Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

sorrii

Samaa oon miettint joskus. Päätelmä on että puutarhan kasveilla ajatellaan käytettävän puutarhan multaa jossa on paljon ravinteita valmiiksi.

Jos noita ravinnemääriä vertaa sitten vaikka Nutriforten annoksiin niin kyllä se oikea olisi mieluummin tuo huonekasvien annostus!
Meillä useimmillahan toisaalta tsilit on huonekasveja. Ja kun tsiliä kasvattelee hämärässä huoneessa keinovalolla niin annos saisikin olla se laimeampi, elleivät ole aurinkoisella ikkunalla tai natikan valossa ...!?! Tilanteen mukaan täytyy soveltaa, eikä yhtä yksinkertaista totutta ole.

Mä otin ajat sitten nyrkkisäännön Nurtiforten lannoitteista, että mittalusikka (=15ml) ämpäriin mitä vaan jauhemaista lannoitetta ;)
Kukkiville kasveille joissa kehittyy raakileita tuo annos joka kastelulla; muuten kerran viikossa eli joka toinen kerta ...

Mieluummin vähän jos haluaa pitää kasvit pieninä ja sisätiloissa...

Ja vaikuttaapa moni muukin tekijä:
Hauska esimerkki on kun mä kasvattelin talven yli pieniä lemondrop- ja white habanero -pistokkaita passiivihydrossa pienissä ruukuissa (ajoittain natikankin hajavalossa) ja ne tuottivat hedelmääkin vähän leivän päälle. Kevätauringon alkaessa paistaa siirsin nuo keittiön ikkunalle johon paistaa aamuaurinko (ja päällä on iltapäivisin loistarit)
Aika pian tuli tilanne että pienet ruukut kävi ahtaiksi eikä vettä mahtunut ruukkuihin kerralla kuin desilitra kun ruukut olivat täynnä valkoisia juuria.
Istutin ne sitten vähän isompiin 17cm Mimosarukkuihin, joihin tällä hydro menetelmällä voi täyttää melkein litran vettä kerralla eikä siis tarvitse kastella joka päivä.
Hieno homma: satoa alkoi tulla tietysti reilummin ja kasvit kasvoi kertaluokkaa isommiksi. Kokoajan lannoitin samalla Nutriforten annoksella tai vähän laimeammalla.

Kuukauden kuluttua: Taimikasvatusten yhteydessä tuli laitettua keittiöön pörisemään ilmapumppu, ja kun kotirauha oli jo rikottu, laitoin noihin Mimosaruukkuihinkin pienet ilmakivet vähän tehostamaan: Viikossa molempiin kasveihin tuli joka oksaan kasvua reilu 30cm ja nyt pitää päättää leikkaanko ne pilalle vai siirrän taas isompiin taas ...

Eli se ilmastus kiihdytti kasvun hetkessä moninkertaiseksi vaikka lannoite pysyi kokoajan samana, samoinkuin valo.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Raumala

Itse lannoittelen Puutarhan kesällä ja 2 ml/l on nyt aiheuttanut lievät överit Short Yellow Tabascolle, tullut valkeita kiteitä vähän lehdille ja enemmän varteen. Muut lajikkeet kasvaneet hyvin tuolla annostuksella.


sami.

Lainaus käyttäjältä: Raumala - toukokuu 14, 2012, 17:55:05 ip
Itse lannoittelen Puutarhan kesällä ja 2 ml/l on nyt aiheuttanut lievät överit Short Yellow Tabascolle, tullut valkeita kiteitä vähän lehdille ja enemmän varteen. Muut lajikkeet kasvaneet hyvin tuolla annostuksella.

Eikä taida olla sattumaakaan. Minullakin tuli valkoisia kiteitä Short Yellow Tabascoon, vaikka annostus oli vähän reilu 1ml per litra.

chilifani

Sama täällä itsekkään en tosin paljon ole lannoitellut SYT:äni ja siinä tosi paljon lehdissä valkosia pisteitä :)

HSuomi

Äsken siirtelin chilejä pienistä altakasteluruukuista 10L äpäreistä väsättyihin vastaaviin. Juuret oli kovasti kasvanut ruukkujen vesitilaan ja piti repiä juuria ankarasti poikki.
Eihän tästä voi aiheutua mitään? Tai olisko pitänyt tehdä jotain toimenpiteitä?

