Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Pawni

Onkos muilla kuinka pienet kasvit ruvenneet tekemään podeja?

6cm pitkä Trinidad Bush rupesi pukkaamaan nimittäin yhtä :D antaa pikkusen yrittää, kun kerran on jo aloittanut. Katotaan miten käy ;D

Ensimmäistä satoa odotellessa... :)

Nizo

Kyllähän nuo voi podeja alkaa tekemään varsin pienenä, mutta taimen kasvu hidastuu kyllä melko lailla.

Aku

joulukuu 13, 2011, 21:41:39 ip #4162 Viimeisin muokkaus: joulukuu 13, 2011, 23:52:12 ip käyttäjältä ABK
Trinidad bush on muutenkin pienikokoinen kasvi. Mulla oli kesällä 15 cm korkeassa kasvissa toistakymmentä hedelmää.

Pawni

Voisin vertailun vuokst antaa tuon yksilön tehdä noita podeja jos kerran intoutuu ja karsia sen veljestä kaikki podit pois. 2 samaan aikaan istuteltua Trinidadia siis.

Näkee sitten itse mimmoista eroa saa aikaan.
Ensimmäistä satoa odotellessa... :)

neutraali

Itsellä myös ~15cm korkeat kaksi Cheyenneä alkoivat puskemaan podia. Viisi niitä näyttää kukista yhteensä kuoriutuneen ja nopein ilmestyi 48 päivässä siemenen lautalle heitosta. Kuinka nopeasti chileihin ylipäänsä voi alkaa podeja ilmestymään?

Mahtavatko noin pieneen puskaan putkahtaneet podit kasvaa täysikokoiseksi?

Chili92

Onko Naga Morich hidas kasvamaan?

Vate

Lainaus käyttäjältä: Chili92 - joulukuu 17, 2011, 12:29:34 ip
Onko Naga Morich hidas kasvamaan?


Yleensä chinenset kasvaa lyhyiks, nopeuden määrittää valo, vesi yms.

hessi

joulukuu 17, 2011, 16:16:52 ip #4167 Viimeisin muokkaus: joulukuu 17, 2011, 16:33:31 ip käyttäjältä hessi
No ei voi puhua et  chinenset kasvaa lyhyiksi... jos tollanen 4-5m ja kymmeniä kertoja leikattu on lyhyt niin sit  ::)

mun mielipide asiasta..
chinenset lähtee hitaasti mut vahvasti kasvuun (oikein kasvatettuna) ja oikeissa kasvuoloissa (valo, ravinteet, lämpö yms.)
kasvaa kyllä ihan niin helvetisti viidakokosi asti :)
kituuttaen ei opistissa kavuoloissa saa kyllä pysymään ihan pieneä nättinä puskana :)

Tämä sääntö päteen kyllä lähes kaikkiin chileihin toki joitain lajikkeita löytyy pieni kasvusiakin, mut
jos esim Heinän Penan/Tammisillan ja Fassen viljelyitä seuraa, niin lyhyistä ei voi puhua...
ja on noi munkin chilit aikoinaan olleet tuota samaa luokkaa...
nyt vaan oli sapatti vuosi ja chilien kidutus  ::)

ja Naga on ehdottomasti yksi niistä kauneimmista chileistä ja kaikki sen tietää mun suuri rakkauteni  :-*

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

tomppa,

Lainaus käyttäjältä: hessi - joulukuu 17, 2011, 16:16:52 ip
No ei voi puhua et  chinenset kasvaa lyhyiksi... jos tollanen 4-5m ja kymmeniä kertoja leikattu on lyhyt niin sit  ::)

mun mielipide asiasta..
chinenset lähtee hitaasti mut vahvasti kasvuun (oikein kasvatettuna) ja oikeissa kasvuoloissa (valo, ravinteet, lämpö yms.)
kasvaa kyllä ihan niin helvetisti viidakokosi asti :)
kituuttaen ei opistissa kavuoloissa saa kyllä pysymään ihan pieneä nättinä puskana :)

Tämä sääntö päteen kyllä lähes kaikkiin chileihin toki joitain lajikkeita löytyy pieni kasvusiakin, mut
jos esim Heinän Penan/Tammisillan ja Fassen viljelyitä seuraa, niin lyhyistä ei voi puhua...
ja on noi munkin chilit aikoinaan olleet tuota samaa luokkaa...
nyt vaan oli sapatti vuosi ja chilien kidutus  ::)

--------------------------------------------------------------------------------

Tuosta heräsikin mielenkiinnon kohde, miten isoksi chilipuska voi teoriassa kasvaa?  olen nähnyt kyllä aivan valtavia puskia mutta jos oletetaan että jossain "viidakossa"/muu trooppinen ympäristö antaa oikeat olosuhteet kasvuun niin miten valtavia chilipuskia voikaan olla..  ::)     ja sitä sadon määrää  ;D   :P

