Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

#cstone

Lainaus käyttäjältä: Tapani78 - maaliskuu 29, 2012, 18:29:58 ip
...Biolanin Mustaan Multaan ja loisteputkien hellään huomaan. Nyt mullassa näyttäisi olevan jotain hämärää. Tuollaista vaalea ruskeaa väriä tullut pintaan, taimet kasvavat kuitenkin normaalisti.


...jännä. Mulla oli taimimullassa jonkinlaista sienikasvustoa pinnassa, samanlaista oli jollain muullakin täällä. Mutta oma kasvustoni pinnassa oli kyllä tummempaa ja vähäisempää sorttia.
#2143
ilmailu....tekniikka....kalat...rehut... joku ei nyt täsmää...

ChIlIDoG

Lainaus käyttäjältä: #cstone - maaliskuu 29, 2012, 19:04:00 ip
Lainaus käyttäjältä: Tapani78 - maaliskuu 29, 2012, 18:29:58 ip
...Biolanin Mustaan Multaan ja loisteputkien hellään huomaan. Nyt mullassa näyttäisi olevan jotain hämärää. Tuollaista vaalea ruskeaa väriä tullut pintaan, taimet kasvavat kuitenkin normaalisti.


...jännä. Mulla oli taimimullassa jonkinlaista sienikasvustoa pinnassa, samanlaista oli jollain muullakin täällä. Mutta oma kasvustoni pinnassa oli kyllä tummempaa ja vähäisempää sorttia.


Vaimolla mustanmeren ruusu purkeissa oli myös sieniä ja selvää rihmastoa. Käytetty multa Kekkilän taimimultaa. Samaa olen chileille käyttäny mutta niissä ei sieniä ole näkynyt

rasse

Lainaus käyttäjältä: rasse - maaliskuu 28, 2012, 08:45:44 ap
Chilivaarilta saadut Cajamarcat ja bonus- unkarilaiset laitoin juuri itämään. Kaikki toimenpiteet samoin kuin aiemmin, eli pitäisi selvitä ainakin se, onko itämättömyyden syy ollut siemenissä.

Kiitos vaan kovasti Chilivaarille!


Eilen näkyi noissa Cajamarcoissa jo hännät (siis KAHDESSA päivässä), unkarilaisissa ei vielä mitään, annan olla vielä aloillaan, jotta juuri kasvaa isommaksi ennen siirtoa.

Eli näyttäisi vahvasti siltä, että vika oli sittenkin siemenissä. Ihmetyttää vaan, että mikähän niille tuli, säilytys ollut kuitenkin koko ajan kuivassa, viileässä tai huoneenlämmössä ja pimeässä.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: rasse - maaliskuu 31, 2012, 08:00:39 apEilen näkyi noissa Cajamarcoissa jo hännät (siis KAHDESSA päivässä)...



Sinun kannaltasi on ikävää todeta, että siemenet olivat itämättömiä, mutta suuren yleisön kannalta on helpottavaa tietää, että keväinen kraanavesi kelpaa idätykseen - Oulussakin.

rasse

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - maaliskuu 31, 2012, 09:08:23 ap
Lainaus käyttäjältä: rasse - maaliskuu 31, 2012, 08:00:39 apEilen näkyi noissa Cajamarcoissa jo hännät (siis KAHDESSA päivässä)...



Sinun kannaltasi on ikävää todeta, että siemenet olivat itämättömiä, mutta suuren yleisön kannalta on helpottavaa tietää, että keväinen kraanavesi kelpaa idätykseen - Oulussakin.


Joo, mutta eihän tässä nyt iso katastrofi tullut, ei tuo kokoelma niin laaja ollut. Ja voihan sieltä joskus jotain vielä koettaa idättää, tietää vaan varautua muillakin siemenillä.

lystikäs

Mikähän nuita mun Bird's eye babyjä vaivaa, ku ne on varmaan yli kuukauden puskenu kukkia ja neki putoilee osa ja se ei tee podeja.
Sitten taas Short yellow tabasco on tehnyt kukkia varmaan alle kuukauden ja tekee jo podeja, ja birds eyetä on pölytettykin, mutta ei näytä auttavan.
Meneekö siinä vain nuin kauan aikaa vai onko siinä jokin probleema?
Kiitos.

Fat Ali

Noin pääsääntöisesti voidaan olettaa, että kasvi ei tee satoa, jos ei ole siihen valmis. Eli on liian pieni / heikko tehdäkseen epähedelmiä.
Tai sitten syy voi olla valon puutteessa, lannoituksessa tai jossain muussa olosuhde tekijässä. Auttaisi paljon, jos tietäisi olosuhteista jotakin.
Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Välillä kun lukee näitä juttuja, niin tuntuu, että helpompaa olisi lentää kuuhun ja takaisin käyttäen apuna vanhoja reinoja ja teippirullaa.

tsilizoo

Onko valoa tarpeeksi? Hiukan extra typpeä, vois auttaa. Mulla viime kesänä turbo pube teki nuppuja aivan älyttömästi ja kasvo kauheeksi puskaksi, en saanut ainuttakaan podia siitä.

