toukokuu 13, 2024, 23:39:45 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


On se vaan niin nätti!

Aloittaja Chliina, toukokuu 05, 2022, 22:53:35 ip

« edellinen - seuraava »

Chliina

Hellou!

Olen uusi chilisti Turun seudulta. Kasvit, puutarhanhoito, luonto jne. ovat olleet aina osa harrastuksiani, mutta chilien kauneuden tajusin vasta tänä keväänä.

Kevään aikana Instassa tuli toistuvasti vastaan toinen toistaan ihanampia boncheja. Oi kuinka houkutteleva ajatus olikaan, että ihan tuosta vaan kasvattaisin itsellenikin värikkäitä podeja pursuilevan pikkuruisen chilipuun!

Mikäs siinä auttoi, kuin tuumasta toimeen vain. Turun puutarhamessuilta sitten löysinkin itselleni ihan ikioman Bolivian Rainbow taimen, joka googlausten mukaan on se helpoin bonchi lajike.

Tarttui sieltä tosin mukaan myös Aji Cristal, koska eihän kukaan täysjärkinen puutarhahörhö voi vastustaa sellaista kasvuvoimaa uhkuvaa söpöläistä.
Bolivian Rainbow eli kotoisammin Boltsi aloitteli juuri kukintaansa, mutta Aji Cristal puski jo innoissaan ensimmäisiä chilejä.

Tässä juuri kotiutuneet kaverukset 1.4.



On se vaan niin nätti!

Chliina

Seuraavana päivänä alkoi sitten tietysti armoton googlaus. Ja silloin kirjauduin myös tänne ensimmäisen kerran. Valtavasti tietoa olikin tarjolla! Ajoittain ehkä vähän liikaakin, kun alkoi tuntumaan siltä, että chilien kasvatus on melkoista avaruustiedettä.

No toisaalta, sitähän se aina on, kun elävien organismien kanssa touhutaan. Kaikki vaikuttaa kaikkeen ja perhosefekti tulee hyvinkin tutuksi. Päätin siis, että maalaisjärjellä mennään, ja katsotaan mihin se riittää.

Yksi arvaamaton tekijä on tietenkin sää. Silloin huhtikuun alussa näytti oikein ihanalle, aurinko paistoi, ja kasvitkin pääsivät kasvihuoneeseen. Kunnes luonto päätti toisin. Tuli pakkasta ja satoi 15 cm uutta lunta :'(

Kolmisen viikkoa meni sitä talvea sulatellessa ja sinä aikana molemmat chilit kasvoivat todella paljon. Niin paljon, että olisi ollut aika vaihtaa niille suurempi ruukku ja aloittaa reippaampi lannoitus.

Päätin, että annan olla, kunnes olosuhteet muuttuvat mukavammiksi, vaikka arvasinkin, että niiden kasvuvoima ehtyy. Järkeilin niin, että vähässä valossa on turha kiihdyttää niiden kasvua, seurauksena olisi vain hennon hontelot huipelot.

Boltsi-poika selvisi tuosta ajasta ihan loistavasti, ei mitään merkkejä kasvun hiipumisesta tai muistakaan ongelmista. Aji Cristalkin säilyi ihan hyvän näköisenä, mutta kaikki uudet nuput näyttivät niin vaivaisille, että nypin ne suosiolla pois. Nyt siinä on yksi nuppu, joka näyttää ihan pirtsakalle, toivottavasti se jaksaa kehittyä!

Todella kiehtovaa oli seurata ensimmäisen podin kehittymistä, ja kavereiden riesaksi ja riemuksi lähettelin chilikuvia innosta hehkuvin kommentein. Ja siitä päiväkirjani nimikin.


On se vaan niin nätti!  :-*

miiksuli

Tervetuloa harrastuksen pariin! Sitä se lähtee :) Lannoituksista niin niukkoja chilit ole. Joku puutarhan kesä lannoite on hyvä ja halpa. Kuin myös tomaatti- ja marjalannoitteet. Chilin hedelmä luokitellaan marjaksi muutenkin. Ilmava kasvualusta niin juuret kasvaa tehokkaammin ja saa happea paremmin.

marek

Chilistä on moneksi. Sen kasvattaminen tarjoaa mahdollisuuksia vaikka minkälaiseen hifistelyyn. Itse olen toistaiseksi laittanut siemenet itämisen jälkeen kasvamaan ja katsonut mitä tulee. Lannoituksena on viime vuodet ollut monen kasvattajan suosimaa Puutarhan kesää. On riittänyt hyvin.
Valoa ja lämpöä sopivasti niin satoakin saa.
Instagram #parvekepuutarhurinonneavuodesta2018
Blogi Chilin kosketus https://chilinkosketus.blogspot.com/

miiksuli

Lainaus käyttäjältä: marek - toukokuu 06, 2022, 16:58:30 ipChilistä on moneksi. Sen kasvattaminen tarjoaa mahdollisuuksia vaikka minkälaiseen hifistelyyn. Itse olen toistaiseksi laittanut siemenet itämisen jälkeen kasvamaan ja katsonut mitä tulee. Lannoituksena on viime vuodet ollut monen kasvattajan suosimaa Puutarhan kesää. On riittänyt hyvin.
Valoa ja lämpöä sopivasti niin satoakin saa.
Joo, itse kun oon vähän hienostuneempi niin käytän vaan omia sekoituksia. Opettavaa puuhaa.

Chliina

Lainaus käyttäjältä: miiksuli - toukokuu 06, 2022, 13:26:45 ipTervetuloa harrastuksen pariin! Sitä se lähtee :) Lannoituksista niin niukkoja chilit ole. Joku puutarhan kesä lannoite on hyvä ja halpa. Kuin myös tomaatti- ja marjalannoitteet. Chilin hedelmä luokitellaan marjaksi muutenkin. Ilmava kasvualusta niin juuret kasvaa tehokkaammin ja saa happea paremmin.

Kiitos :)

Tuollainen yleislannoitepurnukka minulla onkin. Hyvä tietää, että sillä pärjää. Tomaattilannoitetta mietin, mutta ainakin nyt sillä olisi niin vähän menekkiä, että tuntui vähän turhalle.

Nyt kotona ollut multa oli aika turvepitoista, pitää tarkkailla, ettei tiivisty liikaa.

Chliina

Lainaus käyttäjältä: miiksuli - toukokuu 06, 2022, 19:18:48 ip
Lainaus käyttäjältä: marek - toukokuu 06, 2022, 16:58:30 ipChilistä on moneksi. Sen kasvattaminen tarjoaa mahdollisuuksia vaikka minkälaiseen hifistelyyn. Itse olen toistaiseksi laittanut siemenet itämisen jälkeen kasvamaan ja katsonut mitä tulee. Lannoituksena on viime vuodet ollut monen kasvattajan suosimaa Puutarhan kesää. On riittänyt hyvin.
Valoa ja lämpöä sopivasti niin satoakin saa.
Joo, itse kun oon vähän hienostuneempi niin käytän vaan omia sekoituksia. Opettavaa puuhaa.

Minä taidan olla vähän tuosta välistä. Peruslannoituksen hoidan yleislannoitteella, mutta toisaalta tykkään liotella banaaninkuoria lannoitteeksi, käyttää kompostin suotonestettä, suihkutella nokkosvedellä jne. Mitä nyt milloinkin mieleen tulee. Siksi olenkin aina suosinut kestäviä kasveja, kestävät sitten minun kokeiluintonikin paremmin.

Saa nähdä, mitä chilit moisesta on mieltä. :D

Chliina

Bolivian Rainbown todelliset sukujuuret ovat alkaneet minua vähän epäilyttämään, kun podien muoto on ihan erilainen, kuin kuvissa.

Googlen kuvissa podit muistuttavat pieniä, suippoja liekkejä, minun kasvissani ne ovat pulleita pallukoita. Boltsi nimi taisi olla suorastaan enne!

