Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

sorrii

marraskuu 24, 2011, 17:33:07 ip #4100 Viimeisin muokkaus: marraskuu 24, 2011, 17:39:52 ip käyttäjältä sorrii
Varmaan on ihan hyvää alustaa tuo Bio Grow Mix, mutta niin on tavallinen Kekkilän kasvuturvekin ...

Mä oon kokeillut jos jonkinmoisia sekoituksia itse sekoittelemalla mullasta, perliitistä, kookoskuidusta, turpeesta, lecasorasta ja murskasta; kesäkukkamultaa ja kastelukiteitä sekä kananpaskaa. Jossain kohtaa huomasin etten enää muista mitenkään mitä sekoitusta missäkin ruukussa on. Sitten viime kesänä käytin Biolanin turvemultaa sekä Kekkilän kasvuturvetta. Hyvin toimii kaikki ;)

Tahtoo sanoa vaan, ettei noihin ihmesekoituksiin tai -lannoitteisiin kannata kauheasti rahaa uhrata, ainakaan suurin odotuksin että tuottaisi jotenkin enemmän tai parempaa kuin se tavallinen valmis turve. Nyt talvikaudella varsinkin on ratkeisevaa se valo, valo ja valo. Ja hillitty lannoittaminen sekä liikakastelun välttäminen!

Huvittava toi maininta että lannoitus riittää kasveille kolme viikkoa. Miettiis vaan mille kasveille. Chilit ainakaan ei ihmeempiä lannoitteita vaadi ennekuin alkaa tulla raakileita, ja se kestää 2 kk.

Lopuksi todetaan sitten kuitenkin, että ei hyvää puutarhaturvetta välttämättä tähän aikaan vuodesta löydy. Varmaan toi mix parempaa on kuin huonekasveille tarkoitettu kukkamulta ...
Itse kuitenkin kävisin jossain isossa liikkeessä -Tampereella esim. Bauhaus- jossa saattaa olla varastossa kesän jäljiltä vaikkapa sitä turvemultaa tai kasvuturvetta. Säästyneillä 15€'lla ostaa sitten vaikka toffeeta  :-*

EDIT: Surffailin noita kauppoja vähän ja tulin huomanneeksi että Kärsällä (jolle kysysymyksesi kai esitit, periaatteessa :) ) on myynnissä noita samoja Janeco- kasvualustoja melkein puolet halvemmalla! Että jos Tampereen lähellä, niin kannattaa. Postin/Matkahuollon kautta ehkä nousee kulut liikaa ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

chili_bean


ilpo00

Mulla löytyy about 3kk vanhoja bolivian rainbowta muutama kappale ja ne on nyt (20-30cm) kokoisina innostunut kukkimaan. Pitäisikö nyppiä ne pois ja antaa kasvaa tuplamittaan vai antaa kasvaa nyt kukat ja sitten vasta kasvattais isommaksi?

Aku

Anna kukkia vaan, kyllä ne kukat sitten tippuu jos kasvi ei ole valmis kukkimaan.

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: ilpo00 - marraskuu 24, 2011, 18:36:33 ip
Mulla löytyy about 3kk vanhoja bolivian rainbowta muutama kappale ja ne on nyt (20-30cm) kokoisina innostunut kukkimaan. Pitäisikö nyppiä ne pois ja antaa kasvaa tuplamittaan vai antaa kasvaa nyt kukat ja sitten vasta kasvattais isommaksi?
Tässä vaiheessa vuotta lienee parempi, että kasvit kukkii eikä kasva kokoa  ;)
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

henrim

Moi, esittelin itseni lyhyesti esittelyalueella ja siellä vinkattiin tänne kyselemään pieniä kysymyksiä. Jotenka pieni kysymys, joka liittyy chilien tulisuuteen. Olen jonkin veran erilaisia chilejä maistellut ja nyt tänä syksynä, kun kaupasta on löytynyt, niin muutamaan otteeseen ostanut laatikollisen Fatalli Gourmetin Naga Moritch chilejä. Ymmärrän itse kasvattamieni chilien pohjalta, että tulisuus vaihtelee hedelmästä hedelmään, mutta silti näistä ostamistani "maailman tulisimmiksi" markkinoiduista chileistä ei ole löytynyt vastausta äärimmäiseen tulisuuteen. Epäilemättä noissa on tulisuutta, mutta varovaisen harjoittelun jälkeen olen todennut, että noita voi pilkkoa pari kappaletta voileivän päälle huoletta. Toki olen syönyt aiemmin erilaisia Habaneroja etc. joten joku käsitys on tulisuudesta ja chinense -chilien mainoista mausta on, mutta, onko nyt ollut huono vuosi? Vai onko suomen maaperä ja ilmasto yleensä ottaen niin epäedullinen? Eli kaikkiaan kysymys lienee: mistä opin ymmärtämään mikä on oikeasti tulinen chili?

InkRose

Aika peltikurkku olet jos tuosta noin vain vetelet pari nagaa voikkarin päälle. Itse haukkasin kesällä puolikkaan Fataliin Naga Morichin jogurtilla pohjustettuun vatsaan (ja lisää jogurttia sekä maitoa meni päällekin reilusti) ja noin 2 tunnin välein jouduin nousemaan yöllä syömään lisää jogurttia että sai edes vähän nukuttua... Tämä siis poltteen laannuttua suussa sellaiselle tasolle että uskalsi ylipäänsä käydä nukkumaan.

Ts. voi hyvin olla, että olet suun hermostoltasi sopivasti keskiarvosta poikkeava yksilö esimerkiksi. Tai sitten olet vain treenannut kisakunnon kohdilleen. :)

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: henrim - marraskuu 26, 2011, 00:34:51 ap
Moi, esittelin itseni lyhyesti esittelyalueella ja siellä vinkattiin tänne kyselemään pieniä kysymyksiä. Jotenka pieni kysymys, joka liittyy chilien tulisuuteen. Olen jonkin veran erilaisia chilejä maistellut ja nyt tänä syksynä, kun kaupasta on löytynyt, niin muutamaan otteeseen ostanut laatikollisen Fatalli Gourmetin Naga Moritch chilejä. Ymmärrän itse kasvattamieni chilien pohjalta, että tulisuus vaihtelee hedelmästä hedelmään, mutta silti näistä ostamistani "maailman tulisimmiksi" markkinoiduista chileistä ei ole löytynyt vastausta äärimmäiseen tulisuuteen. Epäilemättä noissa on tulisuutta, mutta varovaisen harjoittelun jälkeen olen todennut, että noita voi pilkkoa pari kappaletta voileivän päälle huoletta. Toki olen syönyt aiemmin erilaisia Habaneroja etc. joten joku käsitys on tulisuudesta ja chinense -chilien mainoista mausta on, mutta, onko nyt ollut huono vuosi? Vai onko suomen maaperä ja ilmasto yleensä ottaen niin epäedullinen? Eli kaikkiaan kysymys lienee: mistä opin ymmärtämään mikä on oikeasti tulinen chili?

Asiantuntemattoman vätyksen vastaus:
Hyvä Henrim,
Olet mielestäsi kovakin jätkä ja kestät muka maailman tulisimman chilin poltteen tuosta vain. Ehei, palaappas maan pinnalle. Olet luonnonoikku. Naga Morichin tulisuus ei tänä vuonna ole yhtään laimeampi, kuin edellisinäkään vuosina. Joko menet nyt heti naamalääkärille valittamaan kadonnutta naamantuntoa tai sitten pestaudut uusimpaan ironman-elokuvaan, ne säästää rahaa kun näyttelijällä on valmiiksi klyyvari rosterista.

Muita mietoja lasten chinensejä ovat Trinidad Scorpion Morouga Blend, TS Butch T, 7pot/pod yms. maisteleppa niitä ja naura paskaisesti meille kuolevaisille. Paskiainen.

;)
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

henrim

Kiitos vastauksista. Oikeasti en koe olevani peltikurkku, mutta tällä otannalla noi nagat eivät ole ollut liian tulisia. Ostan lisää ja tutkin asiaa. Ensi kesälle kasvatukseeen on uusia siemeniä jo hankittu mm. 7pod, erilaisia habaneroja, nagaa etc. (+siemeniä omista edellisen vuoden kasvateista).

jaolsten

Koe vaan, me vaan nostellaan hattua kunnes käsi väsyy...

;D
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

henrim

Lainaus käyttäjältä: jaolsten - marraskuu 26, 2011, 01:11:46 ap
Koe vaan, me vaan nostellaan hattua kunnes käsi väsyy...

;D


Joo, no mä soittelen hollywoodiin jos olis tarvetta miehelle.

henrim

Tähän täytyy vielä mainita, että mulle pahimpia chilejä on ollut rawitit. Poltto kestää pitkään, mutten voi sanoa polton määrässä olleen juurikaan eroa haboihin tai nagoihin.

InkRose

Onhan haban ja nagankin välillä sentään havaittava ero maun lisäksi poltteen voimakkuudessa kuitenkin. Tai ainakin mun habojen ja Fataliin Nagojen välillä on ihan selkeä ero kyllä.

henrim

Lainaus käyttäjältä: InkRose - marraskuu 26, 2011, 01:49:15 ap
Onhan haban ja nagankin välillä sentään havaittava ero maun lisäksi poltteen voimakkuudessa kuitenkin. Tai ainakin mun habojen ja Fataliin Nagojen välillä on ihan selkeä ero kyllä.


