Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

hurjatar

Enhän mä tietenkään mitään niistä halua, kunhan vaan köllivät tuolla.  ;D Eli pitänee ryhtyä tonkimaan turvetta. Kiitos paljon.
Hullu puutarhuri hosuu, isot sakset käsissään. Leikkaa joltain jalan, joltain nenän, joltain koko pään.

Wahi

helmikuu 17, 2011, 17:54:36 ip #2621 Viimeisin muokkaus: helmikuu 17, 2011, 17:57:16 ip käyttäjältä Wahi
Kysymyksiä taas

A) Mistä tiedän missä vaiheessa ruukunvaihto on tarpeen? Tällä hetkellä chilini ovat vajaa 10cm korkeita ja noin 3 paria lehtiä. Pari on maitopurkin puolikkaissa ja pari noin 10-15cm halkaisijan ruukuissa. Ja tällä hetkellä on vain 1 (toistaiseksi liian iso) altakastelu-ruukku eli pitääkö tässä mennä kauppaan vai pärjäänkö kotoa löytyviltä astetta isommilla normiruukuilla? Mites muuten päältäkastelu ja sora sopivat yhteen?

B) Tässä vaiheessa alkaa varmaan olemaan lannoituskin jo paikallaan? Pitänee tutustua vanhoihin ketjuihin mutta saa tähänkin vinkkejä ja neuvoa antaa.

C) Huomasin että thai:n lehtien kärjet on ihan vähäsen (alle 1mm) kuivunut/palanut/tai jotain muuta, ei varmaan vakavaa? Valona on ollut 30W ESL parin kymmenen sentin päässä noin 10h päivässä ja auringonvaloa on tullut aurinkoisina päivinä ehkä reilun tunnin verran puskille. Tuo thai on keskellä ja suoraan lampun alla, ehkä pitäisi vaihtaa paikkaa. Tässä vielä kuva: http://img194.imageshack.us/i/dsc07805q.jpg/


InkRose

A: Mitä lajikkeita sinulla on noissa? Mulla on 3/4-korkeissa maitotölkeistä tehdyissä "altakasteluruukuissa" suurin osa taimista, 15 cm korkeasta nagasta 35-40-senttiseen Aji Cristaliin. Sanoisin kyllä ettei vielä ole mikään hoppu, mulla oli tuon kokoisia taimet kun siirsin jogurttipurkeista noihin maitotölkkeihin.

B: Suosittelisin tuossa vaiheessa jo lannoitusta kyllä.

C: Jos lehdet muuten näyttää terveiltä ei ole syytä huolestua. Omista kasveista muutamat ovat tehneet samaa jos ovat (lähes) kiinni olleet kärjet loisteputkissa.

Wahi

helmikuu 17, 2011, 19:04:10 ip #2623 Viimeisin muokkaus: helmikuu 17, 2011, 19:13:13 ip käyttäjältä Wahi
Tässä pari kuvaa yleistilanteesta http://img824.imageshack.us/img824/9241/chilit4.jpg ja http://img641.imageshack.us/img641/1434/chilit1.jpg.

Valkoisessa ruukussa thai, vihreässä tabasco, jalapenon takana toinen thai ja tuo mistä ei mitään näy on hungarian hot wax joka ei oikeen ole lähtenyt kasvamaan mutta antaa vielä olla. Kookoskuidussa on myös toinen tabasco joka polkee aika lailla paikallaan.

Miltäs tuo näyttää? Neuvoja, vinkkejä jne. otetaan vastaan.


Edit: Niin ja haittaako päältäkastelua jos mullan päälle heittää vähän soraa?

chilihardhead.fi

helmikuu 17, 2011, 19:09:42 ip #2624 Viimeisin muokkaus: helmikuu 17, 2011, 19:12:49 ip käyttäjältä chilihardhead.fi
Lainaus käyttäjältä: Wahi - helmikuu 17, 2011, 19:04:10 ip
Tässä pari kuvaa yleistilanteesta http://img824.imageshack.us/img824/9241/chilit4.jpg ja http://img641.imageshack.us/img641/1434/chilit1.jpg.