Tässä hänen kaunis kukkansa


Yleiskuvaa


Ja lähikuva podeista. Nämä ovat vanhimmat/suurimmat, ehkä noin peukalonpään kokoisia.


miiksuli

Hyvin mahdollista että vahinko risteytys tapahtunut tai lajike ei ollut täysin vakaa ja tuli ero feno. Jokatapauksessa nätti ja jatkokasvattaisin 😎

DiscoKai

Kyllä noi ihan samoilta näyttää, kuin ne bollet mistä yhdistyksen kaupan siemenet otettiin.

Chliina

toukokuu 08, 2022, 21:19:37 ip #10 Viimeisin muokkaus: toukokuu 23, 2022, 22:50:01 ip käyttäjältä Chliina
@miiksuli Joo, ehdottomasti yritän talvettaa tuon, oikein nätti on tuonkin mallisilla podeilla. Vaikka vähän takaraivossa nakertaa, että olisihan sellaiset sirot liekinmallisetkin aika kivat. :D

@diskoKai Mielenkiintoista! Onkohan suomessa joku oma kantansa, jossa aina tuon malliset marjat? Googleen kun laittaa haun Bolivian Rainbow chili, tulee näin teräväpäisiä tyyppejä vastaan. Ja siis tämän näköistä chiliä luulin kasvattavani. :D



Mutta joo, kivahan tuo on tuollaisenaankin. Ja ihan innoissani sitä seurailen, kun ensimmäinen marja alkaa nyt muuttaa väriään. On ihan selvästi haalistunut jo!


Chliina

toukokuu 09, 2022, 18:04:34 ip #11 Viimeisin muokkaus: toukokuu 23, 2022, 22:49:13 ip käyttäjältä Chliina
Chili-innostuksen vallassa oli pakko tilata vielä vähän siemeniäkin, vaikka kevät on jo kovin pitkällä.



Onneksi sattui kuunkiertokin just sopivaan vaiheeseen, kun perjantaina sain siemenet hyppysiini, niin päätin sitten ottaa riskin, etteivät ehdi oikein minkään kokoisiksi ennen syksyä.

En kauhean tiukkapipoisesti kuukalenteriin suhtaudu, mutta herkimpien prima ballerinojen kohdalla se voi olla juuri se ratkaiseva pieni boosti. Ja ymmärtääkseni chilit ovat hiukan oikuillisia itäjiä.

Sen verran empiiristä testailuakin tuli harrastettua, että kylvin kaikkea kolmea sammalnappeihin (nuo mössöiset napit), turvenappeihin (nuo missä on ohut paperi ympärillä) ja tavalliseen Rainbow kukkamultaan.



Tänään olivat ensimmäiset niskat näkyvillä, haluatteko arvata, mikä alusta vei voiton itämisen nopeudessa?

Chliina

toukokuu 11, 2022, 14:50:41 ip #12 Viimeisin muokkaus: toukokuu 23, 2022, 22:47:42 ip käyttäjältä Chliina
Kukkatalossa kävin hakemassa kesäkukkia, ja tarttuihan sieltä sitten mukaan myös C. annuum Tinkerbell.



Nyt on sitten vähän kaikenlaista kasvamassa, ja ihan riittävästi tälle kasvukaudelle. Tinkebelliä tuskin alan talvettamaan, ja sama kohtalo lienee Aji Cristalilla edessä. Muiden kohtalo selviää sitten syksymmällä, kun näkee miten suostuvat kasvamaan.

Toisaalta tietysti kannattaisi mahdollisimman montaa leikellä talvikuntoon ja siten harjoitella oikeita menetelmiä.

Chliina

toukokuu 14, 2022, 21:06:01 ip #13 Viimeisin muokkaus: toukokuu 23, 2022, 22:46:58 ip käyttäjältä Chliina
Boltsin ensimmäinen lapsonen vaihtaa nyt vauhdilla väriä!



Pikkutaimetkin kasvavat hyvin, kohta kai pitäisi jo koulia ne.

Kaikki muut ovat päässeet nyt päiväksi kasvihuoneeseen, mutta Tinkerbell joutuu vielä hetken viettämään karanteenissa. Oikein hyvälle ja terveelle se näyttää, ja availee nyt kolmea nuppua kerralla.

Aji Cristal sen sijaan nakkelee niskojaan minun hoidolleni. Siinä edelleen roikkuu neljä vihreää podia. Ne eivät muutu mihinkään, kasvi ei kasva ja uudet nuput tippuvat.  :-\ Olen varovaisesti lisännyt lannoitustakin, mutta eipä ole mitään muutosta näkynyt. Ihan terveen näköinen se on, kasvuvoima vain loppui kuin seinään.

Chliina

toukokuu 19, 2022, 22:31:56 ip #14 Viimeisin muokkaus: toukokuu 23, 2022, 22:46:06 ip käyttäjältä Chliina
Pikkutaimet sain tänään koulittua. Toivottoman myöhässähän niiden kanssa olen, mutta jos nyt edes ehtisi näkemään vähän, että millaisia niistä isona pitäisi tulla. Tai jos saisi edes jonkun niistä talvehtimaan. Toivossa on hyvä elää!



Ja loput basilikatkin koulin siinä samalla. Basilikan kasvattaminen on niin palkitsevaa, että sitä pitää aina olla paljon. Ja onhan se toki hyvääkin, ja uskomattoman ihanan tuoksuista.


Boltsi jatkaa nättinä oloaan.


Aji Cristal on alkanut ehkä vähän taas kasvaa, jospa se nyt siitä reipastuisi. Tinker Bell kasvattelee ensimmäistä hedelmäänsä, ja kukkii hienosti. Toivottavasti en nyt onnistu senkin kasvuintoa romahduttamaan.

Tein tänään hummusta, johon hain kasvimaalta piparjuurta ja karhunlaukkaa. Chili oli kaupasta, mutta jospa jo seuraavalla kerralla saisin siihen ihan itse kasvatettua chiliä!

miiksuli

Itsekin söin karhunlaukkaa broilerin kanssa tänään 🤗 on muuten herkkua. Töistä kun sain ilmaiseksi yli puoli kiloa. Loput meni pakkaseen.

PS. Hyvällä tuurilla Sedona Sunin siemenet tulee ensi viikolla.

Chliina

Ah, hauska sattuma! Nyt onkin niiden paras sesonki, kukinnan jälkeen menettävät uoean makunsa.

Pidetään peukkuja Sedonan saapumisen puolesta.🤗 Onko sulle tulossa sieltä muitakin siemeniä samalla?

miiksuli

Ei ole muuta kuin Wicked. Luokitellaan koristechiliksi niin en tiedä sitten sopiiko täytettäväksi tai tuoreena käytettäväksi. Mutta osaava kokki laittaa erikoisemman makuisista chileistä hyviäkin ruokia 🤔

Chliina

Näin se on. Pitää vain löytää juuri se oikea käyttötapa!

Chliina

toukokuu 22, 2022, 19:34:58 ip #19 Viimeisin muokkaus: toukokuu 23, 2022, 13:53:00 ip käyttäjältä Chliina
Tilanne 22.5.

Tinkerbell on hyvässä vauhdissa.


Aji Cristal. Chilit ovat jo ehkä hieman keltaisia ja uusia nuppuja on vihdoin alkanut kehittymään.





Ja Boltsi. Se on aina vaan nätimpi! 8)




Pikkutaimet ovat oikein terhakoita ja ovat jopa hieman kasvaneet mullanvaihdosta huolimatta. Otin kaikista kolmesta yhden taimen sisälle, ihan siltä varalta, että kylmät yöt vievät nuo muut. Hyvin ovat kuitenkin kylmässä kasvarissakin tähän asti selvinneet sinne jätetyt pikkuiset.

Edit. Muokkasin kuvia suuremmiksi, toivottavasti näkyvät nyt kunnolla :)