Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

masaiman

Lainaus käyttäjältä: omarosa - elokuu 20, 2010, 15:29:50 ip
onko muut havainneet losteputkien tuhoavan  vaikutuksen


WUUUT????

Mulla on kasvit 4x18w loisteputkivalaisimen alla jossa on 1x 77 Fluora ja 3x 635 neutral white ja hyvin kasvaa. Auringonvalo tekee lehdistä tummempia mut hyvin noi tossakin menestyy...
Nyt kun mainitsit mulla oli tota edeltävässä lampussa "daylight"-putki ja sen kanssa tosiaan oli pieniä ongelmia... Ja mun mielestä tosta päiväputkesta tulee todella epämiellyttävän kylmän valkoista valoa. Kehottaisin vaihtamaan putken kuuskolmevitoseen. Muistaakseni vielä halvin mahdollinen tuubi.

Jaoli

Hei.

Lopultakin sain tulemaan ensimmäsiä chilejä näkyville, mutta nyt ei ole tietoa että jatkanko lannoitteen(Bio Bloom) antamista vai siirrynkö pelkkään veteen? Jos jatkan lannoitteen antamisella niin pitääkö noille pitää jotain vesikuuria ennen kun rupean korjaamaan satoa sitten tulevaisuudessa? ???

Tomppa

sinuna jättäisin nyt lannoitteen pois mikäli rupeaa chiliä puskemaan..

pelkkää vettä mutta kohtuudella.. viikko pari ennen sadon korjaamista "kiduta" kasvia vähällä vedellä  :)

mutta älä jätä ihan kuivaksi kuitenkaan.

paras määrä on sellainen että kasvi imasee sen suht nopeaan...eli jatkuvaa kosteutta ei tarvitse olla

Mikho

Lainaus käyttäjältä: Tomppa - elokuu 21, 2010, 15:36:42 ip
sinuna jättäisin nyt lannoitteen pois mikäli rupeaa chiliä puskemaan..

pelkkää vettä mutta kohtuudella.. viikko pari ennen sadon korjaamista "kiduta" kasvia vähällä vedellä  :)

mutta älä jätä ihan kuivaksi kuitenkaan.

paras määrä on sellainen että kasvi imasee sen suht nopeaan...eli jatkuvaa kosteutta ei tarvitse olla


Samaa mieltä. Vedellä pärjää meko pitkälle..jos kasvi alkaa oireilla vajareista, niin laimeeta lannosta peliin.

Noste

O-ou, voiko chilien kypsyminen pysähtyä, jos lannoittaa liikaa? Sitä en muistanut sanoa, että laitoin kastelulannosta tuossa joku aika sitten myös, olisiko se voinut vaikuttaa tuohon kypsymisprosessiin?

Tomppa

elokuu 22, 2010, 01:17:37 ap #1905 Viimeisin muokkaus: elokuu 22, 2010, 01:23:23 ap käyttäjältä Tomppa
Kyllä voi!

Mutta ei hätää..(toivottavasti)

Anna kasvin olla ilman vettä sekä lannoitetta noin viikko.. terve kasvi pärjää hyvin sen aikaa ja toipuu "shokista"

Sitten vettä suht reilusti mikäli kasvi juo...jos multa on märkää niin voit vain toivoa ettei saanut liikaa tavaraa.. toinen keino on Kuulemma!! eli en tiedä enkä ole koittanut...  antaa kasville överit vedestä niin liika ravinne tulee mullan läpi joka voi pelastaa kasvin... toimii vain isoille kasveille!!! 

Chili kestää kyllä yllättäviäkin annoksia kuolematta, kärsiä se toki voi. Peli ei ole menetetty vielä..
--------------------------------------------------------------------------------------------

Unohdin sanoa että herkkä vaihe on tuo taimivaihe sekä juuri ennen podin tekoa..kasv iimee itsestään kaiken voiman ja ravinteet tuota vaihetta varten.

jos podit ovat kypsymässä jo niin ihan isoa hätää ei ole..mutta jos tuo käy juuri kukinnan päätyttyä niin touhu voi olla hidasta..

viisaammat korjatkoon jos olen väärässä  8)

silloin jätät vain kastelematta vähäksi aikaa/tai kastelet vähän..


tomi667

Ahaa tuo oliki uutta ettei kannata lannoitetta antaa chileille kypsymisen aikana. Yhtään
kypsää chiliä ei ole vielä ehinyt mulle tullakkaan. Johtuu varmaan siitä, että oon aina
antanu tuota Hydroflex-T 10ml+4salpietaria 10l vettä. No vaihdetaanpa sitten
kokonaan vesilinjalle. Pitäskö ebb&flood systeemistäki vaihtaa nesteet pelkkään veteen
vai saako olla lannoitetta?

