Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

tonttu

Lainaus käyttäjältä: Stryker - heinäkuu 30, 2010, 14:43:46 ip
Itse löysin juuri aivan pienen määrän seittiä isoimmasta chilistä, eli hyökkäys on vasta aluilla. Kuinka moneen kertaan se pitää myrkyttää että kaikki punkit varmasti kuolevat?


Mulla on riittänyt kirvoille pari kertaa aamuin illoin. Kunnes liike looppuu, niin takaisin eivät tule. Riippuu mistä roikkuu.

Stryker

Lainaus käyttäjältä: tonttu - heinäkuu 30, 2010, 17:00:10 ip
Lainaus käyttäjältä: Stryker - heinäkuu 30, 2010, 14:43:46 ip
Itse löysin juuri aivan pienen määrän seittiä isoimmasta chilistä, eli hyökkäys on vasta aluilla. Kuinka moneen kertaan se pitää myrkyttää että kaikki punkit varmasti kuolevat?


Mulla on riittänyt kirvoille pari kertaa aamuin illoin. Kunnes liike looppuu, niin takaisin eivät tule. Riippuu mistä roikkuu.
Kirvat ei oo punkkeja  :-\

Xbow

Pahemmassa punkkisaastunnassa kannattanee enempi vaurioitunut latva seitteineen nipsasta huitun holvettiin. Punkit ovat kokolailla ilkeimpiä tuholaisia, melkeimpä super raid tai baygon tulee kuvioihin. Ja torjunta pitänee toistaa muutaman päivän välein pariin / muutamaan / useampaan otteeseen... Ja mielellään saastunut kasvi pois muiden seurasta. Yksi juju on myös nostaa kosteutta, punkit eivät tykkää yli 50% ilmankosteudesta.

Tuolla jotain höpinää
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

TunturiTiger

hyökkäys on paras puolustus. sen takia varmaan meidän puskissa ei ole punkkeja kun kasvarissa on niin kostea ilma.

chili123

elokuu 04, 2010, 13:32:59 ip #1844 Viimeisin muokkaus: elokuu 04, 2010, 13:34:53 ip käyttäjältä chili123
Kuinka kauan noin kestää chili alkaa kukkia? Kert omani on tässä vaiheessa ja meinaa tulla kiire, että edes kerkee kukkia ulkona.

Cod3

Omalla kohdalla tosta on menny maks 3 päivää et kukka on auennu kokonaan.

Disturbed

Itellä ehkä joku viikko,varmaan kuitenkin vaikuttaa aika oleellisesti valon määrä ja lämpö.
on mulla aika valoisa parveke,mutta ei se ihan kuitenkaan etelään päin ole. Paistaa kuitenkin aina jostain puolesta päivästä iltaan asti.

Harri1980

Pitäisikö Nagojen muuttua tumman punaisiksi kokonaan?

Yksi kypsyi tummanpunaiseksi ja oli pirullisen tulinen. Toisen poimin osittain oranssinpunaisena ja oli laimea.

Nyt on punastuminen ollut pysähdyksissä ja moni podi on kannan läheltä tummanpunainen ja muuten oranssinpunainen.

Mikä mättää vai olenko vain malttamaton?

Asialla ei sinänsä kiire ole, kun muista puskista keräilin juuri yli 30 kypsää podia. Lemon Dropit on varsinkin satoisia ja maukkaita, mutta miksi niiden pitää yrittää tarkoituksella kasvaa risukasan näköiseki? Yksittäiset oksat venähtävät outoon suuntaan ja kasvavat huimasti pituutta lyhyessä ajassa. Onneksi tuuletus on pitänyt varret vahvoina ja tukikepeillä toistaiseksi pärjätään. Leikkaamaan ei raaski ryhtyä, kun podeja työntävät tasaisesti kaikkialta.

chili123

elokuu 04, 2010, 15:55:12 ip #1848 Viimeisin muokkaus: elokuu 07, 2010, 12:27:00 ip käyttäjältä chili123
juu kiitos tiedosta eli kerkee noi sitten ulkona kukkia ja pölyttyä. Sitten ku ilmat alkavat viilentyä pitää ottaa sisälle ainakin yöksi. Valoa noi saavat kuitenkin noin 10-21 eli melkee koko päivän

Muokk. Tänään 7.8. chili aukaisi ensimmäisen kukkasen ;D

Abloy

Kahessa puskassa (Starflame ja Apache) on muutama raaka hedelmä ollut jo 1,5 kk eikä niissä näy mitään merkkiä värin vaihtumisesta. Onko hidas kypsyminen normaalia? Molemmat kasvit on melko pienissä ruukuissa. Olen lannoittanut niitä melko vähän joten voiko hidas kypsyminen johtua ravinteiden vähyydestä?
1577

manmanman

elokuu 04, 2010, 17:22:25 ip #1850 Viimeisin muokkaus: elokuu 04, 2010, 17:24:59 ip käyttäjältä manmanman
Tuotanoinniin,

Osaisiko joku kertoa että mitä kyseiselle paprikalle on käynyt. Lajike on Sweet Chocolate (C. Annuum), eikä tuossa ollut yhtään siementä, kuitenkin yhessä isommassa raa'assa podissa siemeniä kyllä oli.. 

