Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

nettikama.fi

Lainaus käyttäjältä: omarosa - elokuu 20, 2010, 15:29:50 ip
Lainaus käyttäjältä: Herpes - elokuu 20, 2010, 14:45:13 ip
Hei Kärsämö.

Kyselisin näistä led valoista.
Tekeekö näillä mitään            http://www.nettikama.fi/product_details.php?p=8

Vai pitäisiköhän tilata ulkomailta


http://www.e-ville.hk/fi/product/3045/kukkaspotti_voimakas_kasvivalo

27e kuluineen e-villestä, kyseinen spotti on aurinkoakin tehokkaampi.
Taimen alkuni olivat kaakkoon ja etelään aukeavien isojen ikkunoiden edessä jonne sirkkalehdet voimakkaasti taipuivat.
Laitoin 6.5w äänettömän e27 led kasvilampun valaisemaan taimen alkuja toiselta puolelta . kah , taimet suuntasivat ylös päin ja vielä muutama päivä niin kääntyivät ledi lampun suuntaan.
Ledi päivä oli tosin ajastettu hiaman pitemmäksi kuin ikkunalta tuleva luonnon valo.
Kannattaa tilata.

Jatkan kysymyksellä, onko muut havainneet losteputkien tuhoavan  vaikutuksen ,laitoin t8 36w/77 osram fluora ja philips tl-d 90 36w/965 päivän valo putken ja lehdet menevät paskaksi.
poistin ensin päivän valo putken käytöstä , mutta lehdet ei näytä tykkäävän osram fluorastakaan, ??
   


Pakko vastata tähän: Valitettavasti emme voi Suomessa toimivana (ja tänne veroja maksavana) yrityksenä myydä ko. tuotetta ihan samaan hintaan kuin aasiasta toimiva kilpailijamme. Toisaalta meiltä tilatessaan asiakkaan ei tarvitse miettiä tullausta, toimitusaika on normaalisti vain 1-2 arkipäivää ja ongelmatilanteet hoidetaan nopeasti.

Oma kokemukseni valaisimesta, joskin tässä yhteydessä tietenkin hieman jäävi, on että kasvit jatkavat kasvuaan ja tuottavat satoa myös pimeän kauden aikana. Lisäksi led-valaisimen voi sijoittaa huoletta optimaaliselle etäisyydelle kasvista, sillä se ei lämpene eikä säteile myöskin kasveille haitallista UV-säteilyä. Vertailussa joku 500W natikka on kyllä tietysti tehokkaampi.

-Nettikama.fi ylläpito

Macex

Onko chilin kypsymisen kannalta hyvä "ohjata" valo suoraan podiin, vai punastuuko se tasaisesti jokapuolelta, jos valo tulee suoraan ylhäältäpäin ja podi on parin lehden alla pienesti piilossa?

Hallituksen jäsen 2011-2012, 2012-2013
Tampereen alajaoston puuhamies -2011-2012-2013-
2013
Kuiva ja Naseva.

ingeniero

Tuo voimakas kasvivalo ei taida olla kovinkaan voimakas jos miettii teholuokkaa 6-7W!
Vai onko nyt saatu superhyper-valmisteita >:(

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: Macex - syyskuu 02, 2010, 20:56:41 ip
Onko chilin kypsymisen kannalta hyvä "ohjata" valo suoraan podiin, vai punastuuko se tasaisesti jokapuolelta, jos valo tulee suoraan ylhäältäpäin ja podi on parin lehden alla pienesti piilossa?


Lonkalta heittäisin, että podin kypsymiseen vaikuttaa enempi lämpö kuin valo.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Macex

Lainaus käyttäjältä: Räyhäkäs - syyskuu 02, 2010, 21:32:48 ip
Lainaus käyttäjältä: Macex - syyskuu 02, 2010, 20:56:41 ip
Onko chilin kypsymisen kannalta hyvä "ohjata" valo suoraan podiin, vai punastuuko se tasaisesti jokapuolelta, jos valo tulee suoraan ylhäältäpäin ja podi on parin lehden alla pienesti piilossa?


Lonkalta heittäisin, että podin kypsymiseen vaikuttaa enempi lämpö kuin valo.
Ok, hyvä tietää. Onko 22-24 välillä oleva, pääsääntöisin 23C lämpötila hyvä?

Hallituksen jäsen 2011-2012, 2012-2013
Tampereen alajaoston puuhamies -2011-2012-2013-
2013
Kuiva ja Naseva.

koodi

Terve,
mulla olis tässä alottelevana harrastajana parikin kysymystä. Lueskelin tuosta merileväuutteesta, ja siitä liikkuu monenlaista variaatiota miten käyttää, mutta onko kellään heittää semmosta varmaa ratkasua sen käyttöön?? Eli sumutettuna vai kasteluveden mukana, vai sekä että ??

Sitten toinen homma, kun tuo minun LED-valasin projekti on nyt vähän jumahtanut paikalleen, niin ajattelin että hommaan loisteputken tai -putket talveksi, minkälaisia suosituksia?? Kasveja tulis sen alle 3-5.

Ryhis

Kasteluvedessä tai sumutellen lehdille.

Loistareiden teho riippuu siitä, millaiseen tilaan ne tulevat. Pelimiehet sijoittavat suoraan valaisimiin joihin mahtuu 2-4 36w tai 58w putkea. 23w ja 30w putkiakin löytyy, mutta yleisimmät runkokoot ovat noita 23/36/58. Ja tosissaan, kannattaa samointein hankkia runko johon menee useampi putki.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

mohla

Lainaus käyttäjältä: koodi - syyskuu 02, 2010, 21:42:03 ip
Terve,
mulla olis tässä alottelevana harrastajana parikin kysymystä. Lueskelin tuosta merileväuutteesta, ja siitä liikkuu monenlaista variaatiota miten käyttää, mutta onko kellään heittää semmosta varmaa ratkasua sen käyttöön?? Eli sumutettuna vai kasteluveden mukana, vai sekä että ??

Sitten toinen homma, kun tuo minun LED-valasin projekti on nyt vähän jumahtanut paikalleen, niin ajattelin että hommaan loisteputken tai -putket talveksi, minkälaisia suosituksia?? Kasveja tulis sen alle 3-5.


Mä oon antanut merileväuutetta sekä että -tyyppisesti. Hyvin on toiminut. Eihän sillä varsinaisesti mitään tuhoakaan saa aikaan, ellei nyt sitten yhdisty lannoiteöveriin siten, että tuo merileväuutehan parantaa kasvin ravinnonottokykyä --> isompi överi?

Loistareita itsellä on yksi 28W t-5 valaisin, joka oli taimikasvatukseen ihan ok. Nyt yritän kypsytellä osasta chileistä viimeisiä satoja 4x54W t-5 loisteputkivalaisimella. Olen valinnut "hevonpaskakseni" eli uskonnokseni nuo t-5 loisteputket niiden mainosmantrojen vuoksi. Insinöörille menee liiankin helöposti tuollainen tekninen mainostus läpi.  ;D Tavan t-8 loisteputkilla pärjää varmasti mainiosti, mutta isompi on parempi ja enemmän putkia myös.

Kannattaa lukea erinäiset valoa chileille -ketjut läpi ajatuksella ja bongata varsinkin ne jotkin älyttömyydet sieltä ettei itselle satu samoja mokia. Tarkoitan näitä "en osaa sähkötöitä pätkääkään, mutta silti ostin tälläisen vailla kytkentöjä valaisinrungon" -tyyppisiä ratkaisuja.

koodi

Ajatuksena tosiaan oli hommata kaksi putkinen valaisin, oikeastaan läksin kysymään että mikä väri olisi hyvä, mutta menin shokkiin ekaa viestiä kirjoittaessa enkä sitte muistanu sitä kysellä  ;D. Ilmeisesti yli 5000K mutta tulee kai sielläkin sitten raja jossain vastaan??

Merileväuutteesta vielä, eli voin huoletta antaa tuollaisessa säiliöruukussa oleville chileille kasteluveden mukana tuota uutetta?? Joku joskus mainitsi että se edistäisi säiliön limoittumista/levääntymistä.

mohla

Lainaus käyttäjältä: koodi - syyskuu 02, 2010, 22:09:20 ip
Merileväuutteesta vielä, eli voin huoletta antaa tuollaisessa säiliöruukussa oleville chileille kasteluveden mukana tuota uutetta?? Joku joskus mainitsi että se edistäisi säiliön limoittumista/levääntymistä.


Jos tarkoitat säilöruukulla Pauliina-ruukun tapaista ruukkua, niin oon kyl sellasiinkin uutetta käyttänyt. En tosin ole tehnyt ruukunvaihtoa niille ja siten en ole limaisuutta havainnut, mutta kasvu on ko. tyyppisissä ruukuissa minusta parasta verrattuna kasvarin kasvilaatikossa tai tavallisissa aluslautasellisissa ruukuissa kasvaneihin. Eniten satoa toki tulee kasvarista. Tarkoitan tuolla sitä, että kasvit ovat hyvinvoivan näköisiä säiliöruukuissa. Eiköhän limat saa esim. puoli- tai vuosittaisessa tms. ruukunvaihdossa pois, jos sitä esiintyy tai yleensä on jotain haittaa...

CyberDog

Ei sillä värilämpötilalla ihan hirveästi ole merkitystä. Mä ottaisin sen mikä miellyttää silmää. Eli pauttiarallaa mulle olis kiva sellainen 6500 - 7500 kelvinin paikkeilla pyörivä.

masaiman

Lainaus käyttäjältä: koodi - syyskuu 02, 2010, 22:09:20 ip
Ilmeisesti yli 5000K mutta tulee kai sielläkin sitten raja jossain vastaan??


Mun kokemuksien mukaan 635 Neutral white (se kaikkein tavallisin/halvin) on paras. mulla on 3x 635 ja 1x 77 kasviputki (sellanen violetti).
Tästä lienee oma mielipiteensä kaikilla. Kokeilemalla löytää itselleen parhaat. Moni sanoo että "seiskaseiskan" kelmeän violetti valo näyttää karseelta,mulla se hukkuu noitten muitten putkien valkoisuuteen.

Macex

Voiko BB Bio Growta ja BB Bio Bloomia heittää samaan kastelukannuun vai pitäiskö molemmat olla eri kannuissa? Voiko näiden kanssa sekoittaa myös Alg a mickkiä samaan kannuun?

Hallituksen jäsen 2011-2012, 2012-2013
Tampereen alajaoston puuhamies -2011-2012-2013-
2013
Kuiva ja Naseva.

wille

Lainaus käyttäjältä: Macex - syyskuu 03, 2010, 17:05:01 ip
Voiko BB Bio Growta ja BB Bio Bloomia heittää samaan kastelukannuun vai pitäiskö molemmat olla eri kannuissa? Voiko näiden kanssa sekoittaa myös Alg a mickkiä samaan kannuun?


Voit tehdä noista kolmesta seoksen samaan kannuun. Kasvuun enemmä growta, kukintaan ja sadontuottoon enemmän bloomia. Alg-A-Mic edesauttaa kahden edellisen imeytymistä. Vähän samalla tavalla kuin merilevä.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Macex

Lainaus käyttäjältä: wille - syyskuu 03, 2010, 17:48:07 ip
Lainaus käyttäjältä: Macex - syyskuu 03, 2010, 17:05:01 ip
Voiko BB Bio Growta ja BB Bio Bloomia heittää samaan kastelukannuun vai pitäiskö molemmat olla eri kannuissa? Voiko näiden kanssa sekoittaa myös Alg a mickkiä samaan kannuun?


