Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

chilifani

En ehtinyt ottaa kuvaa mutta mikähän perkeleen punainen toukka luikki minun purple halelin lehdellä?
Olisiko ideoita että mikä olisi tämä punainen puikula toukka?

sami.

Mitähän olen tehnyt väärin, kun ei bubbleri pelitä... Se toimi viikon tai pari, mutta nyt ilmakivestä ei vain tule ilmaa. Pumppu kyllä toimii, ja kun ilmakiven ottaa pois niin letkusta tulee ilmaa.

Oli kyllä aika huonosti muotoiltu tyhmä kysymys... mikä virka tuolla kivellä muuten on? Tomiihan systeemi ilman sitäkin?

chilifani

jos kiven sisään on mennyt roska?

Fredrik-flugarn

Mitä enemmän saat ilmavirran pilkottu ja levitetty sitä enemmän happea saat veteen sidottu. En voi taata että ilmakivi olisi hintaansa väärtti... Uskaltaako joku muu? Mielluiten kokemuksen syvällä rintaäänellä. En o katos nähnyt ensimmäistä omaa satoa vielä. Silloin sopii vielä olla viisas ja kaikentietävä ;D

(20v pitänyt akvariokaloja ja ne vielä potkii näkemättä mitään kuplakiviä. Ei samat kalat  tietty. Heittäähän nekin lusikan joskus vaikka olis kottikärryllinen noita ihmekiveä tölkissä.)
Rehut ja revitetyt pelihousut, kasvatuspäiväkirja siis...
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=16281.0

Jani M

Ilmakivetkin menee tukkoon. Kokeile puhdistaa se esimerkiksi hankaamalla hammasharjalla ja tarkista ettei siellä sisällä näy mitään tukosta.

sami.

Lainaus käyttäjältä: ChiliPark - toukokuu 20, 2012, 00:11:17 ap
Olisiko mahdollista, että ilmakiven vastus on liikaa pumpusta tulevalle ilmapaineelle, ts.pumpun
tehot on jostain syystä hävinneet. Ennen niissä oli sellainen ruuvi, josta tehoja sai säädettyä.
Myös pumpun kalvo, tai sen tiiviste saattaa falskata, eli pumppu on sökö.

JS

Tuo vanha 5W pumppu on ollut isovanhemmillani akvaariokäytössä. Ehkä siinä ei sitten tehot piisaa. ;D

Fredrik-flugarn

jos itte voit puhalla letkunpäästä ilmakiven läpi kuplia n.10cm syyvyydellä on vika miltei takuulla pumpussa.
Rehut ja revitetyt pelihousut, kasvatuspäiväkirja siis...
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=16281.0

sami.

Paine oli liian kova kun ilmakivi oli parinkymmenen sentin syvyydellä, nyt toimii taas kun on lähellä pintaa. Ja tuo pumppu on tarkoitus jakaa 2 bubblerille, ei taida tehot piisata...

Huru-ukko

Parempi kun jaat sen pumpun roskikselle......Jos sinulta kuolee kasvi sen takia, että se pumppu tulee tiensä päähän, se harmittaa varmasti enemmän.......
Toinen vaihtoehto on vilkaista sisuskalut.......

Jani M

4W ilmapumpulla jaksaa 10l ämpärin pohjalta pulputella ilmakiven läpi tuo minun pumppu, eli jotain voi olla pumpussakin vikaa tai sitten se ilmakivi on oikeasti jo vähän tukossa.

sorrii

Kyllävaan nuo ilmakivet tukkeentuu kun on lannoitelimessä. Mulla on yksi sellainen 30cm pitkä parvekelaatikon pohjalla josta tein taimibublerin. Ei sieltä juuri kuplia tullut isommallakaan pumpulla tuossa hiljattain. Kokeilin 2-lähtöisellä Seralla sekä Mousella joiden wattitehoa en ole edes katsonut. Hyvin ne yleensä pulisee ;)

Mä huuhdoin ja liotinkin vähän kiehuvalla vedellä sitä kiveä, niin alkoi se jotenkin toimimaan...