TunturiTiger

Tuskin. Aina niitä vähän menee poikki. Joskus jopa suotavaa pätkiä niitä.

perminna

Lähes metrin mittainen Aji Cristal tiputtelee ahkerasti nuppuja ja nyt myös auenneita kukkia. Lannoituksena Puutarhan kesä (1-1,5ml/1,5 litraa) ja kasvi eteläisellä ikkunalla. Kastelua aurinkoisina/kuumina päivinä myös pelkällä vedellä. Onko tiputtelu normaalia kevätkäyttäytymistä vai pitäisikö jotain muuttaa? Kasvi ei oireile muuten, ei esimerkiksi ödeeman merkkejä tai itikoita.

Finprick

Lainaus käyttäjältä: perminna - toukokuu 15, 2012, 10:36:50 ap
Lähes metrin mittainen Aji Cristal tiputtelee ahkerasti nuppuja ja nyt myös auenneita kukkia. Lannoituksena Puutarhan kesä (1-1,5ml/1,5 litraa) ja kasvi eteläisellä ikkunalla.


Itse antaisin vähän enemmän lannoitetta tuon kokoiselle kasville. Esim. 2ml/1,5litraan, jos tulee yliannostuksen merkkejä, niin sitten enemmän vettä.

zarmo

Heittäkääs ennuste, vieläkö tulee yöpakkasia Jyväskylään? Joko uskaltaa viedä puskat parvekkeelle. Edestakaisin ei kauheasti jaksa roudailla. Lasitukset on.

nimim. Tila loppuu sisältä
Ajatuksenjuoksun leimaa-antavin luonteenpiirre on pimeys

ingeniero

Halla on jos alle kahden metrin korkeudella maasta miinuksella, pakkasta jos 2m korkeudelta mitataan miinusta. Lasitetulla parvekkeellasi ei varmasti ole edes hallaa enää, mutta kylmä silti.

Siinä lämpenee talosi kuori jo päivisin aika massiiviseksi varaajaksi, samoin lattiarakenteet. Vie mittari partsille, joka tallentaa yön minimilämpötilan, varmaan tällä hetkellä noin 10 astetta, sillä luvatut yölämpötilat:
Sää Jyväskylä 5vrk

sorrii

Mä oon pitänyt chilejä lasipartsilla syksyisin jouluun asti ja keväällä maaliskuulta asti ;)
Riittää kun teippaa lasien isommat raot kiinni ja pitää ovea huoneeseen 5-10cm raollaan ...

Jos hirveesti huurtuu lasit niin ovi kokonaan auki vähäksi aikaa (=hyvä ilmankostutin huoneilmalle samalla)
Jos ulkona on ihan kunnon pakkanen niin sitten ei huurua saa pois tuulettamalla ...

Tähän aikaan jo pysyy lämmöt yli 16 asteessa vaikka öisin käväisee melkein nollassa.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Ryhis

Kosteuden kondensoituminen jääkylmiin parvekelaseihin laskee huoneilman ilmankosteutta. Mutta turha jankata, kun tällä foorumilla aurinkokin laskee pohjoiseen.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

sorrii

Utsjoella alkoi juuri yötön yö; kyllä se aurinko on alimmillaan pohjoisessa kunhan ei aleta piiruntarkkuudella viilailemaan magneettisesta tai maantieteellisestä pohjoisesta korjattuna kesäaika-vyöhykkeetä tai itä-länsi-siirtymistä ..

Totta kait on että kosteus tiivistyy kylmiin laseihin. Mä oon vain käytännössä havainnut että johonkin se kosteus laseilta häviää kun huoneeseen tuulettaa! Olettaisin ettei se lasiin imeydy??

