huhtikuu 28, 2024, 07:24:35 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Nokialta moroo

Aloittaja almaak, elokuu 22, 2014, 01:52:07 ap

« edellinen - seuraava »

almaak

Moroja vaan kaikille!

Kävin jälleen tänä vuonna (2014) Chilivestareilla täydentämässä himohiili(pallo)grillaajan mausteita sekä tutustumassa uusiin tuotteisiin. Bongasin sieltä sitten kojun, jossa oli tarjolla ruukuissa chilipuskia. Samalla hetkellä keksin, että tuore chilikasvihan olisi paras mahdollinen lahja kaverilleni, jonka synttärit ovat lähestymässä, ja joka myös pitää tulisesta sapuskasta. Chilipuska vaihtoi omistajaa. Kotiin kun pääsin, niin pakkohan sitä lahjasta oli pihistää yksi chili ikään kuin "laadunvarmistus mielessä"..... Chili oli ihan uskomattoman hyvää!!!! Siitä alkoi sitten mielessä pyöriä ajatus, että näitä olisi kiva kasvattaa itsekin. Pyörin parin seuraavan päivän ajan tällä foorumilla lueskellen aihealueita lävitse ja koko ajan innostus vaan kasvoi kasvamistaan. Sitten alkoi valaistusasioiden selvittäminen ja lähdin kierrokselle Tampereen liikkeisiin. SpNa valaisinta totta kai suositeltiin, mutta suljin sen vaihtoehdon pois, koska emme halunneet sijoittaa natikkaa oleskelutiloihin. Sitten lueskelimme rouvan kanssa lisää kasvatuksesta, joka siis myös innostui siitä. Lopputuloksena saunassa on nyt natikka päällä ja täältä foorumilta sain lahjoituksena muutaman puskan sinne natikan alle, mutta lajikkeet eivät ehkä ihan ole sitä mitä hain. Jostakin se on vain aloitettava.....

Chilejä en siis ole aiemmin kasvattanut, mutta rivarimme takapiha on toki aina ollut täynnä hyöty-yrttejä. Odotukset ensi kesäksi ovat suuret kun (iso) osa takapihan pinta-alasta täyttyy chileistä.

Tällä hetkellä olen metsästänyt lisää lajikkeita natikan alle, yrittänyt etsiä vastauksia niihin tuhansiin kysymyksiin joita näin aloittelevalla kasvattajalla mielessä pyörii sekä myös samanaikaisesti olemme rouvan kanssa miettineet, että mitä lajikkeita laitamme itämään ensi kesää ajatellen. Haussamme on aloittelija ystävällinen, ei valtavan koekeaksi kasvava, helppohoitoinen, tulisuudeltaan 3 - 5, maukas, pitkän jälkimaun antava lajike / lajikkeet käytettäväksi tuoreeltaan sekä myös jauheeksi/savustettavaksi soveltuva (tulisempi) lajike. Aiomme ehdottomasti kokeilla useamman eri lajikkeen kasvattamista.

Lahjapuskasta ottamaani chiliä kun käsittelin ja menin sen jälkeen käymään vessassa, niin toki huomasin että latex- hanskat olisivat olleet hyödyllisiä käsittelyssä....  ;)

Toby

Hoidan & kasvatan chiliä apinan raivolla.

MrJones

elokuu 22, 2014, 09:25:17 ap #2 Viimeisin muokkaus: elokuu 22, 2014, 10:45:30 ap käyttäjältä MrJones
Kas, muitakin gummitehtaan maisemista:D

Tervetuloa!!

Muoks: Täältäkin löytynee jotain ylimääräisiä kasveja. Kaikki kun ei mahdu sisälle kelien viilentyessä.

jaolsten

Täältä Ylöjärveltä saisi hakea Rocoton, joka ei tosin tälläkään hetkellä kuki, vaikka kokoa on melkein kuution verran.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

0lli

Tervetuloa! Tuosta lajikkeesta mieleen tuli aji amarillo, johon itse olen juuri ihastunut vakavasti :D Satoisuudesta ja kasvuominaisuuksista en tiedä, sillä juuri kohta lähtee itselläkin vasta kasvamaan :) Ostin kyseistä chiliä tuoreena festeiltä kun oli kehuttu, eikä olleet kehut turhia ;)
If you want to be happy for a lifetime, be a gardener.

Chilivaari

Moro ja tervetuloa palstoille

Mikäpä se chilipuska oli nimeltään? Kiinnostaa sikäli, että minäkin olin niitä jakelemassa Chiliyhdistyksen ständillä ja olisi hyvä kuulla asiakaspalautetta lajikkeista, jotka olivat minulle täysin outoja kaupallisia nimikkeitä.

Raholasta saisit leditestissäni olleen Cajamarcan taimen. Heitin ne ulos pensaan juurelle kuun vaihteessa ja niissä on muutamia raakileita ja kukinta jatkuu. Korkeutta on 40-50 cm. Kauniita ja tukevia taimia pikku ruukussa. Niissä on vain se ongelma (kuten yleensäkin vierailla taimilla) että joitakin tuholaisia voi olla mukana. Aion ottaa noista yhden olohuoneen ikkunalaudalle talveksi, joten voisin kertamyrkytyksen suorittaa niille ennen kuin noudat. Jollekin muullekin tuosta joutaisi vielä yksi Cajamarca.

unenkuva


Itse tykkään todella paljon Aji Fantasystä. Vasta tein siitä kuivaamalla jauhetta, johon sitte lisäsin aavistuksen rouhittua pippuria, oreganoa ja basilikaa. Aivan älyttömän hyvää jauhetta tuli, ja loppui liian nopeasti kesken :) 
Aji Fantasy toimii hyvin myös sellaisenaan vaikkapa salaatissa tai missä vaan :)  . Muotonsa puolesta myös helppo käyttää täytettynä (ja pekoniin käärittynä)  esim näin   On lisäksi helppo kasvattaa, eikä kovin tulinen. Nam!

almaak

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - elokuu 22, 2014, 11:37:34 ap
Moro ja tervetuloa palstoille

Mikäpä se chilipuska oli nimeltään? Kiinnostaa sikäli, että minäkin olin niitä jakelemassa Chiliyhdistyksen ständillä ja olisi hyvä kuulla asiakaspalautetta lajikkeista, jotka olivat minulle täysin outoja kaupallisia nimikkeitä.

Raholasta saisit leditestissäni olleen Cajamarcan taimen. Heitin ne ulos pensaan juurelle kuun vaihteessa ja niissä on muutamia raakileita ja kukinta jatkuu. Korkeutta on 40-50 cm. Kauniita ja tukevia taimia pikku ruukussa. Niissä on vain se ongelma (kuten yleensäkin vierailla taimilla) että joitakin tuholaisia voi olla mukana. Aion ottaa noista yhden olohuoneen ikkunalaudalle talveksi, joten voisin kertamyrkytyksen suorittaa niille ennen kuin noudat. Jollekin muullekin tuosta joutaisi vielä yksi Cajamarca.


Chilipuska oli nimeltään Hot Fajita ja tämä lajike on puutarhakauppiaan kertoman mukaan Tanskalaisen Ex-Plant A/S:n jalostama. Maukas ja makuumme sopivan tulinen. Mitenkähän suureksi ko lajike kasvaa?

Mieleläni otan natikan alle yhden Cajamarcan, laita YV:tä kun voin "hänet" noutaa.

almaak

Kiitos toivotuksista ja kommenteista! Erityiskiitos myös lajikevihjeistä.

Miquel

Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0