Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Blade

Missähän vaiheessa kannattaa taimet vaihtaa isompaan ruukkuun? Olen ne idätyksen jälkeen laittanut muovisiin 8x8cm kasvatusruukkuihin...
14cm Pauliina on sitten seuraava ruukku, joita hommasin.

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: Blade - helmikuu 26, 2011, 21:24:25 ip
Missähän vaiheessa kannattaa taimet vaihtaa isompaan ruukkuun? Olen ne idätyksen jälkeen laittanut muovisiin 8x8cm kasvatusruukkuihin...
14cm Pauliina on sitten seuraava ruukku, joita hommasin.

Ei ois kannattanu hommata. Ellet kasvata jotain ihan pieniä. Itte oon pitäny suunnilleen ton kokosissa melko pitkään, ettei ne rehahda liikaa ennen ulos vientiä. Anna kasvaa vaan niissä pikkukipoissa..

Blade

Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - helmikuu 26, 2011, 22:02:35 ip
Lainaus käyttäjältä: Blade - helmikuu 26, 2011, 21:24:25 ip
Missähän vaiheessa kannattaa taimet vaihtaa isompaan ruukkuun? Olen ne idätyksen jälkeen laittanut muovisiin 8x8cm kasvatusruukkuihin...
14cm Pauliina on sitten seuraava ruukku, joita hommasin.

Ei ois kannattanu hommata. Ellet kasvata jotain ihan pieniä. Itte oon pitäny suunnilleen ton kokosissa melko pitkään, ettei ne rehahda liikaa ennen ulos vientiä. Anna kasvaa vaan niissä pikkukipoissa..

Mikähän olis sitten sopiva ruukkukoko ulosvietäville?

Taas näki, että pitäs ensin kysyä kokeneemmilta. ;D Voisinhan nuo Pauliinatkin tietty hyödyntää kasvattamalla niissä muutaman ihan huonekasveina...

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Blade - helmikuu 26, 2011, 22:15:36 ip
Mikähän olis sitten sopiva ruukkukoko ulosvietäville?


Parikymmensenttinen, ämpäri tai saavi ja maahankin voi suoraan istuttaa. Monet minulla ovat 6,5-litraisissa, mutta ei niistä valtavia satoja kerätä.
Ulkona kannattaa vaihtaa ruukkutyyppiä:
http://chilivaari.blogspot.com/2010/06/kesakuun-kuva_19.html

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: Blade - helmikuu 26, 2011, 22:15:36 ip
Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - helmikuu 26, 2011, 22:02:35 ip
Lainaus käyttäjältä: Blade - helmikuu 26, 2011, 21:24:25 ip
Missähän vaiheessa kannattaa taimet vaihtaa isompaan ruukkuun? Olen ne idätyksen jälkeen laittanut muovisiin 8x8cm kasvatusruukkuihin...
14cm Pauliina on sitten seuraava ruukku, joita hommasin.

Ei ois kannattanu hommata. Ellet kasvata jotain ihan pieniä. Itte oon pitäny suunnilleen ton kokosissa melko pitkään, ettei ne rehahda liikaa ennen ulos vientiä. Anna kasvaa vaan niissä pikkukipoissa..

Mikähän olis sitten sopiva ruukkukoko ulosvietäville?

Taas näki, että pitäs ensin kysyä kokeneemmilta. ;D Voisinhan nuo Pauliinatkin tietty hyödyntää kasvattamalla niissä muutaman ihan huonekasveina...

Itte oon kans käyttäny tota 20cm pauliinaa miniminä. Ne joista haluan ihan satoakin onkin sitten heti isommissa purkeissa, kuten esim. 30cm pauliina, orthexin 10l ämpäri tai saavi. Isot chilit kun tahtoo kasvattaa myös isot juuret! ;)

RySky

Ämpärikauppaan siis, minä kun aattelin olevani fiksu, kun löysin halvalla 20cm tummia Pauliinoita.. :)
#1592

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: RySky - helmikuu 26, 2011, 23:57:09 ip
Ämpärikauppaan siis, minä kun aattelin olevani fiksu, kun löysin halvalla 20cm tummia Pauliinoita.. :)

Kyllähän niitä voi käyttää vaikka jollekkin birds aya babylle tms.. :)

masaiman

Mul on kaikki kasvit 17cm. Pauliinoissa. Ja täysin keinovalon alla. Suurin puska 70cm korkea mullan pinnasta eikä noi muut paljon häviä. Tosin mulla ei ole tarkoituskaan kasvattaa noista yhtään ton suurempia ennenkuin kestävät ulkona. Sinne aattelinkin sitten mahd. ebbiä...