Olisi kyllä hienoa semmoinen pihakoivun kokoinen puska jossa on enemmän podeja kuin kukaan osaa unelmoida

hessi

joo... ja arvaa sen hoito... saisin käyttää jo moottorisahaa sen leikkaukseen ;)

ja en oikein usko että viidakossa/trooppisessa "metsässä" ne niin satoisia ovat kuin kasvarissa voi saada...
taistelevat elämäntilastaan ja valosta ahtaissa ja todellisuudessa melko pimeissäkin olosuhteissa...
ei siellä tiheässä viidakossa valoa kaikille riitä ja muistakaapa myös se että chilien kotimaissa valoa tulee vain n 12 h päivässä
kun täällä meillä pohjoisessa saavat kesäisin nauttia lähes kellon ympäri ( no toki vain lyhen ajan)
vaan nämähän on mun ajatuksia en ole oikeassa chiliviidakossa ollut... vain kasvihuone viidakossa  ::)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Chili92

mikä on chilien ennustettu elinikä  ::)

tomppa,

chili92..   en ole oikein päässyt jyvälle sinusta että oletko oikeasti vakavasti otettava chilinkasvattaja tai "hahmo" foorumilla. Monet viestisi on aivan itsestään selvyyksiä ja niihin löytyy vastaus foorumilta ilman että aina tarvitsee kysellä. Myönnän  että omat postauksenikaan eivät aina ole asiallisia olleet ja niitä on todellisuudessa yli tuhat..
ymmärrän että ihmiset kehittyvät henkisesti eri vauhtia kuin toiset mutta varmasti ymmärrät että trollaaminen ja tahallaan toisten ihmisten ärsyttäminen foorumilla voi johtaa banniin.

vitsiä saa heittää ja liian vakavaksihan homma ei koskaan saa mennäkkään.

Toisaalta tietyissä rajoissa ymmärrämme kaikki sen että mikäli tiedonjano on suuri niin aina ei malta odottaa vastauksia tai käyttää hakua järkevästi.
kuten mainitsemasi foorumin perustaminen mikä on nyt jo loppuun käsitelty. Mutta hyvää joulua,pukki tuo varmasti uuden näppäimistön tai sukat.

Chili92

Lainaus käyttäjältä: .TOMPPA. - joulukuu 17, 2011, 20:55:58 ip
chili92..   en ole oikein päässyt jyvälle sinusta että oletko oikeasti vakavasti otettava chilinkasvattaja tai "hahmo" foorumilla. Monet viestisi on aivan itsestään selvyyksiä ja niihin löytyy vastaus foorumilta ilman että aina tarvitsee kysellä. Myönnän  että omat postauksenikaan eivät aina ole asiallisia olleet ja niitä on todellisuudessa yli tuhat..
ymmärrän että ihmiset kehittyvät henkisesti eri vauhtia kuin toiset mutta varmasti ymmärrät että trollaaminen ja tahallaan toisten ihmisten ärsyttäminen foorumilla voi johtaa banniin.

vitsiä saa heittää ja liian vakavaksihan homma ei koskaan saa mennäkkään.

Toisaalta tietyissä rajoissa ymmärrämme kaikki sen että mikäli tiedonjano on suuri niin aina ei malta odottaa vastauksia tai käyttää hakua järkevästi.
kuten mainitsemasi foorumin perustaminen mikä on nyt jo loppuun käsitelty. Mutta hyvää joulua,pukki tuo varmasti uuden näppäimistön tai sukat.


Oon vakavissaan chilin kasvattaja  :) en ´´hahmo´´

Tunari

Chili92: En nyt näin äkkiseltään osaa kommentoida.. Itse olen kasvattanut chilejä vuodesta 2002... Omat enkat tehnyt Harold St. Barts (C. chinense), toista talvea talvehtii...
Kyllähän nuiden varmaankin pitäisi useamman vuoden kestää, jos vain oikea valaistus/lannoitus/muu hoito...

sorrii

Mulla nyt kolmas vuosi menollaan. Ensimmäisen kauden kasveja on elossa ja voimissaan useita, eli tasan kaikki joita en ole nimenomaan hävittänyt. Kaipa nuo vuosia elelee kaikki. Viime kesän annumeistakin ihan väkisin työntää uutta versoa jopa hungarian hot wax ja lombardokin jotka leikkasin alas tarkoituksena heittää biojätteeseen. En vaan ehtinyt ja jäi parvekelaatikko keittiön lattialle pöydän alle ...

Mun kokemus on ollut kaikista chileistä että ne alkaa kunnolla tuottamaankin vasta toisena kesänä.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Tunari

LainausMun kokemus on ollut kaikista chileistä että ne alkaa kunnolla tuottamaankin vasta toisena kesänä.


