Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Chilivaari

Puristi iski!
Kyllä minä tiedän aivan tarkkaan mikä on värilämpötila, mutta mitä termiä käyttäisit loisteputkien väreistä? Valmistajat ovat jo adoptoineet Kelvinit käyttöönsä ja niiden lisäksi on tarjolla jotakin imeliä kuvailuja lämpimästä valkoisesta (joka oikeasti vihertää) cool whiteen (joka saattaa olla violetti).

Nyt viimeistään olisi aika pistää tämä väliepisodi poikki ja jatkaa jossakin valoketjussa, joita täällä riittää!

PP

elokuu 17, 2011, 18:04:33 ip #3461 Viimeisin muokkaus: elokuu 17, 2011, 19:49:48 ip käyttäjältä PP
Lainaus käyttäjältä: Juhaz - elokuu 17, 2011, 17:09:57 ip
Tässä värilämpöasiassa tuntuu nyt taas olevan ihmisillä puurot ja vellit pahasti sekaisin - tai ainakin värilämpö ja spektri.


Tämä oli hyvä selitys, jota en itse tajunnut ajatella, vaikka termit ja fysiikka niiden takana on selviä. Mutta todellakin, tämä ketju ei ole oikea paikka tälle keskustelulle.

Jatketaan uudessa ketjussa.

Juhaz

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - elokuu 17, 2011, 17:55:50 ip
Puristi iski!
Kyllä minä tiedän aivan tarkkaan mikä on värilämpötila, mutta mitä termiä käyttäisit loisteputkien väreistä? Valmistajat ovat jo adoptoineet Kelvinit käyttöönsä ja niiden lisäksi on tarjolla jotakin imeliä kuvailuja lämpimästä valkoisesta (joka oikeasti vihertää) cool whiteen (joka saattaa olla violetti).


En minä pelkkää tiukkapipoisuuttani niuhota. Sanoisin, että kelvinit on ihan OK termi jos niitä käytetään siihen mihin se valmistaja on sen tarkoittanutkin - vähän neutraalimpana vaihtoehtona tuolle sävyn kuvaukselle kusenkeltaisesta sähkönviolettiin. Objektiivisiin vertauksiin sitä ei mielestäni kuitenkaan voi käyttää, tai ainakaan tuloksia ei voi yleistää - ja jos mukaan ruvetaan vetämään jotain sinipunaledejä joilla ei ole valkoisen valon kanssa enää mitään tekemistä koko ajan yhä puhuen värilämmöstä, niin ollaan jo sen verran hakoteillä että peliä on syytä viheltää poikki.

Lainaus
Nyt viimeistään olisi aika pistää tämä väliepisodi poikki ja jatkaa jossakin valoketjussa, joita täällä riittää!


Tästä kyllä täysin samaa mieltä.

atni

Nonni, nyt ku nää ötökät vähän vaivaa nii haittaako paljoa jos nyt kukkinnan aikana vaihtais mullat tuolle chilille ja pesis sen mäntysuovalla. podeja on tulossa ja kukkia on paljon nii pieneksi kasviksi.
Lainaus käyttäjältä: Starwhite - syyskuu 07, 2009, 19:55:41 ip
Vapautuisi niitä poliisejakin tutkimaan murhia, raiskauksia, talousrikoksia yms pahuutta maailmassa kun ei tarvitsisi puskassa kytätä koska joku on erehtynyt ostamaan Substralia maustekasveilleen.

Nizo

Lainaus käyttäjältä: atni - elokuu 17, 2011, 19:44:52 ip
Nonni, nyt ku nää ötökät vähän vaivaa nii haittaako paljoa jos nyt kukkinnan aikana vaihtais mullat tuolle chilille ja pesis sen mäntysuovalla. podeja on tulossa ja kukkia on paljon nii pieneksi kasviksi.


Itselläni ei ainakaan kukkivat chilit ottaneet keväällä nokkiinsa ruukunvaihdosta. Tosin olen foorumilla lukenut myös toisenlaisista kokemuksista.

coco

Muutaman lajikkeen kohdalla ei ottanut nokkiinsa mutta ainakin yhden sain pudottamaan kukat pois. Itse vaihtaisin mullat.

TunturiTiger

Osaatko kertoa, mistä ötököistä on kyse? Olisiko myrkyistä apua? Jos se vasta kukkii, niin itse ainakin uskaltaisin vielä käyttää kuuluisaa provadoa. Mun kokemus on, että se tappaa kaikki kettua pienemmät tuholaiset.

