Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Kuulake

maaliskuu 10, 2011, 12:26:50 ip #2740 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 10, 2011, 12:29:13 ip käyttäjältä Kuulake
Kumpaa suosittelette laitettavaksi ämpäribubbleriin Aji Cristallia vai Pi-260567? Nämä siemenet itämässä lautalla ja ajattelin kokeilla ensimmäistä kertaa vesiviljelyä. Onko Bio Novan Hydro Supermix hyvä lannoite kyseiseen touhuun?

tomi667

maaliskuu 10, 2011, 13:06:27 ip #2741 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 10, 2011, 13:18:57 ip käyttäjältä tomi667
Haittaako muurahaiset ebb&flood systeemissä? Käyvät varmaan syömässä jotain kuolleita minikärpäsiä sielä.
Minikärpäset on ainaki vähentynyt kun keväällä ilmesty taas nuo muurahaiset kämpille. Laitoin tuota
Raidin muurahais sirotetta kämpän lattialistoihin. Mietin vaan, että jos tuo sirote ei heti tapakkaan muurahaista
ja murkut menee tuonne ebbiin kellumaan, niin onkohan tuo kuinka haitallista myrkkyä? Tehoaineena näyttää
olevan Deltametriini 0,5g/kg. Eihän nuo vielä vähään aikaan mitään hedelmiä ala etes puskemaan, että sinällään
varmaan ei vaara ole, että myrkkyä menis hedelmiin asti.

Näköjään kun pistää tulvan päälle, niin muurahaiset kiipeää chilien varsiin turvaan. Kaippa ne sitten
syö kaikki ötökät noista chileistä jos niissä sattuu semmosia olemaan? Jossakin välissä joihinki lehtiin
tuli semmosia hopea-pilkkuja, mutta en kyllä huomannut mitään ötököitä niissä.

Wahi

Toiseen ketjuun en saanut vastausta joten otan vapauden kysyä täältä uudestaan.

Taas kysymyksiä. Mikä mahtaa olla thai/rawit:n vaivana? Ripsiäinen tahi joku muu örkki? Ja miten selvitän ongelman. Vai onko tuo palanut auringossa tai jotain? Mullan olen aina desinfioinut ja en ole nähnyt kasveissa mitään sinne kuulumatonta liikettä mutta voihan örkit olla peräisin kaktuksista tai lihiksestä. Vai onko tässä vaan yksinkertaisesti kyse jostain harmittomasta, ehkä tuolle lajille ominaisesta jutusta tai tarttee vaan isompaa ruukkua?

http://img199.imageshack.us/img199/8250/tsili1.jpg

http://img607.imageshack.us/img607/417/tsili2.jpg
Tossa kuvassa näkee myös viereisen lehden vaalen läikän, mikä ikinä onkaan?

On myös vähän tuommoisia vaaleita läikkiä:
http://img18.imageshack.us/img18/1954/tsili3.jpg

Ja miksi kaikki roikuttavat lehtiä vaikka eileni llalla saivat vettä (kastelen aika harvoin) Rainbow kukkaravinteella terästettynä:
http://img12.imageshack.us/img12/1681/tsili4.jpg

Paljon hypetettyä Puutarhan kesää en ole löytänyt (vinkkejä otetaan vastaan) joten olen käyttänyt Rainbown kukkaravinnetta NPK 5-1-7. http://www.omatmerkit.inex.fi/default.asp?viewID=1474&productID=1386 Muutaman viikon olen kastellut tuolla terästetyllä vedellä ja silloin tällöin vähän suihkutellut päälle. Johtuisiko lehtien roikkuminen ja oudot täpläkuviot tuosta mahdollisesti epäsopivasta lannoitteesta?

EDIT: Ahaa! Pienen tutkiskelun jälkeen löysin viereisestä lihansyöjäkasvista pientä seittiä ja hämähäkkimäisen otuksen (vihannespunkki?), voiko olla että se on jotenkin päässyt chilien kimppuun vai onko vain sattumaa?

Tsileissä ei ole tosiaan mitään ötököitä tai verkkoja tai mitään näkynyt. Vähän väliä jotain pieniä otuksia kämpässäni lentelee tosin, mutta taitavat olla vaarattomia.

