toukokuu 13, 2024, 12:40:40 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


10

Aloittaja Hapa_Nero, maaliskuu 16, 2010, 23:10:27 ip

« edellinen - seuraava »

Hapa_Nero

No niin, täytynee nyt sitten katsoa tuottaisiko osallistuminen tähän osioon ehkä enemmänkin joitakin ideoita tai neuvoja.

Jaa että mikä 10?
No se on tämä vuosi. Ensimmäiset chilit (jatkossa sillit  :D ) ovat nyt jo hyvässä kasvussa. Jos en sitten enempiä neuvoja täältä saakkaan, niin voinpahan pitää tätäkin omana muistipankkinani.

Kaikkihan alkoi keskustelusta http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=6773.0 ja kiitos vielä kaikille tuolla tietoaan jakaneille. Tilanteet ovat nyttemmin hieman muuttuneet, mutta selvitän ne kohta. Ensin pitää ihmetellä tuota kuvan liittämistä..

Toimiikohan tämä näin:

Taitaa toimia.
No siinähän niitä köllöttelee. Reilut parikymmentä gojirääpälettä sekä yksi pepper pen ja kaksi Prismasta ostetun afrikkalaisperäisen hapa neron  ;D jälkeläistä pikkulassa.
Yksi nupuillaan oleva Dionaea sekä kukkimista opettelevat Aji Cristal ja Short Yellow Taba. Ynnä 1 7 Pod Strain, 1 Stripe, 1 Lemon Drop sekä 1 Champion.

Tuo Stripe, joka alkuun eteni kaikkein nopeiten, kärsi suunnattomasti kun muutto pikkulasta omaan yksiöön myöhästyi pieleen menneistä akkunalautasuunnitelmistani johtuen. Ensin se oli suurin, nyt se on pienin.

Jos tiedät mistä voisi ostaa valmiita akkunalautoja pituudeltaan 264-276 senttiä, niin vinkkiä kiitos.

Kiva olis myös jos joku ehtisi vastailemaan nimim. Lindan kymysykseen nuppujen nyppimisestä tuolla aloittelija palstalla. Siitä olisi ehkä hyötyä minullekin.

bluesman

En oo koskaan nuppuja nyppinyt. Ne mistä ei podia tule, putoaa itsestään. Jos ei halua kuin kasvua, anna typpeä, silloin nuppujenkin muodostus vähenee.
Jos nyt olisin esim.  Guajillon nuput nyppinyt, ei mulla olis n.20 podia joista viimeksi eilen mittasin pisimmän: 12cm.
Aiheesta on paljon eriäviä mielipiteitä, tässä omani. Olen vasta vuoden harrastanut niin ei oo paljoa kokemusta.

Hapa_Nero

No on sulla melkeen vuos enemmän kokemusta kun mulla näistä silleistä.

Jos ei nyppimisestä hyötyä sadon kannalta ole? Niin mitäpä sitä suotta kasvia turhastakaan rankaisemaan.

Taitaa Lemonissakin jo näkyä nuppuja  :)

Hapa_Nero

Voe hittulainen, nyt se tuo 7 pod strainkin on innostunut nuppuilemaan, vaikka on melko pieni puska vielä.

Mistäköhän lannoitteesta sitä typpeä nyt sitten saisin ehkäisyyn näille hemmetin nymfoille?  ;D

Eris

Lainaus käyttäjältä: Hapa_Nero - maaliskuu 21, 2010, 23:00:14 ip
Voe hittulainen, nyt se tuo 7 pod strainkin on innostunut nuppuilemaan, vaikka on melko pieni puska vielä.

Mistäköhän lannoitteesta sitä typpeä nyt sitten saisin ehkäisyyn näille hemmetin nymfoille?  ;D


Heitä muutama liraus Substralia nii nkyllä tippuvat :D

calm

Lainaus käyttäjältä: Eris - maaliskuu 21, 2010, 23:15:13 ip
Heitä muutama liraus Substralia nii nkyllä tippuvat :D


Sitten vaan tulee pelko, että chinense ei tee koko kesänä mitään, jos sille substralia antaa. Manux voi kertoa tästä lisää. ;)

Hapa_Nero

No just, ehkä mä sit vaan nypeksin enimmät nuput pois.
Toi 7 pod strain #2 tais olla mun ainoa chinense ja muutenkin kaikkein ärjyin lajike, niin täytyishän sitä päästä joskus maistelemaankin.

Muutenkin tuntuu tuo kemikaalien kanssa lutraaminen pikkusen yliampuvalta.
Pitäisköhän alkaa kasvattamaan luomusillejä..

