Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

sorrii

Kuinkas iso kasvihuone on El Borracho'lla?
30 kasvia on aika paljon, kuitenkin?

Mulla oli itsellä viime kesänä ekakertaa kasvihuone wanhusten mökillä; 5.5m2 K-raudan kiinalainen (250€ : )
Huoli oli tietysti kastelusta, kun en välttämättä käy edes viikoittain mökillä, enkä luottaisi 80v muistihäiriöiseen äitiini tahi 85v isääni, jota ei kiinnosta kuin suoravartiset männyt.
Mä hommasin 3x2-ruukun autopotit ja yhden säiliön. Rakensin lisäksi bilteman 45l ja 65l betonipaljuista ja parista isosta verkkoruukusta "pauliinaruukun" jossa vesitilaa 15l. (  4-kasvia, tomaatteja tällä kertaa) Noiden 10 kasviksen lisäksi oli pienemmissä 3-5-7l muoviruukuissa sekä parissä ämpärissä ehkäpä toiset 10 kasvia.
Kasvari tuli pystytettyä kasvimaan laidalle paikkaan johon laskee kahdesta suunnasta lova nurimikkoinen mäki; jälkikäteen huomasin että olisi oiva paikka kaivolle ...

Mä en tiedä kuinka paljon mun mutsi harrasteli noiden kastelua: hän väitti ettei ole niitä kastellut. Isällä oli ohje "antaa vähän vettä" jos kasvit näyttää nuupahtelevan.
(tässä siis epävarmuustekijöitä!) Itse kuitenkin pääsääntöisesti kastelin reilusti käydessäni noin viikon välein, ja täytin autopotin säiliön. Kesän mittaan kuitenkin huomasin, ettei mun tarvinnut kastella ollenkaan odotetusti mitään noista kasveista, kun koko huone hikoili ihan märkänä suurimman osan kesää. Katossa oli automaattinen luukku ja ovi ainakin 10cm raollaan koko kesän.

Jälkikäteen siis tässä tapauksessa huomasin, että viikon välein kastelu olisi hyvin riittänyt, eikä sittenkään tarvinnut paljoa sitä vettä lurtata. Autopotista pidin pariin otteeseen letkun nipistimellä kiinni, kun tuntui turvemulta ihan märältä kokoajan, ja siihen kasvoi sammalta. Heinäkuussa noihin tomaatteihin iski homekin moniin oksiin; varsinkin niihin jotka oli kosketuksissa seiniin. Niissä seinissähän valui vesi aamuisin.

Se autopotti tuntui luotettavalta systeemiltä vaikka ennakkoon epäilin. Ohjeessa muistaakseni sanotaan että 6 ruukkua voi liittää yhteen säiliöön. Nyt mä olettaisin, että toi arvio perustuu veden riittävyyteen sillä 40l säiliöllä. Jos laittaisi kunnon 200l tynnyrin vesiastiaksi, niin musta sillä yhdellä voisi hoitaa vaikka parikymmenta settiä - ehkä parilla erillisellä vesiletkulla.
Eli jos helpolla haluaa päästä, niin mä laittaisin koko huoneen autopoteilla. En usko että ainakaan mun pienessä kasvarissa tarvitsisi isompia ruukkuja kuin nuo 8l. vakioruukut. Isommilla ruukuilla täytyy kuitenkin kasvien välitkin olla suuremmat. Ja isolla kasvilla loppuu tila korkeussuuntaan.

Itse meinaan ensi kesänä tyytyä puolet vähempään määrään kasveja. Eli 6 kasvia molemmilla sivuilla. Päädyssä 2-3 kasvia. Ehkä "koristeena" harjasta pari amppelia ...
Ja oman kasvarini sivuille täytyy kaivaa reilut salaojat ettei ole liian märkää. Toisen tuuletusluukunkin virittely on harkinnassa ...
Sisätiloissa on tottunut kastelemaan kasveja aika paljon enemmän mitä nuo ulkona tai kasvihuoneessa vaativat, kun ilmankosteuskin on ihan eri tasolla.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

disturbed833

Tuleeko chileistä satoisampia/isompia jos niille taimina ( ei välttämättä aivan pikkuisina ( sirkoilla)) antaa enemmän valoa? Eli kasvaa alussa jos isommaksi ja tulee isommat lehdet.

PP

Suosittelen Blumat-systeemiä. Isolla vesisäiliöllä se pärjää helposti 2-3 viikkoa omillaan. Haulla löydät paljon keskustelua ja kokemuksia Blumatista.

sorrii

Mä oon kanssa täällä Tompereella kattellut että monessa kauppakeskuksessa olisi siellä ylhäällä tilaa vaikka sadalle tsilipuskalle. Tikkaat pitäis hommata .... ;)
[ei vittuilua]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

biblo

Lainaus käyttäjältä: El Borracho - tammikuu 15, 2012, 16:10:09 ip
Kiitoksia vinkeistä! Blumat pienentäisi kustannuksia puolella.

Koetan vielä kumminkin tehdä kokeita painovoiman ja pienellä reiällä varustetun pissapojan letkun kanssa...


Iso astia toiseen päähän johon uppopumppu. Sieltä  esim.puutarhaletku ylös joka kulkee kasvien juurella. Joka kasvin kohdalla letkuun reikä ja jonkinlainen suutin tms., mielikuvitusta voi käyttää. Toiseen päähän myös samanlainen astia johon liika vesi menee. Sinne pohjalle myös samanlainen uppopumppu. Nuo syklittää ajastimella kastelutarpeen mukaan. Ei varmasti tule kalliiksi jos jaksaa säätää.
"Grow food, not lawns"

biblo

No sehän unohtui. Siinä tapauksessa blumat jäänee autopottien ohella ainoaksi vaihtoehdoksi. Autopotissa ei säätämistä ja blumateissa miinuksena säätö. Molemmilla olen nähnyt vedettävän hyviä tuloksia.
"Grow food, not lawns"

Aku

Voisiko sopiva ratkaisu olla esim. 10 litran säiliöllä varustettu altakasteluruukku? Kustannukset olisivat n. 3€/ruukku.

Toteutus vaikka tähän tyyliin. Ylemmän ämpärin pohjaan ja alemman ämpärin kanteen tehdään reikä. Sen läpi vedetään alemman ämpärin pohjaan ylettyvä suikale huopaa tai tiskirättiä. Se nostaa vettä kapillaarisesti ylempään ämpäriin.


Siku

Kas kun ei ole tuota ABK:n systeemiä tullut aiemmin mieleen.
Saisi toteutettua hienosti Armaksen pikkuebb projektissa käytetyillä ruukuilla. Hintaa niillä on kyllä melko suolasesti.

Kärsä Babar

Nutriculturella on vastaavanlainen systeemi tehdastekoisena:
http://www.chilitarvike.fi/tuotteet.html?id=48/342
Ainoa huono puoli on se että ruukut on melko lähellä toisiaan.
Hyvä puoli on se että tuohon saa isommankin vesisäiliön kytkettyä.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

sorrii

eikös toi Octogrow ole samantapainen systeemi, kuin Autopot??
Mä suunnittelin rakentaa itse tuontapaista niinettä alusastiassa olisi Autopotin venttiili ..

Tossa Kaksi-ämpäriä-päällekkäin -systeemissähän joka ruukulla olisi tosiaan vettä 10l ja voi yksilöllisesti säätää lannoitteetkin.
Tulee mieleen vaan että jos ei kasvatusastian pohjalla ole jotain juuriestemattoa, suodatinkangasta tms. niin vesijuuria kasvaa kyllä kesän mittaan säiliöön;
Siinä sitten pähkäilee että lannoittaakko vesiviljelyn vai mullan annostuksella??

Mun viimekesäinen "Jättipauliina" eli Bilteman 65+45l batonipaljut-päällekkäin systeemi toimi kohtuullisesti neljällä tomaatilla, jotka kyllä kasvoivat tajuttomasti, mutta eivät paljoa hedelmää tehneet. Lannoituksena taisi olla Nutriforten tomaatti&mansikka-setti normiannoksilla. Siinähän oli tiet multa täynnä juuria, mutta myös säiliö täynnä vesijuuria. Kasvuastian eli 45l paljun pohjaan sahasin 3kpl vesikasviruukkuja (Bauhaus) eli neiliskanttisia verkkoruukkuja, joissa oli hydrosoraa ja joku kutukangaspaperi pitämässä mullat: siitähän juuret kasvoi sujuvasti hetkessä sinne säiliöön, ja lisäksi multa pysyi vähän liian märkänä koko kesän. Arvatenkin ravinteita tuli liikaa - luulisin, ja ehkä.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Kärsä Babar

Tuohon systeemiin tulee vesi erilisestä astiasta Autopotin tavoin, mutta ruukkuun se vesi siirtyy sellaisen kapillaariliuskan kautta siitä alapuolelta.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

Lehmann

Onko kokemuksia juurrutushormoneista?

Chilin kasvatus on helppoa siemenistä, mutta puuvartisten (esim. marjapensaiden) lisäämistä ajattelin.

Whili

Lainaus käyttäjältä: Lehmann - tammikuu 17, 2012, 00:56:52 ap
Onko kokemuksia juurrutushormoneista?

Chilin kasvatus on helppoa siemenistä, mutta puuvartisten (esim. marjapensaiden) lisäämistä ajattelin.
Tuolla on jotain tarinaa clonexista

srgi

Mie kun leikkasin syksyllä rocoton alas ni harmillisesti osa alaoksista kuivi kokonaan. Muistelin että olisin jossain täällä foorumilla tai muualla nähnyt että kun kasvit leikataan alas ni leikattujen oksien päätyyn olis laitettu jotain ainetta mikä tukkis sen oksan päädyn. Tämä sitten estäis sen että koko oksa kuivu. Oonko nähny unta vai mitä systeemejä ootte käyttäny?

Ei tuo nyt sinällään haitannu että kuivivat pois kun kasvi voi kuitenkin erittäin hyvin, mutta ne olivat tyylikkäissä kohdissa. Nyt kasvi on alhaalta ikävän paljas.

srgi

Lainaus käyttäjältä: jule100 - tammikuu 17, 2012, 11:36:32 ap
Lainaus käyttäjältä: srgi - tammikuu 17, 2012, 11:31:15 ap
Muistelin että olisin jossain täällä foorumilla tai muualla nähnyt että kun kasvit leikataan alas ni leikattujen oksien päätyyn olis laitettu jotain ainetta mikä tukkis sen oksan päädyn.

Itse sulattelin kynttilää. http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10702.msg181888#msg181888
Sikäli siittä ei ollut apua, koska rocotossa oli jo pitemmälle levinnyt tauti, joka vei lopulta terveetkin osat.

Kynttilän tilalle ostin hiljattain haavasuoja-ainetta Prismasta ~12€:lla.
http://www.cooper-tuotteet.fi/tuotteet/cooper-haavasuoja


Mie pelkäsin aluks kans et olisko ollu jotain sientä, mutta kun kuivaminen pysähtyi eikä ole levinnyt. Pistin kuivamisen sitten tylsien saksien piikkiin ja siihen ettei päälle tehty mitään leikkauksen jälkeen. Ei kovin siistiä viiltoa siis tehny sakset katkastessaan... Nykyään olen sitten latvonutkin terävällä puukolla.

-V-

Lainaus käyttäjältä: jule100 - tammikuu 17, 2012, 11:36:32 ap
Kynttilän tilalle ostin hiljattain haavasuoja-ainetta Prismasta ~12€:lla.
http://www.cooper-tuotteet.fi/tuotteet/cooper-haavasuoja


Jahas, taitaa tulla Prismaan asiaa, on tuo kynttilän kanssa säätäminen senverran vaikeaa. Näkyy tuo rusketuskin etenevän paikoitellen kynttilästä huolimatta. Osassa tapauksista pysähtyy nätisti oksanhaaraan, en ole näistä huolissani.

Whili

Lainaus käyttäjältä: srgi - tammikuu 17, 2012, 15:49:37 ip
... Nykyään olen sitten latvonutkin terävällä puukolla.

Juups, leikkuuseen kannattaa käyttää terävää veistä, että tulee siisti leikkuupinta.
Ja olen huomannut, että kasvupisteen yläpuolelta tehty leikkaus umpeutuu nopeasti itsekseen.

Mehiläisvahaa voi myös käyttää leikkuupintoihin.

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: Whili - tammikuu 17, 2012, 20:31:45 ip
Lainaus käyttäjältä: srgi - tammikuu 17, 2012, 15:49:37 ip
... Nykyään olen sitten latvonutkin terävällä puukolla.

Juups, leikkuuseen kannattaa käyttää terävää veistä, että tulee siisti leikkuupinta.
Ja olen huomannut, että kasvupisteen yläpuolelta tehty leikkaus umpeutuu nopeasti itsekseen.

Mehiläisvahaa voi myös käyttää leikkuupintoihin.

Tai steariinia, jos ei muuta satu oleen.. Nimim. itse tapoin 4v. crh:n laikkaamalla ilman suojaamista.  :'(

masaiman

Rälläkälläkö laikkasit XD Ilmankos kuoli.

Sori, oli pakko...

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: Mattson - tammikuu 17, 2012, 21:49:21 ip
Rälläkälläkö laikkasit XD Ilmankos kuoli.

Sori, oli pakko...


Sori... Leikkasin... TunturiTiger feta monopol cognac.