Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Torakka

sain tänään lancen pistokaita 2kpl niissä on vielä todella pienet juuret. Eli nyt kysynkin että annanko niiden olla vesilasissa vaan vai lyönkö jo multaan?
Pitäisikö niitä suihkia kun nuupahtivat kun pääsin kotiin?

Toni.A

Lainaus käyttäjältä: Torakka - heinäkuu 12, 2011, 15:26:23 ip
sain tänään lancen pistokaita 2kpl niissä on vielä todella pienet juuret. Eli nyt kysynkin että annanko niiden olla vesilasissa vaan vai lyönkö jo multaan?
Pitäisikö niitä suihkia kun nuupahtivat kun pääsin kotiin?
Itse laittaisin ainakin ne turpeeseen ja pitäisin aavistuksen kosteampana sitä. Sumutinpullollahan voi myös lehtiä hieman sumutella ja riippuu, minkä verran on lehtiä jo kasvamassa, niin saattaisin pari nyppiä poiskin. Riippuu siis siitä pistokkaan koosta!  ;)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

Waldhar-

heinäkuu 12, 2011, 17:21:39 ip #3202 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 12, 2011, 17:28:24 ip käyttäjältä Biohazard-
Hei

omistan 2x58w loisteputkirungon ja mietin ostettavia loisteputkia.

onko näistä mihinkään ?
http://www.e27.fi/kauppa/index.php?act=viewProd&productId=220


vaiko kenties näitä ?
http://www.e27.fi/kauppa/index.php?act=viewProd&productId=98


vaiko että yksi kumpaakin ??

kiitän vastauksista jo etukäteen

-Bio
"The trouble with quotes on the internet is
that you can never know if they are genuine."
-Abraham Lincoln

Torakka

Lainaus käyttäjältä: Toni.A - heinäkuu 12, 2011, 15:31:41 ip
Lainaus käyttäjältä: Torakka - heinäkuu 12, 2011, 15:26:23 ip
sain tänään lancen pistokaita 2kpl niissä on vielä todella pienet juuret. Eli nyt kysynkin että annanko niiden olla vesilasissa vaan vai lyönkö jo multaan?
Pitäisikö niitä suihkia kun nuupahtivat kun pääsin kotiin?
Itse laittaisin ainakin ne turpeeseen ja pitäisin aavistuksen kosteampana sitä. Sumutinpullollahan voi myös lehtiä hieman sumutella ja riippuu, minkä verran on lehtiä jo kasvamassa, niin saattaisin pari nyppiä poiskin. Riippuu siis siitä pistokkaan koosta!  ;)

Laitoin toisen multaan ja toisen vesilasiin ja sain myös Cumari Polluxin piston joka myös vesilasissa. Tein vanhasta pienestä pahvilaatikosta ja elmukelmusta pienen "kasvihuoneen"  ja reijitin peruna tikulla kelmua. Mullassa olevan kastelin hyvin vetiseksi.
Tein kasvariin myös pienen reijän josta mahtuu suihkepullolla suihkuttamaan. Laitoin kasvit kaappiin jääkaapin yläpuolelle jossa lämpö 25-30 celssiusta, viritin kaappiin myös 2 Esliä. 2H ovat siellä nyt olleet ja hieman jo ovat kaikki 3 virkistyneet.

kieblack

Mikähän mahtaa olla Provodon varoaika, että satoa uskaltaa syödä? Olis nyt kypsymässä yksi ainoa podi ja huomasin, että siihenkin oli tullut kirvoja  >:(

Lihamestari

Lainaus käyttäjältä: kieblack - heinäkuu 12, 2011, 20:38:17 ip
Mikähän mahtaa olla Provodon varoaika, että satoa uskaltaa syödä? Olis nyt kypsymässä yksi ainoa podi ja huomasin, että siihenkin oli tullut kirvoja  >:(
Kokeiles ekaks mäntysuopaa tai puu-tolua, jos noilla ei lähde, niin sitten vasta se provado!
Sumuttele puskaa kauttaaltaan parin-kolmen päivän ajan ja jos sillä ei lähde, niin anna provadovettä...
Kauttaaltaan tarkoittaa, että lehtien alapinnatkin pitää ruiskutella huolella...
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

Tahvonainen

Rakentelin tuossa ensimmäisen ebbini ja hyvin tuntuu pelaavan. Kysymykseni koskee tuota päälläoloaikaa, että haittaako jos pumppu pumppaa vettä sinne ~15 minuuttia 4 tunnin välein, kun en saa lyhyempää aikaa ajastimesta irti? Kaikilla tuntuu olevan tuo päällä vain muutaman minuutin.