Perry

Nyt kun olen idättänyt siement talouspaperissa, niin koska se pitää siirtää multaan?

Nizo

Lainaus käyttäjältä: Perry - elokuu 18, 2011, 07:39:03 ap
Nyt kun olen idättänyt siement talouspaperissa, niin koska se pitää siirtää multaan?


Voi siirtää vaikka saman tien kun siemen on itänyt. Muistat sitten kohdella itänyttä siementä hellästi ettei mene rikki.

TunturiTiger

Aikalailla heti kun häntä alkaa näkyyn. Kai sulla on hyvin lamppuja? Taimet tykkää valosta, joka on nyt jo alkanut väheneen.

Perry

Yksi lamppu on tällä hetkellä. Lisää pitää hommata mahd.pian. kun tovi vielä kestää ennenkuin hankin loisteputket

harr1

Löysin kaapin perältä Biolan Ruukunvoima Merileväuutetta. Olis ilmeisesti hyvä laittaa suihkepullon veteen tuota sekaan.
Puteli on vaan vuosilta 2005-2007, en tarkasti muista. Purkissa lukee kyllä "Parasta ennen:", mutta mitään päivämäärää en löydä.

Kuinka kauan nuo yleensä kestää ja onko vanhentuneella uutteella haittavaikutuksia?

Julkkari

Terve, ensimmäinen viesti tälle foorumille :P
Siemenet on itämässä ja pitäs miettiä noita valojuttuja... vajaa 40 siementä tulilla ja jos noin puolet niistä lähtis kasvamaan, niin minkälainen valaistus olisi paras vaihtoehto?
Loisteputkia vaiko 600w SPNA? Ja vesiviljelystä... Kuinka monta kasvia ja miten lähekkäin niitä voi laittaa samaan lootaan?

atni

Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - elokuu 18, 2011, 07:38:00 ap
Osaatko kertoa, mistä ötököistä on kyse? Olisiko myrkyistä apua? Jos se vasta kukkii, niin itse ainakin uskaltaisin vielä käyttää kuuluisaa provadoa. Mun kokemus on, että se tappaa kaikki kettua pienemmät tuholaiset.



Punkkejahan nuo on ja kaks isoa podia siinä möllöttää enkä oo varma kehtaanko heittää pois ku ihan eka chili on  ::)
Lainaus käyttäjältä: Starwhite - syyskuu 07, 2009, 19:55:41 ip
Vapautuisi niitä poliisejakin tutkimaan murhia, raiskauksia, talousrikoksia yms pahuutta maailmassa kun ei tarvitsisi puskassa kytätä koska joku on erehtynyt ostamaan Substralia maustekasveilleen.

wille

Lainaus käyttäjältä: Julkkari - elokuu 18, 2011, 19:56:12 ip
Terve, ensimmäinen viesti tälle foorumille :P
Siemenet on itämässä ja pitäs miettiä noita valojuttuja... vajaa 40 siementä tulilla ja jos noin puolet niistä lähtis kasvamaan, niin minkälainen valaistus olisi paras vaihtoehto?
Loisteputkia vaiko 600w SPNA? Ja vesiviljelystä... Kuinka monta kasvia ja miten lähekkäin niitä voi laittaa samaan lootaan?


Terve ja tervetuloa messulaudalle. Valaistuksen tarve riippuu pitkälti tavoitteistasi. Aiotko vain taimikasvattaa taimet kesää varten, vai yrittää sadottaa niitä jo talvella. Pelkkään taimikasvatukseen piisaavat mainiosti loisteputket, jälkimmäistä varten kannattaa sitten jo hommailla tuo mainitsemasi natikka.

Mulla oli kevättalvella 2x36W loisteputkien alla taimikasvatuksessa vaihtelevasti 20-40 kasvia.


Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: Julkkari - elokuu 18, 2011, 19:56:12 ip
Terve, ensimmäinen viesti tälle foorumille :P
Siemenet on itämässä ja pitäs miettiä noita valojuttuja... vajaa 40 siementä tulilla ja jos noin puolet niistä lähtis kasvamaan, niin minkälainen valaistus olisi paras vaihtoehto?
Loisteputkia vaiko 600w SPNA? Ja vesiviljelystä... Kuinka monta kasvia ja miten lähekkäin niitä voi laittaa samaan lootaan?

