Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

ponu83

Mietin tässä jonkinlaista endlösungia kirvoille, joista ei meinaa päästä mitenkään eroon. Olen suihkutellut kasveja säännöllisesti sekä vedellä että mäntysuopaliuoksella. Muutamaan kertaan olen sumuttanut myös Raidilla kasvit, mutta aina ne perkeleet tulevat jostain takaisin. Foorumia selaamalla löysin Provadosta tarinaa, jonka mukaan sen vaikutus kestäisi pitempään verrattuna noihin edellä mainittuihin. Olisiko tämä hyvä ratkaisu vai onko tämä jo luokkaa ydinpommi?

Hieman aihetta sivuten, miten kirvat siirtyvät kasvista toiseen? Kasvit ovat melko tiiviissä nipussa pöydällä lampun alla ja jotenkin omaan järkeen kävisi, että erottamalla kasvit toisistaan, ei kirvat leviäisi niin nopeasti kaikkiin kasveihin.


Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: ponu83 - lokakuu 13, 2012, 12:55:57 ipmiten kirvat siirtyvät kasvista toiseen?

Kirvoista muutamat osaavat lentää. Eli kaikki kodin kasvit pitäisi myrkyttää kerralla, myös koristekasvit. Ja kahteen kertaan viikon välein, sillä niitä kasvaa uusia sukupolvia.


Minulla 5% Puu-Tolu on riittänyt. Provado on tosiaan ympäristöä tuhoava, luonnosta häviämätön aine, jota ainakaan minä en suostu enää käyttämään.

PP

Lainaus käyttäjältä: ponu83 - lokakuu 13, 2012, 12:55:57 ip
Mietin tässä jonkinlaista endlösungia kirvoille, joista ei meinaa päästä mitenkään eroon. Olen suihkutellut kasveja säännöllisesti sekä vedellä että mäntysuopaliuoksella. Muutamaan kertaan olen sumuttanut myös Raidilla kasvit, mutta aina ne perkeleet tulevat jostain takaisin. Foorumia selaamalla löysin Provadosta tarinaa, jonka mukaan sen vaikutus kestäisi pitempään verrattuna noihin edellä mainittuihin. Olisiko tämä hyvä ratkaisu vai onko tämä jo luokkaa ydinpommi?


Tehokkaampaa myrkkyä tuskin löytyy, joten aika pommi se on. Kirvat lähtee ainakin kuukaudeksi eikä tule takaisin ilman uutta tartuntaa.

Imidaklopridi (Provadon ja muutaman muun myrkyn vaikuttava aine) ei sentään ole pysyvä luonnossa vaikka hajoaakin maaperässä hitaasti. Sen käyttö on yhdistetty mm. mehiläisten laajamittaiseen vähenemiseen, joten käyttöä ulkotiloissa tulee miettiä erittäin tarkasti. Sisällä tai suljetussa kasvihuoneessa harkittu käyttö on mielestäni OK, eikä ainetta ole todettu ihmisille vaaralliseksi eikä se kerry kasveihin.

Chiliputti

Lainaus käyttäjältä: ponu83 - lokakuu 13, 2012, 12:55:57 ip
Mietin tässä jonkinlaista endlösungia kirvoille, joista ei meinaa päästä mitenkään eroon. Olen suihkutellut kasveja säännöllisesti sekä vedellä että mäntysuopaliuoksella. Muutamaan kertaan olen sumuttanut myös Raidilla kasvit, mutta aina ne perkeleet tulevat jostain takaisin. Foorumia selaamalla löysin Provadosta tarinaa, jonka mukaan sen vaikutus kestäisi pitempään verrattuna noihin edellä mainittuihin. Olisiko tämä hyvä ratkaisu vai onko tämä jo luokkaa ydinpommi?


Itse pääsin valtavasta kirvainvaasiosta eroon tällä! Tokmannilla hinta oli muistaakseni ~17e. Jokunen päivä ensimmäisen käsittelyn jälkeen muutamia sitkeimpiä sissejä ilmaantui (liekö piilotelleet muissa huonekasvaissa), mutta toisen käsittelyn jälkeen on ollut varsin hiljaista  ;D Varoajatkin varsin kohtuulliset (maustekasveilla 7vrk, muilla 1vrk).

ponu83

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - lokakuu 13, 2012, 13:05:12 ip
Minulla 5% Puu-Tolu on riittänyt. Provado on tosiaan ympäristöä tuhoava, luonnosta häviämätön aine, jota ainakaan minä en suostu enää käyttämään.


