Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Wlesh

Offtopicikiksi varmaan menee, mutta itse ainakin lannoitan kasvejani jokaisella kastelukerralla, eivätkä mitään ole valittaneet. Kasvateltu on jo joulukuun alusta lähtien. Toisaalta lannoitankin "vain" puutarhan kesällä.

riksa

Noi Jalopenot on n. 20cm pitkiä, Nagat ja 7Podit ehkä 10cm. Harsosääskiä kyllä riittää..mites niistä pääsee eroon? Auringossa ovat olleet joku kolmisen viikkoa, päiväsaikaan auringossa ja illaksi loistareiden alle. Lannoitetta menee ehkä 5ml/litra vettä.

Huru-ukko

Sen auringon voi unohtaa, kyllä kolme viikkoa on riittävä aika totuttelun puolesta. Vilkaise sinne juuristoon mikä tilanne siellä on. Harsosääsken toukat käyttää niitä juuria ravintonaan.
(En tiedä tuon käyttämäsi ravinteen arvoja, se taitaa olla suositus ?)

Wlesh; millä vahvuudella lannoitat?. Lisäksi sinulla on jo puolivuotiaita kasveja, ei taimia joista oli ko. tapauksessa kyse. Puutarhan kesää käytän itsekkin, tällä hetkellä bublereissa on 1.8 Ec liemi ja samalla litkulla multaruukuissa olevat kasvit saa joka toinen kerta ravinnetta, joka toinen kerta vettä.

Wlesh

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - toukokuu 11, 2012, 20:03:31 ip

Wlesh; millä vahvuudella lannoitat?. Lisäksi sinulla on jo puolivuotiaita kasveja, ei taimia joista oli ko. tapauksessa kyse. Puutarhan kesää käytän itsekkin, tällä hetkellä bublereissa on 1.8 Ec liemi ja samalla litkulla multaruukuissa olevat kasvit saa joka toinen kerta ravinnetta, joka toinen kerta vettä.

Taimia ne minusta silti vielä on, kun tuota pituutta on vielä aika rajallisesti. :DD
Laitan 1l kastelukannuun 2-3tl ainetta, riippuen ruukun koosta. Bubblereissa olen pitänyt ec:n vähän yli 2 itse, mutta nämä kasvit ovatkin kasvaneet ledin alla.  ::)

J4SK4

toukokuu 11, 2012, 22:52:27 ip #5084 Viimeisin muokkaus: toukokuu 12, 2012, 20:15:01 ip käyttäjältä J4SK4
Mites chilejä kuuluu kastella? Pistin tänää siemenet multaan (idätetty vesilasissa nii kauan että tulee pieni itu). Paljonko saa antaa vettä näin alkajaisiksi? Ei oo yhtään kokemusta chilin kasvattamisesta...

PP

Lainaus käyttäjältä: J4SK4 - toukokuu 11, 2012, 22:52:27 ip
Mites chilejä kuuluu kastella? Pistin tänää siemenet multaan (idätetty vesilasissa nii kauan että tulee pieni itu). Paljonko saa antaa vessä näin alkajaisiksi? Ei oo yhtään kokemusta chilin kasvattamisesta...


Multa pidetään kosteana, mutta ei läpimärkänä. Kastellaan siis tarpeen eikä kellon mukaan. Pienet taimet (alle 7 lehteä) on herkkiä kuivuudelle, mutta isompien multa saa välillä kuivua niin, että kasvin lehdet roikkuu. Minkään ikäiset ei tykkää jatkuvasti märästä mullasta, koska juuret ei saa silloin happea ja alkaa ennenpitkää mätänemään.

J4SK4

Lainaus käyttäjältä: PP - toukokuu 11, 2012, 22:58:29 ip
Lainaus käyttäjältä: J4SK4 - toukokuu 11, 2012, 22:52:27 ip
Mites chilejä kuuluu kastella? Pistin tänää siemenet multaan (idätetty vesilasissa nii kauan että tulee pieni itu). Paljonko saa antaa vessä näin alkajaisiksi? Ei oo yhtään kokemusta chilin kasvattamisesta...


Multa pidetään kosteana, mutta ei läpimärkänä. Kastellaan siis tarpeen eikä kellon mukaan. Pienet taimet (alle 7 lehteä) on herkkiä kuivuudelle, mutta isompien multa saa välillä kuivua niin, että kasvin lehdet roikkuu. Minkään ikäiset ei tykkää jatkuvasti märästä mullasta, koska juuret ei saa silloin happea ja alkaa ennenpitkää mätänemään.


Kiitos, tämä selvensi asiaa!

Noli Me Tangere

Lainaus käyttäjältä: J4SK4 - toukokuu 11, 2012, 23:07:13 ip
Lainaus käyttäjältä: PP - toukokuu 11, 2012, 22:58:29 ip
Lainaus käyttäjältä: J4SK4 - toukokuu 11, 2012, 22:52:27 ip
Mites chilejä kuuluu kastella? Pistin tänää siemenet multaan (idätetty vesilasissa nii kauan että tulee pieni itu). Paljonko saa antaa vessä näin alkajaisiksi? Ei oo yhtään kokemusta chilin kasvattamisesta...


