Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

disturbed833

1. entä tiedä mutta ne isoimmat taimet... lajista ei tietoa..
2. Koko kasvin kaikki lehdet ovat keltaisia.
3. SELVÄ !

Ja kiitos taas kerran nopeista vastauksista

kieblack

Jos päivittäin kastelet, niin voipi olla kyse liikakastelusta. Jotkut on tälle selkeästi herkempiä ja toiset ovat melkoisia juoppoja  ;D Kokemuksen karttuessa sitä oppii.

Wahi

Itsekin vielä suht aloittelija, mutta ainakin allekirjoittaneella lasitetulla parvekkeella hengailevat puskat selkeästi ilmaisevat millon haluavat vettä. Kuumina aurinkoisina päivinä (esim tänään Helsingissä) pitää kastella 1-2 kertaa (kasvit ovat suorassa auringonvalossa about 7-8h) mutta pilvisinä päivinä en kastele ollenkaan kun eivät edes lehtiä roikota. Nyrkkisääntönä olen pitänyt, että kastelen vasta sitten kun oikeasti tarvitsee ja sen oppii kyllä huomaamaan.

Ropocoo

Mikähän olis toimiva, suhteellisen "kivannäköinen" ja edullinen tapa suojata mustat muoviset ruukut tältä auringon paahteelta?

purnukat on ihan pirun kuumia ja 100 varmasti ei tee juurille hyvää :(
"Chuck Norris voittaa sinut 400m juoksussa kahdella kierroksella."

wille

Lainaus käyttäjältä: Ropocoo - heinäkuu 23, 2011, 20:40:10 ip
Mikähän olis toimiva, suhteellisen "kivannäköinen" ja edullinen tapa suojata mustat muoviset ruukut tältä auringon paahteelta?

purnukat on ihan pirun kuumia ja 100 varmasti ei tee juurille hyvää :(


Maali?
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

CoatsWeed

Moikka!

Olen uusi chiliharrastelija ja laitoin juuri neljää eri lajiketta itämään mullassa.

1) Olenko auttamattomasti liian myöhässä idätykseni suhteen vai onko toivoa olemassa?

2) Tarvitseeko lannoituksesta huolehtia vielä idätysvaiheessa? Jos lannoitusta on syytä tehdä niin soveltuuko puutarhan kesä tähän?

masaiman

Tervetulot meikäläisen toimesta.

Voipi olla aika hiljasta sadon suhteen tänä kesänä, jollet syssymmällä siirrä sisään ja komppaa melko tehokkailla (~2x50+esl) loistareilla.

Lantaa ei tarvita ainakaan ennen toista/kolmatta oikeaa lehtiparia ts. ekaan kuukauteen (?) Puutarhan kesä lienee yks käytetyimmistä peruslannokkeista täällä et hyvää kamaa on.

CoatsWeed

Kiitos, kiitos  ;D

Mulla on tällä hetkellä chilit itämässä ikkunalaudalla ja valoa antaa 2x18W ESL tuikut. Mulla on olisi myös mahdollisuus siirtää chilit parvekkeelle itämään. Kumpi on järkevämpi vaihtoehto tuon itämisen suhteen?

masaiman

Jos saat annettua niille auringonvaloa heti alusta asti ei niitä tarvitse siihen erikseen totuttaa. Loistarin alla itäneet taimet palaa tosi herkästi auringossa et partsille mars.

Ihan suoraan sanoen noi 2x18 ei riitä mihkään. Tiedän kun olen itse tuhlannut pitkän pennin asteittain isompiin ja isompiin tuikkuihin. Halvimmalla päässet jos tilaat Kärsältä (chilitarvike) noita 50w Daylight spiral esl:iä yhden/pari. Siedettävän kokoisessa paketissa suht riittävästi potkua. Itsellä yksi mut vuoden vaihteeseen mennessä (ens kauden idätykset) tilaan vielä toisen.

Jos parveke on aurinkoiseen suuntaan, ei lisävalaistuksesta tarvii huolehtia vielä aikoihin.

CoatsWeed

heinäkuu 23, 2011, 23:35:45 ip #3269 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 23, 2011, 23:37:29 ip käyttäjältä CoatsWeed
Lainaus käyttäjältä: mattson - heinäkuu 23, 2011, 23:11:38 ip
Jos saat annettua niille auringonvaloa heti alusta asti ei niitä tarvitse siihen erikseen totuttaa. Loistarin alla itäneet taimet palaa tosi herkästi auringossa et partsille mars.

Ihan suoraan sanoen noi 2x18 ei riitä mihkään. Tiedän kun olen itse tuhlannut pitkän pennin asteittain isompiin ja isompiin tuikkuihin. Halvimmalla päässet jos tilaat Kärsältä (chilitarvike) noita 50w Daylight spiral esl:iä yhden/pari. Siedettävän kokoisessa paketissa suht riittävästi potkua. Itsellä yksi mut vuoden vaihteeseen mennessä (ens kauden idätykset) tilaan vielä toisen.

Jos parveke on aurinkoiseen suuntaan, ei lisävalaistuksesta tarvii huolehtia vielä aikoihin.


Mitenkäs sitten yöt? Onko järkevää siirtää idätysastiat sisälle illalla kun aurinko ei enää paista?

Nuo 2x18W tuikut nappasin tuolta siivouskomeron uumenista ja toimittavat virkaansa siihen asti kunnes saan hommattua tilalle paremmat. Olen tässä koittanut eri sivuilta pläräillä yhtä sun toista. Kiitos mattson paljon vinkeistä ja ajastasi kun jaksat auttaa mun kaltaista uusavutonta  ;D

Parveke on tosiaan sillain, että oikeastaan heti aamusta asti aurinko paistaa iltaan asti hyvin. Puut tosin luovat sen verran varjoa parvekkeelle, että aurinko ei ihan suoraan pääse porottamaan.

masaiman

Emmätiä, nyt on kyl yötkin niin kuumia et varmaan pärjää ihan mainiosti partsillakin. Ainakin näillä rääkkihelteillä lienee enemmänkin eduksi jos ei ihan esteettä saa koko päivää suoraa porotusta.

Ja eipä kestä, tässä ny mikään guru itekkään ole mut yritänpähän estää uusia nyyppiä toistamasta samoja mokkelimokia mitkä ite oon tehny...

CoatsWeed

Siirsin chilit nyt sitten tuonne parvekkeelle itämään ja tuli vielä mieleen yksi kysymys.

Pitäisikö idätysastioiden päällä olla jonkinlainen suoja? Idätysastioiden virkaa toimittaa pienet pakastusrasiat, joissa ei tällä hetkellä ole minkäänlaisia kansia päällä. Rasioihin on olemassa sellaiset sinisen väriset kannet ja kelmuakin löytyy.

tsilizoo

Ite idätän jääkaapin päällä ja hyvin toimii.

wille

Lainaus käyttäjältä: CoatsWeed - heinäkuu 24, 2011, 08:08:32 ap
Siirsin chilit nyt sitten tuonne parvekkeelle itämään ja tuli vielä mieleen yksi kysymys.

Pitäisikö idätysastioiden päällä olla jonkinlainen suoja? Idätysastioiden virkaa toimittaa pienet pakastusrasiat, joissa ei tällä hetkellä ole minkäänlaisia kansia päällä. Rasioihin on olemassa sellaiset sinisen väriset kannet ja kelmuakin löytyy.


Laita vaikka kelmua. Siihenkin voi tökkiä muutamia reikiä. Ja muista toki välillä tuulettaa idätysrasioita, ettei vedä homeeseen.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Larski

Itämisvaiheessa chilit ei tarvi vielä valoa. Yhteyttäminen alkaa vasta sirkkalehtien pilkistäessä esiin ja siitä eteen päin kasvi haluaa mahdollisimman paljo valoa. Idätyksessä oleellisinta on sopiva kosteus ja lämpö. Nyt ku säät tuntuu vähä viilenevän niin veikkailen että jääkaapin päällä on parempi paikka ku parvekkeella. Ja kantta/kelmua tietysti päälle etteivät kuivu.

Ropocoo

Lainaus käyttäjältä: wille - heinäkuu 23, 2011, 20:57:18 ip
Lainaus käyttäjältä: Ropocoo - heinäkuu 23, 2011, 20:40:10 ip
Mikähän olis toimiva, suhteellisen "kivannäköinen" ja edullinen tapa suojata mustat muoviset ruukut tältä auringon paahteelta?

purnukat on ihan pirun kuumia ja 100 varmasti ei tee juurille hyvää :(


Maali?


Hyvä idea! Pitää käydä valkoista maalia ostamassa  8)
"Chuck Norris voittaa sinut 400m juoksussa kahdella kierroksella."

Heku

Aamulla huomasin että kasvihuoneeseen on majoittunut kavereita, kysymys kuuluukin ovatko hyviä vai huonoja.

Bubblerin verkkoruukussa soran seassa viihtyy muutama isopihtihäntä, tai sellaiseksi minä ainakin ne olin tunnistavinani.



Jostakin luin että syövät hyönteisiä, toisaalla taas sanotaan että syövät kasveja. Muutama tuollainen vipelsi soran seassa. Onko syytä hankkiutua eroon, ja jos on niin miten se parhaiten käy. Ämpäri on melko täynnä kuten kuvasta huomaa kasvin ja soran olevan märkää, eli pientä kosteutta eivät hätkähdä, pitäisköhän täyttää ämpäri täydemmäksi jotta eläminen kävisi mahdottomaksi?

Rundari


Kärsä Babar

50mm reijän vaati. Ruukun yläosan kaulus on muutaman millin leveämpi.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

Lindinen

Nyt tulee tyhmä kysymys, mutta muistelin tossa äsken et pikkupoikana kun ammuskeltiin rotkilla/tehareilla(tiskahanskasormenpää putkeen) herneitä niin joskus sattu jäämään taskun pohjalle herneita niin mutsi pesi housut niin herne iti heti ensimmäisen pesu kerran jälkeen toimisikohan tämä sama joillaki chili lajikkeilla vaikka ovatkin vähän erilaisia siemeniä kun herneet?