Tervetuloa. Nyt kuulosti hienolta, kun aloitusviestissä on natikat ja vesiviljely. 40 kasviakin kuulostaa ihan mukavalta kokeilulta. Onko sulla koskaan ollutkaan sitä mopoa, mikä meiltä muilta on karannut? ;D

Vesiviljelyssä tuo kasvia/laatikko riippuu ihan täysin lajikkeista, eli kuinka isoja ne on.

sorrii

Mun mielestä ajatus aloittaa suoraan vesiviljelyllä on ihan ok.
Pieninä taimina, varsinkin kivivillakuutiossa, ne pärjää hyvin alkuun ihan vaan jollain alusastialla, jossa vähän vettä; aika pian tiet laimeaa lannoiteliuosta; pikkutaimet ihan vierivieressä.
PArikymmensenttisinä alkavat vaatia sit tilaa ja ravinnettakin;
Mä oon kasvatellut aika isoksi asti -varsinkin baccatumeja- "passiivihydrossa" eli purkissa jossa lecasoraa ja kivivillakuutio siinä pinnassa. Samoin kokemuksen mukaan pärjää hyvin chinensetkin. Helppo tehokkaampi kasvatustapa on sitten bubleri: Taimia MÄ oon kasvattanut "parvekelaatikkobublerissa", jossa siis on parvekelaatikossa vettä ja ilmakivi [ilmapumpun takana, tiet] ja siinä kellumassa styrofoamilevy, jossa reiät verkkoruukuille, joissa sitten nuo kuutiot [tai Jiffyt]
Ebbinkään rakentaminen ei oo mitään tiedettä. Ohjeita on netti pullollaan ...

Mun kokemus on, että tulee aliarviotua noiden kasvien vaatima tila. Esim ebbissä nykin kolmannella kerralla on neljä kasvia 30x100cm kokoisessa laatikossa; ne kärsii ahtaudesta!! Kyllä lajin kun laji vaatii sellaisen 50x50cm tilan täyskasvuisena.

Loisteputkilla on hyvä aloittaa, ja niillä pärjää pitkäänkin jos niitä on paljon; putket pitäisi olla max 20cm päässä latvoista; mieluummin 5cm! Isoilla kasveilla se on vähän hankalaa ...
Jos ei bujetti pane vastaan, niin natikka on ihan järkevä hankinta. 600W ehkä liioittelua sisällä asunnossa, aloittelijalla, kellä vaan .. mun mielestä. Mä hommaisin 400W tai sen 600W digitaalisen virtalähteen joita on nykyään himmennettäviä mallejakin. Ja noissa digimalleissavoi käyttää myös monimetallipolttimoa, joka alkuvaiheessa olisi parempi. Estettisesti eli sisustuksellisesti se monimetalli on toki paras aina! Täytysi vaan sitten olla sellainen heijastin/valasin, että siihen saa suojalasin, joka on pakko olla monimetallilla.

Luettu "tieto" on oikeesti vain uskomus. Se muuttuu tiedoksi kun kokeilee itse ... Lue ja hae foorumista, ja kokeile sitten itse.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

arppa

chilit o just noussu ehk viikko sit ja haluis tietää et kuinka tehokkaan lampun yksi chili talvella tarvitsee?

InkRose

Lyhyt vastaus: enemmän on enemmän.

Lisää asiasta mm. täällä.

Lueskele rauhassa juttuja hetken aikaa, paljon asiaa löytyy jo valmiina. Myös Infernochili.net ja Chiliwiki kannattaa tsekata, jos eivät ole jo tuttuja.

harr1

Lainaus käyttäjältä: harr1 - elokuu 18, 2011, 15:21:43 ip
Löysin kaapin perältä Biolan Ruukunvoima Merileväuutetta. Olis ilmeisesti hyvä laittaa suihkepullon veteen tuota sekaan.
Puteli on vaan vuosilta 2005-2007, en tarkasti muista. Purkissa lukee kyllä "Parasta ennen:", mutta mitään päivämäärää en löydä.

Kuinka kauan nuo yleensä kestää ja onko vanhentuneella uutteella haittavaikutuksia?

Noh päättelen, että toi "Parasta ennen" tarkoittaa vaan tehon heikkenemistä. Luulisi olevan muuten "Viimeinen käyttöpäivä".

Testataan ja katsellaan kuoleeko kaikki tuohon.