X-stream

Kysyisin siitä että kuinka lyhyeksi kehtaa leikata puskat kun talvettaa ne että lähtevät vielä kasvamaan?

Larski

Lainaus käyttäjältä: X-stream - elokuu 24, 2010, 10:13:52 ap
Kysyisin siitä että kuinka lyhyeksi kehtaa leikata puskat kun talvettaa ne että lähtevät vielä kasvamaan?

Eikös pääperiaate oo se että kun vähä jättää lehtipinta-alaa kasville niin kasvi jatkaa yhteyttämistä. Liian nopea kasvu (=yhteyttävä lehtipinta-ala) saa aikaseksi sen että kasvi yrittää tuottaa liian nopeasti vähentyneessä valossa sun muussa. Sekavasti selitetty mutta näin mä oon asian ymmärtäny. Eli matalaksi uskaltaa leikata kunhan hyväkuntoisiakin lehtiä jää.

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: X-stream - elokuu 24, 2010, 10:13:52 ap
Kysyisin siitä että kuinka lyhyeksi kehtaa leikata puskat kun talvettaa ne että lähtevät vielä kasvamaan?

Kyllä ne melko lyhyiksi voi pätkästä. Itte oon pitäny nyrkkisääntönä, että jätän parit lehdet ja katkasen niiden yläpuolelta ja melkein aina on jatkanutkin kasvua.

Awttu



Tämmönen on tullut kasveteltua, nuppua ja kukkaa pukkaa, kannattaako antaa lannoitetta tässävaiheessa?

Ja riittääkö ruukun koko?

conscience

nyt olisi hyvät neuvot kalliit. hollannin habanero ja aji cristal jotka on olleet idätyksessä heinäkuun alusta asti on vasta <15cm pituisia vaikka valona on spna 250w ja alustana kivivilla bubblerissa. valoa pitäis olla riittävästi ja lämpötila vaihtelee 30-25 asteeseen.

ravinteena oon kolmatta päivää kokeillut puutarhan kesää aji cristalleilla annoksella 1tl/10L. villa pysynyt koko ajan kosteana ja kaiken pitäisi olla kunnossa. ihmetyttää vain hidas kasvu vaikkei mitään oireilua olekaan tapahtunut. lehdet vähän aji cristaleissa meinasi kellastua nii sen takia koetin tuota ravinteiden antoa siihen.

pari kuvaa kasveista jos yhtään saa selvää surkeasta kännykkälaadusta:

http://img836.imageshack.us/i/kuva0122.jpg/

http://img715.imageshack.us/i/kuva0123.jpg/

http://img840.imageshack.us/i/kuva0124.jpg/

toivottavasti joku osais sanoa että mitä tässä vois tehdä erillä tavalla nii sais kasvun kunnolla käyntiin. :)

Tomppa

istuta noi multaan.. 8)

aij crystal oli minullakin todella hidas kasvamaan.. mutta sitten se sai jonkun kohtauksen ja nyt on todella mukavan kokoinen..

Harmi vain kun viime yönä oli pudottanut kukat pois  :'(   :'(    prk....

onkohan sulla liian tujua lannotetta... tai juuret ei vaan viihdy tossa kivivillassa..


Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: conscience - elokuu 24, 2010, 21:29:52 ip... ravinteena oon kolmatta päivää kokeillut puutarhan kesää aji cristalleilla annoksella 1tl/10L. villa pysynyt koko ajan kosteana ja kaiken pitäisi olla kunnossa. ihmetyttää vain hidas kasvu...

Nyt en ihan ymmärtänyt, vai etkö sinä ole ymmärtänyt vesiviljelyn ideaa?
Siis etkö ole lainkaan lannoittanut niitä pariin kuukauteen ennen viime viikonvaihdetta?

Vesiviljelyssä kasvit ovat täysin sinun antamiesi lannoitteiden varassa. Mullassa on kasvuvoimaa, mutta kivivillassa ei ole mitään, ei pelkässä vedessäkään.
Minusta tuo Puutarhan Kesän annoskin on puolet liian pieni, eikä se edes ole varsinainen hydrolannoite.

Larski

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - elokuu 24, 2010, 22:13:11 ip
Lainaus käyttäjältä: conscience - elokuu 24, 2010, 21:29:52 ip... ravinteena oon kolmatta päivää kokeillut puutarhan kesää aji cristalleilla annoksella 1tl/10L. villa pysynyt koko ajan kosteana ja kaiken pitäisi olla kunnossa. ihmetyttää vain hidas kasvu...