Mainittakoon, kun rakennusfysiikka tuli puheeksi, että mä tein sellaisenkin kielletyn operaation jo pari vuotta sitten, että laitoin lämmöneristeitä partsille!
-Lattiaan 20mm styrofoamia (XPS) + kuusifaneri+terassimatto
-Kaidelevyjen eteen (tolippien väliin) 30mm maalattuna lasikuidun kera; levyn ja eristeen välissä ~20mm ilmarako, joka auki ala- ja yläpäästä "vähän"
-Kattoon 30mm XPS maalattuna lasikuidun kera; rakoa päällä sattumanvaraisesti "vähän".
Materiaalit on jokseenkin ruostumattomia tai mätänemättömiä (alumiini, "mineriitti" [raksajätkät sanoi niin kun kysyin mitä tuo levy on] ja elementtibetoni joka tuulettuu naapurien avoimilla partseilla ;)

Yllättävän vähän sinne väleihin tuli huurua/jäätä viime syksynä kun jatkoin kautta melkein jouluun. Päivät pidin oven kokonaan auki; öisin 2-5cm raollaan.
Öisin laski alimmillaan lämmöt 12 asteeseen reilun ½m korkeudella (jossa ruukut); huurua tuli öisin joka haihtui pois aamupäivän aikana.

Meillä on talossa laitettu "kermakuorrutus" 100mm villalla toissa vuonna ja lämpöä riittää sisällä 24 astetta vaikka olisi talvella kaikki ikkunat raollaan. En ole ollut huolissani lämmön karkaamisesta, kun oman viihtyvyyden takia joutuisin joka tapauksessa tuulettelemaan kaikki yöt että saan nukuttua. Patterien kiertovesi on muuten laskettu kahteen kertaan lämpöremontin jälkeen ja taisi olla ~45 asteessa talvella. Mulla saattaa olla omaa lämpöä yli 1000 watin edestä päiväsaikaan, joten luulisin asuntoni olevan ns. plussa-asunto energian kannalta ;) [tai taloyhtiön..]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

perminna

Lainaus käyttäjältä: Finprick - toukokuu 15, 2012, 10:46:31 ap
Lainaus käyttäjältä: perminna - toukokuu 15, 2012, 10:36:50 ap
Lähes metrin mittainen Aji Cristal tiputtelee ahkerasti nuppuja ja nyt myös auenneita kukkia. Lannoituksena Puutarhan kesä (1-1,5ml/1,5 litraa) ja kasvi eteläisellä ikkunalla.


Itse antaisin vähän enemmän lannoitetta tuon kokoiselle kasville. Esim. 2ml/1,5litraan, jos tulee yliannostuksen merkkejä, niin sitten enemmän vettä.


Kiitos, kokeilenpa nostaa lannoiteannostusta.

ingeniero

Lainaus käyttäjältä: sorrii - toukokuu 16, 2012, 13:20:00 ip
Utsjoella alkoi juuri yötön yö; kyllä se aurinko on alimmillaan pohjoisessa kunhan ei aleta piiruntarkkuudella viilailemaan magneettisesta tai maantieteellisestä pohjoisesta korjattuna kesäaika-vyöhykkeetä tai itä-länsi-siirtymistä ..

Totta kait on että kosteus tiivistyy kylmiin laseihin. Mä oon vain käytännössä havainnut että johonkin se kosteus laseilta häviää kun huoneeseen tuulettaa! Olettaisin ettei se lasiin imeydy??

Mainittakoon, kun rakennusfysiikka tuli puheeksi, että mä tein sellaisenkin kielletyn operaation jo pari vuotta sitten, että laitoin lämmöneristeitä partsille!
-Lattiaan 20mm styrofoamia (XPS) + kuusifaneri+terassimatto
-Kaidelevyjen eteen (tolippien väliin) 30mm maalattuna lasikuidun kera; levyn ja eristeen välissä ~20mm ilmarako, joka auki ala- ja yläpäästä "vähän"
-Kattoon 30mm XPS maalattuna lasikuidun kera; rakoa päällä sattumanvaraisesti "vähän".
Materiaalit on jokseenkin ruostumattomia tai mätänemättömiä (alumiini, "mineriitti" [raksajätkät sanoi niin kun kysyin mitä tuo levy on] ja elementtibetoni joka tuulettuu naapurien avoimilla partseilla ;)

