huhtikuu 19, 2024, 11:40:54 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


uusi harrastus

Aloittaja sabasaba, helmikuu 23, 2010, 11:53:49 ap

« edellinen - seuraava »

sabasaba

Terve, tälläne postaus varmaan on jossain mutta en onnistunut löytään pikaisella selauksella.

Eli eli ajattelin aloittaa chilien kasvatuksen (indoor). Tiedän jonku verran kasvien kasvatuksesta yleensä, mutta olisi kiva saada vähä vinkkejä, esim mitä lajikkeita alottelijoille, mikä valaistus (natikan w?), mistä sais tilattua hyviä siemeniä ja muita tarvikkeita? kauan noin yhden sadon saamiseen approx menee? Onko tässä pk seudulla missään mitään kauppoja mistä tarvikkeita voisi ostaa? :) Kiitos jo etukäteen.

-saba
chill

kyris

Itselläni harrastus lähti ihan näin alkuun



Alkuun valaistu oli pöytälampulla ESL lampulla varustettuna, sitten pieniä spotteja, ja yhdessä vaiheessa dedikoitu hylly, jossa 120 cm loisteputket.

Tässä vaiheessa menin ihan multakasvatuksessa. Sittenmin itse tehtyja ja ostettuja vesiviljelysysteemejä ja 400w natikka.

Nyt palailen pikku hiljaa multaan (Tosin mukaan tulee kesällä aarin palsta  ;D )

Ennen kuin sijoittaa ihan hirveästi rahaa, niin selviää mullalla ja ruukuilla, sekä loisteputkilla ja esl lampuille.

Sadon saantiin menee jokunen kuukausi

sabasaba

Kiitos nopeesta vastauksesta.

Joo näin ajattelin, että pikkuhiljaa eteenpäin. Eli ei muutaku kauppaan ostelee ruukkuja, multaa ja lamppuja.   ;D
chill

MaXXer

Tervetuloa mukaan. Itse aloitin perinteisesti mullassa kasvattamalla tämän homman, valaistuksen hoiti talven ajan pari energiansäästölamppua.

Siemeniä saa esim. Fataliilta (banneri ylhäällä), toki tällä foorumilla on tori osiokin josta voi kysellä tai etsiskellä myynnissä olevia siemeniä.
Helpoin aloitus taitaisi olla että tilaat jonkun valmiin siemenpaketin, käyt kaupasta hakemassa sopivan määrän ruukkuja ja multaa, jotain lannoitetta ja esim. 25w energiansäästölampun, jos ei valmiiksi löydy.
Satoa lajikkeesta riippuen saa n. 3kk:n jälkeen.

Huomautus! Sillä aikaa kun kirjoitit viestiäsi, tähän aiheeseen on kirjoitettu uusi viesti. Haluat ehkä lukea uuden viestin ennen tämän viestin lähettämistä.

sabasaba

Kiitos  8)

Noni nyt on siemenpaketti tilattu ja nyt lähden prismaan osteleen tarvikkeita.
chill

cortezz

Riippuu ihan siitä paljonko viitit harrastukseen sijoittaa. Jos haluaa mahdollisimman halvalla päästä, siemenpaketti fataliilta ja ikkunalle halpaan multaan jonkun pöytälampun allekasvamaan. Lannoitteeksi jotain halpaa markettilitkua, jos sellasta tarvii.

Jos on vähän enemmän rahaa laittaa, niin pakkalalta tai foorumilta käytettynä esimerkiksi joku 150 watin esl-viritelmä ja lannoitteeksi jotain kunnon aineita, kuten chilikaupan myymiä flora-sarjalaisia. Myös mullan kanssa jo kannattaa hieman kikkailla, ja heittää mullan joukkoon esimerkiksi turvetta ja lekasoraa. Tällaiseen jo todella hyvin satoa tuomaan järjestelmään pääsisi jo tuurilla ja taidolla noin sadalla eurolla.

