Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Pienviljelijä

Kaivoin haulla juttua oasis-sienistä. Haulla löytää paljon lisää. Pitää vain laittaa hakualueeksi koko foorumi, eli käyttää hakua etusivulla. (Toivottavasti ymmärrätte.)   ;)
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7421.msg127408#msg127408

ChiliK

Mistähän noita 4,6mm takaiskuventtiilejä mahtas löytää? Paikalliset putki-osa liikkeet?

biblo

Mistäs halvalla saisi turvetta ja perliittiä tästä Turun/Rauman alueelta.
"Grow food, not lawns"

Touko

Lainaus käyttäjältä: ChiliK - helmikuu 03, 2011, 21:24:37 ip
Mistähän noita 4,6mm takaiskuventtiilejä mahtas löytää? Paikalliset putki-osa liikkeet?


Takaiskuventtiilejä löytyy jokaisesta akvaarioliikkeestä!
Elämä on reijässä rattoisaa

PP

Lainaus käyttäjältä: biblo - helmikuu 03, 2011, 21:32:09 ip
Mistäs halvalla saisi turvetta ja perliittiä tästä Turun/Rauman alueelta.


Kodin Terrasta pitäisi löytyä, jos siellä on sellainen.

biblo

Lainaus käyttäjältä: PP - helmikuu 03, 2011, 21:40:02 ip
Lainaus käyttäjältä: biblo - helmikuu 03, 2011, 21:32:09 ip
Mistäs halvalla saisi turvetta ja perliittiä tästä Turun/Rauman alueelta.


Kodin Terrasta pitäisi löytyä, jos siellä on sellainen.


Vähän isompaa satsia ajattelin pohjustaa. Turvetta saa tosiaan ainenkin noissa 85l säkeissä mutta perliittiä ei.
"Grow food, not lawns"

Kärsä Babar

Tammisillan puutarhassa luulis olevan perliittiä ja turvetta myynnissä.
Meillä on takaiskuventtiiliä http://www.chilitarvike.fi/tuotteet.html?id=3/168
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

MasaT

Lainaus käyttäjältä: biblo - helmikuu 03, 2011, 21:32:09 ip
Mistäs halvalla saisi turvetta ja perliittiä tästä Turun/Rauman alueelta.

Perliittiä saat minulta. Vielä. Mutta sen myynnissä pitää alkaa toppuuttelemaan, että itsellekin jää jotain.

biblo

Taidan noutaa tammisillalta kun on tuossa vartin ajomatkan päässä. Kiitos Masalle kuitenkin.
"Grow food, not lawns"

ChiliK

Voiko altakasteluruukkuun heittää ruukkusoran sekaan mullassa ennen kasvaneen chilin? Jos juuret putsaisi hyvin mullasta, en näkisi tässä ongelmaa mutta korjatkaapa jos olen väärässä.

masaiman

Siis haluat korvata altakasteluruukussa mullan ruukkusoralla?

miksi?

Ainakin ensimmäisenä tulee mieleen kapillaari-ilmiön puute... Suurin osa juurista pitäis saada suoraan veteen...
Ymmärsinkö nyt ihan väärin mitä tarkoitit? äkkiseltään en kyl näe tos mitään mieltä...

Nizo

Ymmärtääkseni tuossa olisi tarkoitus siirtää kasvi passiivihydrokasvatukseen.

Kyllähän sen voi siirtää mullasta pelkkään soraan, mutta kannattaisi kyllä hankkia ihan PH tasapainotettua hydrosoraa tuon tavallisen ruukkusoran tilalle.

ChiliK

Kyllä, Jahman ymmärsi aikeeni. Eikös tuollainen perus (tais olla Kekkilän tms) ruukkusora käy passiivihydroon tai bubbleriin? Bubbleria olen väsäämässä, ja tarkoitus kyllä laittaa sitä ruukkusoraa sinnekkin kivivillan kaveriksi. Jos ei käy, voisko sen pestä ihan vedellä, tai jollain aineella jonka ph lähentelee 6?

Jan

Lainaus käyttäjältä: ChiliK - helmikuu 04, 2011, 18:19:42 ip
Kyllä, Jahman ymmärsi aikeeni. Eikös tuollainen perus (tais olla Kekkilän tms) ruukkusora käy passiivihydroon tai bubbleriin? Bubbleria olen väsäämässä, ja tarkoitus kyllä laittaa sitä ruukkusoraa sinnekkin kivivillan kaveriksi. Jos ei käy, voisko sen pestä ihan vedellä, tai jollain aineella jonka ph lähentelee 6?


Itse tein pistin kokeilumielessä ylimääräisen nagan taimen mullasta passiivihydroilemaan Pauliina-altakasteluruukkuun ihan kokeillakseni. Nimenomaan Kekkilän ruukkusoraan. Kapillaari-ilmiö on kyllä olemassa (en tiedä mistä tämä huhu on lähtöisin, ettei normaalissa ruukkusorassa kapillaari toimisi). Itse pesin ihan vedellä, kun en ph-mittaria edes omista ja vain tuota varten en sellaista hankkine. Tähän asti kasvi on kyllä kasvanut, mutta mullassa oleva toinen Naga on kasvanut hieman nopeammin. Syynä voi toki olla, että tuo passiivihydroilija sai saman ravinneannoksen, kuin multakasvini. Pitää varmaan seuraavassa säiliön täytössä laittaa vähän tujumpaa lannoitusta tuonne passiivihydroon.