Yllättävän vähän sinne väleihin tuli huurua/jäätä viime syksynä kun jatkoin kautta melkein jouluun. Päivät pidin oven kokonaan auki; öisin 2-5cm raollaan.
Öisin laski alimmillaan lämmöt 12 asteeseen reilun ½m korkeudella (jossa ruukut); huurua tuli öisin joka haihtui pois aamupäivän aikana.

Meillä on talossa laitettu "kermakuorrutus" 100mm villalla toissa vuonna ja lämpöä riittää sisällä 24 astetta vaikka olisi talvella kaikki ikkunat raollaan. En ole ollut huolissani lämmön karkaamisesta, kun oman viihtyvyyden takia joutuisin joka tapauksessa tuulettelemaan kaikki yöt että saan nukuttua. Patterien kiertovesi on muuten laskettu kahteen kertaan lämpöremontin jälkeen ja taisi olla ~45 asteessa talvella. Mulla saattaa olla omaa lämpöä yli 1000 watin edestä päiväsaikaan, joten luulisin asuntoni olevan ns. plussa-asunto energian kannalta ;) [tai taloyhtiön..]


Tulipahan tuosta lämpörappauksesta mieleen, että onko ollut ongelmia? Eräs alalla pätevöitynyt henkilö varoitteli, että hänen mielestään tuossa on suuret riskit olemassa ja ehkä se seuraava "pommi".

ingeniero

Lainaus käyttäjältä: Räyhis - toukokuu 16, 2012, 10:16:30 ap
Kosteuden kondensoituminen jääkylmiin parvekelaseihin laskee huoneilman ilmankosteutta. Mutta turha jankata, kun tällä foorumilla aurinkokin laskee pohjoiseen.


Ja sen tiivistyneen kosteuden haihtuminen takaisin huoneilmaan kostuttaa huoneilmaa, right? Tätähän tuossa sanottiin.

ChillToni

onks se PH-down jauhe(25g) joku norsun kokonen säkki kun jos sen ja ph tippatestin tilaa tarvikkeesta nii postit yli 8€  :o
When we are near we must make enemy to believe we are far away. When we are far away we must make enemy to believe we are near.
Lainaus käyttäjältä: wille - toukokuu 16, 2012, 22:29:39 ip
Nii just! Ei tää oo paha paikka asua, täällä vaan tuntuu pahalta. ;D
[/quote

Huru-ukko

Siitä säkin koosta en tiedä, mutta sen tippatestin sijaan tilaa PH-mittari. Tippatestit yms. väriin perustuvat ovat huuhaa juttuja, niilläö näkee kyllä suunnan mutta ei edes välttämättä yhden pykälän heittoa ph-arvossa.
Sen lisäksi ihmisistä taitaa olla värisokeita (oikea termi väriheikkous) punaviher sokeita miehistä 8%.....

biblo

Ja pykälän heittoon ei maailma kaadu. Vajaat 2v vedetty ilman mittareita ilman suurempia ongelmia. Ajatuksena on hankkia kun vaan tohtisi.
"Grow food, not lawns"

Kärsä Babar

Lainaus käyttäjältä: ChillToni - toukokuu 17, 2012, 03:22:09 ap
onks se PH-down jauhe(25g) joku norsun kokonen säkki kun jos sen ja ph tippatestin tilaa tarvikkeesta nii postit yli 8€  :o


Tippatesteri on yli 3cm paksu joten sen lähettäminen on riskialtista kirjeellä. Eli se ei välttämättä tule ikinä perille. Jos postikulut vaikuttaa liian suurilta niin voi kokeilla tilata myös sähköpostilla. Kaikkia tuoteteita emme ole saaneet järkevästi kirjetuotteiksi verkkokaupamme postikulu laskuriin.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903