Multa pidetään kosteana, mutta ei läpimärkänä. Kastellaan siis tarpeen eikä kellon mukaan. Pienet taimet (alle 7 lehteä) on herkkiä kuivuudelle, mutta isompien multa saa välillä kuivua niin, että kasvin lehdet roikkuu. Minkään ikäiset ei tykkää jatkuvasti märästä mullasta, koska juuret ei saa silloin happea ja alkaa ennenpitkää mätänemään.


Kiitos, tämä selvensi asiaa!


Jos et ole J4SK4 jo lukenut, niin mene ihmeessä tänne: http://infernochili.net/index.php?page=kasvatus
Hyvää settiä. Muutenkin tuon sivuston voisi selata läpi pariin otteeseen. Itseäni on ainakin auttanut.

J4SK4

Asiallinen sivusto, täytyy lueskella ajatuksella läpi!

Aji Chileno

Lainaus käyttäjältä: chilifani - toukokuu 06, 2012, 23:18:42 ip
Onko tämä joku vitsi?!

Tuli tilauksesta FloraGro ja siinä näyttäs lukevan 10l kohden tosi pieni määrä lannoitetta.
Pitääkö paikkaansa että sitä vain 7ml pienille taimille joissa on vain muutama lehtipari 3-4 paria.


Ei ole vitsi. Todella tiivista kamaa. Mulla menee turpeesesn tällä hetkellä 9ml/10l ja hydroon 15ml/10l.

Fredrik-flugarn

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - toukokuu 11, 2012, 19:18:21 ip
  "Juurikuume" on terminä ensimmäinen kerta kun kuulen... ;)


Ei kuulosta muuten tarpeeksi pelottavalta ja tarttuvalta...  ::)
Rehut ja revitetyt pelihousut, kasvatuspäiväkirja siis...
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=16281.0

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: riksa - syyskuu 24, 2011, 01:21:46 ap
Ei nyt varsinaisesti kasvattamisesta...vaan että mites toi siemenien talteenotto mikäli haluaa niistä alkaa kasvattamaan, onko siinä jotain erityistä mitä pitäisi ottaa huomioon? Miten ne kannattaa säilyttää?
Vastataan nyt vähän vanhempaankin:

Laita siemenet vaikkapa kahvin suodatinpussiin muutamaksi päiväksi. Kunhan on pelkkiä siemeniä ja jättää suodatinpussin avoimeen tilaan, niin kuivuu varmasti. Sen jälkeen voi kuivat siemenet pistaa vaikkapa minigrip-pusseihin.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: riksa - toukokuu 11, 2012, 19:43:36 ip
Noi Jalopenot on n. 20cm pitkiä, Nagat ja 7Podit ehkä 10cm. Harsosääskiä kyllä riittää..mites niistä pääsee eroon? Auringossa ovat olleet joku kolmisen viikkoa, päiväsaikaan auringossa ja illaksi loistareiden alle. Lannoitetta menee ehkä 5ml/litra vettä.
Keltaisilla tarrapapereilla ja keltaisella fairy-vesi-ansalla.

Koita seuraavaa: vaihda taimet isompiin ruukkuihin, laita alustaksi lannoitettua+kalkittua turvemultaa ja anna aina ennen kastelua alustan kuivahtaa niin, että chilien lehdet lerpattaa. Ensimmäiset kaksi viikkoa ilman lannoitusta, eli pelkällä vedellä kastelut ja vain pieni määrä vettä kerrallaan. Ruukunvaihdoistakaan nuo eivät tykkää, jos menee juuria poikki, eli mahdollisimman varovaisesti suoritat senkin operaation. Kyllä se siitä! Ja raahaan jokatapauksessa sulle jonkun noista taimistani vielä tänä kesänä, joten sato on kuitenkin varmistettu  ;)
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Finprick

Lainaus käyttäjältä: Wlesh - toukokuu 11, 2012, 19:31:21 ip
Offtopicikiksi varmaan menee, mutta itse ainakin lannoitan kasvejani jokaisella kastelukerralla, eivätkä mitään ole valittaneet. Kasvateltu on jo joulukuun alusta lähtien. Toisaalta lannoitankin "vain" puutarhan kesällä.


Lainaus käyttäjältä: Wlesh - toukokuu 11, 2012, 21:58:54 ip
Laitan 1l kastelukannuun 2-3tl ainetta, riippuen ruukun koosta.


Tarkoititkohan 2-3 millilitraa per litra vettä? 2-3 teelusikallista luulisi aiheuttavan melkoiset överit.