Huomaa etten tosiaan sano, että tämä välttämättä olisi hyvä ajatus, mutta ainakaan kasvi ei tuohon itselläni kuollut, joten siinä mielessä voi kyllä laittaa.

Chillyone

Kävi niin, että sain talouteen uuden lampun. Myyntipalstalta löytyi edullinen 250w spna (kiitokset myyjälle, hyvin pelaa!), jossa tuo muuntaja on samassa paketissa polttimon ja heijastimen kanssa. Tuo vaan on vähän suuri yhdistelmä tänne kompaktiin kerrostaloasuntoon. Kysynkin, että onko mahdollista purkaa tuo yhdistelmä ja sijoittaa muuntaja erilleen polttimosta?

Mulla on ylimääräisenä tuollainen heijastinlevy, jossa on E40 kanta. Olen siinä käyttänyt isoa esliä aikaisemmin. Ideana olisi nyt kiinnittää spna polttimo tuon esl:n tilalle ja laittaa muuntaja johonkin sille sopivaan paikkaan. Pystyisin näin säätelemään lampun korkeutta paljon paremmin ja heijastin/polttimo yhdistelmä olisi paremman kokoinen tämän hetkiseen viritelmään kiinnitykset ja kannatukset huomioiden.

Sähköalan koulutus ja tiedot, sekä taidot tähän toimenpiteeseen kyllä löytyy. Puntaroin tässä vaan, että onko tuosta polttimolle menevien johtojen pidentämisestä mitään haittaa itse lampun toiminnalle? Jos ei, niin paljonko niitä uskaltaa pidentää? Joku metri/pari antaisi jo ihan hyvin liikkumavaraa. Olisi tuossa 2.5mm2 johtoakin valmiina. Muistaakseni olen jossain täällä nähnytkin sellaisia virityksiä, joissa muuntaja ja polttimo ovat erillään, joten olettaisin tämän olevan ihan mahdollista. Ajattelin vaan varmistaa vielä jos vaikka täällä olisi jollain enemmän kokemusta lamppujen virittelyistä.

PP

Omaa kokemusta ei ole, mutta on ihan yleistä, että lamppu ja teholähde ovat erillään.

Niabo

http://pflanzburg.de/store/product_info.php?cPath=1_17&products_id=835

eli käytännös tollasenhan sä vaan tarttisit siihe ja piuhaa voit ostaa metritavarana.

PP

Eikun siellähän on tuota vastaava osa jo sisällä. Senkun vetää piuhan ulos, kiinni E40-kantaan ja kanta kiinni heijastimeen.

Macex

Lainaus käyttäjältä: Chillyone - helmikuu 04, 2011, 21:56:33 ip
Kävi niin, että sain talouteen uuden lampun. Myyntipalstalta löytyi edullinen 250w spna (kiitokset myyjälle, hyvin pelaa!), jossa tuo muuntaja on samassa paketissa polttimon ja heijastimen kanssa. Tuo vaan on vähän suuri yhdistelmä tänne kompaktiin kerrostaloasuntoon. Kysynkin, että onko mahdollista purkaa tuo yhdistelmä ja sijoittaa muuntaja erilleen polttimosta?

Mulla on ylimääräisenä tuollainen heijastinlevy, jossa on E40 kanta. Olen siinä käyttänyt isoa esliä aikaisemmin. Ideana olisi nyt kiinnittää spna polttimo tuon esl:n tilalle ja laittaa muuntaja johonkin sille sopivaan paikkaan. Pystyisin näin säätelemään lampun korkeutta paljon paremmin ja heijastin/polttimo yhdistelmä olisi paremman kokoinen tämän hetkiseen viritelmään kiinnitykset ja kannatukset huomioiden.

Sähköalan koulutus ja tiedot, sekä taidot tähän toimenpiteeseen kyllä löytyy. Puntaroin tässä vaan, että onko tuosta polttimolle menevien johtojen pidentämisestä mitään haittaa itse lampun toiminnalle? Jos ei, niin paljonko niitä uskaltaa pidentää? Joku metri/pari antaisi jo ihan hyvin liikkumavaraa. Olisi tuossa 2.5mm2 johtoakin valmiina. Muistaakseni olen jossain täällä nähnytkin sellaisia virityksiä, joissa muuntaja ja polttimo ovat erillään, joten olettaisin tämän olevan ihan mahdollista. Ajattelin vaan varmistaa vielä jos vaikka täällä olisi jollain enemmän kokemusta lamppujen virittelyistä.
Nykypäivän elektroniset virtalähteet sisältää kaiken tarpeellisen, eli siitä virtalähteestä max.5m johto tuonne heijastimelle ja avot. 

Hallituksen jäsen 2011-2012, 2012-2013
Tampereen alajaoston puuhamies -2011-2012-2013-
2013
Kuiva ja Naseva.

ChiliK

Tarkoitus on väsätä ihan normi altakasteluruukusta siis passiivihydro. Kun on se altakastelu ruukku, siellä sisällä on se "levy" mikä erottaa vesi- ja kasvutilan toisistaan, tämän levyn keskellä on se ns. verkkoruukku, joten mietin nyt että miten sen chilin sinne laittaa? Pistetäänkö tuo verkkoruukku täyteen soraa, sitte chili ja taas soraa niin että on täynnä? Eli siis kuuluuko juurien olla siellä vesitilassa kun sen sinne siirtää?

Voi tuntua typerältä kysymykseltä, ja voi ihan oikeasti ollakin sitä, mutta minkäs teet. :D