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: Raaka-Arska - heinäkuu 12, 2011, 13:40:36 ip
Kokemuksia nagasta?

Miksi ei naga tee hedelmiä? Onko muilla vastaavia kokemuksia?


Heittäisin lonkalta, että lämpöä on liian vähän. Oma naga, talvehditettu yksilö, ei edes lähtenyt kasvamaan kunnolla ennenkuin sai siirron parvekkeen helteisimpään nurkkaan. Nyt puskee jo hedelmiä. Sama vika viime kesänä.

Viime kesänä surullinen kasvu oli myös ongelmana, silloin auttoi reipas varren katkaisu!
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

PP

Lainaus käyttäjältä: Tahvonainen - heinäkuu 13, 2011, 09:08:38 ap
Rakentelin tuossa ensimmäisen ebbini ja hyvin tuntuu pelaavan. Kysymykseni koskee tuota päälläoloaikaa, että haittaako jos pumppu pumppaa vettä sinne ~15 minuuttia 4 tunnin välein, kun en saa lyhyempää aikaa ajastimesta irti? Kaikilla tuntuu olevan tuo päällä vain muutaman minuutin.


Ei haittaa. Mulla on juuri tuollainen ajastus ja hyvin kasvaa.

hara

Lainaus käyttäjältä: Torakka - heinäkuu 12, 2011, 17:27:23 ip
Lainaus käyttäjältä: Toni.A - heinäkuu 12, 2011, 15:31:41 ip
Lainaus käyttäjältä: Torakka - heinäkuu 12, 2011, 15:26:23 ip
sain tänään lancen pistokaita 2kpl niissä on vielä todella pienet juuret. Eli nyt kysynkin että annanko niiden olla vesilasissa vaan vai lyönkö jo multaan?
Pitäisikö niitä suihkia kun nuupahtivat kun pääsin kotiin?
Itse laittaisin ainakin ne turpeeseen ja pitäisin aavistuksen kosteampana sitä. Sumutinpullollahan voi myös lehtiä hieman sumutella ja riippuu, minkä verran on lehtiä jo kasvamassa, niin saattaisin pari nyppiä poiskin. Riippuu siis siitä pistokkaan koosta!  ;)

Laitoin toisen multaan ja toisen vesilasiin ja sain myös Cumari Polluxin piston joka myös vesilasissa. Tein vanhasta pienestä pahvilaatikosta ja elmukelmusta pienen "kasvihuoneen"  ja reijitin peruna tikulla kelmua. Mullassa olevan kastelin hyvin vetiseksi.
Tein kasvariin myös pienen reijän josta mahtuu suihkepullolla suihkuttamaan. Laitoin kasvit kaappiin jääkaapin yläpuolelle jossa lämpö 25-30 celssiusta, viritin kaappiin myös 2 Esliä. 2H ovat siellä nyt olleet ja hieman jo ovat kaikki 3 virkistyneet.


Kannattaa antaa olla "kelmun" alla ainakin niin kauan että kasvattaa yhden-kaksi lehteä. Itse keväällä kiinanruusuista otin pistokkaita, eka satsi menehtyi - toka satsi sitten onnistui kaikki (ja eri tavoilla). Kun on muutaman lehden kasvattanut niin sen jälkeen tuntuu kestävän suhteellisen hyvin.

