Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

MasaT

Lainaus käyttäjältä: herra 47 - maaliskuu 17, 2011, 22:56:40 ip
amppelissa kannattaa yruittää saada ne roikkumaan (esim ohjaa leikaamalla) jolloin tukemista ei tarvita lainkaan :)

Amppelissa nimenomaan mielestäni kannattaisi jättää leikkaamatta, että oksat alkaisi roikkumaan. Kaikilla lajikkeilla se ei onnistu. Rocotot kasvaa luonnostaan vahvasti sivusuuntaan ja niillä ainakin tuntuu erään tunnetun kasvattajan  kokeilujen perusteella tämä toimivan.
_ Kunhan kasvattaa tarpeeksi pienessä amppelissa, ettei tule ongelmia. ;)
Rocotoista voi saada aika isojakin puskia.

Blade

Latvominen - miltä korkeudelta(min. - max.) yleensä teette?

Jos haluaa kasvista myöhemmin bonchin, niin tehdäänkö latvominen siltä kohdin, kuinka korkean bonchista haluaa vai onko asialla sen suhteen mitään merkitystä?

InkRose

Kyllähän se latvominen kasvin muotoon aina vaikuttaa, eli jonkin verranhan se saattaa painaa bonchi-säätöjä tehdessä, mutta itse olen latvonut nyt olosuhteiden mukaan. Eli jos ei kasvi riittävän nopeastitm haaro itsekseen niin annan saksia. Bonchi-kasvit eli talvetettavat valitsen sitten syksyllä kun alkaa olla aika siirtää ylijäämät kompostiin.

Juhoa

Kaikki kolme Thai Chili puskaani käy melko tuuheina ja tuntuu, että ne keskittyvät vain lähes lehtien tuottamiseen ja pituus kasvu on loppunut.
Kannattaisiko siis lehtiä jotenkin karsia vai? Kuvasta ei kauhean hyvin näy mutta uusia lehtiä on tulossa paljon vanhojen lehtien liittymäkohdista.

Apinamakina

Apua papua!

Kun mun kasvini(habanerot jotka pistin viime syyskuussa kasvamaan) tuottivat ensimmäiset kukkansa tossa joulun tienoilla, niin niistähän ei tullut mitään, vaan kaikki kukat tippuivat vaan irti. Mutta nyt tässä on taas tullut uusia kukkia, mutta yhäkään nuo eivät suostu satoa tuottamaan vaan kukat vaan tippuu, eli missähän nytten on vika? Valoa annan 30W esleistä 12h vuorokaudessa, ja lannoitetta annan kasteluveden kanssa joka toinen viikko.  Hieman isompiin ruukkuihin olen nuo kasvit vaihtanut muutama viikko sitten.

Tuottaisivat nyt edes yhden hedelmän niin toisi edes vähän toivoa tähän mun kasvatukseen.  :( Vai eikö tuo 30W valo sitten yhtään riitä sadon tuottamiseen tolle lajikkeelle? Se olisi hieman kurja juttu, kun nuohan eivät tule edes kesälläkään saamaan kunnon auringonvaloa, koska ikkunasta avautuu maisema pohjoiseen...

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: Juhoa - maaliskuu 19, 2011, 21:08:06 ip
Kaikki kolme Thai Chili puskaani käy melko tuuheina...


Ilmeisesti valoa piisaa  ;D itse laittaisin puolestavälistä poikki ja yrittäisin juurruttaa latvat, noin pienillä taimilla ei kannata vielä kikkailla lannoituksella.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: Apinamakina - maaliskuu 19, 2011, 21:18:09 ip
Apua papua!


Valoa ja varsinkin lämpöä on liian vähän, kesällä onnistuu paremmin.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Juhoa

Lainaus käyttäjältä: Räyhäkäs - maaliskuu 19, 2011, 21:21:41 ip
Ilmeisesti valoa piisaa  ;D itse laittaisin puolestavälistä poikki ja yrittäisin juurruttaa latvat, noin pienillä taimilla ei kannata vielä kikkailla lannoituksella.


Tuo kasvi on sen 17 senttiä ja valoa ei ole kuin 2x36w loisteputket :D lannoitan tosiaan ihan normaalisti ja kerran viikossa. Kai sitä sitten voisi vähentää. Kaikki muut puskat ovat kyllä ihan normaaleja :D

nesvig

Chilejä kastellessa tuli mieleen joko mielenkiintoinen tai sitten erittäin tyhmä kysymys. Kaikkihan tietävät, että multakasvit saa helposti tapettua liialla kastelulla, mutta miksi hydrossa olevat kasvit eivät kuole vaikka niiden juuret ovat aina veden alla? Jos kerran liiallinen vesi juuristossa tappaa kasvit niin eikö samalla logiikalla ajateltuna hydrossa olevien kasvien pitäisi kuolla välittömästi?

Ensimmäisenä tuli mieleen, että syy voisi olla veden hapetuksessa, mutta eihän se voi olla koska kasvit elävät passiivihydrossakin.

shp

Hydrossa sitä vettä hapetetaan kokoajan, joten kasvin vesijuuret saavat myös happea. Seisovasta vedestä loppuu happi nopeasti ja siksi juuret "hukkuvat".
:) ;) :D ;D :o 8) ::) :P :-* >:D ^-^
Lisää lärviöitä tekstin perään, ettei mene liian vakavaksi
Failure is always an option, success rarely.

nesvig

Lainaus käyttäjältä: shp - maaliskuu 20, 2011, 20:27:39 ip
Hydrossa sitä vettä hapetetaan kokoajan, joten kasvin vesijuuret saavat myös happea. Seisovasta vedestä loppuu happi nopeasti ja siksi juuret "hukkuvat".

Tämä mullakin tuli mieleen, mutta eläähän ne kasvit passiivihydrossakin.

chilihardhead.fi

maaliskuu 20, 2011, 20:45:01 ip #2791 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 20, 2011, 20:48:27 ip käyttäjältä chilihardhead.fi
Ei niitä siinä passiivissakaan ole tarkoitus hukuttaa kokonaan veteen ja esim. sora tai villa on ilmavampaa kuin multa
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

Juhoa

Lemon Drop + amppeli = ?

PP


Apinamakina

Vaikka chilin pistäisi isoon ruukkuun kasvamaan, takaako se silti että siitä kasvaisi iso kasvi vaikka lisävalaistuksena toimii 30W esli eikä ikkuna osoita aurinkoa päin?

chilihardhead.fi

Lainaus käyttäjältä: Apinamakina - maaliskuu 21, 2011, 15:54:24 ip
Vaikka chilin pistäisi isoon ruukkuun kasvamaan, takaako se silti että siitä kasvaisi iso kasvi vaikka lisävalaistuksena toimii 30W esli eikä ikkuna osoita aurinkoa päin?

Jollei valo riitä kyseiselle kasville, ei se voi hyödyntää isoakaan ruukkua
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

sorrii

Vähä outo kysymys ...

Isossa ruukussa toki kasvaa kasvi yleensä isoksi, kunhan on muut edellytykset.
Huonossa valossa tuppaa moni chili kasvamaan isoksi, mutta honteloksi ja harvaksi. Oikein hyvässä valossa sopivalla lannoituksella kasvu on tukevampaa. Köynnöstävät lajit, kuten lemon drop, aji habanero ja myös aji cristal mm. tahtoo kasvaa sitä mittaa hyvässäkin valossa, mutta niissäkin tuuheutta tulee valosta.

Itsellä kun on ahnehtinut kasveja enemmän kuin on tilaa ja tarjota valoa, käy tyypillisesti, että kasvit kasvattelee tosi pitkiä varsia ja tukeutuu toisiinsa. Selvittele sitten niitä!! Juuri eilen lähti reilut 5kg lehtiä ja varsia keittiöstä, joissa olisi ollut kukkiakin, muttakun ei tullut enää ikkunasta valoa ....

Aika hyvä sääntö on, että kun on heikompi valo, niin lannoita myös huomattavasti kevyemmin, tai mullassa ei ollenkaan!
Ei isosta kasvista ole mitään iloa, jos se ei tee hedelmää ... ((tai voi tiet olla, jos tykkää viher-köynnöksistä!))
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Apinamakina

Oukkelis kiitos vastauksistanne!