Wlesh

Lainaus käyttäjältä: Finprick - toukokuu 13, 2012, 12:01:42 ip
Lainaus käyttäjältä: Wlesh - toukokuu 11, 2012, 19:31:21 ip
Offtopicikiksi varmaan menee, mutta itse ainakin lannoitan kasvejani jokaisella kastelukerralla, eivätkä mitään ole valittaneet. Kasvateltu on jo joulukuun alusta lähtien. Toisaalta lannoitankin "vain" puutarhan kesällä.


Lainaus käyttäjältä: Wlesh - toukokuu 11, 2012, 21:58:54 ip
Laitan 1l kastelukannuun 2-3tl ainetta, riippuen ruukun koosta.


Tarkoititkohan 2-3 millilitraa per litra vettä? 2-3 teelusikallista luulisi aiheuttavan melkoiset överit.


Ihan täysiä teelusikoita.
http://farm8.staticflickr.com/7093/7157754088_be485660c7_b.jpg
Terveiltä nuo omasta mielestäni näyttävät, mitä nyt vähän auringossa palaneet.

sami.

Lainaus käyttäjältä: Wlesh - toukokuu 13, 2012, 20:45:35 ip
Lainaus käyttäjältä: Finprick - toukokuu 13, 2012, 12:01:42 ip
Lainaus käyttäjältä: Wlesh - toukokuu 11, 2012, 19:31:21 ip
Offtopicikiksi varmaan menee, mutta itse ainakin lannoitan kasvejani jokaisella kastelukerralla, eivätkä mitään ole valittaneet. Kasvateltu on jo joulukuun alusta lähtien. Toisaalta lannoitankin "vain" puutarhan kesällä.


Lainaus käyttäjältä: Wlesh - toukokuu 11, 2012, 21:58:54 ip
Laitan 1l kastelukannuun 2-3tl ainetta, riippuen ruukun koosta.


Tarkoititkohan 2-3 millilitraa per litra vettä? 2-3 teelusikallista luulisi aiheuttavan melkoiset överit.


Ihan täysiä teelusikoita.
http://farm8.staticflickr.com/7093/7157754088_be485660c7_b.jpg
Terveiltä nuo omasta mielestäni näyttävät, mitä nyt vähän auringossa palaneet.

Teelusikkahan on teoriassa 5ml, mutta jos on "ihan täysiä" niin voi olla enemmänkin. Tuossahan menee siis jauhetta 15ml / litra vettä, eli moninkertaisena tuo annostelusuositus, eivätkä näytä kasvit kovin isoiltakaan, asustavat vielä maitopurkeissa. Mutta mikäs siinä, jos terveinä pysyvät. Saattavathan ne tottua paljon kovempaankin lannoitukseen. Minulla ovat kai tottuneet vähempään, koska suositusta laimeammilla litkuillakin tuli ödeemaa.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Wlesh - toukokuu 13, 2012, 20:45:35 ip
Lainaus käyttäjältä: Finprick - toukokuu 13, 2012, 12:01:42 ip
Tarkoititkohan 2-3 millilitraa per litra vettä? 2-3 teelusikallista luulisi aiheuttavan melkoiset överit.


Ihan täysiä teelusikoita.

Hengissä näyttävät olevan, mutta tuhlausta tuo on, sanon minä.


Herpiili linkitti taannoin tutkimukseen Habaneron viljelyksestä Meksikossa. Reilu annos typpeä raakileiden alkaessa muodostua lisäsi satoa tuntuvasti, mutta kaksinkertainen ei enää lisännyt ja nelinkertainen annos jo vähensi satoa. Itse olen antanut joskus kokeeksi viisinkertaisia määriä, mutta osa taimista reagoi siihenkin pysäyttämällä kasvunsa pitkäksi ajaksi. Wleshillä saattaa olla kyseessä jo kymmenkertainen annos.

Pripyat

PK:n annostus ohjeessa on 1tl 10litraan. Eli tuo 2-3tl litraan oin noin 20-30x yliannostus.

Ilmeisesti kasveissa eroja valtavasti. Mulla annuumit (nattaly) otti överit ihan ohjeenmukaisesta lannoituksestakin.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Pripyat - toukokuu 13, 2012, 22:30:55 ip
PK:n annostus ohjeessa on 1tl 10litraan.

Aika yleinen väärinkäsitys.

Pripyat

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - toukokuu 13, 2012, 22:51:03 ip
Aika yleinen väärinkäsitys.


Selventäisitkö tyhmälle?

Eikö tuossa juuri niin lue? Vai lasketaanko chilit huonekasveiksi? Itse olen ajatellut, että huonekasvit ovat sellasia joihin ei yleensä pahemmin sakki multia vaihda ja kituvat samassa ruukussa 5 vuotta joten siksi tujumpi annostus.

No oli miten oli niin omat kasvit otti ödeemat tuosta 1tl/10l annostuksesta. Varmaan kasteluvälien tiheydelläkin ja kipon koolla on myös suuri vaikutus mitä kasvi kestää.