Perustuuko Puu-Tolun vaikutus samaan kuin mäntysuopaliuoksen, vai onko Puu-Tolu jollain tavalla parempaa?


Lainaus käyttäjältä: Chiliputti - lokakuu 13, 2012, 14:55:22 ip
Itse pääsin valtavasta kirvainvaasiosta eroon tällä! Tokmannilla hinta oli muistaakseni ~17e. Jokunen päivä ensimmäisen käsittelyn jälkeen muutamia sitkeimpiä sissejä ilmaantui (liekö piilotelleet muissa huonekasvaissa), mutta toisen käsittelyn jälkeen on ollut varsin hiljaista  ;D Varoajatkin varsin kohtuulliset (maustekasveilla 7vrk, muilla 1vrk).


Pitää varmaan tällä lähteä liikkeelle, kun kirvat tämänpäiväisen Raid käsittelyn jälkeen taas tulevat.

Miquel

Onnistuuko bonchin luominen latvomalla ahkerasti? Tyyliin 30cm taimesta.
Miksi? Sentakia kun aijon bonchi aihioni alkaa kasvattamaan Indoor Garden laitteessa. Olisko toi nyt sitten jonkinmoinen EBB&bubbler+ESL -järjestelmä sitte...  :D
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

Kärsä Babar

Lainaus käyttäjältä: ponu83 - lokakuu 13, 2012, 16:53:44 ip
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - lokakuu 13, 2012, 13:05:12 ip
Minulla 5% Puu-Tolu on riittänyt. Provado on tosiaan ympäristöä tuhoava, luonnosta häviämätön aine, jota ainakaan minä en suostu enää käyttämään.


Perustuuko Puu-Tolun vaikutus samaan kuin mäntysuopaliuoksen, vai onko Puu-Tolu jollain tavalla parempaa?


Lainaus käyttäjältä: Chiliputti - lokakuu 13, 2012, 14:55:22 ip
Itse pääsin valtavasta kirvainvaasiosta eroon tällä! Tokmannilla hinta oli muistaakseni ~17e. Jokunen päivä ensimmäisen käsittelyn jälkeen muutamia sitkeimpiä sissejä ilmaantui (liekö piilotelleet muissa huonekasvaissa), mutta toisen käsittelyn jälkeen on ollut varsin hiljaista  ;D Varoajatkin varsin kohtuulliset (maustekasveilla 7vrk, muilla 1vrk).


Pitää varmaan tällä lähteä liikkeelle, kun kirvat tämänpäiväisen Raid käsittelyn jälkeen taas tulevat.


Raidissahan on sama vaikuttava aine pyretriini joka on tuossa spruzitissakin.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

sorrii

Mä oon käyttänt spruzitia pariin kertaan.
Eka kerralla se hyökkäys [kirvojen] oli niin massiivinen, ettei kyllä Spruzit oikein tominut:
Kasveja toki niin paljon, ettei millään voinut, jaksanut ja viitsinyt kaikkia kerralla tai samana päivänä myrkyttää.
Nehän piti sumutella kylppärissä, kun tuo aine on sellaista öljyemulsiota, joka jättää lehdet tahmeiksi ja kiiltäviksi piiitkäksi aikaa.
Sen peseminen ikkunoista ja muualtakin ympäristöstä on, sanoisinko haastavaa ... Mähän sitten monena päivänä moneen kertaan siirtelin kylppärin täyteen kasveja ja annoin panna roiskien. Yhtä monta kertaa huomasin parin viikon päästä taas kahta pahemman populan niitä kirvoja.

Tuolloin päädyin kokeilemaan provadoa, enkä ole vieläkään katunut. Vuosi meni välissä ilman yhtään ötökkää.

Nyt viime keväänä mulla oli monenlaista pikku lentäjää, ryömijää ja seittien kutojaa siellä täällä.  Viivyttelin noiden torjumista aika pitkään ja kun huomasin että elukoita oli selvästi vain muutamissa kasveissa eikä muut kärsineet, niin kokeilin Sprutzitia niihin joka kyllä toimi, kai, ehkä ja voi-olla.

MÄ en pahaan kirvainfektioon viitsisi käyttää kuin Provadoa tai polttouunia. Johonkin epämääräisiin ötökkä esiintymiin kyllä.

Huonoa Spruzitissa on se sotkeminen. Se on ihan sama kuin laittaisi sumuttimeen saippuavettä ja rypsiöljyä ja alkaisi roiskimaan ympäriinsä ja sitten toivoo että elukat lähtee. Voi ne lähteäkin joskus ...

Ja mainittakoon, että tuli kokeiltua se myös punkkien kanssa: Punkit vaan lisääntyivät provadolla!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: ponu83 - lokakuu 13, 2012, 16:53:44 ipPerustuuko Puu-Tolun vaikutus samaan kuin mäntysuopaliuoksen, vai onko Puu-Tolu jollain tavalla parempaa?

Pääosin samaa ne kai ovat, saippuaa. Hajussa on kyllä eroa. Tuota Tolua nyt vain sattui olemaan kotona. Niitä pitää saada lehtien alapinnoille ja antaa vaikuttaa ainakin päivän tai pari. Ei siis saa pestä pois.

Fredrik-flugarn

lokakuu 13, 2012, 19:48:31 ip #5729 Viimeisin muokkaus: lokakuu 13, 2012, 20:01:51 ip käyttäjältä Fredrik-flugarn
Vihreä baygon aerosoli ja käsiteltyt kasvit yön yli roskasäkeissä pelasti mun sesonki. Rutistat säkin ruukun alle että saat sen heti revitty ylös ja solmittu tiivisti puskan ympäri. Varo kuitenkin ettei kortsukasvi saa aurinkoa. Silloin oletan (mutu...) että kuumenee säkissä liikaa.
Itse suikutin hyvin vähän, tyyliin sekunti/säkki(?) ruukusta latvaan. Purkin kyljessä oli jotain ohjeita.
Rehut ja revitetyt pelihousut, kasvatuspäiväkirja siis...
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=16281.0

Miquel

Lainaus käyttäjältä: Miquel - lokakuu 13, 2012, 17:35:00 ip
Onnistuuko bonchin luominen latvomalla ahkerasti? Tyyliin 30cm taimesta.
Miksi? Sentakia kun aijon bonchi aihioni alkaa kasvattamaan Indoor Garden laitteessa. Olisko toi nyt sitten jonkinmoinen EBB&bubbler+ESL -järjestelmä sitte...  :D
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

-V-

Lainaus käyttäjältä: Miquel - lokakuu 14, 2012, 16:56:30 ip
Onnistuuko bonchin luominen latvomalla ahkerasti? Tyyliin 30cm taimesta.
Miksi? Sentakia kun aijon bonchi aihioni alkaa kasvattamaan Indoor Garden laitteessa. Olisko toi nyt sitten jonkinmoinen EBB&bubbler+ESL -järjestelmä sitte...  :D


Toki onnistuu. Halkaisijaltaan useampisenttiset rungot voi unohtaa, mutta muuta estettä ei ole.

Miquel

Lainaus käyttäjältä: -V- - lokakuu 14, 2012, 17:08:18 ip
Lainaus käyttäjältä: Miquel - lokakuu 14, 2012, 16:56:30 ip
Onnistuuko bonchin luominen latvomalla ahkerasti? Tyyliin 30cm taimesta.
Miksi? Sentakia kun aijon bonchi aihioni alkaa kasvattamaan Indoor Garden laitteessa. Olisko toi nyt sitten jonkinmoinen EBB&bubbler+ESL -järjestelmä sitte...  :D


Toki onnistuu. Halkaisijaltaan useampisenttiset rungot voi unohtaa, mutta muuta estettä ei ole.


Lakkaako rungon paksuuntuminen sitten jos pituuskasvua rajoitetaan?
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

Noli Me Tangere

Lainaus käyttäjältä: Miquel - lokakuu 14, 2012, 17:26:00 ip
Lainaus käyttäjältä: -V- - lokakuu 14, 2012, 17:08:18 ip
Lainaus käyttäjältä: Miquel - lokakuu 14, 2012, 16:56:30 ip
Onnistuuko bonchin luominen latvomalla ahkerasti? Tyyliin 30cm taimesta.
Miksi? Sentakia kun aijon bonchi aihioni alkaa kasvattamaan Indoor Garden laitteessa. Olisko toi nyt sitten jonkinmoinen EBB&bubbler+ESL -järjestelmä sitte...  :D


Toki onnistuu. Halkaisijaltaan useampisenttiset rungot voi unohtaa, mutta muuta estettä ei ole.


Lakkaako rungon paksuuntuminen sitten jos pituuskasvua rajoitetaan?


En ole itse ainakaan moista huomannut. Leikkelen chilejäni vähän väliä.

-V-

Lainaus käyttäjältä: Miquel - lokakuu 14, 2012, 17:26:00 ip
Lakkaako rungon paksuuntuminen sitten jos pituuskasvua rajoitetaan?


Ei suinkaan. Se ei vaan pienen puskan alla kasva samoihin mittoihin kuin antamalla kasvin kasvaa rajoittamatta hyvissä olosuhteissa isoksi ja sitten leikkaamalla bonchiaihioksi. Itseäni asia ei ole suuremmin vaivannut, ihan nättejä kasveja saa alusta asti pätkimälläkin, varsinkin, kun nimenomaan kasvin pitäminen pienenä on ollut ykköstavoitteeni.

FFOGGYL

Hitto... Miten tuo naga ei tee hedelmää vaikka muut chilit ovat ehtineet jo näyttää talvehtimisen merkkejä ja tehneet podinsa :D
Naga vain jaksaa, mutta podia ei tule?!
Se on 108cm pitkä ja alimmat lehdet 11cm!

Fredrik-flugarn

lokakuu 15, 2012, 20:19:43 ip #5736 Viimeisin muokkaus: lokakuu 15, 2012, 20:24:34 ip käyttäjältä Fredrik-flugarn
Ehkä syyslannoite ilman typpeä saisi nagasi ymmärtämään että olisi aikaa ryhtyä kukkimaan.
Onko tarjolla muuta valoa  kun jumalan ilmaista sesonkinatikkaa?

Lasitetulla parvekkeellä ei nyt mitään enää tapahdu. Sisällä kukkii ja podittaa jos saisin vain lamput vielä kuntoon....
Nagalla tosiaan vaan 2 kiinni loput kukista kai valonpuuten takia putoilevat tai sit hermostui kuin siirsin sisään.
Rehut ja revitetyt pelihousut, kasvatuspäiväkirja siis...
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=16281.0

Wonka

Huomasin tänään, että parin lemon dropin podin sisällä on nestettä. :o  Podit siis riippuvat vielä puskassa kiinni ja valoa vasten neste näkyy selvästi.  ??? Olin sen verran hämmästynyt ilmiöstä, että napautin vielä varmemmaksi vakuudeksi podia luunapilla ja näin pisaroiden valuvan podin seiniä pitkin takaisin pohjalle.
Toinen podeista on vihreä toinen puoliksi väriä vaihtanut.
Itselleni tuli mieleen, että kasvin juuret ovat liian suuret kasvin rajusti karsittuun lehdistöön nähden ja aiheuttavat painetta joka jostain syystä tihkuu podeihin.
Kysymykseni liittyy ilmiön yleisyyteen ja mahdollisiin syihin, ja onko ilmiöstä mahdollisesti haittaa?

TunturiTiger

Niin no... Itse olen ainakin joka kerta kerännyt sadon ennen puskan karsimista.

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: Willy Wonka - lokakuu 17, 2012, 20:31:47 ip
Huomasin tänään, että parin lemon dropin podin sisällä on nestettä. :o  Podit siis riippuvat vielä puskassa kiinni ja valoa vasten neste näkyy selvästi.  ??? Olin sen verran hämmästynyt ilmiöstä, että napautin vielä varmemmaksi vakuudeksi podia luunapilla ja näin pisaroiden valuvan podin seiniä pitkin takaisin pohjalle.
Toinen podeista on vihreä toinen puoliksi väriä vaihtanut.
Itselleni tuli mieleen, että kasvin juuret ovat liian suuret kasvin rajusti karsittuun lehdistöön nähden ja aiheuttavat painetta joka jostain syystä tihkuu podeihin.
Kysymykseni liittyy ilmiön yleisyyteen ja mahdollisiin syihin, ja onko ilmiöstä mahdollisesti haittaa?
Kuvia?
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013