Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Miksaa

Lainaus käyttäjältä: Apinamakina - elokuu 08, 2011, 18:06:28 ip
Voiko chilien lehdet ruveta tippumaan liikakastelun johdosta? Chileistä ne lehdet ovat kyllä muuttuneet hieman keltaisemmiksi ennen kuin ovat pudonneet, joten ajattelin jos liikakastelusta johtuisi.
Ja vähän hävettää myöntää, mutten antanut niille lannoitetta koko heinäkuun ajan.  ;D Satoa on onneksi tullut.


Kyllä mullasta on ravinteet jo loppumassa/loppu ja siksi varsinkin alalehdet kellastuu ja tippuu pois. Chili syöttää ne viimeiset ravinteet uuteen kasvustoon ja sadontuottoon ja alkaa tiputella alalehtiä pois. Veikkaan, että latvan uudet lehdet ovat vaaleampia kuin vähän vanhemmat, johtuen juuri ravinteiden vähyydestä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Scoville
"Puhdas kapsaisiini saattaa olla huonoa vatsalle." :D

döderö

Minulla on lajiketta "lemondrop f4 orange"
Eli oransseja hedelmiä.
Kysymys kuuluukin että muuttuuko lemon drop suoraan vihreästä tumman vaiheen kautta keltaiseksi?vai onko se välillä oranssi.

Kun itsellä nimilaput sekaisin ja mietin että onko tuo oransseja podeja tekevä lemoni oranssi vai normaali  :D

Nizo

Lainaus käyttäjältä: döderö - elokuu 09, 2011, 14:13:57 ip
Minulla on lajiketta "lemondrop f4 orange"
Eli oransseja hedelmiä.
Kysymys kuuluukin että muuttuuko lemon drop suoraan vihreästä tumman vaiheen kautta keltaiseksi?vai onko se välillä oranssi.

Kun itsellä nimilaput sekaisin ja mietin että onko tuo oransseja podeja tekevä lemoni oranssi vai normaali  :D


Omat Lemon Droppini ainakin muuttui suoraan keltaiseksi. Osa vähän tummui välissä, mutta se johtui auringosta.

PP

Lainaus käyttäjältä: Nizo - elokuu 09, 2011, 14:34:05 ip
Lainaus käyttäjältä: döderö - elokuu 09, 2011, 14:13:57 ip
Minulla on lajiketta "lemondrop f4 orange"
Eli oransseja hedelmiä.
Kysymys kuuluukin että muuttuuko lemon drop suoraan vihreästä tumman vaiheen kautta keltaiseksi?vai onko se välillä oranssi.

Kun itsellä nimilaput sekaisin ja mietin että onko tuo oransseja podeja tekevä lemoni oranssi vai normaali  :D


Omat Lemon Droppini ainakin muuttui suoraan keltaiseksi. Osa vähän tummui välissä, mutta se johtui auringosta.


Sama. Lemon Drop vaihtaa väriä nopeimmin näkemistäni chileistä, lämpimässä ei mene kahtakaan vuorokautta ekasta häivähdyksestä keltaista täysin keltaiseksi. Luulisin, että jatkojalostettu LD käyttääytyy kutakuinkin samoin, mutta se on vain mutua.

sorrii

Empä moista "lemondrop f4 orange" lajia löytänyt googlaamalla. Olisko jonkun oma risteytys; 4's sukupolvi, ja nimilapusta pudonnut pois risteytynyt laji ???

Mulla on kasvamassa nytkin Aji Habanero, joka muistuttaa lemondropia niin sekä maultaan että näöltään, että ajattelin sen pitkään olevan samaa lajia!
Aika hiljattain vasta huomasin, että Aji Habaneron podit on pyöreämpiä kärjistä, kun lemondropillahan ovat teräviä. Väri muuttuu oranssinkeltaiseksi pypsyessä.
Mä aikaisemmat vähän podit oon kaikki poiminut keltaisina, kun oon luullut niiden olevan kypsiä ...
Kypsät AH'n hedelmät on vähän paksumpilihaisia ja pehmeämpiä.
AH'ssa ei ole sitä kaksiväristä välivaihetta, kuten lemondropissa, jossa tyvi hedelmästä on vielä vihreä, kun kärki muuttuu keltaiseksi. Kaltainen onkin siis välivaihe vielä ...

