Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Jartza7

Tuli ostettua tuota GHE:n pH down liuosta niin paljonko uskallan laittaa tuota ainetta 10l ämpäriin ja pitääkö viikottain lisäillä tuota että pysyy pH arvot kohdillaan ?
Ne jotka menevät lauman perässä, seuraavat peräreikää

Nizo

Lainaus käyttäjältä: Jartza7 - joulukuu 01, 2011, 16:26:13 ip
Tuli ostettua tuota GHE:n pH down liuosta niin paljonko uskallan laittaa tuota ainetta 10l ämpäriin ja pitääkö viikottain lisäillä tuota että pysyy pH arvot kohdillaan ?


Sehän nyt riippuu aika pitkälti siitä paljonko veden PH siellä ämpärissä on. Ei sitä välttämättä tarvitse laittaa ollenkaan.

Toni.A

Lainaus käyttäjältä: Jartza7 - joulukuu 01, 2011, 16:26:13 ip
Tuli ostettua tuota GHE:n pH down liuosta niin paljonko uskallan laittaa tuota ainetta 10l ämpäriin ja pitääkö viikottain lisäillä tuota että pysyy pH arvot kohdillaan ?
Jos meinaat vesikasvatusta, niin pitää laittaa ja riippuu hyvin pitkälti veden ph:sta, miten paljon sitä pitää laittaa. Testaamallahan se selviää. Itse olen laittanut, noin 1.2 - 1.5 ml/ pönttöä kohden. Tällöin ph on asettunut tuonne 5.7 hujakoille, eikä se niin nökönuukaa ole, kunhan on suunnilleen 5.5 ja 6.5 välillä. En ole lisäillyt juurikaan muuten, kuin just lantojen vaihdon yhteydessä.

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

sorrii

Mulla on ollut kahta PhDownia [joku Advanced Hydrophonics Europe]: Grow ja Bloom;
Ensimmäinen on noin 35% typpihappoa
Jälkimmäinen ~60% fosforihappoa

Molemmista oon (lääkeruiskun avulla) laimentanut 1 + 9 suhteessa veteen litkun, jota on helpompi annostella.
Mun kokemukseni mukaan YHTEEN litraan 1ml pudottaa noin 1 pykälän Ph'ta: käytännössä vesijohtoveden 7.5'stä 6.5'een
Pienellä lääkeruiskulla pystyy annostelemaan siis yhteenkin litraan 0,1 tarkkuudella, eli 0,1ml pudottaa 0,1 pykälää ... ;)

Kymmenen litraa voi toki säätää jo ihan raa-alla aineella: 1ml/10l pudottaa siis suunnilleen sen 7.5 -> 6.5
Eihän tuo toki lineaarisesti mene eikä aina osu justiisa tarkkaan; tuskin mun mittarikaan osuu paremmin ..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Jartza7

Kiitos näistä vinkeistä  ;D
Ne jotka menevät lauman perässä, seuraavat peräreikää

jaolsten

Tänään kuultua: "Mulla oli raksalla yks työkaveri, joka oli ihan hulluna chileihin ja rupes myymään jotain chilikamaa. Ilmeisesti se sai jotenkuten sillä ittensä elätettyä kun yhtenä päivänä irtisanoi ittensä ja rupes päätoimisesti pyörittämään chilibisnestä. Kova jätkä oli, ehkä joku 25-vuotias..."

Kuka?  ;)

btw RESPECT!
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Kärsä Babar

Taitaa tarkoittaa minua. Olen tänään näillä näkymin viimeistä päivää raksalla hommilla. Sitä ei tiedä vielä saako tässä mitään tai ketään eläteltyä vielä. Ikää on 28 vuotta.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

rasse

Onnittelut Kärsälle! Hienoa kuulla tällaista positiivista asennetta ja onnistumista!

sorrii

Hienoa!
..ja voi, voi ...

Kärsän palvelu on ollut aika henkilökohtaista ja asiakasystävällistä. Työmatkojen yhtydessä on varmaan muitakin asiakkaita palvellut kasvotusten Tampereen alueella. Nyt kun jos toiminta on päätoimista, ja jos ei tule kiinteää liikepaikkaa niin ei ainakaan liiketaloudellisesti tuntuisi kannattavalta lähteä johtajan esim. itse viemään 25€ hintaan natikkapolttimoa Lahdesjärven ABC'n parkkikselle.

Ja nyt ajankohtaisia multasäkkiä ja paria purkkia Nutrifortea ei ole minun asiakkaana järkevää tilata postin kautta. Ikävää se sitten jos on pakko! Noitahan ei helposti kaupasta löydä tähän aikaan vuotta. Kolminkertaiseen hintaan ehkä Hamppuharrasteesta tai Pajunköydestä jotain korvaavaa. Bauhausissa näytti vielä olevan puutarhaturvetta sentään ...