Klonkku

Teinkö aivan väärin: Chilini ovat vielä niin pieniä, että kasvattelen niitä pidemmäksi, niimpä olin jostain joskus lukenut, että kukkien nyppiminen auttaa siihen , että chili kasvaa vielä pituutta eikä keskitä voimiaan vauvojen tuottamiseen. Leikkasin kuitenkin koko nipsukan irti chilistä, siis se pieni varrentynkä, johon se pallo, josta kukka putkahtaa ulos, ilmestyy. (kuvassa missä kehitysvaiheessa nuppu suunnilleen oli) Teinkö jotain todella väärää? Samoin latvoin joitakin chilejä, jotta kaverit saavat toisiaan kiinni. Chilit ovat nyt n. 20-30 cm pitkiä ja 2,5 kk vahoja.
Mieto..

InkRose

Eipä tuossa mitään väärää ole. Pikku nykäisylläkin irtoaa yleensä tyvestään tuo kukkavarsi. Muutenhan se kaiketi vain kuivattaa sen kunnes putoaa pois jos pelkän kukankin nyppäisee, eli sama lopputulos. Eikä se latvomisaika ole niinkään kasvin iästä kuin koosta ja kasvuvauhdista kiinni. Kunhan muutamia lehtiä jää niin yleensä selviää ihan komeasti.

-V-

Lainaus käyttäjältä: Wahi - maaliskuu 12, 2011, 17:39:43 ip
Taas kysymyksiä. Mikä mahtaa olla thai/rawit:n vaivana? Ripsiäinen tahi joku muu örkki? Ja miten selvitän ongelman. Vai onko tuo palanut auringossa tai jotain?


Joku ravinnepuolen häikkä kyseessä, kun ilmenee lehtisuonten välissä eikä randomisti siellä täällä. Itsellä samaa meininkiä lähinnä Harold St. Bartsissa ja sen jälkeläisissä, myöskin Manzano Rojo on saanut muutaman läikän aikaiseksi. Siitä, mikä häikkä tarkalleen on kyseessä en osaa sanoa. Harrilla on nyt kalkkikuuri päällä, muttei näytä ainakaan parempaan suuntaan menevän.

Mitäs multaa sulla on käytössä? Yritänpä penkoa vähän asiaa, jos vaikka Thaimaan/Indonesian maaperästä löytyisi paremmin infoa kuin St. Barthelemyn saaresta.

Wahi

Lainaus käyttäjältä: -V- - maaliskuu 13, 2011, 16:38:55 ip
Lainaus käyttäjältä: Wahi - maaliskuu 12, 2011, 17:39:43 ip
Taas kysymyksiä. Mikä mahtaa olla thai/rawit:n vaivana? Ripsiäinen tahi joku muu örkki? Ja miten selvitän ongelman. Vai onko tuo palanut auringossa tai jotain?


Joku ravinnepuolen häikkä kyseessä, kun ilmenee lehtisuonten välissä eikä randomisti siellä täällä. Itsellä samaa meininkiä lähinnä Harold St. Bartsissa ja sen jälkeläisissä, myöskin Manzano Rojo on saanut muutaman läikän aikaiseksi. Siitä, mikä häikkä tarkalleen on kyseessä en osaa sanoa. Harrilla on nyt kalkkikuuri päällä, muttei näytä ainakaan parempaan suuntaan menevän.

Mitäs multaa sulla on käytössä? Yritänpä penkoa vähän asiaa, jos vaikka Thaimaan/Indonesian maaperästä löytyisi paremmin infoa kuin St. Barthelemyn saaresta.


Kiitos vastauksesta. Multana on Rainbow Kukkamulta http://www.omatmerkit.inex.fi/default.asp?viewID=1474&productID=724 Epäilen kyllä tuota käyttämääni lannoitetta. Vai käytänkö sitä vaan liikaa? Muutaman kastelukerran ehdin antaa sitä mutta tänään annoin ihan vaan pelkkää vettä, saa nähdä vaikuttaako mihinkään suuntaan.

pumpkinca

Lainaus käyttäjältä: pumpkinca - maaliskuu 09, 2011, 14:02:16 ip
Osa habaneron lehdistä nahistui parin yön aikana..Habanero kasvaa bubblerissa jossa lannoitteena flora mato&micro.Tiputtelee myös lehtiä ankarasti.Voisiko kyseessä olla liika lannoitus?Ämpärissä noin 2,5L vettä ja noin 13ml/15ml lannoitetta sekä kaksi akvaariopumppua kierrättämässä vettä.  ???