Ylikypsä Aji Habanero ja alikypsä Lemondrop
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

k0nu

Minä taas puolestani kysyisin paprikoista ja latvomisesta yleensäkin. Eli paprikani on jotain about 10cm pitkä ja olen nyt latvonut sen leikkaamalla siitä sen ylimman kasvupisteen veks. Ja nyt se ei ole yhtään lähenyt kasvamaan. Onko nyt vaan niin huonot ilmat jo lapissa kun kasvi on vielä noin pieni vai teinkö väärin? ja jos tein miten sitten oiken chilit/paprikat latvotaan?

Whili

Lainaus käyttäjältä: sorrii - elokuu 09, 2011, 15:29:48 ip
Empä moista "lemondrop f4 orange" lajia löytänyt googlaamalla. Olisko jonkun oma risteytys; 4's sukupolvi, ja nimilapusta pudonnut pois risteytynyt laji ???


Penalta löytyy Lemon Droppia keltasena, oranssina ja punasena.
Oranssi on ilmeisesti punasen ja keltasen sekoitus, Herra Heinäkin oli ihmetellyt uutta lajiketta.

Nizo

Lainaus käyttäjältä: konu123 - elokuu 09, 2011, 17:43:23 ip
Minä taas puolestani kysyisin paprikoista ja latvomisesta yleensäkin. Eli paprikani on jotain about 10cm pitkä ja olen nyt latvonut sen leikkaamalla siitä sen ylimman kasvupisteen veks. Ja nyt se ei ole yhtään lähenyt kasvamaan. Onko nyt vaan niin huonot ilmat jo lapissa kun kasvi on vielä noin pieni vai teinkö väärin? ja jos tein miten sitten oiken chilit/paprikat latvotaan?


Kuinkas kauan tuosta latvomisesta on aikaa? Latvomisen jälkeen kestää jonkin aikaa, että kasvi lähtee "uuteen kasvuun".

k0nu

Lainaus käyttäjältä: Nizo - elokuu 09, 2011, 18:26:48 ip
Lainaus käyttäjältä: konu123 - elokuu 09, 2011, 17:43:23 ip
Minä taas puolestani kysyisin paprikoista ja latvomisesta yleensäkin. Eli paprikani on jotain about 10cm pitkä ja olen nyt latvonut sen leikkaamalla siitä sen ylimman kasvupisteen veks. Ja nyt se ei ole yhtään lähenyt kasvamaan. Onko nyt vaan niin huonot ilmat jo lapissa kun kasvi on vielä noin pieni vai teinkö väärin? ja jos tein miten sitten oiken chilit/paprikat latvotaan?


Kuinkas kauan tuosta latvomisesta on aikaa? Latvomisen jälkeen kestää jonkin aikaa, että kasvi lähtee "uuteen kasvuun".



Ohan siitä jo about 3,4 tai jopa 5 päivää jotain tuolta haarukalta.

Nizo

Lainaus käyttäjältä: konu123 - elokuu 09, 2011, 18:28:40 ip
Lainaus käyttäjältä: Nizo - elokuu 09, 2011, 18:26:48 ip
Lainaus käyttäjältä: konu123 - elokuu 09, 2011, 17:43:23 ip
Minä taas puolestani kysyisin paprikoista ja latvomisesta yleensäkin. Eli paprikani on jotain about 10cm pitkä ja olen nyt latvonut sen leikkaamalla siitä sen ylimman kasvupisteen veks. Ja nyt se ei ole yhtään lähenyt kasvamaan. Onko nyt vaan niin huonot ilmat jo lapissa kun kasvi on vielä noin pieni vai teinkö väärin? ja jos tein miten sitten oiken chilit/paprikat latvotaan?


Kuinkas kauan tuosta latvomisesta on aikaa? Latvomisen jälkeen kestää jonkin aikaa, että kasvi lähtee "uuteen kasvuun".



Ohan siitä jo about 3,4 tai jopa 5 päivää jotain tuolta haarukalta.