Blade

helmikuu 27, 2011, 15:30:43 ip #2668 Viimeisin muokkaus: helmikuu 27, 2011, 15:32:14 ip käyttäjältä Blade
Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - helmikuu 26, 2011, 23:29:02 ip
Lainaus käyttäjältä: Blade - helmikuu 26, 2011, 22:15:36 ip
Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - helmikuu 26, 2011, 22:02:35 ip
Lainaus käyttäjältä: Blade - helmikuu 26, 2011, 21:24:25 ip
Missähän vaiheessa kannattaa taimet vaihtaa isompaan ruukkuun? Olen ne idätyksen jälkeen laittanut muovisiin 8x8cm kasvatusruukkuihin...
14cm Pauliina on sitten seuraava ruukku, joita hommasin.

Ei ois kannattanu hommata. Ellet kasvata jotain ihan pieniä. Itte oon pitäny suunnilleen ton kokosissa melko pitkään, ettei ne rehahda liikaa ennen ulos vientiä. Anna kasvaa vaan niissä pikkukipoissa..

Mikähän olis sitten sopiva ruukkukoko ulosvietäville?

Taas näki, että pitäs ensin kysyä kokeneemmilta. ;D Voisinhan nuo Pauliinatkin tietty hyödyntää kasvattamalla niissä muutaman ihan huonekasveina...

Itte oon kans käyttäny tota 20cm pauliinaa miniminä. Ne joista haluan ihan satoakin onkin sitten heti isommissa purkeissa, kuten esim. 30cm pauliina, orthexin 10l ämpäri tai saavi. Isot chilit kun tahtoo kasvattaa myös isot juuret! ;)


Mulla on sellasia lajikkeita kuin Boliwian Rainbow, Bhut Jolokia, Hungary Red Cherry, Jindungo, Malawi Birds Eye ja Iquitos, niin voisiko noille lajikkeille niitten 14cm ruukkujen ajatella riittävän? Siis niin, että niistä jotain satoakin voi odottaa...
BR ja Jindungo tietääkseni ovat pikkuchiliejä, mutta meneekö se 14cm jopa niille sitten liian pieneksi?

Eric Sour

Pienessäkin ruukussa voi kasvattaa, ja saada jopa satoa.
Yleensä vain kasvit ja sato jäävät myös pienemmiksi.
Kasvaahan ihmisillä kasvit pienenpienissä bonsairuukuissakin.
Itsellä esimerkiksi toinen Short Yellow Tabasco on 7x7 cm. ruukussa, ja siitäkin tulee podeja ihan kivasti. Ei tosin yhtäpaljon kuin isommassa ruukussa olevasta.

Niabo

Mä oon halvaks ja hyväks huomannu tällaset ikean laatikot :

http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/20130133

http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/60130131

ei tuu ku 3e hintaa 19L laatikolle, poraa vaan pohjaan reiät ja kantta voi käyttää altakastelu astiana :) noita saa mustana myös ja ne on ehkä vähän tyylikkäämmän näköset vielä kun noi valkoset.

Minbaari

Lainaus käyttäjältä: Niabo - helmikuu 27, 2011, 17:13:20 ip
Mä oon halvaks ja hyväks huomannu tällaset ikean laatikot :

http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/20130133

http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/60130131

ei tuu ku 3e hintaa 19L laatikolle, poraa vaan pohjaan reiät ja kantta voi käyttää altakastelu astiana :) noita saa mustana myös ja ne on ehkä vähän tyylikkäämmän näköset vielä kun noi valkoset.


Tuo kansi näyttää siltä, että siihen ei laatikon ollessa päällä montaa desiä vettä mahdu.. Eli kesäkuumalla on varmaan kastelu pikkasen hidasta, jos tahtoo suorittaa altakastelua.. Kasvit kuitenkin imee kuumaan aikaan päivittäin litrakaupalla nestettä.
#816

biblo

Kippona oiva kun tekee vaan reiät pohjaan jos kasvarissa tms pitää. Tilavuutta isommillekin kasveille ja kun vertaa 10l sangon yleishintaan (1,4e) on tuo melkoisen edullinen.

Pitänee siis suunnistaa ikeaan. Parista bubblerikin voisi väsätä.
"Grow food, not lawns"

Niabo

Lainaus käyttäjältä: Minbaari - helmikuu 27, 2011, 18:09:33 ip
Lainaus käyttäjältä: Niabo - helmikuu 27, 2011, 17:13:20 ip
Mä oon halvaks ja hyväks huomannu tällaset ikean laatikot :

http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/20130133

http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/60130131

ei tuu ku 3e hintaa 19L laatikolle, poraa vaan pohjaan reiät ja kantta voi käyttää altakastelu astiana :) noita saa mustana myös ja ne on ehkä vähän tyylikkäämmän näköset vielä kun noi valkoset.


Tuo kansi näyttää siltä, että siihen ei laatikon ollessa päällä montaa desiä vettä mahdu.. Eli kesäkuumalla on varmaan kastelu pikkasen hidasta, jos tahtoo suorittaa altakastelua.. Kasvit kuitenkin imee kuumaan aikaan päivittäin litrakaupalla nestettä.


Kyllä on riittäny kesälläkin kun kerran päivässä pistää ton altakastelun täyteen :) muutamana kuumana päivänä jos on heti imassu tyhjäks ni laittanu toisen satsin samantien.

nesvig

Kuinka paljon vettä keskivertochili kuluttaa kesäaikaan bubblerissa kasvarissa tai parvekkeella? Olen harkinnut bubblereita, joissa chilit pärjäisivät pari viikkoa ilman vesitäydennystä, mutta vaaditun vesiastian koon hahmottaminen on hankalaa kun ei ole kokemusta chilien janoisuudesta kuin sisätiloissa.

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: nesvig - helmikuu 28, 2011, 17:01:55 ip
Kuinka paljon vettä keskivertochili kuluttaa kesäaikaan bubblerissa kasvarissa tai parvekkeella? Olen harkinnut bubblereita, joissa chilit pärjäisivät pari viikkoa ilman vesitäydennystä, mutta vaaditun vesiastian koon hahmottaminen on hankalaa kun ei ole kokemusta chilien janoisuudesta kuin sisätiloissa.

Aika mahdoton vastata tohon kysymykseen. Se riippuu niin monesta tekijästä. Lämpötila, tuuli, kasvin koko, - muoto, yksilölliset vaihtelut... Kaks viikkoa on vieläpä pitkä aika bubblerille ilman huoltoa, ellet sitten oo siirtyny kokonaan bioponiseen sinäkin. ;)

nesvig

Yksiselitteistä vastausta ei varmasti ole olemassa. Johan pelkkä sää voi kaksinkertaistaa kulutuksen ihan helposti jos verrataan eri säiden ääripäitä. Tässä tapauksessa olisi varmaan hyvä puhua siitä mitä kulutus voi maksimissaan olla.

Jonkinlainen kokemukseen perustuva arvaus riittää kyllä vastauksesi. Yritän vain hahmottaa, että pitäisikö katsella 10 vai 100 litran pönttöjä - vai unohtaa koko juttu saman tien.

Niabo

taitaa tulla vähän turhan iso reso jos meinaat niin ison reson suoraan tehä että pärjää kesällä pari viikkoa ilman kastelua... Mun ratkasu ehkä olis että hommaat siihen viereen jonku ison tynnyrin vettä josta sitten vesipumpulla ja ajastimella pumppaat vettä sinne bubbleriin.

PP

Omat isot chilit vei viime kesän helteillä kasvarissa ebbissä maksimissaan pari litraa/kasvi/päivä. Kasvarissa oli sprinklerisysteemi, joka nosti ilmankosteutta ja vähensi varmasti veden kulutusta. Kuumalla parvekkeella viisi litraa/päivä isolle kasville ei ole varmaan mahdotonta.

Juhoa

Onko normaalia, että chilien sirkkalehdet vähän kellastuvat ja surkastuvat? Parilla chilillä tälläistä tapahtunut. Muut lehdet voivat kyllä hyvin. Mikä voisi olla syy?