Vedet vaihdettu bubbleriin ja juuret huuhdeltu mutta sama meno jatkuu.. Lähes kaikki lehdet nahistuneet ja tippuneet..Ei kai auta kuin odottaa että alkaako tulemaan uusia vai kuoleeko pois..Sääli sillä tämä on jo 3 vuotias kasvi ja hyvin satoisa.=( Tässä tutkailin juuria ja kyseessä voisi olla juurimätä joten se lienee korjattavissa?

ChiliK

Jos on juurimätää, niin apteekista kyselemään vetyperoksidia.

pumpkinca

Lainaus käyttäjältä: ChiliK - maaliskuu 14, 2011, 15:49:34 ip
Jos on juurimätää, niin apteekista kyselemään vetyperoksidia.


Thank you..Suunta kohti apteekkia.Toivottavasti ei oo liian myöhäistä. :)

Stryker

Kestääkö turbo puben oksat kunnolla satoa vai vaatiiko se tuentaa? Tällä hetkellä se on 45cm leveä ja 17cm korkea. Melko hauskannäköinen kasvi :)

PP

Lainaus käyttäjältä: Stryker - maaliskuu 15, 2011, 13:22:16 ip
Kestääkö turbo puben oksat kunnolla satoa vai vaatiiko se tuentaa? Tällä hetkellä se on 45cm leveä ja 17cm korkea. Melko hauskannäköinen kasvi :)


Ei kestä isoa satoa. Muutama podi menee, mutta jos niitä on kymmenittäin, oksat pitää tukea.

sorrii

Kuinkas se nyt menikään .... ?!?
Mä idätin viimevuoden kiertokirjeestä yhden peruvian white habaneron. Komiasti kasvoi ja kukki vielä komeemmin, varsinkin syksyllä natikan avustuksella. Vaan ei tullut ensimmäistäkään "papua"!
Ihan vieressä samoilla lannotteilla, valolla ja jopa samanlaisessa (20cm pauliina) ruukussa eleli limon (keltainen chinense, joka malliltaan ja kooltaan ihan samanlainen) joka teki kyllä hedelmää, teki pitkälle joulun yli, kun jatkoin vain lannoitusta ja valaisua... Multa sekoitettu Biolanin kesäkukkamullasta ja kasvuturpeesta, jossa siis muut on viihtynyt hyvin. Sattoi olla perliittiä, vermikuliittia ja kastelukiteitä ja soraakin ... hittu, kun on tullut kaikkea sekoiteltua, niij ei voi muistaa jokaista erikseen.

Semmoisessa harhakäsityksessä jostain syystä olin, että chinenset tarvitsee enemmän lannoitusta, kuin yleensä muut lajit ..  :'( ( Limon siis taisi olla poikkeuksellinen syöppö?!?)
Talvella tossa oivalsin, että pitäisikin lannoitella vähän hillitymmin. Leikkasin sitä HPW'tä vähän piennemmäksi ja laitoin taas kasvamaan erikoisikkunatelttaani muutaman loisteputken alle, jossa on ainakin muutamat annuumit tehnyt hyvää satoa jo kahdella kaudella, ja nytkin muuten Inca Berry sekä Aji Habanero [baccatumit siis] näyttää tekevän ihan kivasti hedelmää. Mutta tää €$£@¤#"! Habanero Perun White vaan taas tiputtelee kukkia!! Niitä on koko pöytä täynnä...

Panee nyv vaam miättii, että pitääskö taas lisätä lannoitusta; ehkä istuttaa uusiin multiin, kun kaikki kukat jo meni kuitenkin.
Tuli tää inspis vähän siitäkin kun ostin viime viikolla Nutriforten Tomaatti-typpi-kalsium-setin [halvalla halpakaupasta Pirkkalassa]. Siinä ohjeessa lisätään typpeä kukinnan alussa, ja aiheesta näytti käyneen "keskustelua" Chilivaarikin, tuolla jossain.