Nizo

Lainaus käyttäjältä: hara - heinäkuu 13, 2011, 10:52:51 ap
Lainaus käyttäjältä: Torakka - heinäkuu 12, 2011, 17:27:23 ip
Lainaus käyttäjältä: Toni.A - heinäkuu 12, 2011, 15:31:41 ip
Lainaus käyttäjältä: Torakka - heinäkuu 12, 2011, 15:26:23 ip
sain tänään lancen pistokaita 2kpl niissä on vielä todella pienet juuret. Eli nyt kysynkin että annanko niiden olla vesilasissa vaan vai lyönkö jo multaan?
Pitäisikö niitä suihkia kun nuupahtivat kun pääsin kotiin?
Itse laittaisin ainakin ne turpeeseen ja pitäisin aavistuksen kosteampana sitä. Sumutinpullollahan voi myös lehtiä hieman sumutella ja riippuu, minkä verran on lehtiä jo kasvamassa, niin saattaisin pari nyppiä poiskin. Riippuu siis siitä pistokkaan koosta!  ;)

Laitoin toisen multaan ja toisen vesilasiin ja sain myös Cumari Polluxin piston joka myös vesilasissa. Tein vanhasta pienestä pahvilaatikosta ja elmukelmusta pienen "kasvihuoneen"  ja reijitin peruna tikulla kelmua. Mullassa olevan kastelin hyvin vetiseksi.
Tein kasvariin myös pienen reijän josta mahtuu suihkepullolla suihkuttamaan. Laitoin kasvit kaappiin jääkaapin yläpuolelle jossa lämpö 25-30 celssiusta, viritin kaappiin myös 2 Esliä. 2H ovat siellä nyt olleet ja hieman jo ovat kaikki 3 virkistyneet.


Kannattaa antaa olla "kelmun" alla ainakin niin kauan että kasvattaa yhden-kaksi lehteä. Itse keväällä kiinanruusuista otin pistokkaita, eka satsi menehtyi - toka satsi sitten onnistui kaikki (ja eri tavoilla). Kun on muutaman lehden kasvattanut niin sen jälkeen tuntuu kestävän suhteellisen hyvin.


Itse pidin Lancen pistoa vedessä kaljatölkissä kunnes kasvatti pienet juuret. Sen jälkeen saman tien turpeeseen ja ulos parvekkeelle. Hyvin on selvinnyt ja kasvanut.

Torakka

Itse olen käyttänyt kaikissa entisissä chileissä multaa. Mistäs helsingistä sais turvetta jossain 10L säkissä? niin ettei tarvis autolla mennä kun sellaista en omista

MasaT

Lainaus käyttäjältä: Torakka - heinäkuu 13, 2011, 11:19:59 ap
Itse olen käyttänyt kaikissa entisissä chileissä multaa. Mistäs helsingistä sais turvetta jossain 10L säkissä? niin ettei tarvis autolla mennä kun sellaista en omista

???

PP

Lainaus käyttäjältä: Torakka - heinäkuu 13, 2011, 11:19:59 ap
Itse olen käyttänyt kaikissa entisissä chileissä multaa. Mistäs helsingistä sais turvetta jossain 10L säkissä? niin ettei tarvis autolla mennä kun sellaista en omista


Turvetta tuskin saa mistään pienissä pusseissa.

Torakka

Lainaus käyttäjältä: PP - heinäkuu 13, 2011, 11:30:56 ap
Lainaus käyttäjältä: Torakka - heinäkuu 13, 2011, 11:19:59 ap
Itse olen käyttänyt kaikissa entisissä chileissä multaa. Mistäs helsingistä sais turvetta jossain 10L säkissä? niin ettei tarvis autolla mennä kun sellaista en omista


Turvetta tuskin saa mistään pienissä pusseissa.


no taitaa jäädä turpeen ostaminen siihen asti kun saa auton lainaan.

InkRose

Biolanin Turvemultaa saa 50 litran pusseissa, kyllä sellaisen bussissa/junassakin roudaa jos ei ole pysäkiltä kilometritolkulla matkaa.

PP

Pyörän tarakalla säkki menee myös helposti kunhan sen köyttää kiinni.

Torakka

Lainaus käyttäjältä: PP - heinäkuu 13, 2011, 13:02:59 ip
Pyörän tarakalla säkki menee myös helposti kunhan sen köyttää kiinni.


ei ole pyörässä tarakkaa ;D mutta no kaljakärryt käydä ostamassa niin niillä kulkee helposti metrossa

Vate

Jaa, toi on sun shoppi toi chilitarvike! Pelkkää plussaa voin antaa, on niin hyvä, ostin itekkin sielt omat Lemon Droppini ;D

kieblack

Tuoreet tuli torillekkin Penalta (Heinän puutarha). Kärsä on se, joka myy niitä sooseja sun muita :)