Joo-oh.. Tuollaista olen itsekin kuullut.. Mutta jostain syystä elo-syyskuu (suora auringonpaiste 9+h / pv chileille) tappaneet kasvit hyvinkin.. Ja tullut hävitettyä loput että saapi vapaita ruukkuja seuraavan vuoden satsiin.. Noh.. Mie ny rääkkään näitä omia chilejä huolella: Luonnonvalo ainoastaan, liian pienet ruukut, lannoitetta kun muistaa.. Satoa tullut, mutta eipä noiden ulkonäön puolesta kehtaa ees kuvia laittaa näkyviin (paitsi varoittavana esimerkkinä että näin EI saa tehdä :D)... Mutta tosiaan tää miun Harold St. Barts (C. Chinense) nyt talvehtii toista talvea (elikkäs ikää keväällä 3v)... 10l ämpärissä viihtyy, hyvin tekee edelleenkin vihreää kasvustoa / haaroittumista ilman ylimääräisä valoja / luonnonvaloa.... Ja mikäli vanhat merkit paikkansa pitää niin tossa helmi-/maaliskuu saa antaa taas saksille töitä kun tuo kevätauringosta riehaantuu hyvinkin...

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: Chili92 - joulukuu 17, 2011, 20:57:51 ip
Lainaus käyttäjältä: .TOMPPA. - joulukuu 17, 2011, 20:55:58 ip
chili92..   en ole oikein päässyt jyvälle sinusta että oletko oikeasti vakavasti otettava chilinkasvattaja tai "hahmo" foorumilla. Monet viestisi on aivan itsestään selvyyksiä ja niihin löytyy vastaus foorumilta ilman että aina tarvitsee kysellä. Myönnän  että omat postauksenikaan eivät aina ole asiallisia olleet ja niitä on todellisuudessa yli tuhat..
ymmärrän että ihmiset kehittyvät henkisesti eri vauhtia kuin toiset mutta varmasti ymmärrät että trollaaminen ja tahallaan toisten ihmisten ärsyttäminen foorumilla voi johtaa banniin.

vitsiä saa heittää ja liian vakavaksihan homma ei koskaan saa mennäkkään.

Toisaalta tietyissä rajoissa ymmärrämme kaikki sen että mikäli tiedonjano on suuri niin aina ei malta odottaa vastauksia tai käyttää hakua järkevästi.
kuten mainitsemasi foorumin perustaminen mikä on nyt jo loppuun käsitelty. Mutta hyvää joulua,pukki tuo varmasti uuden näppäimistön tai sukat.


Oon vakavissaan chilin kasvattaja  :) en ´´hahmo´´

Mulla kävi jo jossain vaiheessa mielessä, että tää on jotain Räyhiksen pelleilyä  ;D
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

sorrii

Näitä foorumipoliiseja ja oikeakielisyyspuristeja aina täällä välillä näkyy. Sou wot ;)

Mulle ainakin iso osa foorumikirjoittelusta on ajankulua, niinkuin on harrastus tämä tsilin kasvatus. Aika harvoin olen mäkään hakuja esim käyttänyt ja senkerran kun olen, en ole löytänyt haluamaani. Tylsiä asioita en viitsi minäkään opetella...

Ei pidä ottaa itseä liian vakavasti, eikä kaikkia muitakaan. Mun yli 500 kirjoituksesta on kai ollut yksi asiallinen, sitäkään en itse tiedä mikä.  :-*
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: jaolsten - joulukuu 19, 2011, 09:47:44 ap
Mulla kävi jo jossain vaiheessa mielessä, että tää on jotain Räyhiksen pelleilyä  ;D


Hei hei! Ei Räyhäpetterinkään aika kaikkeen riitä. Sitäpaitsi meikän huumorihan on oikeasti hauskaa. Onhan?


Lainaus käyttäjältä: sorrii - joulukuu 19, 2011, 11:18:30 apAika harvoin olen mäkään hakuja esim käyttänyt ja senkerran kun olen, en ole löytänyt haluamaani.


Sinne hakukenttään kannattaa kirjoittaa oikein ja ilman kirjoitusvirheitä.

Ai niin...
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

CyberDog

Lainaus käyttäjältä: Chili92 - joulukuu 17, 2011, 20:31:27 ip
mikä on chilien ennustettu elinikä  ::)


Se voi olla mitä vaan sekunneista useisiin vuosiin. Ihan riippuen hoidosta. Tuskin chileillä sinänsä mitään maskimi-ikää tulee kovin äkkiä vastaan. Oma C.Lanceolatum on jo useamman vuoden ja niin se vaan edelleen porskuttaa menemään. Muita chilejä mulla ei sitten olekaan tullut pidettyä kun vuoden verran. Tai no kaksi Rocotoa on nyt menossa toista talveaan.