Valkoisessa ruukussa thai, vihreässä tabasco, jalapenon takana toinen thai ja tuo mistä ei mitään näy on hungarian hot wax joka ei oikeen ole lähtenyt kasvamaan mutta antaa vielä olla. Kookoskuidussa on myös toinen tabasco joka polkee aika lailla paikallaan.

Miltäs tuo näyttää? Neuvoja, vinkkejä jne. otetaan vastaan.

Valo lähemmäs, multaa lisää purkkeihin, voi sitä lantaakin laittaa vähän
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

InkRose

Ensimmäisenä tulee mieleen että voisi olla hyvä tuo lamppu saada vähän lähemmäs kasveja, niin alas siis lamppu kuin mahdollista ilman että mikään jää valosta pois. Tai vähintään noi laitempana olevat kasvit ylemmäs eli lähemmäs lamppua.

Kannattaisi myös lisätä multaa noihin ruukkuihin kun ovat venyneet noin kovasti. Venyminenhän johtuu heikosta valosta eli sekin korjaantuu tuossa ekassa kohdassa. Mutta siis multaa lisää siksi että pysyvät tukevammin pystyssä eli tekevät juurta sitten pitemmältä matkalta.

Mullan lisäyshän tuo lisää ravinteitakin eli lannoituksella ei ole ihan niin kiire sen jälkeen, mutta kriittisin on tuo valon etäisyys. 10 cm päässä valo on neljä kertaa voimakkaampaa kuin 20 cm päässä, eli vaikkei ihan optimialueella olisikaan varjostimen suhteen, etäisyyden pienentäminen tuo suuremman hyödyn.

Edit: Eli yhdytään edelliseen.

Wahi

Ahaa, noniin, kiitos paljon avusta. Laitoin samantien lampun lähemmäksi. Joo, multaa olenkin jo kerran lisännyt juuri tuon venähtämisen takia mutta uusi kierros vaan siispä.

InkRose

Sen verran vielä noissa kuvissa olevasta kasvien järjestyksestä, että kannattaisi nyt nostaa nuo pahiten sivuun jääneet eli eniten venyneet (etenkin tuo kypäräpäinen) parhaaseen valoon että keskittyisi hontelon varren sijaan lehtien tekoon. Sitä varttahan voi myös vähän taivutella mullan alle noista pisimmistä siinä lisäyksen yhteydessä. Ne oikenevat kyllä viimeistään huomenna valon suuntaan ja ovat sitten tukevasti siellä purkissa kun alkavat tosissaan kasvaa.

Wahi

Lainaus käyttäjältä: InkRose - helmikuu 17, 2011, 19:49:09 ip
Sen verran vielä noissa kuvissa olevasta kasvien järjestyksestä, että kannattaisi nyt nostaa nuo pahiten sivuun jääneet eli eniten venyneet (etenkin tuo kypäräpäinen) parhaaseen valoon että keskittyisi hontelon varren sijaan lehtien tekoon. Sitä varttahan voi myös vähän taivutella mullan alle noista pisimmistä siinä lisäyksen yhteydessä. Ne oikenevat kyllä viimeistään huomenna valon suuntaan ja ovat sitten tukevasti siellä purkissa kun alkavat tosissaan kasvaa.


Itseasiassa tossa kuvien oton jälkeen siirtelinkin vähän ja keskimmäiseksi menivät nuo pienimmät.

kilikili

Mitenkähän vaarallista ´Ei Ötököitä Puutarhassa Bioruiskute S` on kylppärissä käytettynä?Käyttöohjeessa kehotetaan käyttämään kaikkea suojavarustusta hengityssuojainta myöden...Kokemuksia?

nesvig

Aji Cristalin sato alkaisi olemaan kypsää ja valmista poimittavaksi. Siemeniä pitäisi tietysti ottaa talteen, mutta se alkaa olla jo paineita luova toimenpide kun olen tähän asti mokannut joka kerta siementen kanssa (eivät ole itäneet).

