Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

sorrii

Taitaapi olla töissä siellä potilaiden käsityöpajalla..  ;D
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

döderö

Mites tommonen 200w blue esl kiinnitetään heijastimeen? itsellä on tuo nyt perus natikan ? heijastimessa, kermaaninene40kanta yms.

Kysymys kuuluukin että uskaltaako tuohon laittaa esliä kun se painaa ja polttimo roikkuu aika paljon. Arvaanko laittaa esim rautalngalla sen eslin pään lähemmäs heijastinta, lähinnä mietityttääkö että kestääkö valon lasi jos siinä on kuuma ja viileä kohta.

disturbed833

lampuista..
Kaupassa näkee usein (ainakin täällä) semmosia lamppuja missä lukee esim. esl 17w. osassa 40w. Niin onko nämä maksimi lampun tehoja?

Toisessa siis lukee 17w esl ja toisessa vain 40w. Voinko laittaa niihin tehokkaamankin jos EI lue että max 17w?

MegaRatt44

Useimmissa ESL:eissä kerrotaan mitä hehkulampun tehoa se vastaa. Ensin on yleensä sen lampun teho ja sitten lukee hehkulamppuina. Kato tarkkaan ennen kuin ostat.

En oikein osaa sanoa voitko tuikata esim 40 wattisen lampun max 17 valaisimeen. Kyse on kai kuumenemisesta tai jos lamppu ei saa nii isosta lampusta tehoja irti.
Kauden 2012 päiväkirja alotteilla:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=11388.0

disturbed833

http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/60370183/ Noita chirst484 ainakin käyttää 25w eslien kanssa.

Tässä vielä tuo chirstin kasvatus kirja: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=9082

Jos oikein ymmärsin niin äitini on huomenna tai ensi viikon loppuna menossa ikeaan käymään niin voisin noista sille vinkata että toisi muutaman. Ja biltemasta sitrten kunnon lamput :D

MegaRatt44

Hyvin olet lueskellut foorumeita, sillä olet päätynyt hyvään valintaan!

Mutsi hommaa pari Tertialia ja Biltemasta riittävän isot eslit niihin, nii sulla on hyvin jo pullat uunissa talvea varten.
Kauden 2012 päiväkirja alotteilla:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=11388.0

InkRose

Tertialit tosiaan toimii suht kelvollisesti, mutta isompien ESLien kanssa voi lämpö olla ongelma. Se varjostin on nimittäin aika ahdas siitä kannan tuntumasta ja esim. 50-W spiraali-ESLin kanssa ei ilma enää kierrä vähääkään. 30W "suora" ESL (Megaman) taas ei mahdu kierteille niin pitkälle että se syttyisi.

Jotkut ovat poranneet varjostimeen kannan viereen satsin reikiä parantamaan ilmanvaihtoa, mutta toki siitä valoakin vähän vuotaa.

sorrii

Jos valaisimessa lukee 17W esl (?!? enpä oo nähnyt) niin sitten se on maksimi, eikä pitäisi siihen muuta -esim hehkulamppua- laittaa.
Jos taas lukee vain 40W niin se tarkoittaa max40W hehkulamppua, ja kestää varmasti vaikka 40W eslin, jos mahtuu.
Eri asia on kestäisikö 40W esl jossain ahtaassa valaisimessa jossa ei mahdu ilma kiertämään: ei se kuitenkaan tulipalovaaraa aiheuta.

Kovasti tota Tertialia mainostetaan täällä!
Mä sellaista katselin kaupassa ja musta se ei vaikuttanut kovin tukevalta jollekin 45W Biltema-esl'ille.
Varmaan pitäisi se kupu poistaa siitä, ja sitten askarrella tilalle joku tosi kevyt heijastin ... ??

Mulla on pari vanhaa koulullaisvalaisimen runko-osaa, ja tahtoo niissä Livalin varsissa ainakin jäädä se nivel aika löysälle vaikka kuinka kiristelisi.
Paremmalla pultilla + siipimutterilla se toimii, mutta pitää jotain prikkoja tms laittaa niiden muovihärpäkkeiden tilalle väliin, että voi kiristää kunnolla.

Tota Tertialia en kyllä tutkinut kunnolla; voihan se tukeva ollakin...

Bilteman 45W esl painaa 300g, eli ei ihan mahottomasti ... Punnitsin sen.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

disturbed833

Siis siinä lukee suositellaan 17w esl. Siis jossain lampuissa. Sitä vain että kuinka paljon tehokkaamman siihen voi laittaa. Mutta kiitos vastauksista ja pitäääpä sille sanoo että tuoda noita sitten. ;D

InkRose

Lainaus käyttäjältä: sorrii - syyskuu 30, 2011, 15:24:41 ip
Kovasti tota Tertialia mainostetaan täällä!
Mä sellaista katselin kaupassa ja musta se ei vaikuttanut kovin tukevalta jollekin 45W Biltema-esl'ille.
Varmaan pitäisi se kupu poistaa siitä, ja sitten askarrella tilalle joku tosi kevyt heijastin ... ??


Tuo on muuten totta, että hivenen heppoinen on se nivellys ainakin tehdasasennuksena. Itse kiristin jakarilla ja ristipääruuvarilla ne saranat kun en jaksanut ruveta niitä vaihtelemaankaan. Sen jälkeen pysyi 50-Wattisellakin paikoillaan.

Itse varjostimen alle mahtuu kyllä 50W spiraalikin (ainakin semmoinen, mitä briteistä tilattiin) kohtalaisesti - ehkä sentin-puolitoista tuli reunan ohi - mutta se kuvun ja kannansuojuksen kaula on sen verran kapea, että sillä 50W ESLillä ei jäänyt kuin ehkä parin millin rako elektroniikkamötikän ja varjostinosan väliin.

disturbed833

Mutta vois siis laittaa tehokkaankin polttimen. ( 20-35w) Ja niitä pari niin eiköhänse siitä

InkRose

Mulla on honkkarista hankittuja Megaman 23 W ESLejä Tertialeissa, mitään ongelmia ei ole ollut. 30-36 W varmaan menisi vielä ihan leppoisasti. Vähän luulen että sitä isommissa alkaa ilmanvaihto olla ongelma.

disturbed833

Saakos muuten ton tehosia ihan perus kaupoista? Prisma,Minimani jne... Täällä Kokkolassa kun ei ole mitään Hong-Kongeja jne. Biltemasta varmaan saa? Tai Clash Ohlsonilta. Riittääkö tommonen muuten sadottamaan yhtä chiliä talvella? Siis 2 oon hankkimassa ja sitten jos 2 kasvi säästäs niin kummalekin 1 lamppu.

k0nu

Lainaus käyttäjältä: disturbed833 - syyskuu 30, 2011, 17:57:18 ip
Saakos muuten ton tehosia ihan perus kaupoista? Prisma,Minimani jne... Täällä Kokkolassa kun ei ole mitään Hong-Kongeja jne. Biltemasta varmaan saa? Tai Clash Ohlsonilta. Riittääkö tommonen muuten sadottamaan yhtä chiliä talvella? Siis 2 oon hankkimassa ja sitten jos 2 kasvi säästäs niin kummalekin 1 lamppu.


Ite en oo koskaan nähny prismassa tai näissä 30w eslejä. Biltemasta saat 30w ja 45w. 1 30w esl riittää sadottamaan yhtä chiliä talvella ja kannattaa käyttää heijastimia. Suosittelen myös katsomaan www.verkkokauppa.comista niitä "Falcon Eye" lamppuja. ESLlejä nekin 10w-70w wattiin löytyy verkkokaupasta.

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: k0nu - syyskuu 30, 2011, 19:25:20 ip
Lainaus käyttäjältä: disturbed833 - syyskuu 30, 2011, 17:57:18 ip
Saakos muuten ton tehosia ihan perus kaupoista? Prisma,Minimani jne... Täällä Kokkolassa kun ei ole mitään Hong-Kongeja jne. Biltemasta varmaan saa? Tai Clash Ohlsonilta. Riittääkö tommonen muuten sadottamaan yhtä chiliä talvella? Siis 2 oon hankkimassa ja sitten jos 2 kasvi säästäs niin kummalekin 1 lamppu.


Ite en oo koskaan nähny prismassa tai näissä 30w eslejä. Biltemasta saat 30w ja 45w. 1 30w esl riittää sadottamaan yhtä chiliä talvella ja kannattaa käyttää heijastimia. Suosittelen myös katsomaan www.verkkokauppa.comista niitä "Falcon Eye" lamppuja. ESLlejä nekin 10w-70w wattiin löytyy verkkokaupasta.


Riippuu vähän prismastakin. Kangasalan prismassa on 50W eslejäkin.

PP

Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - syyskuu 30, 2011, 19:49:42 ip
Riippuu vähän prismastakin. Kangasalan prismassa on 50W eslejäkin.


OHO. Pk-seudulla suurin Prismassa näkemäni on 23 W.

disturbed833

syyskuu 30, 2011, 20:02:35 ip #3816 Viimeisin muokkaus: syyskuu 30, 2011, 20:12:15 ip käyttäjältä disturbed833
Voisin käydä kahtoon huomenna onko niillä noita 45w eslejä. Netti sivuilla isoin näytti olevan 30w.

PP

Lainaus käyttäjältä: disturbed833 - syyskuu 30, 2011, 20:02:35 ip
Voisin käydä kahtoon huomenna onko niillä noita 45w eslejä. Netti sivuilla isoin näytti olevan 30w.


Verkkokaupassako? Niillä on kaikki tuotteet netissä varastosaldoineen, turha mennä katsomaan.

disturbed833

Oho.. tarkoitin siis että menen hakemaan nuo 30w eslit sieltä  :-[

disturbed833

Mutta miten muka näkee onko niillä jotain varastossa?

Mikä on hyvä heijastin? Jossain näin että olis sanottu että kahvipaketista sais ihan ok. siis siitä kiiltävästi sisäpuolesta. Onko totta?