Nyt vaan oon itsekseni miettinyt josko tuollaisesta 6mm mustasta letkusta, josta oon tehnyt kastelurenkaita, kokeilisi ilmaverhoa rei-ittämällä vaan neulalla. Oishan mulla ompelukonekin jos käsi puutuu nuppineulan kanssa ;D

Jos tarkoitus on liikuttaa pintavettä, niin ei niiden reikien niin tiheessä tarvitsisi olla. Joku selitti ilmakiven tarkoituksen olevan hillitä pumpun ääntä, mitä en kyllä oikein hyväksy! Ei mulla ainakaan pahin meteli tule sieltä vedestä vaan pumpusta itsestään kun se tärisee ja resonoi ikkunanlaudalla. Ja ääni muuten on paljon pehempi tukkeentuneen ilmakiven kanssa kun pelkällä avonaisella letkulla. Jos tukkii letkun niin ääni pahenee...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

ChillToni

Lainaus käyttäjältä: sorrii - toukokuu 20, 2012, 19:41:24 ip


Nyt vaan oon itsekseni miettinyt josko tuollaisesta 6mm mustasta letkusta, josta oon tehnyt kastelurenkaita, kokeilisi ilmaverhoa rei-ittämällä vaan neulalla. Oishan mulla ompelukonekin jos käsi puutuu nuppineulan kanssa ;D



Veikkaampa että jos neulalla reikiä teet, niin ei paljon kuplia tule, jollet syötä ilma kunnon paineella, miten ois 1mm poranterä?  ::)
When we are near we must make enemy to believe we are far away. When we are far away we must make enemy to believe we are near.
Lainaus käyttäjältä: wille - toukokuu 16, 2012, 22:29:39 ip
Nii just! Ei tää oo paha paikka asua, täällä vaan tuntuu pahalta. ;D
[/quote

sorrii

LainausPumpun kun eristää kuminpalasella alustastaan ettei se resonoi, niin
lähes äänettömiähän ne on

Joo-o...
Aika hiljainen oli pikku Hailea kun ripustin sen kuminauhalla. Jep
Samoin oli Sera jopa kiitettävän hiljainen yksistään ja alla ihan äänenvaimennukseen tarkoitettua vaahtokumikerroshärpäkettä.
Muta-mutta-kun on rinnakkain kaksi noita kaksilähtöisiä ikkunanlaudalla niin meteli on ärsyttävää vaikka on alla see eristemattokin.

Pienessä asunnossa äänet kyllä häiritsee jos on jatkuvaa surinaa jokapuolella.
Itsehän mä oon jo aika tottunut eikä se surina häiritse kun iltamyöhällä TV'ta katsellessa esim.

Mun uskonnollinen vakamukseni sallii kyllä vaikka sambaorkesterin soittelemaan yöt ympäriinsä. Tyttöystävä menee umpeen välillä tuon surinan johdosta ...

Tottakai mä osaisin noille askarrella vaikka umpikotelot eristämään ääntä jos viitsisin eli ehtisin kaiken muun ohella. Yleensähän tulee vähän heiteltyä noita systeemeitä paikalleen kun kasvit kasvaa ja systeemit muuttuu vähintäänkin viikottain. Hyllyt ei aina ole tukevia ja niillä on muutakin tavaraa kuin pumput ja kasvit ...

Tuo "ilmaverho" on kokeiltava. Pistelee ensin harvakseltaan reikiä, ja sitten lisää niin paljon kunnes ei enää tule kuplia tasaisesti ... Prototyypin perään sitten ehompi ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Huru-ukko

 Tiesitkö muuten että käyttämääsi ilmaisua käytetään lehmistä, kun niiden maidontuotanto loppuu...... ;)
               menee umpeen (Lainaus Sorriin kirjoituksesta)
Itselläni on yksi halvemman hintaluokan Hailea, joka toimii erittäin äänekkäästi. Joku osa ottaa runkoon hiukan kiinni, koska kun välillä siirtää pumppua,niin letkun jää hiukan kiraukseen, ääni muuttuu hiljaiseksi. Tietysti kun ottaisi auki ja korjaisi... ::)
Pumppu on ulkosaunan eteisessä normaalisti, joten surina ei haittaa.

