toukokuu 18, 2024, 07:36:23 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Akvaariot

Aloittaja Lightweight, heinäkuu 09, 2013, 11:21:27 ap

« edellinen - seuraava »

Lightweight

Pyöriikös foorumilla akvaarioista innostunutta väkeä, kyselen sillä kun itselle kotiutuu pika puoliin about 200litrainen. Vois jakaa vinkkejä yms.. sitten tänne.
Jaaha, jäljet johtaa puuhun- epäilemme oravaa...
Mitä harrastus toimintaan tulee se on kaikki tai ei mitään.
Joka pojan lavuaarista ei kärmestä ole tullutkaan.

MonkeyFace

Minulla on ollut reilut kolme vuotta 180 litrainen akvaario. En ole mikään akvaarioguru, mutta olen kuitenkin onnistunut pitämään kalat hengissä :) Voin kyllä parhaani mukaan antaa neuvoja tai kommentteja jos sellaisille on tarvetta.

IceQueen

Lainaus käyttäjältä: Lightweight - heinäkuu 09, 2013, 11:21:27 ap
Pyöriikös foorumilla akvaarioista innostunutta väkeä, kyselen sillä kun itselle kotiutuu pika puoliin about 200litrainen. Vois jakaa vinkkejä yms.. sitten tänne.
Entinen akvaarionomistaja olen, viimeisin pytty oli päälle 300 litrainen, mut siitä luovuin pari vuotta sitten, kun kiinnostus hiipui.

Fredrik-flugarn

heinäkuu 10, 2013, 08:24:07 ap #3 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 10, 2013, 08:38:51 ap käyttäjältä Fredrik-flugarn
Minulla nyt 120litrainen. On ollut 50-400litraa vähäsen kämpän ja innostuksen mukaan.

Ei ku tankki pystyyn johonkin missä saa mahdollisimman vähän auringonvaloa ja on turvassa asunnon asukkailta (mutta silti nähtävissä tietty. Ne on kivoja katella)

Tällai saat akvaariosi käyntiin ilman selkäuimareita
http://martsunakvaario.nettisivu.org/akvaarion-kypsytys/

Tämä testeri riittää jos et meinaa hifistella kauheasti


Jos haluat päästä helpolla valitset kalasi sitten (kun akvaarion bakteerikanta toimii kunnolla) hanavedesi mukaan.
Ota aina kylmää vettä hanasta sen jälkeen kun olet laskenut "oman talon putket" läpi kerran jos ei ketään käyttänyt äskettäin vettä. Anna seistä tai kiehua 10l kattilassa että voit sekoitta siitä sopivan lämmintä jos on kiiru. Lämmintä hanavettä voi surmata kalasi kuparisisällöntakia (mutu. meni kotilot vihreäksi...)
Rehut ja revitetyt pelihousut, kasvatuspäiväkirja siis...
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=16281.0

IceQueen

Mä pistin aina suoraan hanavettä sopivan lämpöisenä. 1/3 vedestä taisin vaihdella 180l altaassani, oppi hyvin sen miten paljon ja miten usein oli hyvä vaihtaa, kun vesiarvoja vähän aikaa mittaili päivittäin.

Ite kypsytin oman ekani ammoniakilla ja hirvensarvisuolalla ja silloin kyl oli parempi, kun oli ihan omat tippatestinsä mitattavilla aineille. Nitriittipiikki oli erittäin selvästi näkyvä, joten hyvin tajus miks se pytty pitää kypsyttää. Sit olikin helppoa, kun oli yhden pytyn itelleen kupsyttänyt, kun siitä sai ympin aina seuraavaan.

Lightweight

Oman akvaarioni saan vanhemmiltani suoraan käytöstä, kun heillä ei innostus enään riitä. Täten ei onneksi ihan nollista tarvitse aloittaa bakteeri kannan luomista.
Jaaha, jäljet johtaa puuhun- epäilemme oravaa...
Mitä harrastus toimintaan tulee se on kaikki tai ei mitään.
Joka pojan lavuaarista ei kärmestä ole tullutkaan.

Fredrik-flugarn

Mä olen vaan kevyesti ruokinnut tyhjä akvario.  :)
-Löytyy mahdottoman paljon mahdollisuuksia onnistua niin kauan kun ei heti sinne koko kalamäärän pistää.