Maussa eron tunnistan kyllä :) Pidän pääasiassa haboista, niissä on mukavaa trooppista makua. Nagassa on samaa, mutta maku on liian jyrkkä. 

AV

Voisiko olla kyseessä loppukesän sato jossa tulisuutta on vähemmän?

Siirsin kasvarista pari nagapuskaa sisälle lokakuun alussa. Sisällä kypsyneissä nagoissa ei ole paljoa poltetta ollut. Ne ovat saaneet pari kuukautta pelkkää vettä ja vain luonnonvaloa itäisellä ikkunalla.

Normaalisti minulle riittää puolikas nagaa keittokattilalliseen (5 dl lientä) mutta näitä viimeisiä olen laittanut neljä. Viimeksi eilen otin verrokiksi pakastimesta kesällä säilötyn nagan puolikkaan keittoon ja siinä oli potkua entiseen malliin.

henrim

Hyvä pointti, se voi hyvinkin olla, että kyseessä on loppukesän sato. Toivottavasti saan nagat kasvamaan ensi kesänä niin saa jotain vertailukohtaa. Noiden Fataliin nagojen lisäksi en ole muita nagoja (tietoiseti :) maistanut. Tuoreiden lisäksi ainoastaan Fataliin naga -jauhetta.

PP

Luultavasti kyse on juuri myöhään ja hitaasti kypsymisestä, jos Nagat on kuukauden-kahden sisällä ostettuja. Varsinkin kasvista irrallaan kypsyneihin chileihin ei oman kokemuksen mukaan tule kunnolla tulisuutta.

jarski

Päivän piristykseksi tuli ostettua loota Fataliin Aji Cristaleja marketista ja hetihän niitä piti päästä maistamaan, kun kokemusta ei oikein ole kuin niistä hollantilaisista bulkkisileistä. Rasiassahan on podeja hailakan vihreästä, oranssiin ja kypsään punaiseen. Kysymykseni olisikin, että minkä värisistä kannattaa siemenet nyhtää syrjään? Punaisista varmasti ainakin, mutta itääkö myös nuo joissa väri on alkanut vähän jo muuttumaan?

Yksi podi meni salaatin seassa mukavasti ja poltettakin näin märkäkorvalle riitti. Punaiset taitaa päätyä illalla pitaleipään :P~

Nizo

Lainaus käyttäjältä: jarski - marraskuu 30, 2011, 16:30:27 ip
Päivän piristykseksi tuli ostettua loota Fataliin Aji Cristaleja marketista ja hetihän niitä piti päästä maistamaan, kun kokemusta ei oikein ole kuin niistä hollantilaisista bulkkisileistä. Rasiassahan on podeja hailakan vihreästä, oranssiin ja kypsään punaiseen. Kysymykseni olisikin, että minkä värisistä kannattaa siemenet nyhtää syrjään? Punaisista varmasti ainakin, mutta itääkö myös nuo joissa väri on alkanut vähän jo muuttumaan?

Yksi podi meni salaatin seassa mukavasti ja poltettakin näin märkäkorvalle riitti. Punaiset taitaa päätyä illalla pitaleipään :P~


Kypsästä podista saa aina varmimmin itävät siemenet, eli tässä tapauksessa punaisesta. Muutkin toki voivat itää, mutta huonommalla prosentilla.

sorrii

Hitaan kypsymisen kirot koin mäkin viikonloppuna:
Mä olin säästellyt muutamaa Rocoto Rediä puskissa, ja päätin käyttää ne ruokiin kun tuli vieraita;
Samoin poimin muutaman viimeisen Aji Cristalin parvekelaatikosta, jonka toki olin nostanut sisälle ajat sitten täynnä raakileita.
Lasiparvekkeella kuitenkin kylminä öinä laskee lämmöt alle 10 asteen (ovi tiet aina raollaan) eikä nyt enää juuri valoa ole.

Kummatkaan noista ei oikein maistunut millekään. Makeus oli kokonaan kadonnut; tilalla vähän kitkerää sivumakua; poltettakin paljon vähemmän kuin yleensä.
En mä noin haljun makuisia tsilejä oo saanut koskaan sisätiloissa, vaikkei valoa aina niin paljon ole ollut. Parin loisteputkenkin valossa Aji Cristalit on maistunut Aji Cristalilta. Nää parveke-cristalit maistui koiranputkelle jossa oli vähän poltetta. Ja sivumennen nuo cristalit näytti harvinaisen hyviltä; olivat ehkä kovempia rakenteeltaan, ja nystyisiä ellensanoisi piikikkäitä ...
Osa rocotoista oli kasvanut kokonaan sisällä; osa mökillä ulkona, josta toin raakilevaiheessa sisälle. Kesällä kypsyneet kuitenkin maistui tosi hyvälle, makealle, mausteisen herkkulliselle viipyilevällä poltteella, ettensanoisi suorastaan ..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`