toukokuu 17, 2024, 01:08:05 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Kamerat ja valokuvaus

Aloittaja Lihamestari, tammikuu 16, 2011, 18:19:23 ip

« edellinen - seuraava »

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: Caide - joulukuu 20, 2014, 14:12:03 ip
Kävi muuten joulu, osallistuin ihan läpällä Nikonin valokuvauskilpailuun. Aiheena oli luova potretti. No eilen tuli Nikonilta sähköpostia, että olet sijoittunut kisassa ensimmäiseksi, laita osoite, niin lähetämme palkinnon Nikon D5300 kittikamerapaketin! Olin niin innoissaan, että pari ekaa sähköpostia sohlasin sinne ilman osoitetta ja vasta kolmas onnistui  ::)

Nohuh, vaikkei rungon malli nyt äkkiä mitään sanokkaan, niin eihän niitä koskaan liikaa ole  8)
Onneksi olkoon  :)
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Caide - joulukuu 20, 2014, 14:12:03 ipNo eilen tuli Nikonilta sähköpostia, että olet sijoittunut kisassa ensimmäiseksi...

Onneksi olkoon Caide! Vakavan harrastuksen merkkejä on täälläkin ollut nähtävissä, joten oikeaan osoitteeseen meni.

Nikon varmaan kohta käyttää kuvaasi mainoskampanjassaan. Älä anna ilmaiseksi, jos pääset neuvottelemaan. Usein käyttöoikeudet kyllä varataan jo kilpailusäännöissä ja siinä voi menettää kuvansa oikeudet mitättömästäkin palkinnosta. Minuakin on joskus nuoruudessa höynäytetty "lahjoittamaan" kuvani. Sinä sentään sait reilun palkinnon.

JaloPena

Onnittelut Caidelle! Luulisi tuon antavan lisäpontta harrastukselle. Mistäpä kyseisen voittokuvan pääsee vaklaamaan?

Heh, ja tietysti Niikkonikauppias ottaa mielellään myös rahasi kun alat parantelemaan laitteistoasi innon yhä kasvaessa...   ;D

Neuvolan jäsen olen, pitääpä tutustua tuohon showroomiinkin. Olen myös luonnonvalokuvaajien jäsen, mutta siellä on ihan liikaa kaikkia "luomukuvaajia", jotka eivät hyväksy (eivätkä ymmärrä) hölkäsen pölähtämää siitä, miksi kuvia pitää jälkikäsitellä myös koneella.
Meillä kaikki päätökset tehdään demokraattisesti äänestäen. Yleensä kuitenkin häviän äänin 0-1

#1581

Caide



Tossa se kuva. Luonnonkuvaajaryhmä tosiaan täynnä ihmisiä, jotka ei tajua valokuvaamisesta mitään ja välillä pistää pahasti ärsyttämään. Pariin jankkailuun lähdin mukaan ja enää ei oikein jaksa jääriä vastaan kinastella, kun ei ne halua edes yrittää ymmärtää.

MiM

Aika veikeä kuva. Onnittelut voitosta.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

Köpä

Lainaus käyttäjältä: Caide - joulukuu 20, 2014, 20:58:25 ip


Tossa se kuva. Luonnonkuvaajaryhmä tosiaan täynnä ihmisiä, jotka ei tajua valokuvaamisesta mitään ja välillä pistää pahasti ärsyttämään. Pariin jankkailuun lähdin mukaan ja enää ei oikein jaksa jääriä vastaan kinastella, kun ei ne halua edes yrittää ymmärtää.


Onnittelut täältäkin, hieno kuva, hieno oivallus.

JaloPena

Lainaus käyttäjältä: Caide - joulukuu 20, 2014, 20:58:25 ip
Tossa se kuva. Luonnonkuvaajaryhmä tosiaan täynnä ihmisiä, jotka ei tajua valokuvaamisesta mitään ja välillä pistää pahasti ärsyttämään. Pariin jankkailuun lähdin mukaan ja enää ei oikein jaksa jääriä vastaan kinastella, kun ei ne halua edes yrittää ymmärtää.


Mainio kuva, hyvä idis ja fiilis.  :)

Minäkin olen nykyisin vain kuvia, en laittanut luontokuvaajien sivulle. Ihmiset, jotka ovat harrastaneet kuvausta (musta-valko)filmiajoista asti ja tottuneet prässäämään filmiä, säätämään valotusta, suurentamaan kuvan sopivaksi jne, ymmärtävät, että jälkikäsittely on vähintään yhtä tärkeää kuin kuvan ottaminen. Samoin ne digiajan ihmiset, jotka ovat tutustuneet kameran mahdollisuuksiin ja kunnon kuvankäsittelyyn, ymmärtävät saman.

Tuossa hauska esimerkki "luomusta" ja fiksatusta. Yritin näilläkin osoittaa käsittelyn tarpeellisuuden, mutta ei päätä jaksa lyödä mäntyyn aikaansa kauempaa. Käsittely on tehty avoimeen koodin ohjelma GIMPillä.

Ensin raakakuva RAW:stä jpg:ksi muutettuna:


ja sit sama kuva pari tuntia myöhemmin.



Meillä kaikki päätökset tehdään demokraattisesti äänestäen. Yleensä kuitenkin häviän äänin 0-1

#1581

MiM

Tuskin sinä kuitenkaan ihan tuolla tasolla teit poistoja noista mv-vedoksista, ellet sitten ollut Breshnevin palkkalistoilla ;)

Tuollainen vielä menettelee. Minun raja tulee vastaan kun esitetään joku ihmeellinen tapahtuma, joka kuitenkin on tapahtunut ainoastaan kuvantekijän päässä, ja photoshopissa. Vaikkapa shopataan susi ja kotka samaan kuvaan. Toki sellaisiakin kuvia saa tehdä, mutta niitä ei pidä esitellä luontokuvina, eikä ne mielestäni kuulu luontokuvaryhmään.

FBn luontokuvaryhmän kommenttien tasosta olen kyllä samaa mieltä, niinpä jätän ne useimmiten kokonaan lukematta. Äsken erehdyin kommentoimaan/kysymään yhdestä huonosti terävöidystä kuvasta. Kuvaaja itse ymmärsi heti, vastasi kysymykseeni ja kiitti kommentista, mutta sitten oli liuta valokuvista mitään ymmärtämättömiä, jotka huusi siitä, että "ei saa antaa negatiivista kommenttia", "en näe vikaa" (joten siinä ei voi olla vikaa, huokaus), jne, jne...
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

akselsson1

Onneksi kuvan säätö ja photoshoppaus on eri asia. Ainakin mun päässäni  ::)
Itse teen yleensä melko nopeat säädöt lightroomissa, valotukset, lämpö, kontrasti, mahdollinen kohina, aberraatio jne. Ja eikun export nappia  :)
jpeg asetuksillahan kamera tekee vain saman itse...joten kumpikaan ei ole sen enempää tai vähempää luomua.  ???
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

JaloPena

Tuon tyyppisiä - toki pienempiä -  korjauksia tehtiin lyijykynällä, mikäli käytettiin mattaa vedostuspaperia (emaks tms). En ollut Brezhnevin palveluksessa.... :)

Muista fiksauksista olemmekin näköjään aika samaa mieltä. Tuleepa mieleeni iso häly Hannu Hautalan palkitusta mv-telkänpoikakuvasta, johon hän oli lisännyt aidon ohella toisen pöntöstä hyppäävän poikasen. Kuvaan tuli lisää dramatiikkaa ja näyttävyyttä, hän vain "unohti" mainita manipuloinnista....

Nykyisin ymmärtääkseni vuoden luontokuva-kilpailussakin on monia eri sarjoja, mukana myös vapaasti manipuloidut. Minusta hyvä asia, kaikille kukille löytyy oma kasvualusta. Ja jokaisen kuvan ohessa pitää lähettää myös raakakuva ennen käsittelyä (jos en ole väärin ymmärtänyt).

Tämä valokuvauskin on asia, josta löytyy sekä tietämystä ja tietämättömyyttä. Valitettavan usein nimen omaan näistä ääripäistä. Ja suurin moralinen mekastus kuuluu - niin, sopii arvata kummasta päästä...  ::)
Meillä kaikki päätökset tehdään demokraattisesti äänestäen. Yleensä kuitenkin häviän äänin 0-1

#1581

Caide

joulukuu 21, 2014, 19:42:13 ip #570 Viimeisin muokkaus: joulukuu 21, 2014, 19:43:48 ip käyttäjältä Caide
Joo se on kyllä ärsyttävintä, kun huomaat kuvassa jotain parannettavaa ja siitä kerrot ja kuvaajallakin on vastaanotin päällä ja sitten tulee nämä jäärät hiljentämään sinua. Moni kuvaajakin suuttuu siitä helposti, olen pari kaveria vahingossa suututtanut, kun annoin neuvoa heidän kuviin ja se vaan on niin, että joitakin ihmisiä ei saa neuvoa. Se on vaan harmi, koska nopein reitti kehittyä on kuunnella neuvoja. Tuleehan sitä joskus itsellekin huono mieli, kun luulee tehneensä hyvän kuvan ja sitten se lytätään, mutta se pitää vaan sulattaa. Facebookin valokuvaajan showroomissa on ollut muutama hauska tapaus tästä ja mennyt täysin jollain plasmat sekaisin, kun se oma kuva ei muille uponnutkaan ja siinä vaiheessa olen keittänyt lisää kahvia ja naureskellen lukenut ja välillä vähän lisää löylyä, voittaa kauniit ja rohkeat.

Ehkä hauskinta on se, kun huomaa kehittyneensä, kun kuukauden vanhat kuvat alkaa jo näyttää kauhealta shitiltä ja tekisi mieli poistaa ne.

Mulla on niin alussa harrastus, että omat mieltymykset valokuvissa muuttuu vähän koko ajan. Pidän käsittelemättömistä kuvista ja vahvasti käsitellyistä kuvista. Molemmille on sijansa. Usein jos kyseessä on vaikka luonto- tai maisemakuva, niin toivoisi sen olevan lähellä sitä miltä kuvaaja on sen oikeasti nähnyt. Saturaation lisäys ja huonot HDR:t aiheuttaa äkkiä epilepsiaa. Mutta muuten usein pidän kuvaa teoksena, minkä ei ole tarkoituskaan toimia museoarkistokuvana tallentamassa mahdollisimman oikeaa tilannetta, vaan sellainen taiteellinen pläjäys, joskus oikein pommikin voi olla hieno.

Pitäisi seuraavaksi miettiä salaman ostoa ja opiskella sen käyttöä...

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Caide - joulukuu 21, 2014, 19:42:13 ipEhkä hauskinta on se, kun huomaa kehittyneensä, kun kuukauden vanhat kuvat alkaa jo näyttää kauhealta shitiltä ja tekisi mieli poistaa ne.

Kun aloittelin valokuvausharrastustani 1960-luvulla, vanhat parrat neuvoivat hyvän kuvan salaisuuksia tähän tapaan:
Laita se seinällesi ja katsele joka päivä. Jos se vielä puolen vuoden päästä näyttää joltakin, siinä saattaa olla jotakin.

Voisi tuossa olla ideaa digikaudellakin.

JaloPena

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - joulukuu 21, 2014, 20:33:15 ip
Lainaus käyttäjältä: Caide - joulukuu 21, 2014, 19:42:13 ipEhkä hauskinta on se, kun huomaa kehittyneensä, kun kuukauden vanhat kuvat alkaa jo näyttää kauhealta shitiltä ja tekisi mieli poistaa ne.

Kun aloittelin valokuvausharrastustani 1960-luvulla, vanhat parrat neuvoivat hyvän kuvan salaisuuksia tähän tapaan:
Laita se seinällesi ja katsele joka päivä. Jos se vielä puolen vuoden päästä näyttää joltakin, siinä saattaa olla jotakin.

Voisi tuossa olla ideaa digikaudellakin.


Tuo ikivanha sääntö toimii aina, niin valokuvauksessa, kuvataiteissa kuin musiikissakin. Joskus -70-luvun alussa kuulin itsekin saman totuuden.

Meillä kaikki päätökset tehdään demokraattisesti äänestäen. Yleensä kuitenkin häviän äänin 0-1

#1581

MiM

joulukuu 22, 2014, 08:30:19 ap #573 Viimeisin muokkaus: joulukuu 22, 2014, 08:36:41 ap käyttäjältä MiM
Laitan aina omia rauhallisia kuvia tietokoneiden taustakuviksi (yleensä maisemakuvia). Hyvin harvoin vaihdan kuvan pois nopeasti, mutta useimmiten kiinnityn näihin kuviin kovasti.  Teenkö siis oikeat valinnat heti, vai eikö tuo menetelmä toimi minulle? - yleensähän noissa kuvissa on (harrastaja)kuvaajalle joku oma merkitys, mikä vaikeuttaa niitten näkemisen ulkopuolisen silmin.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

ottulo

Lainaus käyttäjältä: MiM - joulukuu 22, 2014, 08:30:19 ap
Laitan aina omia rauhallisia kuvia tietokoneiden taustakuviksi (yleensä maisemakuvia). Hyvin harvoin vaihdan kuvan pois nopeasti, mutta useimmiten kiinnityn näihin kuviin kovasti.  Teenkö siis oikeat valinnat heti, vai eikö tuo menetelmä toimi minulle? - yleensähän noissa kuvissa on (harrastaja)kuvaajalle joku oma merkitys, mikä vaikeuttaa niitten näkemisen ulkopuolisen silmin.