Jos rahaa löytyy ja haluaa sen puutarhaan tuhlata, joku 400w/600w natikka, ehkä kasvatuskaappi ja esimerkiksi jonkinlainen hydro. Rahaa saa helposti kulumaan >200e

jeQQ

600w natikka, paljon parempi hyötysuhde kuin 400w. Itsellä 400w, mutta sen sainkin suhteilla halvalla. EBB on erittäin toimiva ja todella helppo hydron muoto, ja sellaisen saa väkerrettyä erittäin halvallakin. ;)

sabasaba

EBB? Hydro muoto? :D Haluaisko joku vähä tarkemmin selittää. thx

Pitää yrittää kattoo tuolta torilta, että jos löytyisi joku sopuhintanen hyvä valaisin. 50€ - 100€ ajattelin siihen  käyttää.
chill

jeQQ

Lainaus käyttäjältä: sabasaba - helmikuu 23, 2010, 20:07:09 ip
EBB? Hydro muoto? :D Haluaisko joku vähä tarkemmin selittää. thx

Pitää yrittää kattoo tuolta torilta, että jos löytyisi joku sopuhintanen hyvä valaisin. 50€ - 100€ ajattelin siihen  käyttää.


Joo sori! EBB on hydro, eli vesiviljelyjärjestelmä. Tarkennettuna se on flood & drain tyylinen järjestelmä, missä alapuolen astiasta(täällä lannoitepitoinen vesi) pumpataan uppopumpulla vettä yläpuoliseen astiaan, jossa on nestettä sitovaa väliainetta, sekä kasvien juuret. Kun pumppu on lakannut pumppaamasta(yleensä ajastimella, esim 3 x 2min / vrk), niin vesi valuu tyhjennysputkea pitkin pois. Lue täältä tarkemmin:

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=1668.0

Kannattaa lukea koko aihe läpi, niin saat tietää hieman etuisuuksia tästä vesiviljelystä! Voin ehdottomasti suositella omien kokemuksien perusteella.

Ja 50-100e rahaan saa ainakin 400w natikan. ;) Käytettynä siis toki.

masaiman

Muistathan "natsien" kanssa sellaisen seikan, että kuumenevat aivan törkeästi. Itse suunnittelin ostavani natikkalampun "korjaussarjan" ja rakentavani siitä hyllynpohjaan avoimen valaisimen, mutta parin asiantuntijan kanssa juteltuani päädyin rakentamaan 4x18w loisteputkivalaisimen. Plus että ainakin omasta mielestä kaikki valmiit natriumlamput joita olen nähnyt on olleet helevetin rumia. Sai tuota "hellasäröäkin" vähennettyä selvästi kun valaisin on hyvin huomaamaton, ja ainakin omiin tarpeisiin 72W loistaria riittää varsin hyvin.

sabasaba

Kiitos kaikille neuvoista.  8)

Tällä hetkellä on ostettu:

-Esl 200w Purple + kromiheijastin
-kukkamultaa + lekasoraa + Turvetta
-erikokoisia ruukkuja
-merileväuutetta ja puutarhan kesää
-pöytätuuletin
-erilajikkeiden siemeniä.

Paikkana on ikkunanvieressä oleva taso mihin mahtuu tollanen 5x 10l - 20l ruukkua.
Ajattelin siemenet idättää kelluvaTalouspaperiVesiastiassa tekniikkaa. Osaisko joku neuvoa, että minkä lämpöistä vettä?
Sitten kun siemenet aukeavat niin siirrän jogurtti purkkeihin mihin kiinnitän reijitetyn elmukelmun päälle.
Mites tuo multa sekoitus, että missä suhteessa laitan turvetta ja lecasoraa mullan sekaan? Entäs myöhemmin?
Seuraavaksi ajattelin siirtää 14cm altakastettaviin ruukkuihin ja tällöin ajattelin alkaa antamaan merileväuutetta,puutarhankesää ja pöytätuuletinta. Kuinka suuret laimennokset alussa puutarhan kesää?

Tossa on siis suunitelma, Eli heittäkääs parannuksia ja muita ideoita....koska olen voinut ymmärtää jotain väärinki =D ???
Ja tänää pitäis alottaa ku saan alustan valmiiksi.
chill

Chilivaari

Tuostahan se lähtee.
Idätyksen voit toki aloittaa viikon ennen kuin kasvatuspaikka on valmiina. Aikaa siinä menee kuitenkin.
Lainaus käyttäjältä: sabasaba - maaliskuu 01, 2010, 10:32:18 ap...
Ajattelin siemenet idättää kelluvaTalouspaperiVesiastiassa tekniikkaa. Osaisko joku neuvoa, että minkä lämpöistä vettä?