Sitä vaan kun mä pistin mun chilit kasvamaan jo viime syyskuussa, ja joulukuusta lähtien ne ovat pysyneet samankorkuisina. Ehkä lehtiä on tullut lisää, mutta pituus on pysynyt samana. Pituuskasvun varmaankin pysäytti joulukuinen kukkiminen, mutta kukkien pudottua ei kasvi jatkanutkaan kasvamistaan vaan tuotti yhä uusia kukkia. Noh koska nämäkin kukat tippuivat irti eikä sadosta ollut merkkiäkään aloitin lannoittamisen ja siirsin kasvit hieman isompiin ruukkuihin noin kuukausi sitten ja nypin nuput pois, mutta siltikään ei tuo pituuskasvu näytä jatkuvan vaan koko ajan tulee nuppuja mistä ei sitten edes tule sitä hedelmää.

Muutama kuva kasveistani jotka ovat Habanero Caribbean Red ja Habanero Sebacoa



Tässä muutama viikko sitten kylvämäni Cayenne ja vasemmalla viime viikolla mullasta ilmestynyt Cayenne:


Eli nuo mun isommat kasvit eivät millään tahdo kasvaa isommiksi ja turhaa kukintaa vaan tulee. Olisiko jotain keinoa millä saisi ton kasvamisen taas vauhtiin tai jotain?

Vai onko tässä nyt kyse liian riittämättömästä valaistuksesta? Eikö 30W ESL tosiaankaan riitä noille?

InkRose

Kyllä tuo vähän siltä näyttäisi että valosta on kiinni. Tuosta jos nostaisit tota ESLiä vähänkään reilummin, venähtäisivät kasvit aika nopsaan varmaan siihen hollille kuten ovat nytkin, ja pikkuhiljaa saattaisivat alemmat lehdet taas alkaa putoilla pois.

Vaikka ikkunasi ei optimaalisesti aurinkoon antaisikaan, tulee sieltä kuitenkin vähänkin kirkkaampina päivinä monin verroin tuon ESLin valomäärät. Eli jos korottaisit puskat paremmin ikkunan valoalueelle, voisi alempana rungossakin taas tapahtua versomista ja kasvua. Toki sillon pitää se valaisinkin saada ylemmäs.

Toinen tekijä on tietenkin lämpötila. Jos tuosta ikkunasta vetää, voivat sitäkin nuo vähän murjottaa. Chinenset kun tykkäävät lämmöstä ja runsaasta valosta.

Apinamakina

Lainaus käyttäjältä: InkRose - maaliskuu 21, 2011, 17:04:52 ip
Kyllä tuo vähän siltä näyttäisi että valosta on kiinni. Tuosta jos nostaisit tota ESLiä vähänkään reilummin, venähtäisivät kasvit aika nopsaan varmaan siihen hollille kuten ovat nytkin, ja pikkuhiljaa saattaisivat alemmat lehdet taas alkaa putoilla pois.

Vaikka ikkunasi ei optimaalisesti aurinkoon antaisikaan, tulee sieltä kuitenkin vähänkin kirkkaampina päivinä monin verroin tuon ESLin valomäärät. Eli jos korottaisit puskat paremmin ikkunan valoalueelle, voisi alempana rungossakin taas tapahtua versomista ja kasvua. Toki sillon pitää se valaisinkin saada ylemmäs.

Toinen tekijä on tietenkin lämpötila. Jos tuosta ikkunasta vetää, voivat sitäkin nuo vähän murjottaa. Chinenset kun tykkäävät lämmöstä ja runsaasta valosta.


Kiitoksia ytimekkäästä ja selkeästä vastauksesta!

Vai että lamppuja ylemmäs, minä oon luullut että niitä täytyy pitää mahdollisimman lähellä kasveja.  :-\

Ei tuosta ikkunasta tunnu ainakaan vetävän yhtään ilmaa, joten lämmön pitäisi kai olla kohdillaan kun kuitenkin patteri tuossa ihan vieressä.

Noh jos nyt nostan noita lamppuja ja koitan saada kasvit lähemmäs ikkunaa niin katsotaan miten käy.  :)