Samaa vikaa, tosin ei tule kovin paljon taustakuvaa katseltua, kun yleensä on koko näyttö käytössä. Jokusen kuukauden on nyt ollut taustalla tämä, jota on kieltämättä kevyesti (ja taidotta) muokattu. Häiritsee tuo puhki palanut kohta, mutta en ole vaivautunut sitä käsittelemään.



Muutenkin mulla on se jälkikäsittely jäänyt treenaamatta, enkä tosiasiassa tiedä puuttuuko vain se viitsiminen vai olisko siihen vielä jotain kikkoja... tuubivideoista olen joitain käsittelyvinkkejä katsellut, enkä koe niistä varsinaisesti mitään oppineeni. "Säätele näistä sellaiseksi kuin tykkäät."

Caide

joulukuu 22, 2014, 11:22:12 ap #575 Viimeisin muokkaus: joulukuu 22, 2014, 11:28:15 ap käyttäjältä Caide
Kuvien käsittelyssä omasta mielestä tärkeintä on se, että on jonkin näköinen visio, mitä ollaan tekemässä, eikä vaan väännellä vipuja edes takaisin summa mutikassa.

Sitä visiota on vaikea saada ilman, että selailee paljon kuvia ja muodostaa itselle sellaisen oman mielipiteen, mistä tykkää ja miltä tosiaan haluaa kuvan näyttävän. Hyvissä kuvissa pysähtyy katsomaan, mikä niissä on hyvää ja tietysti aina voi tiirailla, mikä on vialla, mikä näyttäisi omaan silmään paremmalta. Muutaman kuukauden, kun selailee satakunta kuvaa päivässä, niin alkaa vähän homma hahmottumaan.

Itse olen vähän väliä muuttanut tapoja tehdä käsittelyä, mutta suosittelen lightroomia aloittelijoillekin, koska se on helppo käyttää. Saa kuvat arkistoitua ja se pitää alkuperäiset kuvat aina koskemattomina ja tallentaa aina vaan säädöt.

Lightroomissa mä teen yleensä nämä asiat, en välttämättä tässä järjestyksessä:
1. Kuvan rajaaminen ja horisontin suoristus
2. Valkotasapaino kohdilleen, en aina jätä siihen aitoon, pieni twisti voi parantaa kuvaa
3. Säädän highlightsit ja whitesit säätimet lähelle mustaa
4. Shadows melkein tappiin vaalean suuntaan
5. Blacksia sen verran, että ei mene musta pää tukkoon
6. Curvesilla sellainen käyrä, missä kirkastetaan valkoista päätä ja tummenetaan tummaa päätä
7. Terävöitys n. 25-40 riippuen objektiivista ja kuvasta. Sitten niitä kahta vipua niiden alta katsoen 1:1 kuvaa. Ja maskaus lopuksi n. 90% luokkaa kuvasta riippuen, niin että terävöitys osuu vain tärkeimpiin paikkoihin
8. Kohinanpoistoa en nykyään laita juuri ollenkaan, joskus ehkä hiukan. Kohina-allergia alkaa pikkuhiljaa väistyä.
9. Cromaattisen aberraation poisto, usein lähtee jo automaatilla, joskus joutuu itse vääntelemään vipuja ja pipetillä painelemaan
10. Objektiivin vääristymien korjaus, usein automaatti toimii jo hyvin.
11. Vinjentointi, korjaus onnistuu jo linssiprofiileilla, moneen kuvaan lisään tummaa sitten tuomaan tunnelmaa 5-15% usein riittää
12. Mahdollisten roskin poisto siihen tarkoitetulla työkalulla
13. Yksilölliset brushaukset, jotain voi tummentaa tai vaalentaa, claritypensseliä tuomaan terävyyttä tärkeisiin kohtiin, dodge/burnilla valoa tummuutta, silmät iiris-työkalulla ja joskus omia säätöjä siihen päälle.
14. sillä neliö-työkalulla liukuväriä esimerkiksi taivaalle
15. pyöreällä jutulla saa korostettua kohdetta laittaen tummuutta ulkopuolelle

Sitten mahdollisesti joskus tarvitsee tehdä jotain muita kevätjuhlaliikkeitä, niin photoshop käyttöön.

Edit: niin joo, olen lightroomin tallentanut perusasetukset noista, jotka tulee aina kun kuvat importtaan sinne. Myös metadatat ja tekinjäinoikeusshitit tulee sinne. Saisi tehtyä noi objektiivi ja ISO-arvo kohtaisiksi, mutten ole jaksanut.

sitten on eri setit valmiina export-asetuksiin, facebook, flickr, windows taustakuva jne. jne.

Edit2: voi vaikuttaa vaikealta, mutta kaikkiin noihin löytyy opetusvideot youtubesta, katsoo vaikka aina yhden osa-alueen kerralla. Lopulta kun tuota vähän tekee, niin kuvissa menee minuutti tai pari per kuva, jos importissa jo vetää perusjutut sinne. Joskus ei tarvii tehdä mitään importin jälkeen. Joskus taas jos haluaa oikein hieroa kuvaa, niin siinä menee pari tuntia  ::)

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: Caide - joulukuu 20, 2014, 20:58:25 ip


Tossa se kuva. Luonnonkuvaajaryhmä tosiaan täynnä ihmisiä, jotka ei tajua valokuvaamisesta mitään ja välillä pistää pahasti ärsyttämään. Pariin jankkailuun lähdin mukaan ja enää ei oikein jaksa jääriä vastaan kinastella, kun ei ne halua edes yrittää ymmärtää.


Hieno on, onnea! :)

ottulo

Lainaus käyttäjältä: Caide - joulukuu 22, 2014, 11:22:12 ap
Kuvien käsittelyssä omasta mielestä tärkeintä on se, että on jonkin näköinen visio, mitä ollaan tekemässä, eikä vaan väännellä vipuja edes takaisin summa mutikassa.

Sitä visiota on vaikea saada ilman, että selailee paljon kuvia ja muodostaa itselle sellaisen oman mielipiteen, mistä tykkää ja miltä tosiaan haluaa kuvan näyttävän.


Ehkäpä tämä on se puuttuva palanen, harvemmin nimittäin tiedän tarkkaan, mitä kuvalta haluan - katson vain mikä ei omaa silmää tunnu miellyttävän, ja koitan parantaa sitä, lopputulos on helposti aika sekainen ja kaukana siitä, mistä alkuperäisessä pidin. :o Pitänee siis pitää silmät auki ja katsella kuvia, ja ehkä vähän samalla vakoilla mitä niille on tehty.


Lainaus käyttäjältä: Caide - joulukuu 22, 2014, 11:22:12 ap
Lightroomissa mä teen yleensä nämä asiat, en välttämättä tässä järjestyksessä --


Niin, ohjelmistot. Pyrin käyttämään ilmaisohjelmia mahdollisimman moneen, joten käsittelyyn on tällä hetkellä asennettuna Gimp. Periaatteessahan siitä löytyy vastaavat jutut, mutta tuntuvat siinä (kuten monessa ilmaisohjelmassa) olevan vähän enemmän kiven alla, varsinkin aloittelijalle. Kun kuvia ei kuitenkaan tule käytettyä kuin lähinnä muistoiksi ja joku harva (ei edes yhtä vuodessa) isompana printtinä hankittua, niin investointi ohjelmistoon tuntuu vähän väärältä. Toisaalta meneehän noihin linsseihin ja muihinkin ihan tarpeeksi, ja taitaa ohjelmistoilla olla samaa suuruusluokkaa se vaikutus lopputulokseen... ::)

JaloPena

Jos Gimp on koneella, tuosta pääsee mukavasti käsittelyn puolelle - ja aika paljon pidemmällekin. Ja ihan suomen kielellä:

http://www.joutsi.com/gimp-ohjeet/

http://opigimp.gimp-suomi.org/

http://www.hmdata.net/media/Kuvankasittely_GIMP.pdf
Meillä kaikki päätökset tehdään demokraattisesti äänestäen. Yleensä kuitenkin häviän äänin 0-1

#1581

MiM

Ilmaisohjelmista olen GIMPin lisäksi käyttänyt RawTherapee RAW kuvien perussäätöihin.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-