Jani M

Jarokin askartelu- ja kokeilupajassa huomattua: Injektioneulalla kun tökkii pakastimesta otettua ilmaletkua, siihen saa sopivan pieniä reikiä kivasti ja riittävän tiheään, tukkii letkun pään sopivalla pultilla (toimii painona joka pitää letkun veden pinnan alla) ja vielä virittää siitä renkaan, niin näyttää toimivan. Injektioneula siksi, koska se leikkaa pienen reijän siihen putkeen, kun oikein käyttää.

sorrii

LainausTiesitkö muuten että käyttämääsi ilmaisua käytetään lehmistä, kun niiden maidontuotanto loppuu......

Taisimpa alitajuisesti tietää ;) ...[muija ei lue foorumia] Ehkä asia ymmärretään siveellisen vertauskuvallisesti..

Kun tein kastelurenkaan siitä kovasta letkusta tavallisella pyöreällä neulalla jouduin pariin kertaan suurentelemaan reikiä kun muovi "palautuu".
Tässä ilmajutskassa voisi kokeilla a) nahkaneulaa joka tekee pienen viillon b) kuumaa neulaa ..

Ilmakivet muuten on ärsyttäviä kun ne murenee aika helposti kolhiessa; pitkät tahtoo katketa. Yksi sellainen oikea ilmaverho mulla on, ja pitää paikkansa että se on aika helppo putsata kun on sellaista elastista kumia jota voi vähän puristella ja väännellä. Siinäkin kyllä petti aika uutena ne liimaukset ja irtosi sulkutappi sekä letkunliitin. Liimasin uusiksi Extreme Repairilla ja laitoin vielä nippusiteen varmistukseksi ... Aika kohtuuton hinta kyllä niillä kun Kärsälläkin maksaa 10€ se 60 centtinen. Ei se kuitenkaan niin hienoa kuplavirtaa tee.

Kaikenkaikkiaan luulen etten viitsi noiden bublerien kanssa leikkiä. Ebbit toimii hyvin ja on äänettömiä suurimman aikaa. Pienemmissä astioissa voivat olla passiivihydroja.
Kävi tässä niin että menin laittamaan ½ vuotta vanhoille pikku passiivihydroissa kasvaneille kasveille Mimosaruukkuihin ilmakivet. Nehän kasvoivat parissa viikossa semmoisiin mittoihin että pitäisi laittaa nyt jo isompiin astioihin tai leikata -tai hävittää kokonaan! Mä en kaipaa yhtään isoa kasvia nyt enempää! Tuollainen 30x30cm lemondroppi oli ja olisi ollut kiva ikkunanlaudalla edelleen, mutta nyt sekin haluaisi vallata koko ikkunan itselleen ...

Ne ei oikein nuo tehostetut vesiviljelysysteemit sovi ajatukseen ~30 lajin kasvatuksesta pienessä kaksiossa  :o ....................
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Jani M

Lainaus käyttäjältä: sorrii - toukokuu 21, 2012, 15:08:05 ip
Ne ei oikein nuo tehostetut vesiviljelysysteemit sovi ajatukseen ~30 lajin kasvatuksesta pienessä kaksiossa  :o ....................


No jos on vain yksi kasvi per laji, niin miksei. Jäähän siinä helposti itselle vielä parikymmentä neliötä asuintilaa. Kyllä siinä mahtuu nukkumaan isokin mies.

sorrii

On siinä töitä ... kirveellekin:




Onneksi kohta helepottaa kun saan vietyä osan maalle, osan kaupunkiranchille ...
Ikävästi jäi taas idätys vähän myöhään ja ahtaassa myös taimet kasvaa vähän hitaasti.
On noissa aika hyviä yksilöitä. Huonommat menee ulkokasvatuskokeiluun. Yhtään en kasveistani tapa kun osa on elätetty talven yli ja pienet on niin lutusia  :-*
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

sami.

Kun saman puskan raakileet ovat eri muotoisia, voisiko olla merkki siitä että on (F1..?) risteytys?

wille

Lainaus käyttäjältä: jörgen - toukokuu 22, 2012, 20:14:22 ip
Kun saman puskan raakileet ovat eri muotoisia, voisiko olla merkki siitä että on (F1..?) risteytys?


Eipä voi.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit