Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

ingeniero

Aloe veraa ei tosin taideta saada kaktuksesta. On muistini mukaan mehikasvi.

chilimieli

Lainaus käyttäjältä: mattson - syyskuu 22, 2010, 07:08:15 ap
Lainaus käyttäjältä: chilimieli - syyskuu 22, 2010, 01:38:35 ap
Edit.. En sitten tilannut, kuin 20 eri lajiketta.. ::)

tilasitko/löytyykö aloe vera? Kasvattamisesta ei ole itsellä kokemusta mutta käytöstä löytyy. Ei oo mitään meikkitehtaiden höpötystä,tavara on OIKEASTI ÄLLISTYTTÄVÄN tehokasta. Kerran kanarialla poltin naamani vesikelloille auringossa niin yks paikallinen täti kävi leikkaamassa mulle jostain rinteeltä palan tollasta. Sitä kun lääppi naamaansa niin kahdessa päivässä ei jälkeäkään. Myöhemmin kotosuomessa kokeiltuna on tehonnut esim. Pikkunaarmuihin 10x tehokkaammin kun vaik bepanthen...

Ollapa oma tontti niin olis kasvamassa appelsiinista chilien ja kaktusten kautta yrtteihin aakkosjärjestyksessä kaikki mahdollinen... 


http://shop.textalk.se/en/artgrp.php?id=6903&grp=160505

Tuollahan noita aloeita on joka lähtöön.. Tällä kertaa tilasin vain kaktuksia, ensi kerraqlla tilaan eri aloeita.. :P

Hombre

Lainaus käyttäjältä: ingeniero - syyskuu 22, 2010, 10:28:31 ap
Aloe veraa ei tosin taideta saada kaktuksesta. On muistini mukaan mehikasvi.

Aloe Vera on tosiaan mehikasvi. Itselläni on kyseinen kasvi kasvanut useamman vuoden ja käytän sitä myös ampiaisen pistoihin, palovammojen ja muiden ihovaurioiden lisäksi.
Erittäin loistava kyseisiin tarkoituksiin. Rohtoaloe eli Aloe arborescens on toinen joka tehoaa, mutta ei ole niin hyvä. Muilla ei juuri ole virkaa.
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

masaiman

ai...taas on vähän viisaampi...mää kun olin vakaasti siinä uskossa notta soon kaktuskasvi...

zarmo

Mäntysuopaliuoksella kun on suihkinut puskia, niin pitääkö ootella monta päivää, ennen kuin uskaltaa syödä chilejä, vai riittääkö, jos ne pesee hyvin?
Ajatuksenjuoksun leimaa-antavin luonteenpiirre on pimeys

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: zarmo - syyskuu 22, 2010, 16:45:09 ip
Mäntysuopaliuoksella kun on suihkinut puskia, niin pitääkö ootella monta päivää, ennen kuin uskaltaa syödä chilejä, vai riittääkö, jos ne pesee hyvin?

Mäntysuopa on myrkytöntä. Jos vaan huuhtaset niin, ettei enää vaahtoa.

Janne

Lainaus käyttäjältä: mattson - syyskuu 22, 2010, 11:22:01 ap
ai...taas on vähän viisaampi...mää kun olin vakaasti siinä uskossa notta soon kaktuskasvi...

No, jotkut kuvittelevat että tequilakin tehdään kaktuksesta... ;)
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

tomps123

Lainaus käyttäjältä: Janne - syyskuu 22, 2010, 17:33:19 ip
Lainaus käyttäjältä: mattson - syyskuu 22, 2010, 11:22:01 ap
ai...taas on vähän viisaampi...mää kun olin vakaasti siinä uskossa notta soon kaktuskasvi...

No, jotkut kuvittelevat että tequilakin tehdään kaktuksesta... ;)



Mitenniin ei tehdä kaktuksesta??  :o  :o  ;)

Awttu

En tiiä, oonkohan nyt malttamaton tai jotain, mutta mulla on chilit nyt roikkunut tuolla 3-4 viikkoa, mutta ei näytä mitään merkkejä kypsymisestä. Kauanko yleensä menee kun rupee vaihtamaan väriä?

EDIT: Niin on siis roikkunut niin etteivät enään kasva

Macex

Lainaus käyttäjältä: Awttu - syyskuu 23, 2010, 23:07:49 ip
En tiiä, oonkohan nyt malttamaton tai jotain, mutta mulla on chilit nyt roikkunut tuolla 3-4 viikkoa, mutta ei näytä mitään merkkejä kypsymisestä. Kauanko yleensä menee kun rupee vaihtamaan väriä?

EDIT: Niin on siis roikkunut niin etteivät enään kasva
Itellä roikkui 2kk ennenkuin viikossa punastui ensinmäinen podi :) ei siis hätää, malttia ;)

Hallituksen jäsen 2011-2012, 2012-2013
Tampereen alajaoston puuhamies -2011-2012-2013-
2013
Kuiva ja Naseva.

Legoinsinööri

Tuttu tunne. En nyt päiviä laskenut mutta kyllä mullakin alkoi epätoivo kasvamaan kun yli kuukauteen ei tapahtunut mitään. Sen jälkeen väri pompsahtikin jo yhdessä yössä.

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: tomps123 - syyskuu 23, 2010, 22:45:46 ip
Lainaus käyttäjältä: Janne - syyskuu 22, 2010, 17:33:19 ip
Lainaus käyttäjältä: mattson - syyskuu 22, 2010, 11:22:01 ap
ai...taas on vähän viisaampi...mää kun olin vakaasti siinä uskossa notta soon kaktuskasvi...

No, jotkut kuvittelevat että tequilakin tehdään kaktuksesta... ;)



Mitenniin ei tehdä kaktuksesta??  :o  :o  ;)


Tequila tehdään agavesta, joka on jonkinsortin mehikasvi.

edit. Katsoin kaikkitietävästä wikipediasta ja kirjoitusasu on "agaave" ja se on LILJAKASVI!
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Awttu

Lainaus käyttäjältä: Macex - syyskuu 24, 2010, 00:21:32 ap
Lainaus käyttäjältä: Awttu - syyskuu 23, 2010, 23:07:49 ip
En tiiä, oonkohan nyt malttamaton tai jotain, mutta mulla on chilit nyt roikkunut tuolla 3-4 viikkoa, mutta ei näytä mitään merkkejä kypsymisestä. Kauanko yleensä menee kun rupee vaihtamaan väriä?

EDIT: Niin on siis roikkunut niin etteivät enään kasva
Itellä roikkui 2kk ennenkuin viikossa punastui ensinmäinen podi :) ei siis hätää, malttia ;)


No pystyykö tässä malttina olemaan kun on jo vesikielellä ;D

hades

Kysymys bubblerista:

Kuinka korkealla bubblerissa täytyy veden pinnan olla?
Olen ymmärtänyt että sen pitäisi tavata reikäruukun pohjaan jossa kasvi on kivivillassa.
Täytyykö veden pinnan tavata kivivillaan jatkuvasti? Mitä jos veden pinta laskee siten ettei se tapaa enää kivivillaan? Kasvi ei saa tällöin vettä ja ravinteita?

Murderado

Lainaus käyttäjältä: hades - syyskuu 24, 2010, 13:45:06 ip
Kysymys bubblerista:

Kuinka korkealla bubblerissa täytyy veden pinnan olla?
Olen ymmärtänyt että sen pitäisi tavata reikäruukun pohjaan jossa kasvi on kivivillassa.
Täytyykö veden pinnan tavata kivivillaan jatkuvasti? Mitä jos veden pinta laskee siten ettei se tapaa enää kivivillaan? Kasvi ei saa tällöin vettä ja ravinteita?


Ymmärtääkseni veden pinnan tulee osua kivivillaan vain taimivaiheessa, kun kasvin juuret eivät vielä ole kasvaneet kivivillan läpi. Myöhemmin, kun juuret ovat kasvaneet kivivillan läpi, riittää, että vesi yltää juuriin asti. Jos veden pinta ei yllä kivivillaan tai juuriin asti, kasvi ei saa vettä eikä ravinteita, kuten arvelit. Siitä ei vielä mitään haittaa aiheudu, jos veden pinta silloin tällöin laskee liian matalalle, mutta pidempi aika ilman vettä ja ravinteita ei ole kasville erityisen hyväksi. Käsittääkseni paras tapa on säilyttää veden pinta mahdollisimman lähellä verkkoruukun pohjaa, jolloin käytännössä kaikki juuret ovat vedessä ja näin ollen imevät vettä tehokkaimmin. Joku etevämpi korjatkoon, jos olen väärässä.

Janne

Lainaus käyttäjältä: Räyhäkäs - syyskuu 24, 2010, 09:26:48 ap
No, jotkut kuvittelevat että tequilakin tehdään kaktuksesta... ;)



Mitenniin ei tehdä kaktuksesta??  :o  :o  ;)
[/quote]

Tequila tehdään agavesta, joka on jonkinsortin mehikasvi.

edit. Katsoin kaikkitietävästä wikipediasta ja kirjoitusasu on "agaave" ja se on LILJAKASVI!
[/quote]
Jep jep. Tequilaan liittyy muutenkin melkoisesti kuvitelmia. Tequilapullon pohjalta ei muuten löydy koskaan matoa, eikä se mezcalpullon pohjalla olevakaan ole mato vaan toukka. Ja vieläpä ihan puhdas turisti-gimmick. Toukka ei mene päähän saati sitten sisällä meskaliinia, vaikka tällaistakin juttua joskus kuulee :D
Mutta offtopikkia pahasti, eikös täällä ollut urbaanilegendaketjukin...

www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

hades

Lainaus käyttäjältä: Murderado - syyskuu 24, 2010, 18:11:36 ip
Lainaus käyttäjältä: hades - syyskuu 24, 2010, 13:45:06 ip
Kysymys bubblerista:

Kuinka korkealla bubblerissa täytyy veden pinnan olla?
Olen ymmärtänyt että sen pitäisi tavata reikäruukun pohjaan jossa kasvi on kivivillassa.
Täytyykö veden pinnan tavata kivivillaan jatkuvasti? Mitä jos veden pinta laskee siten ettei se tapaa enää kivivillaan? Kasvi ei saa tällöin vettä ja ravinteita?


Ymmärtääkseni veden pinnan tulee osua kivivillaan vain taimivaiheessa, kun kasvin juuret eivät vielä ole kasvaneet kivivillan läpi. Myöhemmin, kun juuret ovat kasvaneet kivivillan läpi, riittää, että vesi yltää juuriin asti. Jos veden pinta ei yllä kivivillaan tai juuriin asti, kasvi ei saa vettä eikä ravinteita, kuten arvelit. Siitä ei vielä mitään haittaa aiheudu, jos veden pinta silloin tällöin laskee liian matalalle, mutta pidempi aika ilman vettä ja ravinteita ei ole kasville erityisen hyväksi. Käsittääkseni paras tapa on säilyttää veden pinta mahdollisimman lähellä verkkoruukun pohjaa, jolloin käytännössä kaikki juuret ovat vedessä ja näin ollen imevät vettä tehokkaimmin. Joku etevämpi korjatkoon, jos olen väärässä.


Jatkokysymys bobblerista:

Onko olemassa tilannetta jossa kasvi saa liikaa vettä bubblerissa?
Ymmärtääkseni tilanne on helposti järjestettävissä jos kasvi on mullassa. Liikakastelulla kasvin juuret saavat liikaa vettä ja "hukkuvat"(eivät saa happea?).
Bubblerissahan juuret saattavat olla täysin veden alla. Eikö tämä sitten haittaa kasvia? (liikakastelua)

Kärsä Babar

Bubblerissa juuria hapetetaan ilmpumpun avulla, joten juuret eivät huu.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

Apinamakina

Mitenkäs tuon myrkyttämisen kanssa pitäisi toimia? Eli myrkytetäänkö kasvi vasta kun näkyy hyönteisiä, vai voiko jo etukäteen pistää hieman myrkkyä päälle?

Nikodeemus

Tuskinpa on hyötyä myrkyttää, jos ei ole öttiäisiä mitä tappaa.
Syötäville kasveille tarkoitetut hyönteismyrkyt tuppaavat häviämään kasvista aika nopeasti,
joten suojaavaa vaikutusta on turha tavoitella.
Tärkeintä olisi myrkyttää välittömästi, kun ylimääräisiä asukkaita ilmaantuu, ennen kuin kanta räjähtää.
Esimerkiksi kehrääjäpunkeista on melkein mahdotonta päästä eroon, kun ovat ehtineet kutoa seittejään
enemmän. Itse olen joutunut hävittämään useamman tomaatin, kun iskivät perkeleet niihin.
Mikään ei ole niin tärkeää, kuin puutarhanhoito, eikä sekään ole kovin tärkeää.