Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

CyberDog

Kirvat myös munivat ja munista yllättäen kuoriutuu uusia kirvoja. Eli invaasio ei välttämättä ole hetkessä ohi. Mä just tänään suihkein systeemimyrkkyä kaikkiin kasveihin kun oli ekaa kertaa elämässä kirvat päässeet iskemään mun kasvatteihin. Epäilen uutta kukkakaupasta ostettua köynnöstä koska sen jälkeen ne ilmestyivät. Myrkkynä Provado aerosol.

Pienviljelijä

Kirvainvaasion saa helposti torjuttua suihkuttelemalla mäntysuovan&veden seosta muutaman päivän välein. Ottakaa huomioon, että mikään "terveellinen" myrkky ei käytännössä tehoa hyönteisten muniin, vaan torjunta on tehtävä aina uusien kirvojen synnyttyä. Näin saadaan kierteelle loppu. Itse kesällä suihkuttelin pihalla kirvojen valtaamaa ruusupensasta parin päivän välein, kunnes kirvat loppuivat.

zarmo

Paljonkos sitä mäntysuopaa kannattaaveteen laittaa? Aika usein oon sumutellut, mutta on kyllä niin tuuheitakin nuo puskat, ettei ehkä ihan kaikkialle kunnolla mene.
Ajatuksenjuoksun leimaa-antavin luonteenpiirre on pimeys

chilihardhead.fi

3-5% on ohjeessa. Kannattaa  koittaa osua sinne lehtien alapinnalle kanssa, koska siellä ne lymyää.
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

Hegu

löysin Neko bio torjuntaaineen. Tehoaineet luonnon raaka-aineista; Pietaryrtti-, salvia- ja laventeliuutteet, mäntysaippualiuos, eli eikun omia coktailia tekemään  ;)

nesvig

Taas välähti loistoajatus viljelmän laajentamiseen kun tuijottelin olohuoneessa hyllyä ja siinä olevaa puolityhjää osuutta. Siihenhän saisi loistavasti muutaman lisächilin kasvamaan, mutta kasveilla jäävässä korkeudessa olisi hieman toivomisen varaa.

Kun otetaan loisteputkien vaatima tila huomioon niin siihen jäisi tilaa itse kasville ruukku mukaan lukien vain metrin verran korkeussuunnassa, joten kasvit täytyisi pitää aina alle metrisinä. Onko sellainen mahdollista että katkoisi latvoja lyhemmäksi aina silloin kun loisteputki alkaa olemaan turhan lähellä vai onko tuo latvan katkominen toistuvasti tehtynä kasville liian rankkaa? Tarkoitus olisi saada satoakin tuotettua, joten pitänee unohtaa koko ajatus mikäli latvojen pätkiminen häiritsee kohtuuttomasti sadon tuottoa.

Hegu

Lainaus käyttäjältä: nesvig - lokakuu 24, 2010, 21:30:08 ip
Taas välähti loistoajatus viljelmän laajentamiseen kun tuijottelin olohuoneessa hyllyä ja siinä olevaa puolityhjää osuutta. Siihenhän saisi loistavasti muutaman lisächilin kasvamaan, mutta kasveilla jäävässä korkeudessa olisi hieman toivomisen varaa.

Kun otetaan loisteputkien vaatima tila huomioon niin siihen jäisi tilaa itse kasville ruukku mukaan lukien vain metrin verran korkeussuunnassa, joten kasvit täytyisi pitää aina alle metrisinä. Onko sellainen mahdollista että katkoisi latvoja lyhemmäksi aina silloin kun loisteputki alkaa olemaan turhan lähellä vai onko tuo latvan katkominen toistuvasti tehtynä kasville liian rankkaa? Tarkoitus olisi saada satoakin tuotettua, joten pitänee unohtaa koko ajatus mikäli latvojen pätkiminen häiritsee kohtuuttomasti sadon tuottoa.


Ainakin saisit tuuheat puskat aikaiseksi ja luultavasti enemmän satoakin. Ainahan se on kokeilemisen arvoista, sekin on lajikkeesta kiinni miten se "liialliseen"(onko sellaista) vaikuttaa. Oppimassahan kaikki tässä ollaan :)

CyberDog

Tuollaisessa tapauksessa kannattaa lähteä leikkelemään sitä jo pienestä pitäen. Mä pidän kasvit aina sisäkasvatuksessa alle metrisinä. Onnistunut tähän asti hyvin ja satoakin tulee.

nesvig

Kai se on sitten ruvettava valmistelemaan viljelmän laajennusta ellei leikkely tuota ongelmia. Puskamaisuuden välttämiseksi täytyy leikellä varmaan vähän sivuiltakin aina silloin tällöin. Voisi ottaa vaikka pensasleikkurin käyttöön ja leikata yhden chilin pyramidiksi, toisen palloksi, kolmannen neliöksi jne.  ;D

Quini

En oikein tähän löytänyt muualta vastausta. Jäi askarruttamaan mieltä kun viime kesän muutamia rocotoja käsitellessä huomasin, että punaisissa rocotoissa (rocoto red peruvian) oli vaaleat siemenet. Eikö niiden olisi pitänyt olla tummat, eli kysymys kuuluu niin oliko risteytynyt jo jonkun muun kanssa, vai muuttuvatko siemenet vasta jossain myöhemmässä kypsyys vaiheessa tummiksi?


Toni.A

Lainaus käyttäjältä: Quini - lokakuu 25, 2010, 22:57:38 ip
En oikein tähän löytänyt muualta vastausta. Jäi askarruttamaan mieltä kun viime kesän muutamia rocotoja käsitellessä huomasin, että punaisissa rocotoissa (rocoto red peruvian) oli vaaleat siemenet. Eikö niiden olisi pitänyt olla tummat, eli kysymys kuuluu niin oliko risteytynyt jo jonkun muun kanssa, vai muuttuvatko siemenet vasta jossain myöhemmässä kypsyys vaiheessa tummiksi?


Kyllä Peruvian Red Rocotossa pitäisi kypsänä olla myös tummat siemenet. Ei taida olla vielä tarpeeksi kypsistä nuo siemenet!

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Quini - lokakuu 25, 2010, 22:57:38 ip... huomasin, että punaisissa rocotoissa (rocoto red peruvian) oli vaaleat siemenet. Eikö niiden olisi pitänyt olla tummat...

Muistelen minäkin harmaita siemeniä noista löytäneeni. En ottanut talteen. Kypsät ovat mustia tai tumman ruskeita.

Quini

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - lokakuu 25, 2010, 23:36:41 ip
Muistelen minäkin harmaita siemeniä noista löytäneeni. En ottanut talteen. Kypsät ovat mustia tai tumman ruskeita.


Joo oisko sit ollu vaan vielä hieman raakoja - tosin, ei ne maultaan pahoja olleet siltikään. Tänä kesänä rocotot (mulla ainakin) oli jotenkin kauhean myöhässä muutenkin, eli toi pitkä helle ei kai niille sit sopinut ollenkaan. Täytyy ensi kesäksi laittaa kasvamaan vähän aikaisemmin niin joskos ehtisi saada kypsiäkin vähän enemmän.

Apinamakina

Mitenkäs mun kannattaisi toimia, kun yksi chileistäni on kasvanut melko honteloksi, jossa lehdetkin ovat kaikki siinä ihan ylhäällä? Muissa chileissäni ne varret ovat hieman lyhyemmät ja lehdet "tasaisemmin".
Kannattaako mun jättää se tollaseksi, vaan julmasti napsaista varsi poikki niin, että ne lehdetkin menevät sitten poikki? Siinä tapauksessa siihen jäisivät sirkka-lehdet enää tilalle.

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: Apinamakina - lokakuu 26, 2010, 18:50:12 ip
Mitenkäs mun kannattaisi toimia, kun yksi chileistäni on kasvanut melko honteloksi, jossa lehdetkin ovat kaikki siinä ihan ylhäällä? Muissa chileissäni ne varret ovat hieman lyhyemmät ja lehdet "tasaisemmin".
Kannattaako mun jättää se tollaseksi, vaan julmasti napsaista varsi poikki niin, että ne lehdetkin menevät sitten poikki? Siinä tapauksessa siihen jäisivät sirkka-lehdet enää tilalle.

Älä vaan silpase poikki. Lisää valoo vaan ja ihan reilusti. Kyllä se siitä vielä tuuheutuu. Kun vaihtelet isompaan purkkiin, niin pistät sen verta syvälle, että vaan alimmat lehdet näkyy.

Apinamakina

lokakuu 26, 2010, 19:19:47 ip #2215 Viimeisin muokkaus: lokakuu 26, 2010, 19:22:23 ip käyttäjältä Apinamakina
Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - lokakuu 26, 2010, 19:02:33 ip
Lainaus käyttäjältä: Apinamakina - lokakuu 26, 2010, 18:50:12 ip
Mitenkäs mun kannattaisi toimia, kun yksi chileistäni on kasvanut melko honteloksi, jossa lehdetkin ovat kaikki siinä ihan ylhäällä? Muissa chileissäni ne varret ovat hieman lyhyemmät ja lehdet "tasaisemmin".
Kannattaako mun jättää se tollaseksi, vaan julmasti napsaista varsi poikki niin, että ne lehdetkin menevät sitten poikki? Siinä tapauksessa siihen jäisivät sirkka-lehdet enää tilalle.

Älä vaan silpase poikki. Lisää valoo vaan ja ihan reilusti. Kyllä se siitä vielä tuuheutuu. Kun vaihtelet isompaan purkkiin, niin pistät sen verta syvälle, että vaan alimmat lehdet näkyy.


Lisää vaan valoa? Luulin että nykyinen 8h vuorokaudessa jo riittäisi, mutta näköjään ei. :/ 30W eslillä valaisen.

Ps. Valitettavasti en isompaan purkkiin voi vaihtaa, kun ei ole tilaa. Mutta kasvi sijaitsee jo siinä 30cm halkaisijan purkissa. :p

chili123

Kannattaisiko uudet chilit laittaa itämään vasta Loppiasen jälkeen(vai onko jo liian myöhäistä), ettei joulukuusesta lähde mitään ötököitä chileihin. Kukkimisen/kypsymisen ajattelin ajoittaa kesäkuun lopusta- elokuun puoleen väliin noin. Sisällä valoa on tarjolla etelän-puoleisesta ikkunasta ja keinovaloa esl:llä noin 140W ajattelin about. 8-12chilii laittaa aluille.

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: Apinamakina - lokakuu 26, 2010, 19:19:47 ip
Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - lokakuu 26, 2010, 19:02:33 ip
Lainaus käyttäjältä: Apinamakina - lokakuu 26, 2010, 18:50:12 ip
Mitenkäs mun kannattaisi toimia, kun yksi chileistäni on kasvanut melko honteloksi, jossa lehdetkin ovat kaikki siinä ihan ylhäällä? Muissa chileissäni ne varret ovat hieman lyhyemmät ja lehdet "tasaisemmin".
Kannattaako mun jättää se tollaseksi, vaan julmasti napsaista varsi poikki niin, että ne lehdetkin menevät sitten poikki? Siinä tapauksessa siihen jäisivät sirkka-lehdet enää tilalle.

Älä vaan silpase poikki. Lisää valoo vaan ja ihan reilusti. Kyllä se siitä vielä tuuheutuu. Kun vaihtelet isompaan purkkiin, niin pistät sen verta syvälle, että vaan alimmat lehdet näkyy.


Lisää vaan valoa? Luulin että nykyinen 8h vuorokaudessa jo riittäisi, mutta näköjään ei. :/ 30W eslillä valaisen.

Ps. Valitettavasti en isompaan purkkiin voi vaihtaa, kun ei ole tilaa. Mutta kasvi sijaitsee jo siinä 30cm halkaisijan purkissa. :p
No purkin koko sitte varmaan riittää. Kuinka lähellä se esli on siitä latvasta? Saa huoletta olla 5cm päässä latvasta ja valoo saa antaa huoletta 12 tuntia.

Lainaus käyttäjältä: chili123 - lokakuu 26, 2010, 20:01:35 ip
Kannattaisiko uudet chilit laittaa itämään vasta Loppiasen jälkeen(vai onko jo liian myöhäistä), ettei joulukuusesta lähde mitään ötököitä chileihin. Kukkimisen/kypsymisen ajattelin ajoittaa kesäkuun lopusta- elokuun puoleen väliin noin. Sisällä valoa on tarjolla etelän-puoleisesta ikkunasta ja keinovaloa esl:llä noin 140W ajattelin about. 8-12chilii laittaa aluille.
Ei varmaan oo liian myöhästä, vaikka laittasit vasta nuutinpäivänä. En oo huomannu, että kuusesta olis tulu mitään ötökkiä, mutta ei kai sekään mikään mahdottomuus ole. Se kukkiminen ja kypsyminen sitte taas riippuu niin monesta asiasta. Esim. lannotus, kasvualusta, valonmäärä.....

Apinamakina

Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - lokakuu 26, 2010, 21:27:19 ip
Lainaus käyttäjältä: Apinamakina - lokakuu 26, 2010, 19:19:47 ip
Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - lokakuu 26, 2010, 19:02:33 ip
Lainaus käyttäjältä: Apinamakina - lokakuu 26, 2010, 18:50:12 ip
Mitenkäs mun kannattaisi toimia, kun yksi chileistäni on kasvanut melko honteloksi, jossa lehdetkin ovat kaikki siinä ihan ylhäällä? Muissa chileissäni ne varret ovat hieman lyhyemmät ja lehdet "tasaisemmin".
Kannattaako mun jättää se tollaseksi, vaan julmasti napsaista varsi poikki niin, että ne lehdetkin menevät sitten poikki? Siinä tapauksessa siihen jäisivät sirkka-lehdet enää tilalle.

Älä vaan silpase poikki. Lisää valoo vaan ja ihan reilusti. Kyllä se siitä vielä tuuheutuu. Kun vaihtelet isompaan purkkiin, niin pistät sen verta syvälle, että vaan alimmat lehdet näkyy.


Lisää vaan valoa? Luulin että nykyinen 8h vuorokaudessa jo riittäisi, mutta näköjään ei. :/ 30W eslillä valaisen.

Ps. Valitettavasti en isompaan purkkiin voi vaihtaa, kun ei ole tilaa. Mutta kasvi sijaitsee jo siinä 30cm halkaisijan purkissa. :p
No purkin koko sitte varmaan riittää. Kuinka lähellä se esli on siitä latvasta? Saa huoletta olla 5cm päässä latvasta ja valoo saa antaa huoletta 12 tuntia.


Joku 8-9cm päässä se esli on, mutta en viitsi lähemmäs laittaa, koska se esli valaisee myös toista kasvia. Mullahan on 6 ruukkua, ja kolme valaisinta, eli yksi valaisin kahdelle kasville.
12 tuntia? Saa nähdä millanen sähkölasku siitä sitten tulee, kun kolme valaisinta niin pitkään päällä. Onhan chilien kasvattaminen kivaa, mutten haluaisi siitä mitään kallista harrastusta tehdä. :/

-mIDE-

Lainaus käyttäjältä: Apinamakina - lokakuu 26, 2010, 21:49:33 ip
12 tuntia? Saa nähdä millanen sähkölasku siitä sitten tulee, kun kolme valaisinta niin pitkään päällä. Onhan chilien kasvattaminen kivaa, mutten haluaisi siitä mitään kallista harrastusta tehdä. :/


Äkkiä laskettuna, tuo tuntimäärän nosto kolmella 30W valaisimella nostaa kuluja noin 6-7 euroa puolessa vuodessa...  :P