lystikäs

olosuhteet on ihan hyvät, tosin aina ei kunnolla saa valoa, jos ei aurinko paista niin loisteputken alla on silloin, ja lannoitteena käytän Biolanin jotain merileväjuttua :D

Fat Ali

Luultavasti johtuu lannoituksesta, tuo Biolanin merileväjuttu ei ole kauhean vakuuttavan kuuloista... vai onko kyseessä siis merileväuute ? Merileväuute on lähinnä tehoste, jota annetaan lannoituksen lisäksi, eikä varsinainen lannoite. Esim. Puutarhan Kesä on hyvä ja halpa lannoite chileille, sitä aika moni foorumilainen on käyttänyt vakuuttavin tuloksin.
Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Välillä kun lukee näitä juttuja, niin tuntuu, että helpompaa olisi lentää kuuhun ja takaisin käyttäen apuna vanhoja reinoja ja teippirullaa.

biblo

Merileväuute on lisäravinne jota annetaan usein oikean lannoitteen ohella. Yksinään se ei lannoita mitään juurikaan.
"Grow food, not lawns"

lystikäs

aivan :D no se on sitä merileväuutetta, eli kannattaa siis laittaa jotain muuta jos tuo ei kerta ole varsinainen lannoite :D

ingeniero

Huohh.

Kaikki chilit jumittaneet kohta kuukauden samoissa pituuksissa, menihän ne muutama aikaisempi vuosi liiankin helposti selvästi. Valoa on reilusti, lämpöä kuin kasvihuoneessa ja hyvät mullat+lannoitteet käytössä. Ei jaksa ymmärtää, mikä nyt mättää hommassa. Alkaa hiljalleen hermostuttaa, toukokuu lähestyy jo uhkaavasti tätä menoa.

Kärsimättömyytä vain ilmassa? Tuntuu et ei mikään ole eri tavalla, mutta silti kaikki menee päin p***että tällä kertaa.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: ingeniero - huhtikuu 02, 2012, 16:29:55 ipKaikki chilit jumittaneet kohta kuukauden samoissa pituuksissa...

Ehkä sinä osaat "luonnonmukaisen" kasvatuksen.
Olen ihmetellyt, kun yhä useampi näyttää kasvattavan chileistään lehtivihanneksia tai hernekeppejä ja pitää sitä jopa hyvänä. Eivät ne ole kilpailulajeja, vaan ainakin minun tavoitteeni on saada syötävää satoa.


Jos valo ja lannoitus ovat tasapainossa, chilien korkeus ei kasva taivaisiin (paitsi Fataliin tai Bluesmanin kasvihuoneessa). Voit tietysti kaivaa jonkun kaksoiskappaleen ylös ja katsoa, ovatko juuret kunnossa ja lehdet terveitä.

ingeniero

Onhan se tietysti näinkin. Talvehtineista nyt saa satoa ainakin ja varmaan baccoista, mutta kyllä nuo alle 10cm chinenset tuntuu liian pieniltä. Yksi millä saa aikataulua kiinni on vesiviljelyjärjestelmäni, niissä kasvu nopeutunut selvästi multaan verrattuna. Ämpäreihin siirtämisellä saattaisi muutaman viikon saada kirimään, naga ainakin olisi saatava satoamaan kunnolla.

chilifani

Kun olen ajatellut Purple Halelistani napsasta latvaa pois ja takaajatus tietysti että se haarottuisi kun se on jo 66cm pitkä ja haaroittumisesta eiole tietoakaan.. Joten päätin kysyä että onko tässä latvomisessa joku tietty kohta josta se rapsaistaan poikki?

ingeniero

<66cm kohdilta nii varmaan osuu ihan oikeaan kohtaan ;)

Niin et ei sillä ole väliä mistä leikkaat, kunhan jostain latvan ja juurien väliltä. Ihan mistä kohdin haluat haaroittuvan. Sieltä alkaa luultavasti "varkaita" kasvaa myöskin alemmista lehtihangoista.

PP

Lainaus käyttäjältä: ingeniero - huhtikuu 02, 2012, 19:33:23 ip
Sieltä alkaa luultavasti "varkaita" kasvaa myöskin alemmista lehtihangoista.


Sanoisin varmasti alkaa. Latvomalla se tapahtuu nopeammin mutta ennenpitkää joka tapauksessa.

chilifani

anteeksi, mutta olen sen verran alottelija vielä että kysyn mitä on varkaat? niin siis näin chilitieteessä:D

Raumala

Lainaus käyttäjältä: chilifani - huhtikuu 02, 2012, 19:25:12 ip
Kun olen ajatellut Purple Halelistani napsasta latvaa pois ja takaajatus tietysti että se haarottuisi kun se on jo 66cm pitkä ja haaroittumisesta eiole tietoakaan.. Joten päätin kysyä että onko tässä latvomisessa joku tietty kohta josta se rapsaistaan poikki?


Itse olen latvonut esim. Lemon Dropin kahden lehtiparin jälkeen ensimmäisen kerran, hyvin on haaroittunut.