Toivottavasti Kärsän palvelu edelleen toimii edes lähelle yhtä edullisena ja henkilökohtaisena. Onnea pisneksille!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Kärsä Babar

Kyllä me tuotteita saadaan jatkossakin Tampereelle. Tesoman kirpputori aukeaa pian ja sinne saadaan luultavasti jonkin näköinen nouto piste.
Liiketilatkin olisi tarkoitus jossain kohtaa rakentaa.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

jarski

joulukuu 06, 2011, 23:00:11 ip #4130 Viimeisin muokkaus: joulukuu 06, 2011, 23:57:04 ip käyttäjältä jarski
Yhden taimen lehtien alapinnalla on kellertävää ainetta ja lehdet muutenkin vähän kurttuiset. Tämä on kaiketi se ödeema eli liikaa kasteltu. Muutoin näyttää ihan ok voivan tuo yksilö, haarautuu latvasta ja pukkasi ensimmäisen kukankin. Ilmeisesti tuosta ei sen suurempaa ongelmaa ole (täytyy kastelua koittaa muuttaa), mutta paraneeko tuo, kaiketi kosmeettinen, ongelma koskaan?

Annoin vähän kuivahtaa tuon kasvin, jolloin lehdet meni lerpuksi, mutta ei näytä nuihin vaikuttavan. Uutta lehteä kun pukkaa niin voisi tietty koittaa vähitellen karsia pois nuo överit vetäneet. Lajike on "Kaupan punainen chili", joten sikäli ei niin tärkeä ole tuo puska. Tulevaisuuden kannalta olisi kuitenkin mielenkiintoista tietää miten tuon kanssa eletään. Kastelua pitäisi ilmeisesti harrastaa pienemmissä erissä tai harvemmin.


ChIlIDoG

Itsellä saman näköiset lehdet kaupan habaneroissa 2kpl. Ovat samassa EBBissä lombardon, piri-pirin, bolivian rainbown ja starfishin alun kanssa. Lombardo puskee podia reilusti mutta habat on vähän kituja ja lehdet tuollasia mitä edellisessä kuvassa.

Proggis

Lainaus käyttäjältä: jarski - joulukuu 06, 2011, 23:00:11 ip
Yhden taimen lehtien alapinnalla on kellertävää ainetta ja lehdet muutenkin vähän kurttuiset. Tämä on kaiketi se ödeema eli liikaa kasteltu. Muutoin näyttää ihan ok voivan tuo yksilö, haarautuu latvasta ja pukkasi ensimmäisen kukankin. Ilmeisesti tuosta ei sen suurempaa ongelmaa ole (täytyy kastelua koittaa muuttaa), mutta paraneeko tuo, kaiketi kosmeettinen, ongelma koskaan?

Annoin vähän kuivahtaa tuon kasvin, jolloin lehdet meni lerpuksi, mutta ei näytä nuihin vaikuttavan. Uutta lehteä kun pukkaa niin voisi tietty koittaa vähitellen karsia pois nuo överit vetäneet. Lajike on "Kaupan punainen chili", joten sikäli ei niin tärkeä ole tuo puska. Tulevaisuuden kannalta olisi kuitenkin mielenkiintoista tietää miten tuon kanssa eletään. Kastelua pitäisi ilmeisesti harrastaa pienemmissä erissä tai harvemmin.



Mulla on tullut tuon näköistä lehtien alapintaan, kun on ollut liian voimakkasta lannoitusta. Eikä nuo kiteet muistaakseni mihinkään lähteneet vaikka vähensikin lannoitusta.

Whili

Jeps, mustakin näyttäis vähän ylilannoitukselta.

jarski

Lainaus käyttäjältä: Proggis - joulukuu 07, 2011, 10:58:08 ap
Mulla on tullut tuon näköistä lehtien alapintaan, kun on ollut liian voimakkasta lannoitusta. Eikä nuo kiteet muistaakseni mihinkään lähteneet vaikka vähensikin lannoitusta.


Jostain muistan lukeneeni, että kasvi voisi tuolla tavalla ylimääräisiä hikoilla pois, mutta nuo tuntuvat olevan solun sisällä eli eivät lähde rapsuttelemalla tai liottamalla. Oireita oli jo ennen kuin annoin vähän lannoitetta "korjaukseksi", muutoin on saatavilla vain se mitä kekkilän yrttimullasta löytyy. Liikakastelu taasen on enemmän kuin todennäköistä.

Lainaus käyttäjältä: ChiliPark - joulukuu 07, 2011, 11:23:39 ap
Itse näen tuossa jonkun kasvitaudin oireet. Syy voi olla esim. liika kosteus.

Kun lehdissä alkaa olla jotain oireita, on turha jäädä odottamaan että ne paranevat,
sillä sitä ne eivät ikinä tee. Roskiin vaan heti kun alkaa oireet.