Mä oon nyt ihan ulalla noiden chinensejen kanssa yleensäkin!!!
-Mulla oli ekalla opettelukaudellani Aji Barownia, jotka kasvoi kattoon kiinni, ja tekivät kyllä komeen paksun varren [15-20mm] mutta aika huonosti hedelmää. Niiden raadoillahan sitten huomasin, että tekivät vaivihkaa hedelmää lisää, kun jo olin niihin kyllästynyt enkä juuri "hoitanut" ... Alussakin kyllä mielestäni lannoitin kevyemmin kuin muita chilejäni.
-Toisna kaudella idättelin muutaman Stocmannin vihannestiskihabaneron. Ne kukki ja teki muutaman hedelmän hyyyvin epämääräisellä huolimattomalla hoidolla: heittelin ihan summassa astioiden jämiä niille, mitä muiden kastelusta jäi.
-Viime kesänä pari Trinidad Scorpion MB'iä kasvoi kanssa aika isoksi ja tukevaksikin, ja tuotti yhteensä 2 kunnon hedelmää ja muutaman sellaisen minichilin (15-20mm ö)

Näyttää siis, että ainoastaan se limon on käyttäytynyt mun hoidossani jotenkin normaalisti.
Eroa ei juurikaan oo tehnyt valo-olosuhteetkaan; noi mainitut on ollut natikan ja monimetallin valossa; kesän osapäiväauringossa; syksyn taas natikalla ja talvella 120W ledin valossa.

Jotain on kyllä varmasti itsessäni vialla!!
Samanlainen mysteeri on mulle se että ulupica large ja birds eye baby on jäänyt ihan kääpiöksi, vaikka oon "kaikkea" kokeillut; samoin lenceolatum, joka kyllä kasvoi pitkääää heinää, mutta ei kukkinut. Käsittääkseni se lancekin pitäisi pärjätä aika vähällä valolla ja lannoitteella...
Toisaalta mä sain ihan kelvollisen sadon omastamielestäni rocoto red peruvianista ....

Mä luulen taipuvani ylikasteluun ja lannoittamiseen yleensä, mutta nyt ei pitäisi olla siitäkään kymysys ??????

PS: Siis oleellinen kysymys oli se white habanero! Haluaisiko enemmän lantaa, multatilaa, kuivaa, märkää ... Valoa kyllä pitäisi olla riittävästi.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

masaiman

Kuinkas kauan noita juuri itäneitä pikkutaimia voi pitää pelkässä kivivillassa? Voisiko niitä esim. lannoittaa varovasti, ja näin vitkuttaa koulimista. Saan lisää tilaa niille vasta parin-kolmen viikon kuluttua, enkä haluaisi koulia niitä ennen sitä.

PP

Lainaus käyttäjältä: mattson - maaliskuu 15, 2011, 20:32:19 ip
Kuinkas kauan noita juuri itäneitä pikkutaimia voi pitää pelkässä kivivillassa? Voisiko niitä esim. lannoittaa varovasti, ja näin vitkuttaa koulimista. Saan lisää tilaa niille vasta parin-kolmen viikon kuluttua, enkä haluaisi koulia niitä ennen sitä.


Voi hyvin pitää pitkäänkin kivivillassa. Se on vain yhdenlainen passiivinen vesiviljelytapa. Itsellä oli viime vuonna kaksi kuukautta chilit isoissa kivivillakuutioissa ilman mitään ongelmia. Lannoitusta voi antaa ihan normaalisti taimien koko huomioon ottaen.

masaiman

maaliskuu 15, 2011, 21:15:56 ip #2755 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 15, 2011, 21:18:53 ip käyttäjältä mattson
Tjaa, jäi pois vielä tuosta että tarvitseeko niitä lannoittaa missä vaiheessa? On tullut aikaisemmat pikkutaimet kasvatettua kaikki mullassa niin ei ole aikaisempaa kokemusta pelkästä kivivillasta pidemmältä aikaa. Tuossa villassahan ei käsittääkseni ole niin mitään ravinteita niin mietin, että varmaan halunnevat esim. ensimmäisten oikeiden lehtien ilmestyttyä sapuskaa?