Minä kaadan kiehuvaa vettä astiaan. Kuolevat mahdolliset pöpöt samalla. Siemenet lisään paperille  sitten kun pinta ei tunnu kuumalta sormella koettaen. Tässä perusohje: http://chilivaari.blogspot.com/2008/03/idatysmetodi-kelluva-talouspaperi.html

Eris

Itse olen ihan haalealla vedellä laittanut. Ei ole ongelmia ainakaan vielä ollut minkään pöpöjen kanssa.

Kaltsu

Itse kanssa suoraa hanasta kädenlämpöistä vettä laittanut. Toistaiseksi ei ongelmia, mutta idätyskerrat ovatkin laskettavissa yhden käden sormilla. Joten siitä ei vielä tehdä kovin pitkällisiä johtopäätöksiä. Mutta kannattaahan se tietysti mahdolliset riskitekijät vähentää minimiin. Eikä siitä veden kiehauttamisesta haittaa, eikä suurta vaivaakaan ole. :)
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

sabasaba

dodi nyt sain ajaksi laittaa ekat siidut itään.  8)



Vähän muste levis, et ei enää tota kynää kannata käyttää.  :-\

Mites toi lämpötila? Ikkunan edessä olis patteri, kannattaisko sen päälle tuo laittaa vai onko väliä?
chill

Kaltsu

Lainaus käyttäjältä: sabasaba - maaliskuu 03, 2010, 15:07:44 ip
dodi nyt sain ajaksi laittaa ekat siidut itään.  8)



Vähän muste levis, et ei enää tota kynää kannata käyttää.  :-\

Mites toi lämpötila? Ikkunan edessä olis patteri, kannattaisko sen päälle tuo laittaa vai onko väliä?



Itse idättänyt vessan kiertovesipatterin päällä. Patterin olen säätänyt n.30 asteen tienoille. Hyvin on itänyt. Hyvin itää myös huoneenlämmössä, jos huonelämpö ei hirveesti alle 15 asteen ole. :)
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

Eris

Lainaus käyttäjältä: sabasaba - maaliskuu 03, 2010, 15:07:44 ip


Mites toi lämpötila? Ikkunan edessä olis patteri, kannattaisko sen päälle tuo laittaa vai onko väliä?



Ei itsellä ainakaan ole lämpötilalla juurikaan merkitystä ollut vesilauttaa käyttäessä... Tiskipöydällä vain ollut. Jonkinlainen kansi voisi olla hyvä lisä tuohon.

masaiman

pidä lämpötila välillä 27-29 astetta. matalampikin käy, olen kuullut ja itselläkin itänyt 25:ssä ihan kohtuullisesti. yli ei juurikaan kannata mennä. sanovat että lämpötilan lasku pitkittää itämistä mut tuntuu olevan niin kuun asennosta kiinni muutenkin et tiedä häntä...

Tinsa

Eli olisin kiinnostunut harrastuksesta, mutta onkos nyt jo liian myöhä lähteä leikkiin mukaan.
Ja toinen kysymys: Miten saan äitini vakuuttuneeksi että on turvallista ostaa siemeniä netistä
Ja kolmas kysymy: Miten vakuutan että touhu on laillista, sillä vanhemmat ajattelevat että on jotakin marihuanan kasvatusta, kun ei siemeniä mistään Citymarketista.
Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger
Vaikka on jo vuosia kasvatellut ja antanut tutuille amistiaisia

Lainaus käyttäjältä: bluesman - huhtikuu 24, 2011, 21:02:53 ip
Kaupassa luulivat teeholistiksi kun ihmettelin ettei hyllyssä ollut 32:ta teesiivilää.

Nerd

Kyllä sitä vielä kerkeää =)
Käske äitin lukea Fatalin tai Chilimaailman saamaa palautetta tori-osastolla.
Ainakin Prismassa ja Plantagenilla myydään Vaasassa useampaakin lajiketta joilla jo pääsee ensimakuun.