Ei mitään syytä huoleen. Kyllä se siitä lähtee.

k0nu

Sitten vielä kyselen joku joka osaa niin vastaa. Eli nyt olisin miettimässä että olisi nätti ns "pöytächili" vaikka tuo apache taikka bolivian rainbow. Että kun itselläni on tuollainen suht hyvä valaisin jota saa laitettua korkealle, matalalle, vinoon ja näin. eli kasvaisiko  http://www.valonetti.fi/product_details.php?p=151 tuolla se ihan alkuvaiheista, siihen että saa jo satoa? Vai tarvitsisinko muita valaisimia että kukkisivat? hankalasti selitetty mutta toivottavasti ymmärrätte.

atni

elokuu 09, 2011, 20:43:02 ip #3371 Viimeisin muokkaus: elokuu 09, 2011, 20:45:44 ip käyttäjältä atni
Lainaus käyttäjältä: konu123 - elokuu 09, 2011, 20:15:22 ip
Sitten vielä kyselen joku joka osaa niin vastaa. Eli nyt olisin miettimässä että olisi nätti ns "pöytächili" vaikka tuo apache taikka bolivian rainbow. Että kun itselläni on tuollainen suht hyvä valaisin jota saa laitettua korkealle, matalalle, vinoon ja näin. eli kasvaisiko  http://www.valonetti.fi/product_details.php?p=151 tuolla se ihan alkuvaiheista, siihen että saa jo satoa? Vai tarvitsisinko muita valaisimia että kukkisivat? hankalasti selitetty mutta toivottavasti ymmärrätte.


Saat tehokkaampia spektriltä parempia ja halvempia lamppuja muualta joten en lähtis tuohon. eiköhän lähetä joku pv ettiin? :D
Lainaus käyttäjältä: Starwhite - syyskuu 07, 2009, 19:55:41 ip
Vapautuisi niitä poliisejakin tutkimaan murhia, raiskauksia, talousrikoksia yms pahuutta maailmassa kun ei tarvitsisi puskassa kytätä koska joku on erehtynyt ostamaan Substralia maustekasveilleen.

sorrii

Biltemassa maksaa 30W 4000K 3,45€ ja uutuutena 45W 6,95 ...muistaakseni. Kävin juur tänään kysymässä ja kertoivat lähipäivinä tulevan lisää muutama. Yksi foorumilainen oli kele ehtinyt viemään viimeist mun nenän edestä. Itsellä on pari niitä 30 wattisia, ja ainakin ne on ihan ok laatua ja hyvänvarisiä, silmämääräisesti tuplaten kirkkaampia kuin esmes Hongkongin 25W ...

30 wattisesta riittää hyvin valoa yhdelle kasville pitkäänkin, kunhan askartelee heijastimet ettei kaikki valo karkaa harakoille ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Whili

Lainaus käyttäjältä: sorrii - elokuu 09, 2011, 21:08:35 ip
Biltemassa maksaa 30W 4000K 3,45€ ja uutuutena 45W 6,95 ...muistaakseni. Kävin juur tänään kysymässä ja kertoivat lähipäivinä tulevan lisää muutama. Yksi foorumilainen oli kele ehtinyt viemään viimeist mun nenän edestä. Itsellä on pari niitä 30 wattisia, ja ainakin ne on ihan ok laatua ja hyvänvarisiä, silmämääräisesti tuplaten kirkkaampia kuin esmes Hongkongin 25W ...

30 wattisesta riittää hyvin valoa yhdelle kasville pitkäänkin, kunhan askartelee heijastimet ettei kaikki valo karkaa harakoille ...


HEH HEH

on muuten kirkkaita nuo nelivitoset, ei tee mieli kattella suoraan valoon, vastaa 195W hehkulamppua.

atni

p..kele ku täällä ei oo tuota biltemaa.... rovaniemellä kun asun. Entäs motonet onko siellä mitään kattomisen arvosta ?
Lainaus käyttäjältä: Starwhite - syyskuu 07, 2009, 19:55:41 ip
Vapautuisi niitä poliisejakin tutkimaan murhia, raiskauksia, talousrikoksia yms pahuutta maailmassa kun ei tarvitsisi puskassa kytätä koska joku on erehtynyt ostamaan Substralia maustekasveilleen.

harr1

Lainaus käyttäjältä: sorrii - elokuu 09, 2011, 21:08:35 ip
Biltemassa maksaa 30W 4000K 3,45€ ja uutuutena 45W 6,95 ...muistaakseni. Kävin juur tänään kysymässä ja kertoivat lähipäivinä tulevan lisää muutama. Yksi foorumilainen oli kele ehtinyt viemään viimeist mun nenän edestä. Itsellä on pari niitä 30 wattisia, ja ainakin ne on ihan ok laatua ja hyvänvarisiä, silmämääräisesti tuplaten kirkkaampia kuin esmes Hongkongin 25W ...

30 wattisesta riittää hyvin valoa yhdelle kasville pitkäänkin, kunhan askartelee heijastimet ettei kaikki valo karkaa harakoille ...

Onko toi 45wattinenkin tuolla 4000k?
Nimittäin hommasin motonetin 36w6500k ja paljo kivempi ainakin omalle silmälle kuin bilteman 4000k.
Spiraali vai putkilo? Spiraali pitäs löytää jostain kun putkilo malliset tulee itellä ainakin häiritsevästi lampusta ulos.

Perry

Lainaus käyttäjältä: atni - elokuu 09, 2011, 21:28:11 ip
p..kele ku täällä ei oo tuota biltemaa.... rovaniemellä kun asun. Entäs motonet onko siellä mitään kattomisen arvosta ?


Kyllähän tuolla yhdellä blogilla luki että oli ostanut motonetistä ESLän. itse ainakin sinne marssin. ellei sitten Kärsä ole siihen mennssä saanut NTFiä myyntiin, niin siinä samalla tietty tilaan lamput sieltä. Kannattaa ainakin käydä katsomassa tarjonta, ei siinä mtn menetä

atni

ei menetä ei, mutta alkaa jo vähän tympimään ku melkeen kaikki paikat joista lamppuja vois saada on jo tutkittu ja aina esl lamput rajottuu niihin 15-23w warm white/3000k lamppuihin. mutta pakkohan se on se valaistus hommata.
Lainaus käyttäjältä: Starwhite - syyskuu 07, 2009, 19:55:41 ip
Vapautuisi niitä poliisejakin tutkimaan murhia, raiskauksia, talousrikoksia yms pahuutta maailmassa kun ei tarvitsisi puskassa kytätä koska joku on erehtynyt ostamaan Substralia maustekasveilleen.

sorrii

elokuu 09, 2011, 22:48:05 ip #3378 Viimeisin muokkaus: elokuu 09, 2011, 22:50:08 ip käyttäjältä sorrii
Eikös Biltemaki -ja motonet?- toimi myös verkkokauppana??
Tokihan posti nappaa osansa ... Mulla on Biltemaan matkaa alle kilometri, motonettiin kait 2km ;)
Sitten on vielä Hongkong-tavaratalo, jossa ainakin oli 24Wattisia 6500K eslejä ..

Biltemasta toi löytyy haulla: pienloistelamppu ...
Motonetistä ei 24W isompaa ...

KS. Ketju: Valoa chileille
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

k0nu

Lainaus käyttäjältä: sorrii - elokuu 09, 2011, 21:08:35 ip
Biltemassa maksaa 30W 4000K 3,45€ ja uutuutena 45W 6,95 ...muistaakseni. Kävin juur tänään kysymässä ja kertoivat lähipäivinä tulevan lisää muutama. Yksi foorumilainen oli kele ehtinyt viemään viimeist mun nenän edestä. Itsellä on pari niitä 30 wattisia, ja ainakin ne on ihan ok laatua ja hyvänvarisiä, silmämääräisesti tuplaten kirkkaampia kuin esmes Hongkongin 25W ...

30 wattisesta riittää hyvin valoa yhdelle kasville pitkäänkin, kunhan askartelee heijastimet ettei kaikki valo karkaa harakoille ...


Eli pystynkö kasvattamaan tuolla koko kasvin alkuvaiheista siihen sadonkorjuuseen? Ilman luonnonvaloa.