Voit tehdä noista kolmesta seoksen samaan kannuun. Kasvuun enemmä growta, kukintaan ja sadontuottoon enemmän bloomia. Alg-A-Mic edesauttaa kahden edellisen imeytymistä. Vähän samalla tavalla kuin merilevä.
Kiitos suuresti  ;)

Hallituksen jäsen 2011-2012, 2012-2013
Tampereen alajaoston puuhamies -2011-2012-2013-
2013
Kuiva ja Naseva.

calm

Lainaus käyttäjältä: mattson - syyskuu 03, 2010, 14:12:04 ip
Mun kokemuksien mukaan 635 Neutral white (se kaikkein tavallisin/halvin) on paras. mulla on 3x 635 ja 1x 77 kasviputki (sellanen violetti).
Tästä lienee oma mielipiteensä kaikilla. Kokeilemalla löytää itselleen parhaat. Moni sanoo että "seiskaseiskan" kelmeän violetti valo näyttää karseelta,mulla se hukkuu noitten muitten putkien valkoisuuteen.


Ei se 635 sentään onneksi yleisin käytössä ole, halvin toki ehkä. Värintoistoindeksin 6 putket näyttävät kyllä oleskelutiloissa yhtä karseilta kuin violetti kasviputkikin. Ehkä ne yhdessä täyttävät sopivasti toistensa kuopat ja näyttävät kokonaisuudessa valkoiselta.

Jos kasvit ovat samoissa tiloissa missä ihmisetkin yleensä oleskelevat, niin kannattaa investoida se euro enemmän ja ostaa putket 840-950-sarjoista.

Apinamakina

Hei kaikille! Olen juuri innostunut chilien kasvattamisesta, ja siemenet on hankittu. Huomenna olen menossa hakemaan mullat ja ruukut, mutta Kärsältä on pakko kysyä yhtä asiaa:
Itse kun en kasvien kasvattamisesta tiedä juuri mitään, en osaa sanoa pitääkö äitini sanoma asia paikkansa, eli siemenen voi suoraan laittaa ruukkuun kasvamaan. Onko tuo totta, vai onko välttämätöntä ensin idättää siemen pienemmässä idätyskulhossa?

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: Apinamakina - syyskuu 05, 2010, 17:52:22 ip
Hei kaikille! Olen juuri innostunut chilien kasvattamisesta, ja siemenet on hankittu. Huomenna olen menossa hakemaan mullat ja ruukut, mutta Kärsältä on pakko kysyä yhtä asiaa:
Itse kun en kasvien kasvattamisesta tiedä juuri mitään, en osaa sanoa pitääkö äitini sanoma asia paikkansa, eli siemenen voi suoraan laittaa ruukkuun kasvamaan. Onko tuo totta, vai onko välttämätöntä ensin idättää siemen pienemmässä idätyskulhossa?

Tietenkin voi laittaa suoraan ruukkuun. ei ne luonnossakaan ensin mene kelluvalle idätyslautalle. ;) Kannattaa kuitenkin vielä miettiä idätysajankohtaa. Piiiitkä kylmä ja pimeä talvi on tulollaan ja chilit kaipaavat enemmän lisävalaistusta. Itse laitan seuraavan kauden jyvät itään pääasiallisesti vasta tammi-helmikuussa, mutta tietysti itsekin malttamattomana laitan joitakin itämään jo loka-marraskuussa. ::)

Ryhis

Hei vain sinullekin ja tervetuloa maailman parhaimman harrastuksen pariin!

Vastaan Kärsän puolesta, tai ainakin ennen häntä; voit laittaa siemenen suoraan ruukkuun ja antaa sen kasvaa siinä. Mutta, koska chilien siemenet joskus temppuilevat, eivätkä suostu itämään (voitko kuvitella? ;D) niin varmemman vakuudeksi monet idättävät koko joukon siemeniä erillisessä idätysastiassa ja valitsevat sitten "parhaimman" itäneen siemenen sieltä, joka istutetaan ruukkuun.

Tapoja on useita, eivätkä kaikki ole suinkaan vääriä!
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

wille

Ja täytyy muistaa sekin, että chili tykkää "hallita" juuritilaansa. Eli kun kasvi kasvattaa ruukun täyteen juuria => siirto isompaan.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit