Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Pripyat

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - huhtikuu 18, 2012, 11:30:58 ap
Lainaus käyttäjältä: Pripyat - huhtikuu 18, 2012, 11:05:25 apLannoitteena käyttänyt puutarhan kesää arvioilta 2tl/10l seoksella mutta hankala tuota kovin tarkasti mitata.

Vesiviljelyyn en ota kantaa, mutta mittaus ei todellakaan ole hankalaa. Maustemitta-nimellä myydään muovisia mittasarjoja melkein kaikissa keittiötarvikkeita myyvissä liikkeissä.
http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=164640643
Maustemitta on 1ml, sellainen litraan vettä.


Totta.
Oikeampi ilmaisu olisi voinut olla "olen niin laiska etten ole jaksanut mittailla vaan summamutikassa roiskinut peekoota sankoon"  Kuitenkin minun tapauksessani ei lannoitemäärä varmaan ole tuosta 2tl/10l määrästä niin merkittävästi mittavirheen takia poikennut, että sillä olisi vaikutusta tuohon ongelmaani. Ainakaan en usko. Se EC mittari olisi kova kun joskus saapuisi postissa perille..



Torakka

no laitan tämän ny tänne. eli ens viikolla tulee sähkömies laittamaan uudet pistorasiat kämppän ja vaihtaa keittiöstä 2 työpistevalaisinta uudempiin eli millaiset valot mun kannatas laittaa siihen kun sais chileille ja yrteille valoa samalla? jonkun näkönen loisteputki?

Nizo

Lainaus käyttäjältä: Torakka - huhtikuu 18, 2012, 13:28:34 ip
no laitan tämän ny tänne. eli ens viikolla tulee sähkömies laittamaan uudet pistorasiat kämppän ja vaihtaa keittiöstä 2 työpistevalaisinta uudempiin eli millaiset valot mun kannatas laittaa siihen kun sais chileille ja yrteille valoa samalla? jonkun näkönen loisteputki?


Itse laittaisin nimenomaan loisteputket.

Cleithara


Whili

Lainaus käyttäjältä: Cleithara - huhtikuu 18, 2012, 14:49:08 ip
http://www.ei-tuotteet.fi/puutarhassa/otokat/ei-otokoita-puutarhassa-cyper
Uskaltaako tätä laittaa chileille?


Aikamoista myrkkyä. En todellakaan suosittele ulkokäyttöön, koska siinä kuolee myös kaikki hyödylliset hyönteiset !!

Herukka- ja karviaispensaita ei saa käsitellä myöhemmin kuin viikon kuluttua kukinnan päättymisestä.
Porkkanalla ja kaalilla sallitaan vain yksi käsittely kasvukauden aikana.
Kasvinsuojeluaine on haitallista hyödyllisille niveljalkaisille.
Mehiläisvaroitus
Mehiläisille ja kimalaisille vahingollinen kasvinsuojeluaine. Ei saa käyttää kukkivien kasvien käsittelyyn.
Käyttö lähempänä kuin 60 metriä mehiläispesistä kielletty ilman mehiläishoitajan suostumusta.

Kärsä Babar

Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

Cleithara

Aattelin kylläkin nyt enemmänkin sisällä suihkutella. Ulkokäyttö on vähän kyseenalaista jos ei juuri jossain kasvihuoneessa käytä. Jos saisi vihdoinkin nuo kaikki vihannespunkit pois tuolta kasvien kimpuista niin olisin ikionnellinen.

Whili

Tämä voisi olla hieman turvallisempi, Tehosta en tiedä, mutta paljon lupaavat.

Se tuhoaa lehtikirvat, kilpikirvat, villakilpikirvat, harsosääsket, jauhiaiset , ripsiäiset, kovakuoriaiset, kaskaat, poppelin salaattikirvat, hernekääriäiset, kovakuoriaisten toukat, toukat, lehtipistiäistoukat, luteet , havupunkit, rhododendronin verkkoluteet sekä kehrääjäpunkit avomaalla, kasvihuoneissa, toimistoissa ja sisätiloissa kotona. Luonnonpyretriinin ja rapsiöljyn yhdistelmä torjuu hyönteiset, niiden toukat ja munat.

chilifani

Mikähän ongelma Short yellow tabascollni on? Se on tehnyt 1 kk podeja ja podit eivät muuta väriä vieläkään:/

PP

Lainaus käyttäjältä: chilifani - huhtikuu 18, 2012, 16:19:38 ip
Mikähän ongelma Short yellow tabascollni on? Se on tehnyt 1 kk podeja ja podit eivät muuta väriä vieläkään:/


Ei mikään, kypsyminen on vaan hidasta.

chilifani

Okeii.. Oonhan mä lukenu tuolta chiliwikistä että se on noin 1kk että se kypsyy... Noh.. ei auta kun odotella 8)

11-13

Jaahans. Tänään ruiskuttelin mäntysuovalla toista kertaa taimet kun joku ötökkä oli alkanut tekeen sellaisia ruskeita laikkuja lehtiin.

No siinä suihkutellessa sitten huomasin, että ne vehkathan on ihan täynnä nuppuja, vaikka niillä on kokoa vasta 20-30cm. Tosin ihan reheviä ja tuuheita, sekä hyvin jo haaroittuneetkin ovat, mutta silti tuntuu vähän turhan aikaiselta antaa kukkia.

Pitäiskö niitä nyppiä nyt vain sen aikaa, että ssan ne siirretyksi edes lopullisiin 25 cm Pauliinaruukkuihin?

Sama homma sekä jalluilla, että pepperoneilla. Neljä vehkaa on ebbissä ja loput taimet mullassa ebbin päällä tarjottin alustana.

