Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: Zabi - joulukuu 27, 2010, 21:22:43 ip
Lainaus käyttäjältä: ChiliK - joulukuu 27, 2010, 20:53:00 ip
En tiedä kuuluuko tänne mutta kysytään silti : Jos idättää kivivillassa siemeniä, mitä merkkiä kivivillan pitäisi olla? Mitä ominaisuuksia kivivillassa pitäisi / ei pitäisi olla? Kivivillaa ei siis voi laittaa siis mullan sekaan, mutta esim. lecasoran sekaan (bubleriin) kylläkin? En tiedä kivivillasta oikein mitään, joten jotkut kysymykset voivat tuntua tyhmiltä...


Kivivillakuutiossa käytetty materiaali on täysin samaa kuin eristeissä, ainoana erona on idätykseen tarkoitetuissa kuutioissa lisätty kemikaalia joka parantaa veden pidätyskykyä.
http://chiliwiki.fi/index.php?title=Kasvatusalustat#Kivivilla

Eli rakennus kivivillassa ei ole mitään kemikaaleja lisätty, ja tarvii yleensä enempi aikaa ennenkuin imee itseensä vettä.
Laittaa sen rakennuskivivillan painon avulla veden alle yöksi niin alkaa imee vettä varmasti. :)


Ok. Mä oon väärässä. Tosin eipä noi kivivillakuutiotkaan mahottomia maksa. Muistelin joskus jostain lukeneeni, että niissä olis jotain kasvua hidastavaa kemikaalia, mutta ei sitte.

chilihardhead.fi

Lainaus käyttäjältä: Zabi - joulukuu 27, 2010, 21:22:43 ip

Kivivillakuutiossa käytetty materiaali on täysin samaa kuin eristeissä, ainoana erona on idätykseen tarkoitetuissa kuutioissa lisätty kemikaalia joka parantaa veden pidätyskykyä.
http://chiliwiki.fi/index.php?title=Kasvatusalustat#Kivivilla

Eli rakennus kivivillassa ei ole mitään kemikaaleja lisätty, ja tarvii yleensä enempi aikaa ennenkuin imee itseensä vettä.
Laittaa sen rakennuskivivillan painon avulla veden alle yöksi niin alkaa imee vettä varmasti. :)


Puristaa sen villakuution veden alla kasaan, niin se alkaa imemään vettä hyvin heti.
Liottamalla voi joskus kestää viikkokausia ennen kuin alkaa toimimaan.
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

Toni.A

Lainaus käyttäjältä: chilihardhead.fi - joulukuu 27, 2010, 21:54:43 ip
Lainaus käyttäjältä: Zabi - joulukuu 27, 2010, 21:22:43 ip

Kivivillakuutiossa käytetty materiaali on täysin samaa kuin eristeissä, ainoana erona on idätykseen tarkoitetuissa kuutioissa lisätty kemikaalia joka parantaa veden pidätyskykyä.
http://chiliwiki.fi/index.php?title=Kasvatusalustat#Kivivilla

Eli rakennus kivivillassa ei ole mitään kemikaaleja lisätty, ja tarvii yleensä enempi aikaa ennenkuin imee itseensä vettä.
Laittaa sen rakennuskivivillan painon avulla veden alle yöksi niin alkaa imee vettä varmasti. :)


Puristaa sen villakuution veden alla kasaan, niin se alkaa imemään vettä hyvin heti.
Liottamalla voi joskus kestää viikkokausia ennen kuin alkaa toimimaan.
Itse tein viimeksi tänään tuolla tavalla. Hyvin kastu ja kostu, kun puristeli villat kasaan.  ;)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

Mieli%

Lainaus käyttäjältä: kiipeli - marraskuu 24, 2010, 16:19:11 ip
Nonni nyt kävi niin että yks paprikoista on ottanut todella väkivaltaisesti siipeensä jostain. Muut samoilla mömmöillä oleilevat vaikuttaa varsin hyvinvointisilta ainoastaan tämä yksi yksilö on nyt jostain kiivastunut.

Istuskelee siis sorassa ja lannotteena puutarhan kesä 2ml / litra vettä. Valoa saa 30W esliä noin kymmenen sentin päästä.


Selvisikö tämä jo? Kokeilin puutarhan kesää hydrossa. On aika hapanta tavaraa. Ph heilahtaa helposti lähelle 4 isommalla lannoitemäärällä...

Apinamakina

Mulla olis vielä semmonen kysymys noista kukista, että miten kauan pitäisi mennä ennenkuin niistä alkaa tulemaan hedelmiä? Ja onko tuo pölyttäminen näin talvisaikaan aivan pakollista, kun eivät ole ötökät hoitamassa hommaansa? Luin kyllä tuolta kasvatusohjeesta, että habanerot usein pölyttävät itse itseään mutta kysynpä nyt silti.

Macex

Lainaus käyttäjältä: Apinamakina - joulukuu 28, 2010, 12:01:27 ip
Mulla olis vielä semmonen kysymys noista kukista, että miten kauan pitäisi mennä ennenkuin niistä alkaa tulemaan hedelmiä? Ja onko tuo pölyttäminen näin talvisaikaan aivan pakollista, kun eivät ole ötökät hoitamassa hommaansa? Luin kyllä tuolta kasvatusohjeesta, että habanerot usein pölyttävät itse itseään mutta kysynpä nyt silti.
Eikös melkeinpä kaikki pölytä itsensä. Ainahan voi pumpulipuikolla tai sormella jelpata. Tuulettimen lisääminen saa vähän enemmän liikettä joka myös voi parantaa pölyttymistä.

Hallituksen jäsen 2011-2012, 2012-2013
Tampereen alajaoston puuhamies -2011-2012-2013-
2013
Kuiva ja Naseva.

masaiman

joulukuu 28, 2010, 12:59:17 ip #2406 Viimeisin muokkaus: joulukuu 28, 2010, 13:04:54 ip käyttäjältä mattson
Mul on yleensä parissa päivässä alkanu tulee kukasta hetelmäntynkää kun käy vähän pumpulipuikolla räpläämässä. Melkolailla pomminvarma keino ollu mulla jos kasvi on ylipäätään aikeissa palkoja kehittää


E:Niin siis olettaen että kukka on hiblatessa terhakimmillaan eili siis terälehdet täysin auki. Sillon on yleensä parissa kolmessa päivässä alkanu keskusta pullottaa ja terälehdet irronneet.

jone

Olen tässä ehtinyt miettimään jo chilieni lopullisia ruukkuja. Miten on jos hankkii altakasteluruukun, niin kuuluuko sinne pohjalle laittaa kevytsoraa, vai multa pohjaan asti.

Toisin sanoen, onko tarkoitus että multa johtaa vettä juurille, vai onko juurien tarkoitus kasvaa vesitilaan asti? Tuo sorahan ei mitä ilmeisemmin vettä kykene nostamaan lävitsensä..

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: jone - joulukuu 28, 2010, 13:16:34 ip
Olen tässä ehtinyt miettimään jo chilieni lopullisia ruukkuja. Miten on jos hankkii altakasteluruukun, niin kuuluuko sinne pohjalle laittaa kevytsoraa, vai multa pohjaan asti.

Toisin sanoen, onko tarkoitus että multa johtaa vettä juurille, vai onko juurien tarkoitus kasvaa vesitilaan asti? Tuo sorahan ei mitä ilmeisemmin vettä kykene nostamaan lävitsensä..

Vastasit itse omaan kysymykseesi. ;D Kannattaa jättää se sora sieltä pohjalta pois ja laittaa vaan pinnalle.

Zabi

Lainaus käyttäjältä: jone - joulukuu 28, 2010, 13:16:34 ip
Olen tässä ehtinyt miettimään jo chilieni lopullisia ruukkuja. Miten on jos hankkii altakasteluruukun, niin kuuluuko sinne pohjalle laittaa kevytsoraa, vai multa pohjaan asti.

Toisin sanoen, onko tarkoitus että multa johtaa vettä juurille, vai onko juurien tarkoitus kasvaa vesitilaan asti? Tuo sorahan ei mitä ilmeisemmin vettä kykene nostamaan lävitsensä..

Lisäksi kannattaa multaan sekoittaa n.20% lecasoraa lisäämään ilmavuutta.
http://chiliwiki.fi/index.php?title=Kasvatusalustat#Multa

Itse olen näin toiminut altakasteluruukuissakin, ja oikein mainiosti kasvit voivat.
<br />Päiväkirjani 2011<br /><br />Iskä ei IHAN AINA ole väärässä. - Alisa 3v

ChiliK

Kellään Turussa asioivalla tietoa kaupoista mistä saisi kivivillakuutioita? Pavunvarsi kiinni, joten ei sieltä..

Apinamakina

Lainaus käyttäjältä: mattson - joulukuu 28, 2010, 12:59:17 ip
Mul on yleensä parissa päivässä alkanu tulee kukasta hetelmäntynkää kun käy vähän pumpulipuikolla räpläämässä. Melkolailla pomminvarma keino ollu mulla jos kasvi on ylipäätään aikeissa palkoja kehittää


E:Niin siis olettaen että kukka on hiblatessa terhakimmillaan eili siis terälehdet täysin auki. Sillon on yleensä parissa kolmessa päivässä alkanu keskusta pullottaa ja terälehdet irronneet.


Nytten tuossa vähän pumpulipuikolla pyörittelin noita auenneita kukkia varovaisesti. Yksikään ei irronut. Kattoo nyt tuleeko mitään.
Ellei tule, niin varmaankin lannoitusta vaan kehiin.

