Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Kärsä Babar

Nutriforten purkissa ohje chili/paprika: kasvu 1/2+1/3 kukinta ja raakile 1/2+1/2 pääsato 2/3+1/3
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

Blade



Mikähän tuon Bolivia Rainbown lehdet surkastutti? Tuo veti muutamassa päivässä kurttuun, ja toisessa on lehdenpäät pikkasen kippurassa ja kolmas ei ole millänsäkään.

Olen antanut hieman(1ml/0,5l) Biogrowta noille ja valoa saavat tasapuolisesti eli suunnilleen samat olosuhteet.

biblo

Lainaus käyttäjältä: Kärsä Babar - helmikuu 11, 2011, 15:10:52 ip
Nutriforten purkissa ohje chili/paprika: kasvu 1/2+1/3 kukinta ja raakile 1/2+1/2 pääsato 2/3+1/3


Juu, nämä on kyllä tiedossa. Mutta meinataako tuolla että tosiaan merkinnällä 1/3+2/3, tarkoitetaan 1 mitallinen toista ja kaksi mitallista toista= 3 siis yhteensä? Raakilevaiheessa molempia yksi mitallinen minun ymmärryksellä?
"Grow food, not lawns"

ChiliK

helmikuu 11, 2011, 18:49:06 ip #2603 Viimeisin muokkaus: helmikuu 11, 2011, 23:54:40 ip käyttäjältä ChiliK
Lainaus*Kuva*

Mikähän tuon Bolivia Rainbown lehdet surkastutti? Tuo veti muutamassa päivässä kurttuun, ja toisessa on lehdenpäät pikkasen kippurassa ja kolmas ei ole millänsäkään.

Olen antanut hieman(1ml/0,5l) Biogrowta noille ja valoa saavat tasapuolisesti eli suunnilleen samat olosuhteet.


Jos ovat ton kokosia, eivät varmaan kauaa ole ollut tuossa mullassa? Kun chilin siirtää/kun se itää multaan, mullassa kestää omat ravinteet 2-4viikkoa, joten ei kannattas yhtään antaa lannotetta. Epäilen että syy voipi olla tuossa lannotuksessa, kuitenkin suht. paljon tuo 2millilitraa per litra, ja on kuiteski kyse noin pienistä taimista... Mutta tämähän on vain minun veikkaukseni.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Miksa73 - helmikuu 11, 2011, 14:52:51 ip
Toi on varmasti oikea suhde, tomaatille ja mansikalle, mutta kyllä chilit tarvitsevat vähemmän typpeä kukkimiseen. Onhan tuo jo koettu niin monta kertaa, omissakin kasvatuksissa. Liika typpi vaan saa kukat tippumaan.


Tuo on nimenomaan paprikalle ja sopinee chilillekin muutamin poikkeuksin. Annuumeille ainakin.
Ihmettelin sitä minäkin, mutta tuo on valmistajan suositus ja lienee tutkittua tietoa. Kuvitelma siitä, että liika typpi pudottelisi kukat tullee siitä, että liika typpi ENNEN kukintaa pudottelee kukat, ei enää kukinnan aikana. Se auttaa kasvattamaan lisää raakileita.

Ja biblo hei, ne on siis mitallisen puolikkaita tai kolmasosia 10 litraan. Mitta lienee 15 ml? Päättelin chilimaisterin laskelmista.

biblo

Juu, kiitoksia vaan. Pitänee sitten testailla noita tarkemmin kun aika koittaa.
"Grow food, not lawns"

Blade

Lainaus käyttäjältä: ChiliK - helmikuu 11, 2011, 18:49:06 ip
*Kuva*

Mikähän tuon Bolivia Rainbown lehdet surkastutti? Tuo veti muutamassa päivässä kurttuun, ja toisessa on lehdenpäät pikkasen kippurassa ja kolmas ei ole millänsäkään.

Olen antanut hieman(1ml/0,5l) Biogrowta noille ja valoa saavat tasapuolisesti eli suunnilleen samat olosuhteet.


Jos ovat ton kokosia, eivät varmaan kauaa ole ollut tuossa mullassa? Kun chilin siirtää/kun se itää multaan, mullassa kestää omat ravinteet 2-4viikkoa, joten ei kannattas yhtään antaa lannotetta. Epäilen että syy voipi olla tuossa lannotuksessa, kuitenkin suht. paljon tuo 2millilitraa per litra, ja on kuiteski kyse noin pienistä taimista... Mutta tämähän on vain minun veikkaukseni.
[/quote]Olisivatkohan puolisentoista viikkoa olleet noissa ruukuissa. Uulrait, täytyy juottaa sitten pelkkää vettä niille jonkin aikaa...

ChiliK

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - helmikuu 11, 2011, 18:50:04 ip
Lainaus käyttäjältä: Miksa73 - helmikuu 11, 2011, 14:52:51 ip
Toi on varmasti oikea suhde, tomaatille ja mansikalle, mutta kyllä chilit tarvitsevat vähemmän typpeä kukkimiseen. Onhan tuo jo koettu niin monta kertaa, omissakin kasvatuksissa. Liika typpi vaan saa kukat tippumaan.


Tuo on nimenomaan paprikalle ja sopinee chilillekin muutamin poikkeuksin. Annuumeille ainakin.
Ihmettelin sitä minäkin, mutta tuo on valmistajan suositus ja lienee tutkittua tietoa. Kuvitelma siitä, että liika typpi pudottelisi kukat tullee siitä, että liika typpi ENNEN kukintaa pudottelee kukat, ei enää kukinnan aikana. Se auttaa kasvattamaan lisää raakileita.

Ja biblo hei, ne on siis mitallisen puolikkaita tai kolmasosia 10 litraan. Mitta lienee 15 ml? Päättelin chilimaisterin laskelmista.


Chilivaarin ajatuksia herättelevästä kirjoittelusta tuli mieleen, että mikäs sitten pudottaa kukat kukinnan aikana? Kun mainitsit, että "liika typpi ENNEN kukintaa pudottelee kukat, ei enää kukinnan aikana." Tuli vain siksi mieleen, että oma habanero kukki, ja tänään eka kukka kuihtui pois kukkavarsineen.

Chilivaari

helmikuu 12, 2011, 06:41:55 ap #2608 Viimeisin muokkaus: helmikuu 12, 2011, 12:47:46 ip käyttäjältä Chilivaari
Lainaus käyttäjältä: ChiliK - helmikuu 11, 2011, 23:58:21 ipChilivaarin ajatuksia herättelevästä kirjoittelusta tuli mieleen, että mikäs sitten pudottaa kukat kukinnan aikana?

En minä kai väittänyt tietäväni tuota asiaa. Tuskin kukaan vielä tietää.
On vain erilaisia uskomuksia ja "perinnetietoa" pääosin hamppufoorumeilta. Noita uskomuksia halusin vähän ravistella. Siksi kirjoitin ihan tarkalleen näin: "Kuvitelma siitä, että liika typpi pudottelisi kukat tullee siitä..." Siis kahdella ällällä. Olettamuksia.

Habanerot pudottelevat aina runsaasti kukkia. Ne saattavat kukkia koko talven ja sadoittain kuihtuneita kukkia saa siivota pöydältä ennen kuin aurinko paistaa riittävästi ja hedelmiä kehittyy.

Täysin toisenlainen kokemus minulla on nyt menossa ikkunalaudalla. Kolme pientä pubescensin tainta alkoi kukkimaan ennen kuin ehdin aloittaa lannoitusta. Nyt, pari viikkoa lannoituksen aloittamisesta latvat ovat täynnä pieniä raakileita. Aivan liikaa noin pieniin. Viime vuonna vastaavassa tilanteessa ensimmäinen sato oli vain muutama rocoto 1-3 muistaakseni. Annuumeihin lannoituksen lisäys kukkien ilmestyttyä näyttäisi myös vaikuttavan suotuisasti.  Baccatumeista ei ole selkeää havaintoa.

Miten muilla? Tämä on tosin sen laatuinen kysymys, sitä pitäisi puida omassa ketjussaan, ei täällä Kärsän viestien joukossa. Kiinnostuneet aloittakaa keskustelu.

EDIT:
Lisäsinkin itse keskustelun aloituksen tästä aiheesta:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=9120.msg135411#msg135411

Jos siis tiedät asiasta lisää (kuulopuheita tai olettamuksia ei enää tarvita), kerro se tuolla.

ChiliK

Oho, tulipa luettua hätäseen. En kyllä millään tavalla halunnut sanojasi vääristellä, my bad.

chili123

kannattaako pauliinan laittaa lecasoraa pohjalle? vai estääkö se kapilaari ilmiötä? Eli sora->multa->sora

Abloy

Lainaus käyttäjältä: chili123 - helmikuu 12, 2011, 17:49:20 ip
kannattaako pauliinan laittaa lecasoraa pohjalle? vai estääkö se kapilaari ilmiötä? Eli sora->multa->sora

Ei kannata laittaa pelkkää soraa. Muutenhan vesi ei nouse säiliöstä ylös. Multaan voi sekoittaa niin on hyvä.
1577

Jan

Lainaus käyttäjältä: Abloy - helmikuu 12, 2011, 18:08:37 ip
Lainaus käyttäjältä: chili123 - helmikuu 12, 2011, 17:49:20 ip
kannattaako pauliinan laittaa lecasoraa pohjalle? vai estääkö se kapilaari ilmiötä? Eli sora->multa->sora

Ei kannata laittaa pelkkää soraa. Muutenhan vesi ei nouse säiliöstä ylös. Multaan voi sekoittaa niin on hyvä.


Kyllä nousee. Itselläni oli soraa pauliinan pohjalla, eikä mitään ongelmia. Ei siitä kyllä mitään hyötyäkään tannut olla, joten nykyään en enää laita.

masaiman

helmikuu 12, 2011, 20:24:57 ip #2613 Viimeisin muokkaus: helmikuu 12, 2011, 20:28:10 ip käyttäjältä mattson
Lainaus käyttäjältä: Jan - helmikuu 12, 2011, 19:07:26 ip
Lainaus käyttäjältä: Abloy - helmikuu 12, 2011, 18:08:37 ip
Lainaus käyttäjältä: chili123 - helmikuu 12, 2011, 17:49:20 ip
kannattaako pauliinan laittaa lecasoraa pohjalle? vai estääkö se kapilaari ilmiötä? Eli sora->multa->sora


Kyllä nousee. Itselläni oli soraa pauliinan pohjalla, eikä mitään ongelmia. Ei siitä kyllä mitään hyötyäkään tannut olla, joten nykyään en enää laita.


kiomppaan täysin

Eric Sour

Lainaus käyttäjältä: Jan - helmikuu 12, 2011, 19:07:26 ip
Lainaus käyttäjältä: Abloy - helmikuu 12, 2011, 18:08:37 ip
Lainaus käyttäjältä: chili123 - helmikuu 12, 2011, 17:49:20 ip
kannattaako pauliinan laittaa lecasoraa pohjalle? vai estääkö se kapilaari ilmiötä? Eli sora->multa->sora

Ei kannata laittaa pelkkää soraa. Muutenhan vesi ei nouse säiliöstä ylös. Multaan voi sekoittaa niin on hyvä.


Kyllä nousee. Itselläni oli soraa pauliinan pohjalla, eikä mitään ongelmia. Ei siitä kyllä mitään hyötyäkään tannut olla, joten nykyään en enää laita.


Taitaapa se nousta.. Muuten taitais tuo mun shorttitabasco olla kuollut jo aikaa sitten kun ei multaa ole ollenkaan, vain lecasoraa  ;)

Larski

Käyttääkö täällä porukka paljo Mineral magicia? Onkohan tuolla todellista merkitystä esim. juurimädän suhteen?

chilihardhead.fi

helmikuu 16, 2011, 15:53:55 ip #2616 Viimeisin muokkaus: helmikuu 16, 2011, 15:55:40 ip käyttäjältä chilihardhead.fi
Ainakaan sen käytön aikana ei mätää tullut, ei kyllä lopettamisen jälkeenkään.
Kyllähän sitä kehutaan, mutta aika kalliiksi tulee, jos on vaikka useampi ebbi.
Itse ajattelin käyttää, jos tulee puutoksia tai muuta ongelmaa.
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

hurjatar

Annanko satikutia tuolle random jalapenolle, kun se on jo kymmensenttisenä olevinaan niin aikuista että survoo nuppuja? En olis kovin innokas sorkkimaan sitä, kun vasta manailin ettei se ole edes alkanu haaromaan. Katsoin sitä kuitenkin lähemmin ja huomasin että johan se yrittää haaroa, mutta kun näyttäs että sillä on pallit (nuput) haaruksissa. On siis hyvinkin ahdas paikka mennä operoimaan. Kai se ymmärtää ne itse pudottaa ja jatkaa toivottua kasvua?  ???
Hullu puutarhuri hosuu, isot sakset käsissään. Leikkaa joltain jalan, joltain nenän, joltain koko pään.

InkRose

helmikuu 17, 2011, 14:44:35 ip #2618 Viimeisin muokkaus: helmikuu 17, 2011, 14:53:38 ip käyttäjältä InkRose
No jos aloittelijan järjellä viime aikojen lannoitus- yms. keskustelua koitan tislata hyödylliseksi neuvoksi - toki myös omaa mutua hyödyntäen - sanoisin että älä lähde suotta leikkelemään. Lisäät vähän lannoitetta reilummaksi niin kyllä se siitä. Itse huomasin ruukunvaihdon yhteydessä että Short Yellow Tabasco oli tehnyt pari pientä nuppuakin. Annoin mennä isompaan ruukkuun ja kastelu samalla kuin muillekin. On nyt pari viikkoa ruukunvaihdosta tällä mallilla:


Vartta tuolla on joku 20 cm haaromispisteeseen.

Tietysti jos et missään nimessä halua maistiaisia alkukeväästä niin voihan nuo pinseteillä nyppiä pois. Se luultavasti yrittää kuitenkin tehdä lisää kaikista seuraavistakin haaroista. Edittinä lisään vielä, että voi olla ihan hyvä sen verran odottaa kuitenkin että näkee sen nupun napata katkomatta orastavia haaroja. Tai jos on kiirus niin #5 luuppi silmään ja #4 tai #5 pinsetit (esim. Fontax/Horotec/Bergeon) käteen niin tilaa on ruhtinaallisesti. Tai jos haluaa investoida spiraalinkatkaisupinsetteihin niin nehän ne näppärät olis...

Eric Sour

Ihan turhaa toi nyppiminen. Todennäköisesti kukka putoaa itse pois.
Jos ei putoa, voit sitten myöhemmin napsasta sen podinalun pois, jos siis epäilet että kasvu sen vuoksi hidastuu merkittävästi.