toukokuu 19, 2024, 03:18:54 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Kamerat ja valokuvaus

Aloittaja Lihamestari, tammikuu 16, 2011, 18:19:23 ip

« edellinen - seuraava »

Jani M

Mulla yksi Sandiskin vanha 2Gt SD-kortti korruptoi satunnaisesti joitakin kuvia. Huomannut timelapsea kuvatessa tolla vanhalla kameralla, että sieltä täältä joku kuva on tuolla nimenomaisella kortilla aina korruptoitunut, muilla korteilla ei.

Aji Inferno

Niissä on myös yhteensopivuuseroja eri kameroihin, samoin kuin muistikammoilla tietokoneisiin. Sikäli valmistajan suositukset voi kannattaa ottaa tosissaan.

akselsson1

Mulla on tabletissa hajonnut joskus kaksikin muistikorttia, meni kyllä dataa hukkaan :(
Kamerassa ei ole nyt onneksi hajonnut mitään ;)

Uus lasikin on ihan kiva. Aika painava.
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

NPhoBiaz

Nyt on kyllä Jalienilla komea kuva valokuvauskisassa. :o Mistä tuo on otettu?

Jalien

Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - maaliskuu 18, 2015, 20:26:36 ip
Nyt on kyllä Jalienilla komea kuva valokuvauskisassa. :o Mistä tuo on otettu?


Tanks. Turun Luolavuoren kaupunginosassa on entinen kaatopaikka-alue, joka on peitetty maalla. Siitä on syntynyt varsin komea puuton mäki, josta hulppeat näköalat joka suuntaan. Paikalliset kutsuvat sitä tyytlikkäästi Paskavuoreksi.

Sattui tuona päivänä todella hieno auringonlasku, kyseinen kuva on otettu Naantalin suuntaan. Ongelma tuolla on se, että kyseessä on maisemakuvauksen runsaudensarvi. Oli vaikea päättää millä kuvalla osallistutaan.

Elikkä hieno paikka maisemakuvaukseen, kuvattavaa monessa suunnassa, näkymä muuttuu vuoden- ja kellonajan mukaan hienosta vielä hienompaan.

Saatan jossain välissä laittaa vähän kuvasatoa, tässä yksi.


(Kuvan alalaidasta poistettu häiritseviä valonlähteitä.)

akselsson1

Johan nyt  :o taidanpa tietää mihin köpötellä tuosta jokin ehtoo kolmijalka kainalossa  8)
Hienot maisemat!
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

akselsson1


Määkin kävin luolavuorella, ei ollut vielä pimeetä, mut arska laski kivasti pilveen.
Kävelin ja mukana vaan kakkoskamat eli A300+Tamron70-300mm
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Jalien

Vielä muutama kuva Paskavuoren maisemista. Vaikka päivät onkin olleet varsin lämpimiä, tulee tuolla iltasella helposti vilu, eli lämmintä päälle.
Ekan kuvan keskellä oleva korkeampi kerrostalo on nimeltään Airiston tähti.

 


akselsson1

Komioita kuvia kyllä Jalien! Kateellinen ilmoittautuu eikun  ;)
En tiiä mahtaisko tuo mun rimpula kolmijalka vielä jaksaa pitää tuota uutta lasia, sentään siinä on tuo kolmijalkapanta niin ei pitäisi tiltata ainakaan niin helposti. Kokeilemallahan tuo varmaan selviää :)
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Jalien

Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - maaliskuu 19, 2015, 21:23:36 ip
Komioita kuvia kyllä Jalien! Kateellinen ilmoittautuu eikun  ;)
En tiiä mahtaisko tuo mun rimpula kolmijalka vielä jaksaa pitää tuota uutta lasia, sentään siinä on tuo kolmijalkapanta niin ei pitäisi tiltata ainakaan niin helposti. Kokeilemallahan tuo varmaan selviää :)

Joo, paikka on kyllä todella hieno ja antoisa. Ja kyllä siellä päivälläkin hienoa kuvaa saa.

Kokeilemalla se tosiaan selviää. Kannatta käyttää aikalaukaisua, niin ei tule mitään tärinöitä laukaisimen painalluksesta. Ja ottaa usampi ruutu samasta kohtaa. Aika hyvin tuolla tuulee, jotta homma ei liian helpoksi menisi.

akselsson1

Joo vastaavat metodit mulla on ollu käytössä kun olen yökuvia ottanut, on vaa yleensä ollut hippasen verran kevyemmät kamat silloin kolmijalan päällä ::) yökuvaus on aika kivaa.
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

DP

maaliskuu 20, 2015, 14:13:59 ip #711 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 20, 2015, 14:20:20 ip käyttäjältä DP
Niin se aurinko vaan tänään meni osittain piiloon.. :o

Klo 12.25:


Klo 12.50:

Hienosti hitsausmaskin läpite kuvattu, mut kyl tosta nyt jotain selvää saa. :D

Mikäs muuten, kun kamerassa tuo kuvien esikatselu näyttää tuolta:

Ennen oli kuva täydessä näytössä, vaan äiti meni jotain säheltämään, niin eipä oo enää. ;D Koittanu vähän kaikkia nappeja painella ja kahella, mut ei tuo tuosta sen paremmaks oo muuttunu..

ottulo

En tiedä toimiiko sama kanuunassa, mutta Nikonissa ainakin ylös/alas-nuolinäppäimet vaihtavat noita näkymiä täyden kuvan ja erilaisten tietonäyttöjen välillä. Auringosta en itse saanut kovin kummoista kuvaa, olis tarvinnut olla makrolinssi ja pari ylimääräistä kättä, niin olis voinut onnistua. Näkyviin sen sai aika kivasti projisoimalla pitkähkön objektiivin läpi esim. paperille.

skemppi

Canonilla taisi vaihtaa tuota DISP-nappulasta. En kylläkään ymmärrä miksi ei haluaisi nähdä histogrammia.

DP

Joo, siitähän se vaihtu, kiitos! :) Mie en noista tiedoista ymmärrä oikeestaan mitään, ja porukat vielä vähemmän, niin enemmän on isompana näkyvästä kuvasta hyötyä.

Wolfman

Ne on noi nykykamerat, manuaalit alkaa olla sellasia että saa montakertaa lukea eikä siltikään muista kuin pienen osan  ;D Itsekään osaa vielä kuin pienen osan tuon oman Canon EOS 500D:n toiminnoista vaikka kamera ollu jo muutaman vuoden ja kuviakin on aikapaljon tullut otettua  ::)

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Wolfman - maaliskuu 20, 2015, 16:20:45 ip
Ne on noi nykykamerat, manuaalit alkaa olla sellasia että saa montakertaa lukea eikä siltikään muista kuin pienen osan...

Noin se on,
ominaisuuksia tai säätömahdollisuuksia on enemmän kuin normaalikäyttäjä pystyy hallitsemaan.
Edellisessä kamerassani, Canon EOS 550:ssä oli esimerkiksi omat asetukset, joihin voi tallentaa vaikkapa kontrastin, kirkkauden ja terävyyden yhdistelmiä. Minäkin tein eri asetukset aurinkoiselle vastavalolle ja pilviselle päivälle. Ne toimivat hienosti, mutta kuukauden päästä en muistanut, mikä niistä oli mikä. Jäivät käyttämättä.

Uudessa Olympuksessani asia on hoidettu mielestäni fiksummin tai ainakin minulle sopivammalla tavalla. Yhtä nappia painettuani voin säätöpyörillä suoraan säätää toisella kirkkaan- toisella tumman pään käyrää ylös tai alas ja käyrän näkee samalla ruudussa. Sen voi helposti nollata, kun erikoistilanne on ohi. Sekin auttaa kirkkaaseen vastavaloon tai pilviseen päivään, mutta tätä ei unohda niin helposti.

MiM

Se yksi säätö, jota omissa kameroissani kaipaan on "pistä kaikki nollille" kun virrat pistetään päälle. On äärimmäisen ärsyttävää, kun on vaikka valottanut aukon-pari alakanttiin ja sitten muutama päivä myöhemmin ihmettelee miksi kaikki kuvat on niin tummia.  ::)
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

Aji Inferno

Vähän turhan mutkikkaiksi ovat kamerat digiaikana tulleet. Filmiaikana taitoa vaadittiin mm. valotuksen ja itse kohteen kuvaamisen suhteen, mutta erilaisia säätöjä oli nykypokkariinkin verrattuna hyvässäkin järkkärissä murto-osa. Tietenkin tämän päivän kunnolliset digikamerat ovat paljon edeltäjiään älykkäämpiä ja kykenevät hyviin kuviin hankalissakin olosuhteissa jopa ilman käyttäjän "osaamista". Vastapainona sitten tuo nappulapaljous, mutkikkaat menut ja se vihoviimeinen mahdollisuus unohtaa kamera vääriin säätöihin... Pahimmillaan kamera pitää resetoida, kun oikein solmuun sen saa. Mutta kehitys kehittyy...

akselsson1

Asetukset on juu jänniä. Itsekkin oon pärjännyt perus aukko,suljin,iso säädön lisäksi suunnilleen seuraavilla: AF mode, AF area, metering mode. Toki kuvaan rawilla joten kaikki säädöt eivät ole edes käytettävissä  :o
On tuossakin sen verra säätöjä joiden tarkoitusta en varsinaisesti edes tiedä, mutta uskoisin tekeväni samat lightroomissa  ???
Ja joo kuten joku mainitsi, automaatilla ja jpeg:illä osaa nykyrunko tehdä teknisesti ajatellen jopa liian hyviä kuvia. Tilanteessa, jossa taivaan "pitäisi" palaa aivam puhki, saattaa se olla äklön täydellisen ja tasaisen sininen näyttäen vähän hassulta varsinkin rajoilta. (oma mielipide)
Itse tykkään kun pääsee jälkisäätämään, ja huolehdin lähinnä perussäädöistä kuvatessani.
Chilihulluutta jo vuodesta 2011