksi säiliöön. 17cm pauliinassa asustelee.  Korkeutta kaverilla varmaan metrin paikkeilla, kasvanut ja haarautunut tänä keväänä tosi hyvin.
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

joseplluissans

Mulla on siis kaksi, samaan aikaan laitettua täysin samoissa olosuhteissa kasvanutta sitruunaa. Toinen, pienempi ja haaroittumaton on siis nyt työpaikalla loisteputken alla ja toinen isompi ja haaroittunut kotona itäikkunalla. Haaroittuneesta leikkasin pois lehdet haarakohtaan asti, kun ne alko näyttään aika rupusilta. Lähti muuten hyvä tuoksu niistä...

Sent from my härveli using tapatalk

Bassoa länkyttävä chilinsyöjä Tampereelta.

joseplluissans

Onko muilla sitruunat kasvattanu piikkejä?
Bassoa länkyttävä chilinsyöjä Tampereelta.

Peivola

Lainaus käyttäjältä: joseplluissans - elokuu 09, 2014, 22:47:18 ip
Onko muilla sitruunat kasvattanu piikkejä?


Kyllä mun sitruunapuuhun piikkejä kasvaa.

Quini

On piikkejä... pitkiä kovia ja teräviä kuin fan, kuin orapihlajassa mutta pidempiä.

joseplluissans

Mulla meinaa toisessa on ja toisessa ei. Siinä jossa on piikit, on myös tapahtunut siis itsestään kunnon haarautuminen. Ja samasta hedelmästä on siemenet :P
Bassoa länkyttävä chilinsyöjä Tampereelta.

akselsson1

Appelsiinissa on pirusti piikkejä, ja teräviä. varmaan semmoisia 3...4cm pitkiä  8)
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

sorrii

Millaisella alustalla ja lannoituksella pidätte citruksia??

Itsellä on nyt kai jo 3v vanha "joku lime", joka lähti vahingossa huonekasvin juurelta heittämästäni siemenestä. Hölmöilin alkuun sen kanssa niinkin että leikkelin oksat aina pois jos tiputtelivat lehtiä. Viime keväänä jäi "hoitamatta" tuo kasviraukka, ja sehän kasvatti uudet lehdet niihin kuolleiksi luulemiini oksiin  :o

Nyt se on ollut -taas hoitamatta- isossa pauliinaruukussa ulkona. Multa sekoitettu kukkamullasta ja kookoskuidusta ja muistaakseni perliitistäkin ja lannoitettu maltillisisti. Aika hyvissä voimissa se on, mutta kasvattaa aika pieniä lehtiä tiheään ja vähän hailun värisiäkin ... Kaipailisi kait typpeä enemmän.

Vahvempaa multaa??
Multa+ hiekka ehkäpä ..
Nutriforten Typpi+kalsium sekä vähän Tomaattilantaa tms. Vaiko kananpaskaa ja omaa pissaa  ??? ??? ::)

Mitenkähän tuon saisi kasvamaan vähän innokkaammin.

Niin ja: Kannattaisiko talvettaakin tuossa isossa [25cm] Peuliinaruukussa vaiko istuttaa pienempään ja taas keväällä isoon ...  :-[ :-X :-\ .. vaikea kasvi jotenkin ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

joseplluissans

Mä oon ottanu noihin semmosen no stress -meiningin. Jos ne (sitruunat) kasvaa Espanjassa polttavan auringon alla yleensä rutikuivassa maassa, ne kasvaa myös mun ruukussa...
Bassoa länkyttävä chilinsyöjä Tampereelta.

akselsson1

Pauliinassa turpeessa, vai oliko se kukkamullassa, en muista. Puutarhan kesää chilien kannusta, välillä pelkkää vettäkin, kastelu milloin sattuu, kun muistaa jos muistaa tai kun roikkuu. hyvin kasvaa ;) Syksyllä varmaan chilikauden jälkeen saa pykälää isomman pauliinan Rocotolta. 17cm->20cm
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

rami12

Saako noita sitruksen oksia juurtumaan ja jos saa niin millätavalla itsellä yksi sitruspuu kasvamassa tällähetkellä jne ollut jonkinaikaa jo kyseessä on muistaakseni mandariini tai vastaava. chilivaarillako sitruunan oksat lähti juurtumaan ihan vesilasissa vai tarvitaanko siihen  juurrutushormonia jne jne.

rami12

elokuu 19, 2014, 23:35:12 ip #272 Viimeisin muokkaus: elokuu 19, 2014, 23:37:21 ip käyttäjältä rami12
http://www.homecitrusgrowers.co.uk/home.html tuossa on mielenkiintoinen sivusto jne     http://citrus.forumup.org/  ja tässä englanninkielinen sitruksen kasvattajien oma foorumi jne kattelin tuon foorumin myydään ja ostetaan osiota pikaisesti tosin siellä näyttäisi olevan mahdollisesti jopa erikoisempia tai harvinaisempia sitruksen siemeniä saatavilla onpa olemassa jokin sitruslajikin joka kestää pientä pakkastakin kuolematta jne lyhytaikaisesti..

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: rami12 - elokuu 19, 2014, 23:27:05 ip... chilivaarillako sitruunan oksat lähti juurtumaan ihan vesilasissa vai tarvitaanko siihen  juurrutushormonia jne jne.

Kyllä siihen juuret tuli ihan vaan vesipullossa oleillen. Ei mitään hormoneja. Juurtumiseen saattaa vaikuttaa oksan kasvuvaihe, eli keväällä nuo ovat innokkaampia kasvamaan.
Tapoin sen oksan sittemmin kastelemalla liikaa. Vettä jäi makaamaan juurille ja sitä se ei kestä turpeessa ollessaan. Ehti se hyvinkin multaan jo tottua ja kasvoikin kaksinkertaiseksi.

sorrii

Mulla on nytkaijo 3v vanha lime ulkona plantaasillani - kasvitunnelissa. Se on jäänyt istuttamatta maahan(* kesän kiireissä, ja on edelleen 20cm Pauliinaruukussa. Kasvualustan sekoittelin muistaakseni kasvuturpeesta, kookoskuidusta ja perliitistä sooloillen. Näyttää kyllä ettei se tosiaankaan kaipaa kastelua kovin usein! Todennäköisesti on kokoajan liian märässä.

Mun hyväksi havaitsemani tapa on ollut, että istuttelen kaikki chilit ja muutkin kasvit kesäksi maahan kaivamalla tuohon saviseen peltomaahan kuopan, jonka täytän sopivalla multa-turve-sekoituksella. Talvetettavat sitten vaan kaivan taas ylös syksyllä...

Aikaisemmin tuli tuosta onnettomasta vahinkolapsesta [=löysin sen jonkun huonekasvin juurelta  8) ] leikeltyä kuolleiksi luulemiani oksia, jotka oli tiputtaneet lehtensä. Ihmettelin vaan miksei kasvi kasva ja tukevoidu. Viime keväänä unohdin huolehtia siitä kasvista ja huomasin yllätyksekseni että niihin kuolleisiin oksiin alkoi tulla uusia lehtiä. Vein sen siis kesäksi ulos, jos vaikka vielä yrittäisin sitä kasvatella ...

Nyt tuo näyttää kohtuullisen terveeltä, vaikkakin lehdet ovat aika hailakan vihreitä: Oon arvellut että kasvi jokko haluaisi reilummin typpeä, tai sitten ei vaan viihdy tuossakaan alustassa. Eli-ja-tai on liian märkää.

Osaisiko joku suositella millaiselle alustalle tuollainen arvattavasti kaupan "tavallisesta" limestä lähtenyt kasvi pitäisi istuttaa. Ajatuksena on ollut, että sekoittelisin ihan multaa ja hiekkaa jota keventäisin perliitillä tai lecasoralla. Kyllähän tuota pitää hoivata, kun on jo kolme talvea mulla "kukoistanut" ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

rami12

elokuu 26, 2014, 03:23:47 ap #275 Viimeisin muokkaus: elokuu 26, 2014, 03:33:02 ap käyttäjältä rami12
luin jostakin netistä että olis muutamia sitruslajeja jotka on kestäneet hetkellisesti jopa -10 celsiusasteen yöpakkasta jne. Sitrukset vaativat kai hieman hapanta multaa ja rautapitoista lannoitetta mitä olen kuullut itse laitoin eureka sitruunan siemeniä itämään tässä kolmepäivää sitten yhdestä sitruunasta löytyi siemeniä peräti 14 kpl joten ainakin sitruunassa on paljon siemeniä toisinaan toisinkuin monissa muissa sitrushedelmissä josta niiden löytäminen on kiventakana jne. Kukintaan vaikuttaa ilmeisesti iän ja valonlisäksi myöskin se että sitrusten pitäisi talviaikaan saada olla perushuoneenlämpöä viileämmissä olosuhteissa jne viileys ilmeisesti on tärkeää kukka aihioiden syntymiseen saataa olla jopa vältämätöntä jotta sitruskasvit kukkisivat jne. ilmeisesti 15-18 asteen lämpö talviaikana olisi hyväksi ja saataisi auttaa kevään kukinnan alkamiseen jne. välimerenmaissa kasvavilla sitruslajeilla ainakin koska siellä talvi on viileä ja sateinen jne.


rami12

elokuu 26, 2014, 13:13:43 ip #277 Viimeisin muokkaus: elokuu 26, 2014, 13:22:59 ip käyttäjältä rami12
https://www.youtube.com/watch?v=1b3EmyqkPE0 tuossa englannikielinen ohjevideo sitrusten varttamiseen jos siis omistatte vanhan sitruksen jne ja jollakin on innostusta kasvattaa nuoria taimia niin siitä vaan varttamista harjoittelemaan jne ei se aivan mahdottoman vaikealta näytä vaatii vaan erittäin terävän veitsen ja vakaata kättä jne tarkkuutta.     https://www.youtube.com/watch?v=XuScAHbkR9M kävi mielessä että kävisköhän työpaikalta saamani vanhat lihaveitset tuohonhommaan ne on terotettu työpaikalla ennenkuin hain ne terä on paljon terävämpi kuin monissa kaupoissa myytävissä veitsissä jne kyeessä on ammatti tason lihaveitset jne mutta eivät ole kyllä tarkoitettu tallaiseen käyttöön.   https://www.youtube.com/watch?v=TQgVFq-7kEs  tämä viimeinen linkki on oikeen opetusvideo/tutoriaalia aiheeseen itseäni kiinnostaisi kokeilla joskus.

rami12

kauanko noiden sitrusten itämiseen yleensä ottaa itsellä ollut nyt noin viikon sitruunansiemenet itämässä ei vielä minkaanlaisia tapahtumia siemeniä oli peräti 14 kpl suurinosa niistä isoja ja pulleita joten luulisi että niistä edes jokunen itäisi. mulla on kyllä käytössä lamppuja jos ne tarvii talviaikaan lisävaloa jne jne

Huru-ukko

Mulla iti nopeimmat kaffir limet muistaakseni kuukaudessa ja hitaimmat tuli kai noin puolen vuoden päästä idulle...
Kaikki itäneet on hengissä ja noin 30 senttisiä. Olinpaikkana kasvihuone.