Vesiviljelyssä kasvit ovat täysin sinun antamiesi lannoitteiden varassa. Mullassa on kasvuvoimaa, mutta kivivillassa ei ole mitään, ei pelkässä vedessäkään.
Minusta tuo Puutarhan Kesän annoskin on puolet liian pieni, eikä se edes ole varsinainen hydrolannoite.

Aivan. Mun (rajallisen) kokemuksen mukaan tuo PK pelittää kyllä hyvin hydrossakin, mutta 1tl/10l on melko vähä. Mä oon käyttäny annostuksena 2,5tl/10l.

Voisko tuossa systeemissä tihkasta myös tuo kivivillan jatkuva kosteus? Hydrossahan on ideana että juuret likoais vedessä eikä niinkään se väliaine jossa kasvi seisoo. Viisaammat korjatkoon.

PP

Lainaus käyttäjältä: Larski - elokuu 24, 2010, 22:27:55 ip
Voisko tuossa systeemissä tihkasta myös tuo kivivillan jatkuva kosteus? Hydrossahan on ideana että juuret likoais vedessä eikä niinkään se väliaine jossa kasvi seisoo. Viisaammat korjatkoon.

Ei pitäisi olla ongelma, koska kivivillassa juuret saa myös ilmaa vaikka villa olisi kosteaa. Mulla kasvoi chilin ja tomaatin taimet ihan ongelmitta melkein kaksi kuukautta pelkässä kosteassa kivivillassa ja suurelta osin PK:lla lannoittamalla. Annostus oli 1 ml/litra eli n. 2 tl/10 litraa.

conscience

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - elokuu 24, 2010, 22:13:11 ip
Nyt en ihan ymmärtänyt, vai etkö sinä ole ymmärtänyt vesiviljelyn ideaa?
Siis etkö ole lainkaan lannoittanut niitä pariin kuukauteen ennen viime viikonvaihdetta?

Vesiviljelyssä kasvit ovat täysin sinun antamiesi lannoitteiden varassa. Mullassa on kasvuvoimaa, mutta kivivillassa ei ole mitään, ei pelkässä vedessäkään.
Minusta tuo Puutarhan Kesän annoskin on puolet liian pieni, eikä se edes ole varsinainen hydrolannoite.


tämä oli ratkaiseva kommentti. kiitos. :) jossain vain luki mielestäni ettei nuin pienille taimille vielä lannoitetta sovi antaa. eiköhän tämä nyt etene tästä paremmalla menestyksellä.

Awttu

Lainaus käyttäjältä: conscience - elokuu 24, 2010, 23:59:57 ip
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - elokuu 24, 2010, 22:13:11 ip
Nyt en ihan ymmärtänyt, vai etkö sinä ole ymmärtänyt vesiviljelyn ideaa?
Siis etkö ole lainkaan lannoittanut niitä pariin kuukauteen ennen viime viikonvaihdetta?

Vesiviljelyssä kasvit ovat täysin sinun antamiesi lannoitteiden varassa. Mullassa on kasvuvoimaa, mutta kivivillassa ei ole mitään, ei pelkässä vedessäkään.
Minusta tuo Puutarhan Kesän annoskin on puolet liian pieni, eikä se edes ole varsinainen hydrolannoite.


tämä oli ratkaiseva kommentti. kiitos. :) jossain vain luki mielestäni ettei nuin pienille taimille vielä lannoitetta sovi antaa. eiköhän tämä nyt etene tästä paremmalla menestyksellä.


Joo siis jos kasvattaa mullassa, niin on turha antaa lannoitetta tuossa vaiheessa :)

Hemmotus

elokuu 25, 2010, 14:46:41 ip #1918 Viimeisin muokkaus: elokuu 25, 2010, 14:48:51 ip käyttäjältä Hemmotus
4kk 21pv ovat lajikkeet kasvanu.

AUVA! mulla on 3 Apachea ja 2 Caribbean Red Habaneroa.
Habaneroissa on ihan kivan kokosen hetelmät hollilla, mutta kypsyykö ne? ne on sisällä eikä saa valoa kunnolla.

Apachet kypsyy.. niistä ei huolta.

Kärsä, kerroppa vinkki, että mitä teen talvella noitten kanssa. Leikkaanko ne, tapanko, vai mitä :D

http://hemmotus.blogspot.com/ <- Tuolta voit käydä kattomassa chilini

Kärsä Babar

Osta lamppu ja anna kasvaa.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903