PP

Lainaus käyttäjältä: mattson - maaliskuu 15, 2011, 21:15:56 ip
Tjaa, jäi pois vielä tuosta että tarvitseeko niitä lannoittaa missä vaiheessa? On tullut aikaisemmat pikkutaimet kasvatettua kaikki mullassa niin ei ole aikaisempaa kokemusta pelkästä kivivillasta pidemmältä aikaa. Tuossa villassahan ei käsittääkseni ole niin mitään ravinteita niin mietin, että varmaan halunnevat esim. ensimmäisten oikeiden lehtien ilmestyttyä sapuskaa?


Ehdottomasti pitää lannoittaa. Heti sirkkalehtien jälkeen lantaa peliin niin ei tule ongelmia. Itse olen käyttänyt pienille ja vähän isommillekin taimille kivivillassa GHE:n Matoa ja Microa ensi 1 + 1 ml/litra ja heti kohta n. 3 + 2 ml/litra.

masaiman

Täytynee tilata noita hydrolannoitteita kesää varten muutenkin. En ole vielä tajunnut sitä tehdä, kun en osannut mitenkään odottaa noin huikean nopeaa itävyyttä noin matalassa lämpötilassa. Odottelin ensimmäisiä alkuja aikaisintaan n.parin viikon päästä. Käyköhän Kekkilän kastelulannoite siihen asti?

BTW, Tietääkö joku, saako noita hydrolantoja Lahdesta jostain ihan hyllystä? esim. GHE tai biobisse?

mohla

Lainaus käyttäjältä: mattson - maaliskuu 15, 2011, 21:51:26 ip
Täytynee tilata noita hydrolannoitteita kesää varten muutenkin. En ole vielä tajunnut sitä tehdä, kun en osannut mitenkään odottaa noin huikean nopeaa itävyyttä noin matalassa lämpötilassa. Odottelin ensimmäisiä alkuja aikaisintaan n.parin viikon päästä. Käyköhän Kekkilän kastelulannoite siihen asti?

BTW, Tietääkö joku, saako noita hydrolantoja Lahdesta jostain ihan hyllystä? esim. GHE tai biobisse?


Pienen tovin tulevat toimeen pelkällä vedelläkin, kun siemenestä kai jotain ravintoa alkuun löytynee. Ekan oikean lehtiparin kohdalla viim. aloittaisin kuitenkin jollain pienellä lantamäärällä. Sitten lannoitus kannattaa aloittaa mieluummin hyvin vähällä kuin rehvakkaasti. Taisin itse nyt vesiviljelyn ensikokeiluissa tappaa taimen jos toisenkin liikalannoituksella alkuun vaikka mielestäni laitoin vain vähän lannoitusta veteen...

Puutarhan kesähän käy hydroon kanssa ja sitä löytyy ainakin Terrasta. Lahden kauppoja aika paljon kierrelleenä en kyl oo noita bongannut. Bio Bizziltähän ei osa lannoista edes käy hydroiluun. En tiedä löytyisikö Siemenestä ja Koneesta esim. tota Nutriforten tomaatti- ja mansikkalannoitetta. Mulla on toi ainakin toiminut, mutta ostin sen Kärsältä kun en heti Lahesta löytänyt. Hinta-laatusuhde mielestäni kohdallaan, kun pänikät molempia saa yht. 16e tms.

chilihardhead.fi

maaliskuu 15, 2011, 22:48:30 ip #2759 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 15, 2011, 22:51:24 ip käyttäjältä chilihardhead.fi
Kivivillassa itäville voi laittaa miedon lannoitteen heti kylväessä, niin on ravinteet ehtineet imeytyä villaan valmiiksi, kun niitä tarvitaan. Voi helpottaa itämistäkin, kun saavat vähän hapanta.

Yaran Ferticare hydroa ja calcinit säkkejä voi kysellä Agrimarketeista ovat ainakin hyviä ja edullisia.
Kekkilän kastelulannoite toimi minulla ihan hyvin varalantana alkuun.
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin