Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

harr1

Lainaus käyttäjältä: uld - lokakuu 25, 2011, 13:50:27 ip
Lainaus käyttäjältä: harr1 - lokakuu 23, 2011, 19:00:38 ip
Mistähän puutosoireesta johtuu tämmöinen?

Kasvi on suurimmilta osiltaan lehdistä todella haalean vihreä ja lehdet kääntyvät sisäänpäin. Osassa lehtiä on myös pieniä mustia pisteitä.
Kukkia kylläkin tuntuu samalla työntävän. Voisko johtua ravinteiden puutteesta?

Aluks tietty kysyn tähän että mikä on maan Ph ? äkkiä silmällä kuvasta katsottuna näyttää joltakin hivenaineen puutokselta mikä yleensä johtaa siihen että myös pääravinteiden imeytyminen hidastuu esim .. rikki, rauta, kupari, mangaani, boori ja magnesium. Rauta, mangaani, boori, kupari, sinkki imeytyminen hidastuu yli 7phn jälkeen mutta jos ph on 6 tarkoittaa se että rikin imeytyminen on hidastunut... eli mitä lannotteita käytät ja mikä on kasvualustan ph ?

Ei mitään hajua maan Ph:sta, Kekkilän Puutarhamultaakohan tuo oli.
Puutarhan kesä lannoitteena, tosin laitoin eilen vasta ekan kerran noihin multiin sitä.
Podeja on kuitenkin tullut jo pari, että katsotaan muuttuuko lehdetkin.

chilifani

minulla eilen pinnalle tupsahti tommonen purple halel, ja katsoin että ei kait tuo voi olla normaali että se kasvaa aiva vinossa, joten mitä pitäisi tehdä kun tutkin ja katselin vähäsen nii huomasimpas että siemen oli noin 0,5 cm mullan alla ja sehän kasvaa sieltä mistä siemen on, eli pitääkö antaa olla vai tehdä jotain?

uld

lokakuu 26, 2011, 04:18:39 ap #3982 Viimeisin muokkaus: lokakuu 26, 2011, 04:21:25 ap käyttäjältä uld
Lainaus käyttäjältä: harr1 - lokakuu 25, 2011, 18:48:49 ip
Lainaus käyttäjältä: uld - lokakuu 25, 2011, 13:50:27 ip
Lainaus käyttäjältä: harr1 - lokakuu 23, 2011, 19:00:38 ip
Mistähän puutosoireesta johtuu tämmöinen?

Kasvi on suurimmilta osiltaan lehdistä todella haalean vihreä ja lehdet kääntyvät sisäänpäin. Osassa lehtiä on myös pieniä mustia pisteitä.
Kukkia kylläkin tuntuu samalla työntävän. Voisko johtua ravinteiden puutteesta?

Aluks tietty kysyn tähän että mikä on maan Ph ? äkkiä silmällä kuvasta katsottuna näyttää joltakin hivenaineen puutokselta mikä yleensä johtaa siihen että myös pääravinteiden imeytyminen hidastuu esim .. rikki, rauta, kupari, mangaani, boori ja magnesium. Rauta, mangaani, boori, kupari, sinkki imeytyminen hidastuu yli 7phn jälkeen mutta jos ph on 6 tarkoittaa se että rikin imeytyminen on hidastunut... eli mitä lannotteita käytät ja mikä on kasvualustan ph ?

Ei mitään hajua maan Ph:sta, Kekkilän Puutarhamultaakohan tuo oli.
Puutarhan kesä lannoitteena, tosin laitoin eilen vasta ekan kerran noihin multiin sitä.
Podeja on kuitenkin tullut jo pari, että katsotaan muuttuuko lehdetkin.


-Sanotaan näin että tarkista hivenaineet purkista.
-Jos justiin vaihdoit ruukkua ja jos juuria katkesi niin, suihkuttele kasvia päivittäin ja siirrä pikkuisen varjoon.
-Kukkiahan tulee kasveihin aina kun se on valmis kuolemaan.

[equip tin foil hat]
ja tietty mustat täplät voisi myös olla sokereita jotka puskee ulos guttaation aikana
[\equip tin foil hat]

Aku

Lainaus käyttäjältä: chilifani - lokakuu 26, 2011, 01:29:49 ap
minulla eilen pinnalle tupsahti tommonen purple halel, ja katsoin että ei kait tuo voi olla normaali että se kasvaa aiva vinossa, joten mitä pitäisi tehdä kun tutkin ja katselin vähäsen nii huomasimpas että siemen oli noin 0,5 cm mullan alla ja sehän kasvaa sieltä mistä siemen on, eli pitääkö antaa olla vai tehdä jotain?


Anna olla vaan, kyllä se siitä oikenee.

Hubert

Lainaus käyttäjältä: chilifani - lokakuu 26, 2011, 01:29:49 ap
minulla eilen pinnalle tupsahti tommonen purple halel, ja katsoin että ei kait tuo voi olla normaali että se kasvaa aiva vinossa, joten mitä pitäisi tehdä kun tutkin ja katselin vähäsen nii huomasimpas että siemen oli noin 0,5 cm mullan alla ja sehän kasvaa sieltä mistä siemen on, eli pitääkö antaa olla vai tehdä jotain?


Tässä aika hyvä kuva itämisestä: Itämiskuva
Eli kyllähän sen tuossa varren nostovaiheessa kuuluukin "kasvaa vinoon". Siemenkoppa voi irrota mullassa tai sitten se irtoaa kun kasvin pää on jo ilmassa.
Kun itu tulee mullan pinnalle, niin se kasvaa valoa kohti, eli jos valo tulee sivusta, kasvaa kasvikin silloin vinoon.

Toni.A

Lainaus käyttäjältä: ChiliPola - lokakuu 26, 2011, 11:06:35 ap
Lainaus käyttäjältä: ChIlIDoG - lokakuu 25, 2011, 14:53:30 ip
5cm halk. oleva verkkoruukku, mistä tämä mitta on otettu kun on kartion mallinen? Eli minkä kokoisen reiän voin tehdä kanteen, jotta verkkoruukku jää reunasta kantamaan? esim. chilitarvikkeessa myytävä malli.


Olen ostanut Puutarhurinverstaalta 8 cm verkkoruukkuja. Niissä 8 cm halakaisija oli yläpään levennyksen alapuolella. Ostin 80 mm reikäsahan ja tein reiät ämpäreiden kansiin. Ei ole yksikään ruukku pudonnut
kannen läpi.
Itse tein samalla tavalla kanssa, mutta kun kasvit rupeaa olemaan luokkaa 2 metriä, niin varmasti putoavat pönttöön, kuin pöntöön. Tuentaakin oli monta kasvia kohti, mutta painoa on joka tapauksessa niin paljon, että ruukku ui monestikin pöntössä.

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

chilifani

tiedän itämis vaiheessa se on vino mutta tämän varsi on aivan aivan vino ja siemen on melkeenpinnalla kasvin sivstalla.

PP

Lainaus käyttäjältä: chilifani - lokakuu 26, 2011, 11:59:27 ap
tiedän itämis vaiheessa se on vino mutta tämän varsi on aivan aivan vino ja siemen on melkeenpinnalla kasvin sivstalla.


Usko pois, kyllä se siitä suoristuu. Isompana taimen voi istuttaa syvemmälle jolloin mahdolliset mutkat jää mullan alle.

disturbed833

Tietääkö kukaan paljonko nuo Kärsän 11l ja 18l muoviruukut on korkeita ja leveitä? Laitoin kärsälle viestiä mutta ei olo vastattu. Ja onko ne tarpeeks iso aikuisille chileille? :D

Kärsä Babar

En ihan salamana kerkiä vastaan koska joudun käymään töissäkin.

25x25x26cm on 11 litrasen mitat. 30,5x30,5x30,5cm on 18 litrasen mitat. On ne tarpeeksi isoja aikuisille chileille. 18 litranen menee sitten jo vähän isommallekkin chilille.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

disturbed833

Juu kyl mää tiedän ,että sielläkin jotkut ihmiset käy  :o

Mutta kiitos :D

lystikäs

Moro,

Laitoin tuossa paria lajia turvebrikettiin itämään ja laitoin sen sitten muovisen ruukun pohjalle, ja haluaisin kysyä, että pitääkö tässä ruukun päällä olla kelmu yms kosteuden haihtumisen estämiseksi??

Ja toiseksi, haittaako mullassa itävää kasvia jos sitä kurkkaa sinne mullan alle, halutakseen tarkistaa onko mitään tapahtunut, ja kuinka märkää mullan pitäisi olla??

Kiitos.

lystikäs

Terve,

Hämmästyin kun luin chili infernosta, että kasvatuksessa ei saa käyttää mustaa multaa....no itsellähän oli biolan mustaa multaa ;D. Siellä suositeltiin hiekkapohjaista multaa ja minulla on myös kekkilän kukkamultaa, ja en ole ihan perillä onko se hiekkapohjainen. biolan on kakkapohjainen ja kekkilässä näytti olevan enemmän hiekkaa :D Ja jos musta multa on pois suljettu, niin onko tämä kekkilän kukkamulta sopivaa??

Toivottavasti otit jotain selkoa :D

Leipis

Eiköhän silläkin onnistu :) Itse olen käyttänyt Kaktus ja kylvömultaa joka on hieman hiekkapitoista.

Huru-ukko

Hmmm..... Luulisin että nuo Musta multa ja Kukkamulta ovat valmiiksi lannoitettuja ja sen vuoksi ei niin suositeltuja idätykseen. Itselläni on nyt itämässä taimet Biolanin Kylvö ja Taimi mullassa. Vastaava tuote on Leipiksellä, eri valmistaja vain.
Ravinne määriltään nuo on "köyhdytettyjä", jotta kehittyvä taimi joutuisi kasvattamaan juuristoaan kunnolliseksi. Ainakin näin se on mulle selitetty vuonna kuus muijan siskon miehen suulla joka on Rauman kaupungin puutarhalla töissä. Oli mulle ainakin vahva argumentti....höhö  ;).
Sitä en tiedä, vaikuttaako esim. liian vahva lannoitus muuten haitallisesti siemen itämiseen tai kehitykseen. Ja mikä on se liian vahva lannoitus.
Mutta jos et laittanut kaikkia siemeniä itämään, niin runsaassa viikossa näet miten itää.

Sitten kun se juuristo tulee ulos sieltä pienestä taimiruukusta, niin vaihto isompaan ruukkuun.
Villalla idättävät toimii toisin. Ebbeihin tai vastaaviin vesivirityksiin omakin kasvatus kesällä männöö, mutta siihen asti on tarkoitus pitää suht,pienissä ruukuissa ja valvoa kavin kokoa.

Aji Cristallit pari puskaa tosin on tarkoitus koemielessä yrittää kasvattaa talven aikana valoilla...

JohnnyBlade

Lainaus käyttäjältä: lystikäs - lokakuu 28, 2011, 02:58:09 ap
Terve,

Hämmästyin kun luin chili infernosta, että kasvatuksessa ei saa käyttää mustaa multaa....no itsellähän oli biolan mustaa multaa ;D. Siellä suositeltiin hiekkapohjaista multaa ja minulla on myös kekkilän kukkamultaa, ja en ole ihan perillä onko se hiekkapohjainen. biolan on kakkapohjainen ja kekkilässä näytti olevan enemmän hiekkaa :D Ja jos musta multa on pois suljettu, niin onko tämä kekkilän kukkamulta sopivaa??

Toivottavasti otit jotain selkoa :D


No mulla on kyllä aina ollu mustassa mullassa eikä noilla mitään hätää ole. Joskus männä vuosina biolanin mustaan multaan oli lipsahtanu liikaa lannotteita ja ne listi chilit jos laitto mustaan multaan totta tuo kammo on jääny siitä päälle.

lystikäs


jaolsten

Tällainen isohko koppakuoriainen vilisteli chilien lähellä. Pyydystin sen purkkiin, en vielä uskaltanut tappaa jos tosta olis vaikka hyötyä  ;)


Mikähän on kyseessä?
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Whili

Lainaus käyttäjältä: jaolsten - lokakuu 28, 2011, 16:56:05 ip
Tällainen isohko koppakuoriainen vilisteli chilien lähellä. Pyydystin sen purkkiin, en vielä uskaltanut tappaa jos tosta olis vaikka hyötyä  ;)

Mikähän on kyseessä?

Eipä tuosta ainakaan chileille taida olla hyötyä, mutta muuten varmaan kiva veitikka.
http://www.vantaanlauri.fi/arkisto/2004/2004-02-11/jkr/jkr2

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: Whili - lokakuu 28, 2011, 17:09:33 ip
Lainaus käyttäjältä: jaolsten - lokakuu 28, 2011, 16:56:05 ip
Tällainen isohko koppakuoriainen vilisteli chilien lähellä. Pyydystin sen purkkiin, en vielä uskaltanut tappaa jos tosta olis vaikka hyötyä  ;)

Mikähän on kyseessä?

Eipä tuosta ainakaan chileille taida olla hyötyä, mutta muuten varmaan kiva veitikka.
http://www.vantaanlauri.fi/arkisto/2004/2004-02-11/jkr/jkr2
Ei ollut papintappaja toi mun ötti. Papintappaja on paljon isompi. Etenkin rakennustyömailla noita on ollut ja munkin niskaani on jokunen rutistellut. Papintappaja sai nimensä, kun joskus kuulemma ryömi vanhan pastorin korveen ja rutisti teräkalvosta niin, että pastori sai sydänhalvauksen.

Joo eli lisää arvauksia tuosta mun koppiksesta?
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013