Friikki siemenkota:
Siemenkota
Siemenkota2

Ja tuon näköinen koko loppupodi:
Podi

wtf? ???

calm

Lainaus käyttäjältä: manmanman - elokuu 04, 2010, 17:22:25 ip
Osaisiko joku kertoa että mitä kyseiselle paprikalle on käynyt. Lajike on Sweet Chocolate (C. Annuum), eikä tuossa ollut yhtään siementä, kuitenkin yhessä isommassa raa'assa podissa siemeniä kyllä oli.. 


Joskus nyt vaan käy noin. Yleensä puskan ensimmäinen marja on todennäköisimmin siemenetön. Tai sitten jos kasvuolosuhteet eivät ole kasvia muuten vaan miellyttäneet.

chili123

elokuu 06, 2010, 00:25:02 ap #1852 Viimeisin muokkaus: elokuu 06, 2010, 00:26:35 ap käyttäjältä chili123
Outo kysymys mutta juolahti mieleen foorumia lukiessa, että voivatko juuret saada liikaa valoa valkoisessa suht ohkaisessa 3L ämpärissä ??? Mullassa siis kasvavat.

Karpo

Lainaus käyttäjältä: chili123 - elokuu 06, 2010, 00:25:02 ap
Outo kysymys mutta juolahti mieleen foorumia lukiessa, että voivatko juuret saada liikaa valoa valkoisessa suht ohkaisessa 3L ämpärissä ??? Mullassa siis kasvavat.


Kyllä voivat, varsinkin jos kyseessä kookkaampi kasvi jonka juuret ylettyvät helposti myös ämpärin reunoille. Puolestaan mustat ruukut lämpenevät paljon auringossa ja sekin on haitallista juurille. Mutta noista kahdesta valitsisin silti mustan ruukun ja pitäisin huolta lämpötilasta, esim varjostamalla ruukun, mutten kasvia. Jos tuntuu siltä että juuret saa valoa niin ei muuta kuin uuteen ruukkuun tai kietaset vähän valoestettä ämpärisi ympärille.

Hombre

3l ämpäri on monelle chilille muutenkin liian pieni. Siinä ne juuret valtaavat astian nopeasti.
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

chili123

Juu kiitos, Chili on aika pieniä vähän yli 30cm ja syynä myöhäinen sytys chilin kasvattamiseen. Kesäkuun alussa laitoin kert itämään. kyllä ne aika piakkoin kukkivat ja päälle 10nuppua on jokaisessa kasvissa.
voisi heittää mustaa teippiä ämpärin ympärille niin ei pääse valo kiusaamaan juuria. Eilen vaihdoin kert tuon 3L ämpärin sitä ennen kasvoivat semmoisessa 1l kasviruukussa ;D

Harri1980

Minulla on kokeilumielessä Lemon drop lasisessa "ruukussa" lecasorassa. Hyvin kasvaa, vaikka juuret saavatkin valoa. Kukkii ja pari podiakin on tuloillaan.

Oli hauska katsella juurien kasvua lasisessa ruukussa. Varmaan tumma olisi parempi, mutta sisällä tuollainen lasinen on hieno ja eihän sitä kaikkea tarvitse aina sadon optimoimisen kannalta suunnitella.

tomi667

Onko normaalia että vihreisiin chilipalkoihin on alkanut ilmestyyn tummia läiskiä. Mistä
tuo johtuu? Niitä on aivan pienimmissäkin ja isommissa.

tonttu

Lainaus käyttäjältä: tomi667 - elokuu 06, 2010, 14:14:32 ip
Onko normaalia että vihreisiin chilipalkoihin on alkanut ilmestyyn tummia läiskiä. Mistä
tuo johtuu? Niitä on aivan pienimmissäkin ja isommissa.


Riippuu vähän läiskistä, mutta mulla ilmestyy tummia kohtia, kun joko alkavat kypsymään.... nii tai sit homehtumaan, mutta sitä ongelmaa ei tämmösenä kesänä pitäisi olla.

tomi667

Aivan pieniä ruskeita pilkkuja näyttäs olevan.