Nostin tuon erilleen muista, mutta roskiin en vielä tohdi nakata kun ei täällä kasva vielä mitään jännittävämpää. Tuo pukkaa ensimmäisiä kukkia ja sitä on ihan mukava seurata. Kaatopaikka kutsuu mahdollisesti sitten kun itää jotain parempia lajikkeita. Kasvitauti ei kuulosta mukavalta, mutta varmaan nuo pitkälle jalostetut kauppalajikkeet on niillekkin alttiimpia kun kasvatusolosuhteet poikkeaa siitä mihin ne on jalostettu. Sama varmaan ravinteiden ja veden kanssa.

Ilmankosteus huitelee alle 20% RH, mikä on elämiseenkin liian kuivaa. Jotain kostuketta pitäisi löytää.

Taidan karsia nuo ongelmalliset lehdet ja katsoa mitä uusille lehdille tapahtuu, jos ei kuole pystyyn koko puska.

Chilivaari

Eivät nuo oireilevat lehdet tosiaan parannu, mutta uusia terveitä kasvaa. Ei sen vuoksi tarvitse koko kasvia roskiin heittää, jos se on muuten arvokas. "Kaupan punaisen" antaisin kyllä mennä.

2008 kesän jälkeen toin Aji Chombon sisään joulukuuseksi:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=4107.msg55052#msg55052
Innoissani lannoitin sitä reilusti ja kastelin runsaasti. Tuollaista röpöähän siitä tuli lehtiin, kun kasvu ja yhteytys ei jatkunut entiseen malliin himmeässä sisävalaistuksessa. Osa lehdistä putosi pian, osa vasta seuraavana kesänä. Nyt tuo chinense jatkaa kasvuaan meillä jo neljättä kautta ja taaskin on kypsiä oksilla, vaikka se on edelleen samassa ruukussa ja pääosin samassa mullassakin. Lehdissä ei ole  enää ödeemaa.  :D

sorrii

Mä oon saanut samannäköistä pariin Pimiento de Neyde -pistokkaaseen, joita pidin kait liian pitkään kosteassa minikasvarissa ja pelkässä kuutiossa. Olen olettanut sen olevan jotain sientä. Nyt on ollut pari päivää kansi pois ja näyttävät pikku kasvit voivan hyvin; se sieni näyttäisi kuivuvan ja jäävän lehtien pintaan murusina.

Melkoisen hyvin ovat pistokkaat juurtuneet tossa laatikossa. Mä oon pitänyt ilmanvaihdon siinä aika minimissä, kun olen lisännyt niitä pistokkaita vähitellen. Lajeja Pimenta de Neyde, Limon, Goats Weed, Lanceolatum ja Bhut Jolokia. Tää viimeinen ei näköjään tahdo lähteä kasvuun, vaan tiputtaa lehdet parissa päivässä. Lanceolatumit on kasvattaneet oikein karvaturrit allensa ja kasvavat jo. ...

Tuota sientä ei näytä kehittyneen muihin pistokkaisiin, vaikka samassa laatikossa elelevät; Nää Neydet ilmeisestikin on vanhimpia ja kaipaisivat varmaan jo multaa tai soraa juurilleen.

Ps. Nyt huomasin, että tuolla kuvassa on kyllä eri "tauti": mulla sitä sientä kasvaa lehtien päällä - muuten aika samanäköistä.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Jartza7

Jalapeno alkaa tekemään hedelmää tai jo pari viikkoa tehnyt niin kannattaako kerätä kaikki hedelmät yhtä aikaa vaiko sitä tahtia mitä kypsyy ? Suurin noin 5 cm pitkä ja pienin sitten noin 1cm ja pari tolta väliltä.
Ne jotka menevät lauman perässä, seuraavat peräreikää

Shadow

joulukuu 08, 2011, 00:13:56 ap #4138 Viimeisin muokkaus: joulukuu 08, 2011, 00:16:39 ap käyttäjältä Shadow
Hei
Voisiko joku ystävällinen laittaa ohjeet että miten saan chileistäni kuvia tänne foorumille.
Kun laitan lisää kuva, niin tulee tällainen--->      mitä pitää tehdä?
kuvat on siis koneellani, ja latasin googlen picasa ohjelman koneelleni.
-Kiitos jo valmiiksi neuvoista!

Shadow

Lainaus käyttäjältä: ChiliPark - joulukuu 08, 2011, 00:32:16 ap
Avaa Picasasta kuva isoksi
Paina hiiren oikeaa näppäintä (kursori kuvan päällä)
Valitse hiirivalikosta - Kopioi kuvan osoite
Foorumin viestinkirjoituskentässä näpäytä lisää kuva
Liitä kuvan osoite kahden img tekstin väliin

[img] tähän [img]

JS



Kiitos:)