Missä vaiheessa siemenet oikein pitäisi ottaa talteen? Niitä otetaan tietenkin vain kypsistä podeista, mutta riittääkö se, että podi on kauttaaltaan punainen vai pitäisikö odottaa niin kauan, että podi pehmenee niin että siihen jää sormenjäljet kun sitä painaa (eli on jo ylikypsä)? Vai jotakin tältä väliltä?

Niabo

Mulla on ainakin omista otetut itäneet ihan hyvin, oon ottanu just "jotain siltä väliltä" eli kun on reilusti hetken ollu jo punasia mutta ei vielä ylikypsiä... Oon sitten laittanu lautasen päälle palan talouspaperia ja siihen vaan siemenet päälle kuivumaan ja päivän-parin välein oon lusikalla vähän käännelly niitä niin tulee joka paikasta kuivaa... parin viikon päästä pitäs olla jo ihan kuivia mutta jos yliaikaa menee niin ei ainakaan haittaa ole :)  Tietysti kannattaa myös raakata heti huonon näköset siemenet pois esim. jos on mustia kohtia tms.

biblo

Itse otin omista cristaleista siemenet kun hetelmä oli sellainen rapsakka kypsänä. Noita siemeniä olen varmaan 15kpl sen jälkeen idättänyt ja kaikki on lähtenyt.

Kuivatuksen olen hoitanut laittamalla talouspaperin päälle. En ole käännellyt tms, turhaa. Parin viikon päästä hampailla koittanut yhden siemenen ovatko kuivia.
"Grow food, not lawns"

biblo

Annuumit kun vissiin ehtii vielä tälle kaudelle vaikka tässä kuussa laittaisi, que?

Mitä allaolevista olisi sellaisia mitä olisi järkeä laittaa? Boldasin omat ajatukset mitä laittaisin.



-Short Yellow Tabasco
-Thai Rawit
-Homera
-Goat's Weed
-Bolivian Rainbow 
-Joe's Long (Whippet's Tail) 
-Ring of Fire 
-Jalapeno
-Early Jalapeno
-Jalapeno Hercules F1
-Guajillo
-Chilly chili
-Fluorescent Purple
-Cascabel
-Cherry Bomb
-Chinese Five Color
"Grow food, not lawns"

Niabo

oisko sulla biblo heittää mulle noit guajillon siiduja? ei lähteny mul yhtään mun vanhoista siemenistä jotka sain 2009 joltain... vaikutti kiinnostavalta lajikkeelta.

ja Goat´s weediä kasvattelin kaudella 2009 ja tosta saa kyl tulista ja hyvää jauhetta... ja oli yks satosimmista kasveista parvekkeella

wille

Lainaus käyttäjältä: biblo - helmikuu 19, 2011, 10:12:22 ap
Annuumit kun vissiin ehtii vielä tälle kaudelle vaikka tässä kuussa laittaisi, que?

Mitä allaolevista olisi sellaisia mitä olisi järkeä laittaa? Boldasin omat ajatukset mitä laittaisin.