Peetrus

Lainaus käyttäjältä: Apinamakina - joulukuu 28, 2010, 21:56:46 ip
Lainaus käyttäjältä: mattson - joulukuu 28, 2010, 12:59:17 ip
Mul on yleensä parissa päivässä alkanu tulee kukasta hetelmäntynkää kun käy vähän pumpulipuikolla räpläämässä. Melkolailla pomminvarma keino ollu mulla jos kasvi on ylipäätään aikeissa palkoja kehittää


E:Niin siis olettaen että kukka on hiblatessa terhakimmillaan eili siis terälehdet täysin auki. Sillon on yleensä parissa kolmessa päivässä alkanu keskusta pullottaa ja terälehdet irronneet.


Nytten tuossa vähän pumpulipuikolla pyörittelin noita auenneita kukkia varovaisesti. Yksikään ei irronut. Kattoo nyt tuleeko mitään.
Ellei tule, niin varmaankin lannoitusta vaan kehiin.


Kun kasvit alkavat olla isoja ja kukkia kymmeniä ja parhaimmillaan satoja niin ei niitä jaksa pölytellä kukasta kukkaan.
Nykyään kopautan kasvin runkoa kerran päivässä ja hvyin on podia tullut.  :)

ChiliK

tammikuu 04, 2011, 08:56:43 ap #2413 Viimeisin muokkaus: tammikuu 04, 2011, 09:26:00 ap käyttäjältä ChiliK
Pitäiskö tommonen about 15cm pitkä Red Savinan taimi siirtää isompaan ruukkuun, kun alkaa juuret kasvamaan alareijistä ulos...?

Edit : Ruukku on siis nyt ylhäältä halkasija ~10cm, alhaalta halkasija ~8cm ja korkeus ~10cm.

MatskuPetteri

Minkäs kokonen ruukku on nyt?
Aketza: Laita kaikkea mahdollista itämään.

Macex

Lainaus käyttäjältä: ChiliK - tammikuu 04, 2011, 08:56:43 ap
Pitäiskö tommonen about 15cm pitkä Red Savinan taimi siirtää isompaan ruukkuun, kun alkaa juuret kasvamaan alareijistä ulos...?

Edit : Ruukku on siis nyt ylhäältä halkasija ~10cm, alhaalta halkasija ~8cm ja korkeus ~10cm.
Arviolta ruukku taitaa olla kokoa jotain n.0.5l, niin mä vaihtaisin isompaan. Käyt ostamassa uuden isomman ruukun ja teet mullanvaihdon ja tsekkaat, että onko täynnä juuria vanha ruukku/multa.

Hallituksen jäsen 2011-2012, 2012-2013
Tampereen alajaoston puuhamies -2011-2012-2013-
2013
Kuiva ja Naseva.

Jan

Lainaus käyttäjältä: ChiliK - tammikuu 04, 2011, 08:56:43 ap
Pitäiskö tommonen about 15cm pitkä Red Savinan taimi siirtää isompaan ruukkuun, kun alkaa juuret kasvamaan alareijistä ulos...?

Edit : Ruukku on siis nyt ylhäältä halkasija ~10cm, alhaalta halkasija ~8cm ja korkeus ~10cm.


Itse käytän pikkutaimille 8*8*8 ruukkuja ja noin kymmensenttisinä vaihdan isompaan.

ChiliK

Aluksi, anteeksi jokapäiväinen kyselyni, voi turhauttaa jotakuta mutta minkäs alottelija sille voi. Siirsin habaneron isompaan astiaan, ja juuret olivat menneet vanhassa purkissa sillain pyöreästi reunojen ympäri, jos joku ymmärtää.. Kuoleeko chili jos niitä juuria siitä vähän katkeili? Ja laitoin purkin pohjalle ~2cm ruukkusoraa, teinkö oikein/väärin?

Toni.A

Ei se siitä kuole, saattaa innostua jopa paremminkin kasvamaan. Ihan huoletta vaan, itsellänikin on jäänyt joskus kunnon juuripaukkuja ruukkuun, kun siirtelin viimekeväänä niitä isompaan. Kaikki selvisivät hengissä. Auttaa ruukunvaihtoa kummasti, kun edellisenä päivänä jo aloittaa kastelemaan multaa, tai turvetta. Soraa kannattaakin laittaa pohjalle. Itse sitä sotken hiukan turvemullan sekaankin.

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

ChiliK

Lainaus käyttäjältä: ChiliK - tammikuu 05, 2011, 10:29:52 ap
Aluksi, anteeksi jokapäiväinen kyselyni, voi turhauttaa jotakuta mutta minkäs alottelija sille voi. Siirsin habaneron isompaan astiaan, ja juuret olivat menneet vanhassa purkissa sillain pyöreästi reunojen ympäri, jos joku ymmärtää.. Kuoleeko chili jos niitä juuria siitä vähän katkeili? Ja laitoin purkin pohjalle ~2cm ruukkusoraa, teinkö oikein/väärin?


Edit: Tämä selvä, en kyllä kovin paljoa uskaltanut siihen juuripaakkuun koskea, chilin kuolemisen pelossa. Mutta se on mennyttä, seuraavassa purkinvaihdossa taas yhtä juttua viisampana. Kiitos tästä.