Olis kyllä hyvä jos osaisi paremmin lukea mitä se kasvi milloinkin itse haluaa, niin ei tulis kaikkia asioita ratkottua lannoitteen lisäämisellä.

jeQQ

No jos se kukkii niin se haluaa tehrä marjaa. Helppoa?

Hapa_Nero

No jos vain noin yksinkertaisesti ajattelee, niin helppoahan se on.
Ja usein myös yksinkertaistamalla syntyvät ne parhaat päätelmät ja ratkaisutkin.

Mutta mikä sitten saa nämä onnettomat varpuni tuottamaan hedelmää kuin hengenhädässä ikään? Vaikka mielestäni olisi ensin järkevämpi kasvaa ensin itse isommaksi.

Onkos tämä nyt sitten sitä miten silli kasvattaa farmariaan?

jeQQ

En mäkään oikein tiedä, ehkä ovat vain iloisia? Esim. oma CAP 1473 aloitti tekemään nuppuja jo sellaisena 10cm kokoisena, mutta oli vaikeassa paikassa nyppiä, joten jätin. Nyt puskee paljon hedelmää ja kasvi on levinnyt joka suuntaan. :)


Tuossa 9 päivää vanha kuva, noita pieniä vihreitä pötköjä. :)

jla1710

Eiköhän se ole luonnon pyrkimys mahdollisimman nopeaan ja tehokkaaseen suvun jatkamiseen. Ihmiset nykyään ajattelevat hieman eri lailla kun pitää opiskella ja käydä töissä ja suvun jatkaminen tuntuu menevän aina vain myöhemmälle iälle. Harjoittelua toki taitaa tapahtua ihmiselläkin ;)
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.

Hapa_Nero

No joo, olkoon. Tehkööt mitä itse haluavat  ::) Mä vaan kastelen. Dionaeassa ja short yellow tabassa kukat auenneet.

jeQQ

Lainaus käyttäjältä: Hapa_Nero - maaliskuu 23, 2010, 15:28:26 ip
No joo, olkoon. Tehkööt mitä itse haluavat  ::) Mä vaan kastelen. Dionaeassa ja short yellow tabassa kukat auenneet.


Onhan ne niin nättejäkin, että kelpaa katsella. :) Chilien kukat siis.

Hapa_Nero

No, en mä näitä silmäniloks kuitenkaan kasvata.
Mutta onhan se kukkanen kuitenkin merkki edistyksestä.

Pitäis varmaan ne partsilootat taas roudaa ylös tuolt kellarista ja kylvää niihin niitä silmäniloja. Alkaa olemaan jo sen aika  ;)

jeQQ

Juu toki, silmänilohan se bonus on, itsellä vain kaksi ornamentaalikasvia.. :) Mutta noilla syötävilläkin on nättejä kukkia, kuten tuo mun avatar.

Hapa_Nero

Jaa, pitänee tännekin välillä jotain kirjailla.
En ole vieläkään saanut niitä partsilodjuja ylös sieltä kellarista, pitää varmaan potkia itseään persauksille hieman paremmin.

Aji Cristalilla näyttäisi olevan vitutus päällänsä, kaikki uudet lehdet ovat kärjestään ja reunoistaan alaspäin rullaantuneita. Muutenkin vaikuttavat hieman epämuodostuneilta, pituutta kasvaa kuitenkin hyvin. Kukkia siinä tosin ei näy.
Muilla kasveilla ei tätä vaivaa havaittavissa. Missä lienee vitutuksen syy...

Hapa_Nero

Hmm.. Kyllähän mulla tietysti yks ratkaisu on, muttakun en tiedä sopiiko se juuri tähän pulmaan joka näyttää siis tämmöiseltä



Onneksi muut sentään näyttäisivät pärjäilevän suht normaalisti.

TurboPuberteth

Itelläni on juuri Aji cristalin ylimmissä lehdissä samanlaista käpristymisestä. Tänään sain taimen kotiin ja luulen, että on jotenkin vetänyt herneen nenään matkasta. Pitää kattoo jos se tuosta tokenee..

waikku

Taitaa olla lajille ihan ominaista. Ainaki itellä kaikissa kristalleissa lehdet vähän käpristyny ja ylimmät näyttäs joissaki koittavan tehä "volttia"

jla1710

Mullakin osalla Cristaleista lehdet on aivan rullalla mutta näyttää kasvavan ja tuottavan podia. Ei siis syytä huoleen.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.