-Short Yellow Tabasco
-Thai Rawit
-Homera
-Goat's Weed
-Bolivian Rainbow 
-Joe's Long (Whippet's Tail) 
-Ring of Fire 
-Jalapeno
-Early Jalapeno
-Jalapeno Hercules F1
-Guajillo
-Chilly chili
-Fluorescent Purple
-Cascabel
-Cherry Bomb
-Chinese Five Color



Earlylle verrokiksi vaikkapa Jalapeño Hercules. Ja sitten ehkä Thai Rawit. Ruoanlaittochilejä jos suunnittelet, niin pysyttele kaukana ainakin Chillystä. Tuleton, mauton, ötökkäherkkä, mutta koristekasvina ihan nätti. Short Yellow Tabasco on muistaakseni pirun helppo. Siitä voisi ruveta bonchi-aihiota väkäämään.  ;)
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Chilivaari

No Jussin pitkä ilman muuta, jos haluat osallistua kasvatuskilpailuun. Ei siellä muulla pärjää. Minä jätän väliin tälläkin kerralla. Kerran kasvatettu 27 cm pitkä chili saa riittää.

Annuumit ehtii. Minäkin vielä jarruttelen niiden esiin kaivamista.

cornell

Lainaus käyttäjältä: kilikili - helmikuu 18, 2011, 18:24:41 ip
Mitenkähän vaarallista ´Ei Ötököitä Puutarhassa Bioruiskute S` on kylppärissä käytettynä?Käyttöohjeessa kehotetaan käyttämään kaikkea suojavarustusta hengityssuojainta myöden...Kokemuksia?


Ei tuo niin kovin pahalta vaikuta. Voithan sie tiskihanskat käteen vetää ruiskuttaessa ja jätät puskat yön yli vessaan tuulettumaan. Punkkejako sullla on vai kirvoja?
¨käynks mä usein täällä?¨

biblo

Lainaus käyttäjältä: wille - helmikuu 19, 2011, 11:35:33 ap
Lainaus käyttäjältä: biblo - helmikuu 19, 2011, 10:12:22 ap
Annuumit kun vissiin ehtii vielä tälle kaudelle vaikka tässä kuussa laittaisi, que?

Mitä allaolevista olisi sellaisia mitä olisi järkeä laittaa? Boldasin omat ajatukset mitä laittaisin.



-Short Yellow Tabasco
-Thai Rawit
-Homera
-Goat's Weed
-Bolivian Rainbow 
-Joe's Long (Whippet's Tail) 
-Ring of Fire 
-Jalapeno
-Early Jalapeno
-Jalapeno Hercules F1
-Guajillo
-Chilly chili
-Fluorescent Purple
-Cascabel
-Cherry Bomb
-Chinese Five Color



Earlylle verrokiksi vaikkapa Jalapeño Hercules. Ja sitten ehkä Thai Rawit. Ruoanlaittochilejä jos suunnittelet, niin pysyttele kaukana ainakin Chillystä. Tuleton, mauton, ötökkäherkkä, mutta koristekasvina ihan nätti. Short Yellow Tabasco on muistaakseni pirun helppo. Siitä voisi ruveta bonchi-aihiota väkäämään.  ;)


Koristekasvit saa mennä pihalle jos niitä laitan. Pitänee katsoa jos herculesta ja earlya molempia pari pistäisi. Pari rawittia toki kaveriksi ;D

Ruokakäyttöön, jauheeksi ja soosseihin koitan lajeja valita. Osa menee ehkä enemmän mielenkiinnon puolelle.

Niabo: Ei minulla noita siemeniä montaa ole mutta muistaakseni Toni.A:n kanssa vaihdeltiin eli jos hänellä vielä olisi. Itse lahjoitin noista jo 4kpl pois ja taisi sama määrä jäädä itselle.

Vaari: Onko Jussin Pitkällä mitään ruoka-arvoa vai onko kivan kokoinen vaan? Nähnyt noita olen jne mutta maistamaan en ole päässyt.
"Grow food, not lawns"

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: biblo - helmikuu 19, 2011, 13:43:11 ipOnko Jussin Pitkällä mitään ruoka-arvoa vai onko kivan kokoinen vaan?

Varsin mieto oli minulla, mutta sopii ruokaan. Sitä voi pätkiä vähän reilummin.
Jotkut kuulemma friteeraavat noita, tulee koristeellista ruokaa. Grilliinkin käy.