Sekä mullassa, että ebbissä olevat ihan täynnä nuppua. Mistähän lie johtuu kun valoa on vain 30w led ja ilta 17-20 välillä myös aurinkoa jos sattuu paistamaan. Kyllä tuolla ledillä hienosti taimet saa tuuheaksi ja reheviksi, mutta, että alkaa puskee kukkaa jo teini-iässä, niin se oli kyllä ylläri.

Whili

Lainaus käyttäjältä: 11-13 - huhtikuu 18, 2012, 18:01:00 ip

Pitäiskö niitä nyppiä nyt vain sen aikaa, että saan ne siirretyksi edes lopullisiin 25 cm Pauliinaruukkuihin?



Jotkut nyppii, jotkut ei. Jos haluat että kasvi keskittyy vain kasvamiseen niin nypi pois.

HSuomi

Risteytymisestä kyselisin...
Mulla on tossa nyt joku +20 erilaista kasvia kasvamassa. Nekun joskus alkavat kukkimaan ja tekevät hedelmiä niin onko niistä otetut siemenet sitten jotain sekasikiöitä kun lähekkläin kasvavat ja samat pörriäiset pörrää kaikissa kukissa??
Eli voiko aji cristallin siemenen antaa vielä eteenpäin aji cristalina vai onko se sitten joku epävarma risteytys?

Eli pysyykö ne "puhtaina" vai ei kun ovat samassapaikassa??

Aku

Voivat risteytyä keskenään, mutta usein kukat pölyttävät itse itsensä. Jos jakaa siemeniä eteenpäin, niin kannattaa ainakin mainita, että risteymien mahdollisuus on olemassa.

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: Cleithara - huhtikuu 18, 2012, 14:49:08 ip
http://www.ei-tuotteet.fi/puutarhassa/otokat/ei-otokoita-puutarhassa-cyper
Uskaltaako tätä laittaa chileille?

Noin pari viikkoa sitten ruiskuttelin juuri tuolla 3 chiliä, jotka kasvaa sisällä. Suihkussa siis myrkytys. Cajamarcan, Birb's Eye Babyn ja Bolivian Rainbow olivat kyseessä. Ei ainakaan vielä ole mitään vahinkoa tullut. Varoaika tuolla on 7 vrk. Eli tuon mukaan ainakaan chilit ei kuollut.
Parina vuotena olen ko. tuotetta käyttänyt omenapuissa olevien kirvojen tuhoamiseen. Kukkivat kukat lähettyvillä olen suojanut harsoilla, tiedä sitten pelastiko se mehiläisten yms. henkeä....Toimii hyvin  ;).

LeKu

Oli yön aikana tullu pieni sieni tonne chilin kaveriksi  :o Tai ainankin siltä näytti  ???

Nyt ovat lähteneet taas kasvamaan eli tosiaan oli uuteen ruukkuun totuttelu meneillään  :)

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: LeKu - huhtikuu 18, 2012, 22:22:50 ip
Oli yön aikana tullu pieni sieni tonne chilin kaveriksi  :o Tai ainankin siltä näytti  ???

Nyt ovat lähteneet taas kasvamaan eli tosiaan oli uuteen ruukkuun totuttelu meneillään  :)


Sieni?!? :o

Mistä hankit kasvualustan???

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: Pripyat - huhtikuu 18, 2012, 12:58:16 ip
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - huhtikuu 18, 2012, 11:30:58 ap
Lainaus käyttäjältä: Pripyat - huhtikuu 18, 2012, 11:05:25 apLannoitteena käyttänyt puutarhan kesää arvioilta 2tl/10l seoksella mutta hankala tuota kovin tarkasti mitata.

Vesiviljelyyn en ota kantaa, mutta mittaus ei todellakaan ole hankalaa. Maustemitta-nimellä myydään muovisia mittasarjoja melkein kaikissa keittiötarvikkeita myyvissä liikkeissä.
http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=164640643
Maustemitta on 1ml, sellainen litraan vettä.


Totta.
Oikeampi ilmaisu olisi voinut olla "olen niin laiska etten ole jaksanut mittailla vaan summamutikassa roiskinut peekoota sankoon"  Kuitenkin minun tapauksessani ei lannoitemäärä varmaan ole tuosta 2tl/10l määrästä niin merkittävästi mittavirheen takia poikennut, että sillä olisi vaikutusta tuohon ongelmaani. Ainakaan en usko. Se EC mittari olisi kova kun joskus saapuisi postissa perille..

Multaviljelyyn käytän joka toinen kastelukerta puutarhan kesää 1tl/1,5l vettä.

Hydroiluun käytän taimen koosta riippuen puutarhan kesää 1tl-3tl/10l vettä.

EC-mittari on halpa, ja sillä lannoitearvon on helppo pitää hanskassa. Itse pidän Pubeilla ja pikkutaimilla EC: 1,0-1,5. Isot Baccat ja Chinenset EC n. 2,0. Kesällä kasvarissa nostan arvoja vähän, koska saavat paremmin valoakin.

-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

PP

Lainaus käyttäjältä: jaolsten - huhtikuu 19, 2012, 08:24:54 ap
EC-mittari on halpa, ja sillä lannoitearvon on helppo pitää hanskassa. Itse pidän Pubeilla ja pikkutaimilla EC: 1,0-1,5. Isot Baccat ja Chinenset EC n. 2,0. Kesällä kasvarissa nostan arvoja vähän, koska saavat paremmin valoakin.
Miksi pubeille vähemmän? Onko ollut ongelmia normaalimäärillä? Tästä keskusteltiin muistaakseni jewen päiväkirjassa talvella eikä keksitty syytä, miksi pubet poikkeaisi muista lajeista vaikka se on yleinen käsitys.