Suodattimeesta saat sitten loputtomasti bakteereita jos mainaat joku bioponinen viljelysysteemi kokeilla  ;D

Rehut ja revitetyt pelihousut, kasvatuspäiväkirja siis...
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=16281.0

IceQueen

Lainaus käyttäjältä: Lightweight - heinäkuu 10, 2013, 08:56:47 ap
Oman akvaarioni saan vanhemmiltani suoraan käytöstä, kun heillä ei innostus enään riitä. Täten ei onneksi ihan nollista tarvitse aloittaa bakteeri kannan luomista.
Tää on hyvä tapa aloittaa harrastus, pääsee vähän helpommalla alussa. :)

Lightweight

Lainaus käyttäjältä: IceQueen - heinäkuu 10, 2013, 09:17:50 ap
Tää on hyvä tapa aloittaa harrastus, pääsee vähän helpommalla alussa. :)

Jep
Jaaha, jäljet johtaa puuhun- epäilemme oravaa...
Mitä harrastus toimintaan tulee se on kaikki tai ei mitään.
Joka pojan lavuaarista ei kärmestä ole tullutkaan.

Lightweight

Tällänen siitä nyt tuli, eilen illalla pystytetty.

Jaaha, jäljet johtaa puuhun- epäilemme oravaa...
Mitä harrastus toimintaan tulee se on kaikki tai ei mitään.
Joka pojan lavuaarista ei kärmestä ole tullutkaan.

Minppu

Ai kun on kiva topic! :) Itse en ole mikään akvaariotietäjä tms mutta tällä hetkellä on yksi 30 litrainen nanoriutta hulisemassa olkkarin nurkassa. Aikaisempaa pönttökokemusta on eläinkauppaharjoittelusta ja sitten oli yksi hoitoakvaario jokunen vuosi sitten. Tykästyin siihen makeavesialtaaseen niin kovin, että oli halu saada oma, kun hoidokki päätyi takaisin omistajalleen. Viimeksi mittasin "kolme kovaa" vaihtovedestä: Mg 1100 ppm, Ca 420 ppm, dKH 9. Pönttö on ollut toiminnassa noin kuukauden päivät, viikko sitten ostin ensimmäiset asukit (Trochus-kotilo (muistaakseni) ja nappipolyyppi). Elävän kiven mukana tuli jotain sukasmatoja ja jotain muutakin öttiäisiä.

Tässä mato:


Tässä kotilo:


Tässä nappi:


Madolle en ole ihan tarkkaa lajitunnistusta tehnyt mutta jos ameriikkalaisiin foorumeihin on luottamista niin sanovat sitä common bristlewormiksi. Ihan on kiltisti toistaiseksi käyttäytynyt ja jättänyt korallin ja kotilon rauhaan. Jos joltain moinen mato puuttuu ja sellasen haluaa, niin voin luopua muutamasta :D

IceQueen

Oi, nanoriutasta mäkin haaveilen ja isommasta merivesialtaasta!

Lightweight

Tälläinen oma purkki nykyään, soran vaihtoa hiekkaan olen haaveillut jo tovin.
Jaaha, jäljet johtaa puuhun- epäilemme oravaa...
Mitä harrastus toimintaan tulee se on kaikki tai ei mitään.
Joka pojan lavuaarista ei kärmestä ole tullutkaan.

chilimieli

Itsekkin ostin vanhan 200litran akvaarion syksyllä. Tuossa se jököttää tyhjänä keittiönkulmassa. Mitäköhän tuollaisen huolto maksaa ja onko kannattavaa? Ikää n. 10 vuotta ja ollut tyhjänä vuoden verran.. ;D
Ostanko heti toisen ja teen tuosta terraarion kasveille vai huollanko kuntoon sopuhintaan? ;D

Lightweight

Jos lasit vain ovat ehjät niin ei kunnostus ihan hirveä operaatio ole. Sisäpuolen silikonit kun vaihtaa niin eiköhän siitä kelpo pelin vielä saa.

Itellä meni päivä kun poistin ja putsasin vanhat sisäsilikonit ja laitoin uudet omaani + kolmepäivää kuivumiseen.
Netistä löytää tuhottomasti ohjeita ja videoita aiheesta.

Lyhyt lista tarpeista.
Lasisilikoni(itsellä Bostik)
Mattoveitsen teriä
Maalarinteippiä
Rasvanpoistajaa/spriitä.
Jaaha, jäljet johtaa puuhun- epäilemme oravaa...
Mitä harrastus toimintaan tulee se on kaikki tai ei mitään.
Joka pojan lavuaarista ei kärmestä ole tullutkaan.